Tv over bredbåndskabelen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv over bredbåndskabelen.

I og forseg ikke noe spesiellt nytt, men det er jo litt nytt alikevel. Men tidshorisonten synes å være kortere enn jeg hadde regnet med. Rundt to år så skal mye være oppe å gå i flg planene til telenor.

http://www.dn.no/forsiden/IT_Telekom/article342434.ece

Jeg tror at dette kommer til å utkonkurrere parabol, konvensjonell kabel tv. Men det kommer nok til å ta laaaaaaaaaaaaang tid.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvor mye båndbredde hver kanal får da? Har via UNINETT tilgang på 2,1 Mb/s bredbåndstv (nrk1 og nrk2). Kanalene er lagret i mpeg4. Kvaliteten på dette er veldig mye bedre enn nett-tv via nrk.no eller tv2.no, men hdtv er det jo ikke akkurat.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm nei og tja, hvem vet båndbredden om 10 år? Nei, med det første vil det ikke være det helt store.... Men det er en start.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke snakk om et to års perspektiv her?

Av en eller annen grunn har jeg liten tro på at telenor kommer til å satse noe særlig på en massiv utbyggelse av et 10 mbit nett i Norge. Og staten har jo ikke råd til å satse på framtiden lenger. Til sammenligning jobber bredbåndsbolaget i Sverige på å bygge ut et 100 mbit nett.

Enn så lenge får alle studentene i Norge med tilknytning til UNINETT kose seg med en dedikert 100 mbit linje hver.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, de begynner å konvertere sentraler om to år. Men forhåpentligvis så fortsetter utviklingen... Skal bli spennende å se hva slags tilbud de klarer å skaffe... Og om det blir en fornuftig pris. Sverige er mye mer "på" når det gjelder utbygging av infrastruktur.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye som kommer til å skje på denne fronten i fremtiden.

IP-TV bruker i dag mpeg2-Transport og kommer nok etter 2-3 år til å fases over til mpeg4-AVC (h.264). Forhåpentligvis så kommer kanaltilbyderene til å levere en egen mux med disse nye kodede kanaler.. jeg tror ikke det skjer før HD tar av i europa.. Altfor kostbart å bytte headend, kodere osv for så å oppgradere igjen... I tilegg finnes det jo ingen STB's som er rimelige som støtter mpeg4-avc... Så firmaer som lyse, agder energi, bkk osv bruker mpeg2-ts som bære mux/codec fåreløpig.... det kan man siden man bruker fiber som transport....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får snart tilgang til tv via fiber. Er ikke planen å tilby dette før til sommeren, men jeg er nabo og kompis med den lokale bredbåndssjefen så jeg får muligheten til henge meg på et pilotprosjekt. Hvis alt går etter planen så skal dette bli før jul en gang.

Er blitt lovet bedre kvalitet enn på parabol så det blir spennende å se. NRK sender visst i 10 Mbit, men jeg vet ikke hva andre kanaler gjør.

Jeg har fått spec'en på set-top boksen og har også fått i "oppdrag" å sjekke ut om den er noe tess. Legger ut en link og vil gjerne ha innspill hvis det er noen som har erfaring med denne boksen

http://www.kreatel.com/downloads/dow...cification.pdf

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Er blitt lovet bedre kvalitet enn på parabol så det blir spennende å se.
    Ikke for å være kjip, men hvor i all verden har de tenkt å hente ned de signalene fra? Hvis det skal bli bedre enn kilden, hva er det de har tenkt å gjøre, oppskalering?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Er blitt lovet bedre kvalitet enn på parabol så det blir spennende å se.
    Ikke for å være kjip, men hvor i all verden har de tenkt å hente ned de signalene fra? Hvis det skal bli bedre enn kilden, hva er det de har tenkt å gjøre, oppskalering?
    He,he joda jeg er klar over hvor signalene kommer i fra. Det jeg kanskje trodde var at kvaliteten på mottakerutstyret som blir brukt er en del bedre enn det som finnes i de tusen hjem. Når så signalet blir levert via fiber så skulle ikke det heller være noen flaskehals. På husveggene rundtforbi så blir det jo brukt utstyr til noen hundrelapper (parabol, lnb og coax).

Er jo også derfor jeg spør om noen kjenner til Kreatel sin set-top boks. Har nettopp (ufrivillig) skiftet sat.tuner og sett at der er en del forskjell på bildekvalitet. Er mange som påstår at alle digitale tunere gir likt bilde, men det gjør de ikke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •