Kvalitetsforskjell bilde/lyd mkv 1080p vs bluray disk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitetsforskjell bilde/lyd mkv 1080p vs bluray disk

Har en diskusjon på jobb angående mkv lastet ned fra jobb, fy fy mot en bluray disk.

Lurte litt på hva dere mener om teamet.

Ikke om ulovlig nedlastning, men hvor mye bilde/lyd kvalitet du taper på å laste ned kontra å kjøpe en film

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Har en diskusjon på jobb angående mkv lastet ned fra jobb, fy fy mot en bluray disk.

Lurte litt på hva dere mener om teamet.

Ikke om ulovlig nedlastning, men hvor mye bilde/lyd kvalitet du taper på å laste ned kontra å kjøpe en film
    Kjøpe film er best, punktum finale. Blu-ray kvaliteten er aldri fanget opp. Jeg i hvert fall aldri sett noe som kan sammenlignes med The Dark Knight / Avatar på Blu-ray. Og ja, noe late kompiser av meg lastet "1080p" max kvalitet osv.. og har sett via Netflix stream og det der... Det er ikke det samme

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan si det slik at containeren (.MKV) Ikke har noe som helst med kvaliteten å gjøre. Dersom du skal ha full Blu-Ray kvalitet så må MKV filen uansett bli dertil i størrelse. Dersom du kutter ut ekstramateriale og kun går for kvalitet i lyd og bilde så vil dermed filstørrelsen på MKV filen bli samme størrelse som Bluray disken minus plassen ekstramaterialet tar. Forøvrig kan du få subjektivt like god kvalitet selv med komprimering, les MP3. Vil si at dersom det er rippet godt vil du ha like god kvalitet på en 16GB MKV fil som på en Bluray da det komprimerer det som ofte ikke går an å se i utgangspunktet men som er lagret som informasjon i Bluray filmer.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ViDEO BiTRATE...: x264 L4.1 High 2pass @ 11287 kbps

AUDiO ...........: English DTS 5.1 @ 1509 kbps (DTS-MA Core)

der er litt fra filen, jeg syntes jeg så god forskjell fra en mkv og en bluray, samme film, men som sagt kan være dårlig release.

og så er jeg ikke helt audiofil, så sliter noen ganger å høre forskjellen mellom dts og dts hd

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er like stor forskjell blu-ray til blu-ray som mellom blu-ray og MKV - mao så varierer kvaliteten noe voldsomt. Mitt inntrykke at du kan få veldig bra bilde på MKV mens lyden ikke henger helt med. Om det er bra nok er opp til deg.

OG - blir litt som programvare dette - greit å laste ned for å prøve, men liker du filmen så kjøper du den - greit ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk av egenrippede bluray filmer er at htpc gir mere trøkk i bilde og lyd enn bluray spilt av fra skive i PS3.
    Men da ripper jeg med hd lyd og passthrough i bildekvalitet, så enedr opp med filer rundt 25-30gb.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange faktorer her. Selve MKV-containeren er ikke en begrensning, den er bare en....container. Hos meg blir egenrippet bluray (til mkv) bedre enn tilsvarende avspilling fra standalone spiller fordi min HTPC er i stand til å prosessere lyd bedre enn noe receiver+spiller-oppsett jeg kunne kan forestille meg. Det forutsetter selvsagt at jeg ripper filmene bit perfect, og at jeg f.eks. får med hele DTS-HD lydsporet, og ikke bare DTS core. I alle fall langt bedre enn den gamle Arcam-receiveren min.

Bildet står ikke noe tilbake fra f.eks. SONY BDP560. SD-materiale prosesseres bedre enn noen spiller jeg har hatt.

Alt dette forutsetter som sagt at kildematerialet er tapsfritt overført fra bd-discen til harddisken, hvilket jeg tviler på at er tilfelle på noe ulovlig og i alle fall noe som helst lovlig nedlastet materiale. Generelt ligger en bd-film rippet inn i MKV på et sted mellom 20 og 35 GB. Finner du slikt på nettet for nedlasting?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Det er mange faktorer her. Selve MKV-containeren er ikke en begrensning, den er bare en....container. Hos meg blir egenrippet bluray (til mkv) bedre enn tilsvarende avspilling fra standalone spiller fordi min HTPC er i stand til å prosessere lyd bedre enn noe receiver+spiller-oppsett jeg kunne kan forestille meg. Det forutsetter selvsagt at jeg ripper filmene bit perfect, og at jeg f.eks. får med hele DTS-HD lydsporet, og ikke bare DTS core. I alle fall langt bedre enn den gamle Arcam-receiveren min.

Bildet står ikke noe tilbake fra f.eks. SONY BDP560. SD-materiale prosesseres bedre enn noen spiller jeg har hatt.

Alt dette forutsetter som sagt at kildematerialet er tapsfritt overført fra bd-discen til harddisken, hvilket jeg tviler på at er tilfelle på noe ulovlig og i alle fall noe som helst lovlig nedlastet materiale. Generelt ligger en bd-film rippet inn i MKV på et sted mellom 20 og 35 GB. Finner du slikt på nettet for nedlasting?
    Det gjør man. Trenger normalt bare å stilel filteret på størrelse, så finner du de på de største filene på nye filmer. Ikke at jeg har noe kjennskap til dette, men har latt en venn av meg fortelle det til meg engang....
    Utføres kun på filmer som har veldig sen europa lansering ift USA lansering da jegtar utgangspunkt i at de ikke har lyst på pengene mine siden de gjør det på den måten.

Uten vitenskaplig testing, så antar jeg at dagens cpu'er med innebygd gpu og en grei frontend, gruser det allermeste av bd spillere uansett prisklasse i dag.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Det gjør man. Trenger normalt bare å stilel filteret på størrelse, så finner du de på de største filene på nye filmer. Ikke at jeg har noe kjennskap til dette, men har latt en venn av meg fortelle det til meg engang....
    Utføres kun på filmer som har veldig sen europa lansering ift USA lansering da jegtar utgangspunkt i at de ikke har lyst på pengene mine siden de gjør det på den måten.
    Skjønner. Uten at dette er av interesse for meg (faktisk!).

Det hadde vært mer interessant om det fantes lovlige måter å få tak i full bitrate filmer med full bitrate lydspor. Så vidt jeg vet er HD i tv- og online tjenesteverden et godt lysår unna optisk bluray...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er vi enige
    Hadde Get/CD noen andre tilbudt VOD med HD-lyd, hadde jeg stått langt foran i køen for å leie.
    Men ja, for de fleste så "ruler" optisk Blåstråle.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk, lastet ned makemkv i dag og rippet et par filmer jeg hadde fra disk til mkv fil på pcen

så vidt jeg har forstått rører ikke makemkv filen, og bare extracter filen. Ble det sittende igjen med en film på alt fra 20 til 30gb.

slang opp den på boxee boxen jeg har, og merket ikke den store forskjellen mellom avspilling på boxee box kontra bluray plata på en bluray 3d spiller.

men kan jo være greit å ha det på pc og på plate, og går utifra at det er lovlig siden jeg har kjøpt plata.

er bare altfor perfeksjonist, og kunne aldri tenkt meg å laste ned i tilfelle jeg ikke får så bildekvalitet som jeg kunne fått

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at MKV er så tett på bluray at det fint går an å leve med. Det er bare enkelte ganger at jeg legger merke til "feil" som kan skyldes komprimeringen. MKV er så godt som alltid mye bedre enn DVD ihvertfall, det tror jeg alle med litt innsikt kan skrive under på.
    Det juridiske spørsmålet har det vært en del tråder om før, og det er å betrakte som lovlig ut fra rettspraksis å laste ned filmer til passiv privat bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk, lastet ned makemkv i dag og rippet et par filmer jeg hadde fra disk til mkv fil på pcen

så vidt jeg har forstått rører ikke makemkv filen, og bare extracter filen. Ble det sittende igjen med en film på alt fra 20 til 30gb.

slang opp den på boxee boxen jeg har, og merket ikke den store forskjellen mellom avspilling på boxee box kontra bluray plata på en bluray 3d spiller.

men kan jo være greit å ha det på pc og på plate, og går utifra at det er lovlig siden jeg har kjøpt plata.

er bare altfor perfeksjonist, og kunne aldri tenkt meg å laste ned i tilfelle jeg ikke får så bildekvalitet som jeg kunne fått
    Hva var konklusjonen her?
    Du sier at du ikke merket den store forskjellen, men merket du kvalitetsforskjell i det hele tatt? Jeg kunne veldig tenkt meg å rippe mine bd-filmer til HTPC, men det er kun aktuelt hvis bilde og lyd blir 100% indentisk med orginalen.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge alt gjøres fra bit til bit så man får en identisk kopi så er det 0 komprimering 0 endringer 0 kvalitetstap...
    (Om BD er 35,9Gb så blir kopien også 35,9Gb, noe mindre å informasjoenn er komprimert/endret)

Fra nettet kan man laste ned "1080" Blu-Ray ripp med 5.1 AC3 på 6Gb...
    På en jeg har her så er bildet 1920x1040, og jeg klarte ikke å få ut 5.1 til anlegget, og når filmen er komprimert fra 35Gb til 6Gb så er det informasjon som er fjernet fra bildet og lyden...
    Bare 1/6 av informasjonen er igjen = Svært mye dårligere kvalitet.
    (Man kan også laste ned BD-iso fra nettet, men da sitter man å ser på en %-bar i 1uke før an får sett filmen...)
    Jeg gidder ikke sitte å laste ned filmer, har ikke vært pirat på flere år...

Da kan faktisk med riktig software og en god HTPC kopien se bedre ut en BD-platen avspillt fra en eldre/billigere Blu-Ray spiller...

BD-ISO er en speiling av Platen, identisk info...
    Regner med man kan pakke inn i MKV uten å komprimere eller endre på noe også...?

* Tester ut Make MKV for første gang nå...
    * Har prøvd Handbrake, det ble aldri noen suksess på høyeste kvalitet...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Sålenge alt gjøres fra bit til bit så man får en identisk kopi så er det 0 komprimering 0 endringer 0 kvalitetstap...
    (Om BD er 35,9Gb så blir kopien også 35,9Gb, noe mindre å informasjoenn er komprimert/endret)

Fra nettet kan man laste ned "1080" Blu-Ray ripp med 5.1 AC3 på 6Gb...
    På en jeg har her så er bildet 1920x1040, og jeg klarte ikke å få ut 5.1 til anlegget, og når filmen er komprimert fra 35Gb til 6Gb så er det informasjon som er fjernet fra bildet og lyden...
    Bare 1/6 av informasjonen er igjen = Svært mye dårligere kvalitet.
    (Man kan også laste ned BD-iso fra nettet, men da sitter man å ser på en %-bar i 1uke før an får sett filmen...)
    Jeg gidder ikke sitte å laste ned filmer, har ikke vært pirat på flere år...

Da kan faktisk med riktig software og en god HTPC kopien se bedre ut en BD-platen avspillt fra en eldre/billigere Blu-Ray spiller...

BD-ISO er en speiling av Platen, identisk info...
    Regner med man kan pakke inn i MKV uten å komprimere eller endre på noe også...?

* Tester ut Make MKV for første gang nå...
    * Har prøvd Handbrake, det ble aldri noen suksess på høyeste kvalitet...
    Helt enig, og kunne aldri tenkt meg å lastet ned 1080p 6gb filmer. Mente bare at med makemkv så stripper den ut alt ekstra materiell etc og bare tar ut hovedfilmen. Så det er ganske greit, fordi mye på en bluray plate, er java menyer/trailere etc, så syntes egentlig det er greit å bare ha fila, så makemkv er å anbefale hvis man vil ha en kopi av bluray plata som som er så nærme 100% det går ann å komme.

Handbrake konverter filmen, som tar lang tid, og krever mye kraft. Og velger du ikke rf 0 så vil output fila bli kompirmert. makemkv konverter ikke noe, bare lager bluray filmen/plata i en mkv container uten menyer etc.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    Hva var konklusjonen her?
    Du sier at du ikke merket den store forskjellen, men merket du kvalitetsforskjell i det hele tatt? Jeg kunne veldig tenkt meg å rippe mine bd-filmer til HTPC, men det er kun aktuelt hvis bilde og lyd blir 100% indentisk med orginalen.
    nei, syntes de to filmene jeg testa, inception og despicable me hadde like god kvalitet på boxee boxen etter den ble rippa til harddisk med mkv. De var ihvertfall ikke dårligere.

Så jeg vurderer sterkt å gå denne veien, liker veldig godt når jeg ser en film at den starter med en gang, ikke å gå igjennom masse meldinger/menyer før jeg kan starte filmen.

Du burde prøve det ihvertfall, makemkv er gratis og er et fantastisk program, jeg brukte det før til å rippe dvd samlinga mi.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, og kunne aldri tenkt meg å lastet ned 1080p 6gb filmer. Mente bare at med makemkv så stripper den ut alt ekstra materiell etc og bare tar ut hovedfilmen. Så det er ganske greit, fordi mye på en bluray plate, er java menyer/trailere etc, så syntes egentlig det er greit å bare ha fila, så makemkv er å anbefale hvis man vil ha en kopi av bluray plata som som er så nærme 100% det går ann å komme.
    Har faktisk rippet en 45Gb BD på 61minutter nå (Thor)...
    Hele plata er på 45Gb å jeg fikk en fullstendig Backup, ikke en .mkv...
    Prøve på nytt med å trykke på RIKTIG symbol... ops:

Å makeMKV er fryktelig sinna på AnyDVD HD her nå...
    "jeg klarer det seeelv!"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Har faktisk rippet en 45Gb BD på 61minutter nå (Thor)...
    Hele plata er på 45Gb å jeg fikk en fullstendig Backup, ikke en .mkv...
    Prøve på nytt med å trykke på RIKTIG symbol... ops:

Å makeMKV er fryktelig sinna på AnyDVD HD her nå...
    "jeg klarer det seeelv!"

Klarer da ps3 og/eller andre B.R spillere som eks Cambridge audio 751 og spille filmene av fra ekstern hardisk

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Klarer da ps3 og/eller andre B.R spillere som eks Cambridge audio 751 og spille filmene av fra ekstern hardisk
    2 hovedgrunner..

Praktisk : PS3 kommer aldri til å spille av noe større en 4Gb fra ekstern HDD, minnekort e.l. pga FAT32 begrensning...
    Politisk : PS3 kommer aldri til å spille av MKV fordi de er blandt de største selskapene bak BluRay... MKV har kommet som en måte å rippe/pakke HD video...

Derfor Mediastreaming er det alle snakker om...
    Å flytte HD filmer med minnekort og harddisker til avspillingsenheten er så 2005...

Cambridge audio 751 vet jeg ikke hva er engang...

Newcomer Infocus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0