Hva eliminerer regnbuer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva eliminerer regnbuer?

Følgende er info om BenQ funnet på nettdata.no
    Exceptional Dynamic Performance (300 Hz Refresh Rate)
    The BenQ HT480W's refresh rate rips along at an astounding 240Hz, effectively using four times the speed of ordinary projectors to update color changes in each pixel. This totally eliminates the "Rainbow Effect" found in other DLP™ Projectors, continuously captures the minutest movements with unsurpassed clarity and completeness.
    Jeg hører ofte at p.g.a flere fargehjulsegmenter er regnbue-effekten eliminert/redusert o.s.v., men for meg(som er meget følsom for effekten, selv om jeg slett ikke prøver å fremprovosere den) oppleves forskjellen på 2x og 5x slik som bildene under.Altså ikke mindre plagsomt i det hele tatt, bare annerledes. Men på BenQ PE7800 kunne jeg nesten ikke se regnbuer i det hele tatt, og ihvertfall mye mindre enn jeg så på eksempelvis AM1, som for meg var helt ekstrem. Altså, poenget mitt er, hvorfor ikke mase om høyere refresh rate enn flere segmenter om man vil ha mindre regnbuer? :roll: (hvis andre opplever det samme som meg, vel og merke)
    (Er klar over at flere segmenter har andre fordeler)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved høyere refresh rate får vel DLP chipen (med dagens teknologi) problemer med å "bygge opp" bildet for hver oppdatering. Det blir enorme mengder data som skal overføres meget hurtig. Det blir vel litt som på 100Hz TV apparater. Ved 100 HZ blir datamengden rett og slett for stor til at TV'n klarer å bygge opp bildet på den lille tiden som er tilgjengelig. Det er derfor nye "toppmodeller" kun er 75 Hz.

Et 5x fargehjul roterer forøvrig ikke så mye fortere enn et 2x. Det er nemlig flere segmenter på 5x hjulet (6 kontra 3 på 2x).

At du ser mer regnbuer på AM1 enn på BenQ kan ikke ha noe med fargehjulet å gjøre. Begge er vel 5x. Grunnen til at du ser mer regnbuer fra Action er at kontrastnivået er så mye høyere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved høyere refresh rate får vel DLP chipen (med dagens teknologi) problemer med å "bygge opp" bildet for hver oppdatering. Det blir enorme mengder data som skal overføres meget hurtig. Det blir vel litt som på 100Hz TV apparater. Ved 100 HZ blir datamengden rett og slett for stor til at TV'n klarer å bygge opp bildet på den lille tiden som er tilgjengelig. Det er derfor nye "toppmodeller" kun er 75 Hz.
    BenQ 7800 hadde ingen problemer med sin høye Hz den gang jeg testet den. Mener du det går ut over bildet på noen måte, og hvilken?

Et 5x fargehjul roterer forøvrig ikke så mye fortere enn et 2x. Det er nemlig flere segmenter på 5x hjulet (6 kontra 3 på 2x).
    Denne høye Hz er på en Chip, ikke på fargehjulets hastighet.

At du ser mer regnbuer på AM1 enn på BenQ kan ikke ha noe med fargehjulet å gjøre. Begge er vel 5x. Grunnen til at du ser mer regnbuer fra Action er at kontrastnivået er så mye høyere.
    Jeg er klar over hvordan kontrasten påvirker dette, men jeg tror altså denne chipen har mesteparten av æren for at jeg ikke ser dem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår meg Burre. Når jeg snakket om Hz mente jeg ikke hva du setter PC'n din til å gi fra seg. Jeg snakker om å øke frekvensen på fargehjulet (hvor ofte DLP chipen må skru seg av og på).

Jo fortere fargehjulet (og antall segmenter) snurrer, jo kjappere må chippen oppdatere seg.

Når det gjelder at du mener chipen i BenQ maskinen "gjør utslaget" når det gjelder hvor mye regnbuer du ser, så er det veldig rart. For begge chipene kommer fra samme leverandør, og er helt like.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva eliminerer regnbuer?

Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Altså, poenget mitt er, hvorfor ikke mase om høyere refresh rate enn flere segmenter om man vil ha mindre regnbuer? :roll: (hvis andre opplever det samme som meg, vel og merke)
    (Er klar over at flere segmenter har andre fordeler)
    Det er vel ingen praktisk forskjell på dette. Fordelen med flere segment er at hjulet ikke trenger å spinne så fort. (støy) (iallfall så lenge vi snakker om ekstra RGB segmenter)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •