TV eller prosjektor i rom på 12kvm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV eller prosjektor i rom på 12kvm?

Jeg lurer litt på om jeg skal ha prosjektor eller tv i kinorommet mitt.
    Rommet er i lengderetningen 3,6m. Så fra evt. lerret/tv og til der jeg sitter vil det bli ca 2,5-3m. Lurer litt på om dette kansje blir for nært med lerret på 80+ tommer?

Ville det kansje ha blitt bedre med en TV? I rundt 55-60"?
    Fant denne på komplett som så litt interessant ut men finner ingen brukeranmeldelser ppå den.Komplett.no - Samsung 59" Plasma-TV PS59D535
    Noen som har kjennskap til denne?
    Eller vil anbefale en annen tv i denne størrelsen til samme prisen?

Eller som rett og slett vil anbefale lerret? Det skal brukes til film og spill, 50/50 ca.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort bilde er jo alltid å foretrekke Du skal klare få tak i projektorer som kan klare 80+ bilde på den avstanden der. Benq har også kommet med en Short throw projektor som klarer over 60" på under 1m avstand Projektor og lerret blir jo billigere og større en en tv, med mindre du går for skikkelig jallamodell, men må jo tenke på at det støyer litt mer en tv og at du må bytte pære etterhvert.

Om rommet ditt er dedikert for film og spilling så ville jeg godt for lerret og projektor, bestemmer du deg for tv ville jeg nok ikke valgt den tven der, gå heller opp til toppmodellene til samsung eller panasonic om du skal ha plasma. Gode tver er feks:
    Samsung d8000 serie plasma eller led 50-60"
    panasonic VT serie 50-65"
    sony kdl 7, 8 eller 9 serie 50-60"

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar
    Budsjett på tv eller PJ er aller helst ikke mer enn 10 000....Har sett litt på brukte PJ`er men har lite greie på det enda. En annen ting er at PJ`n må henges opp helt inntill bakveggen på ei hylle som må skrus i veggen. Taket er gips så jeg har ikke mulighet til å feste den der. Og mange har vifta bakover, har de ikke? Tenker på varmgang og enda mer viftestøy... Pære skift koster ikke all verden da man får pærer på ebay for rundt 500 lappen har jeg sett.

Kom gjerne med link/tips til brukte PJ`er med fornuftig pris som vil fungere bra på denne avstanden

Og den tv`n, jeg linket til, er det rett og slett ikke noe bra?
    Selv om det ikke er noe toppmodell så regner jeg med at den er bedre enn den Panasonic PV60`n jeg har i stua? og bildet på den er mer enn bra nok for meg på både film og spill.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begge deler??

Ta en titt på komplett.no.
    Optoma hd100 kr 5000.- Manuelt lerret 92" kr 1000 og panasonic 42 plasma kr 4000.- Da gikk hele budsjettet ditt og hvis du ikke er meget kresen så tror jeg nok du blir kjempefornøyd:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for benq w1060. kasteavstand på ca 3m gir fett bilde. Som lerret kan du bruke ikea tupplur til å starte med. Ikke det beste lerret, men for 250 spenn er det jo verdt å prøve?

Jeg sitter ca 2,5 m fra lerret, men det er ikke et problem.

Lykke til

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bussulf: takk for tips:

Blir ikke begge deler, enten lerret eller tv.

Men hva ville du gått for av hdx100 og hdx200?
    Vil jeg få like skarpe farger og bilde med en PJ som med en tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorry.

Sorry, men jeg vet ikke. Er fremdeles i tenkeboksen selv. Bygger en minikino og var så "dum" at jeg begynte å lese her på forumet.Her er det mange gode tips og få.
    Jeg tror jeg kommer til å slå til på et "ukens tilbud" e.l. når min lille kino nærmer seg klar.Jeg tror jeg kommer til å gå for en passiv 3d tv, lg eller phillips. 55".
    Og en billig full hd projektor og lerret for å se film.Når jeg ser film vil jeg underholdes, ikke sitte å se etter eventuelle feil i hvitbalansen o.l.:-D Det overlater jeg til de som liker det.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ikke slik at jeg sitter og leter etter feil på bildet.
    Er bildet bedre enn det jeg har på tvn i stua så er jeg fornøyd med det.

Heller mer og mer over mot tv da jeg innbiller meg at det er "lettere" og samt det at jeg har 197 i takhøyde i kinoen og kort avstand frem til lerret.(3,6m) fra vegg til vegg)

Og jeg er igrunn ganske sikker på at den samsung tvn til ca 9000,- har bedre bilde enn min 6 år gamle panasonic pv60 har...

Og ja, "dum" er vel ordet Jeg kan ihvertfall innrømme at budsjettene mine alltid blir sprengt etter litt lesing ehr

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nabo har den samsung tvn, og han er i alle fall kjempefornøyd. Jeg har ikke sett den, men du vil uansett ikke få noen dårlig tv. Tver er jo bare blitt bedre og bedre og billigere og billigere,og for et par år siden måtte du nok betalt flere ganger prisen for en like god tv.Kjøp den tven du har lyst på og råd til, dårlig er den i alle fall ikke.
    Med en avstand på 3,6m vil du med en optoma 100 eller 200 fint få et bilde på 92 tommer.
    Lykke til

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig veldig i tvil om jeg skal gå for tv eller PJ. Jeg innbiller meg at med den takhøyden jeg har (197cm) så vil PJ`n komme så lavt ned at den vil bli stanget ned osv. Den kommer da til å sitte rett over soffaen da rommet ikke er mer enn 3,6m langt.

Og bredden på rommet er 3,2m og det skal jo også ett par høyttalere i front her så lerretet må jo gå imellom de. Viftestøy, men etter hva jeg fant ut på de optoma PJ`ene så bråker de ca 30 db bare.

Og hvor lett er det å justere inn en projektor for best mulig bilde? Det er antageligvis veldig kurant men jeg har null peil på PJ.
    Og av en eller annen grunn innbiller jeg meg at det er lettere med en tv. Mindre mas og styr med å bruke det men det kan hende bare er tull.

Med ett slikt lerret og optoma pj fra komplett + en lang HDMI kabel så blir prisen ca den samme for tv og PJ.

Men som sagt, det som bekymrer mest er at PJ`n kommer til å henge rett over soffaen. Da blir høyden oppunder pj`n på rundt 160 hvis ikke mindre avhengig av monteringsmåte og jeg vil tro den ikke får sitti lenge før den blir skalla ned.... Så i den sammenhengen er det bedre med tv...

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt tv fra komplett.
    Jeg målte opp og tapet på veggen hvor stor tvn vil være og jeg tror det kommer til å holde i massevis Og hadde jeg gått for PJ så hadde jeg måtte bytte ut tv benken min, den er 65cm høy+17cm med senterhøyttaler. Da hadde det ikke blitt plass til allverdens lerret med 197 i takhøyde uansett.

Men jeg regner med jeg blir fornøyd med denne tvn. Noen som vet hvor lang tid det tar fra man bestiller hos komplett til man kan hente varene på utleveringssted? Bestilte også med ett row veggfeste siden tv benken ikke tåler mer enn 30kg belastning....Det ene drar med seg det andre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •