Utdanning innen video eller kringkasting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utdanning innen video eller kringkasting

Litt usikker på om dette egner seg her, men det egner seg ihvertfall ikke under de andre kategoriene.

Lurte på om noen hadde tips til masterutdanninger (eller andre utdanninger om de er gode) i Norge som enten går på video eller kringkasting? Gjerne noe man kvalifiserer til med en bachelor i ingeniørfag. Har sett på Master i Medieteknikk ved HiG, men det må da være mer å velge i der ute?

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tips? Det må da være noen på norges største forum for lyd og bilde som har en videorelatert utdannelse, eller som har planer om å ta det.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært å tittet på disse to, men finner bare studier som går på videoproduksjon. Jeg er vel mer interessert i den tekniske biten bak.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kunne du tenke deg å drive med innen kringkasting? Stort felt. Hvor dypt teknisk vil du gå?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde da ringe til Niss og spørre de 8)

Dersom du tar lydproduksjon så kan du få gå og rette deg mot tv produksjon etc. Eller mot musikkproduksjon

Sitat Opprinnelig postet av niss
    Som student har du muligheten til å spesialisere deg innen Lyddesign eller Musikkproduksjon.

Lyddesign
    En lyddesigner arbeider tradisjonelt innen film-, tv- og kringkastingslyd, men utvikling av nye teknologier og plattformer gjør at lyddesigneren nå har flere arenaer å arbeide på slik som spilldesign, webløsninger, lydbøker/podcast og mobile tjenester.

Musikkproduksjon
    Vårt studium i musikkproduksjon fokuserer på det som tradisjonelt refereres til som konsertlydteknikk og studioteknikk. Mulighetene etter en slik utdanning er imidlertid flere da du også vil være godt kvalifisert for arbeide innen teater, konferanse/event markedet og lignende. Dersom du har en drøm om å bli musikkprodusent, kan dette være en vei å gå
    De har infokveld Infokveld / Hva skjer? / Kalender / Home - NISS - Nordisk Institutt for Scene og Studio
    OGså pleier de ha åpent hus en dag over nyåret.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Hva kunne du tenke deg å drive med innen kringkasting? Stort felt. Hvor dypt teknisk vil du gå?
    Har lyst til å jobbe med infrastrukturen i distribusjon. Kodere, dekodere, scrambling, kryptering osv. Hvor dypt jeg vil gå kommer veldig an på hvilken utdannelse jeg får. Det vil jo styre mulighetene en del.

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du burde da ringe til Niss og spørre de 8)

Dersom du tar lydproduksjon så kan du få gå og rette deg mot tv produksjon etc. Eller mot musikkproduksjon

De har infokveld Infokveld / Hva skjer? / Kalender / Home - NISS - Nordisk Institutt for Scene og Studio
    OGså pleier de ha åpent hus en dag over nyåret.
    Kan jo ta en prat med dem, men er som sagt ikke produksjon som appelerer til meg. Ser etter et studie som f. eks. går på videokoding, kryptering, transmisjon osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe at kanskje datateknikk på NTNU passer...

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må du nesten forklare litt nærmere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Har lyst til å jobbe med infrastrukturen i distribusjon. Kodere, dekodere, scrambling, kryptering osv. Hvor dypt jeg vil gå kommer veldig an på hvilken utdannelse jeg får. Det vil jo styre mulighetene en del.
    Husk at det meste læres ikke på skolen i så spesifikke bransjer. Erfaring og kunnskap om faget får du stort sett i yrkeslivet etter utdannelsen.
    Ser i profilen din at du Ingeniørstudent, er det et eller annet elektronikk studie?
    Hvis du har lyst å jobbe med å lage utstyr til kringkastings bransjen og da spessielt distribusjon er det noen få selvskaper som driver med dette her i landet. Du har en del andre selvskaper som driver med å lage video utstyr, blant annet for overvåkning av diverse ting, telefon konferanse og lignende.

Skal du ha en teknisk stilling i en av disse selvskapene er nok generell elektronikk Ingeniørutdannelse som gjelder, her er det forskjellige fordypninger innenfor dette også. Master er en fordel, men ingen absolutt krav. Bachelor grad kan man kommer langt med

Hvis du skal jobbe for selve distribusjons leddet tror jeg det er mange veier til målet.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Husk at det meste læres ikke på skolen i så spesifikke bransjer. Erfaring og kunnskap om faget får du stort sett i yrkeslivet etter utdannelsen.
    Ser i profilen din at du Ingeniørstudent, er det et eller annet elektronikk studie?
    Hvis du har lyst å jobbe med å lage utstyr til kringkastings bransjen og da spessielt distribusjon er det noen få selvskaper som driver med dette her i landet. Du har en del andre selvskaper som driver med å lage video utstyr, blant annet for overvåkning av diverse ting, telefon konferanse og lignende.

Skal du ha en teknisk stilling i en av disse selvskapene er nok generell elektronikk Ingeniørutdannelse som gjelder, her er det forskjellige fordypninger innenfor dette også. Master er en fordel, men ingen absolutt krav. Bachelor grad kan man kommer langt med

Hvis du skal jobbe for selve distribusjons leddet tror jeg det er mange veier til målet.
    Har 3 års erfaring fra bransjen (1,5 år med distribusjonsutstyr og 1,5 med selve distribusjonen) på et lavere nivå, og har et fagbrev som serviceelektroniker på dette. Går nå elektroingeniør med planlagt fordypning i telekommunikasjon.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er du jo godt på vei da. Hvilket firma jobbet du i?
    Men forstår jeg deg riktig i at du vil utvikle utstyr?

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbet på fabrikken som lager og kjører service på Appear TV-utstyr, og på Nittedal Teleport/jordstasjon.

Du har forstått meg halvveis. Vil jobbe med utvikling av utstyr, men vil aller helst jobbe med selve distribusjonen (f. eks. på Nittedal) om jeg fikk velge mellom de to.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tror jeg ikke du trenger noen høyere utdannelse enn batchlor grad og telekommunikasjon er nok det nærmeste du kommer det du har lyst og drive med.
    Men når du jobbet på Nittedal, fikk du ikke en formening av hva du trengte av utdannelse for å jobbe der? Evenetuelt hva de andre som jobbet der hadde av utdannelse. Nå som du går elektroingeniør, skal du sikker ha noen prosjekter og da har du en yppelig mulighet til å ta kontakt med gamle kolleger på Nittedal og høre om de er intressert i å gi deg en prosjekt oppgave.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et godt inntrykk av hva man trengte for å få de jobbene jeg har lyst på oppe på Nittedal, men spennet var så stort. Alt fra kun erfaringsbasert og opp til master med noko attåt. Jeg vil gjerne skape meg et så godt faglig grunnlag som mulig før jeg går inn igjen i bransjen på et høyere nivå.

Har fått tilbakemeldinger på at jeg kan få jobb der når jeg er ferdig utdannet (hvis det er noe passende ledig), og har tenkt litt på om jeg kanskje skal spørre dem når det kommer til bacheloroppgaven. Vil bare nøste opp i mine muligheter utdanningsmessig tidlig, så det bare er beslutningen som gjenstår når jeg er ferdig som bachelor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •