Ser vi allerede begynnelsen på slutten for 3D?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 83
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ser vi allerede begynnelsen på slutten for 3D?

Four theories on the death of 3-D. - By Daniel Engber - Slate Magazine

Til å begynne med tjente kinoene mer pr. visning på 3D-filmer enn på 2D-versjonene av de samme filmene. Ca. 50-100% mer. Men denne fordelen har gått jevnt nedover, og siden juli i fjor er det bare Resident Evil: Afterlife og Tron: Legacy som har tjent vesentlig mer pr. 3D-visning enn 2D. Aller verst har storfilmer som Harry Potter 7b og Kung Fu Panda 2 gjort det. På disse filmene har inntektene pr. 2D-visning vært nesten 3 ganger større enn på 3D-forestillingene.

Hva tror dere? Har publikum allerede blitt lei av 3D? Eller kan filmer som Tintin og Avatar-oppfølgerene blåse nytt liv i formatet? Eller er rett og slett inntekt pr. visning en dårlig måleenhet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bil spill i 3D=enda gøyere.
    Godt animerte effekter i 3D=konge!
    Men det finnesw så mye drit der ute, at man har lett for å bli "hauegal".
    De fleste produsenter utvikler bedre og bedre briller, skjermer osv..
    3D kommer mer og mer tror jeg. Og ettersom vi får 4K i stede for 1080i på 3D, så blir det nok bare bedre.

Kan hende vi får samme "krig" mellom 2D og 3D som vi har mellom. Bakkenett og DAB radio nå.
    Hvem vet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hobbiten i 48fps 3D blir nok heftig.
    Tintin kan nok gjøre det bra i 3D. Spennende å se hvordan RED Epic filmene gjør det i 3D neste år.

Dårlig 3D gjør at folk blir lei 3D.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig tror ikke 3D kommer til å være en suksess så lenge titterne må sitte med disse Robocop brillene Og da tenker jeg på privatmarkedet.
    Jeg er i hvertfall avventende med innkjøp av 3D utstyr...akkurat som jeg var da den verste krigen mellom BD og HD-DVD pågikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får bare vondt i øynene av disse brillene, å ser ikke vidsen med den ekstra dybdefølelsen. Så vanlig 2d med bra bilde og bra lyd holder for min del
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er prisen du fokuserer på, så er det helt normalt at prisen er "høy" på nye ting, for så å "normalisere" seg.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Hvis det er prisen du fokuserer på, så er det helt normalt at prisen er "høy" på nye ting, for så å "normalisere" seg.
    Dette en av grunnene til at jeg er avventende. Dette kombinert med at jeg avventer å ser om dette "tar av".
    Når 3D eventuelt vil ta av, vil vel også prisene være nærmere et nivå som tiltaler meg.
    Men vet en får "billige" 3D produkter nå og, men vill ikke bruke penger på noe som ikke oppfyller mine krav 100%.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de krever at jeg bruker briller; vil jeg aldri kjøpe noe 3DTV eller 3D projektor.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Så lenge de krever at jeg bruker briller; vil jeg aldri kjøpe noe 3DTV eller 3D projektor.
    +1

Med mindre det "følger med på kjøpet" som feks VT30 serien til panasonic.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Tja, jeg vet ikke helt. 3DTV med passive briller kan jeg nok finne meg i. Men aktive briller er mer problematisk.

Aktive briller fungerer greit nok når jeg bare tenker på meg selv, men jeg gidder ikke kjøpe 5-6 ekstra briller så jeg kan invitere venner på besøk for å se film. Hvis de som har 3DTV selv ikke en gang kan ta med seg sine egne briller, fordi de ikke er kompatible med min TV, så blir det bare for dumt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som er ganske kult med 3D er "active shutter". Altså at du kan spille split-screen med det ser ut som du spiller alene, fordi det ene brilleparet blokker ut enkelte singnaler.
    Noen gjør visst dette ved å ha 2 venstre glass og 2 høyre glass i hvert sitt par briller. Ganske artig løsning.
    Men inntil det blir mindre stress å se på, så tro jeg vi drøyer dette et år eller to til.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir bare sliten i øynene av 3D. Mulig det er meg det er noe galt med, men jeg velger mye heller 2d på kino i hvertfall.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi ser begynnelsen på slutten for 3D? Håper da det. Men, tror dette bir en iterasjonsprosess / catch 22.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sørger i allefall for å oppgradere til 3D kompatibelt utstyr når jeg først oppgraderer. Jeg har akkurat nå kjøpt meg ny TV. Da ver det helt utelukket å ikke kjøpe en som var 3D ready. Neste år har jeg planer om å kjøpe ny proje. Da blir det samme sak. Det blir uaktuelt å kjøpe en som ikke er 3D klar.
    Så har jeg i hvertfall muligheten til å se 3D når det kommer noe jeg har lyst til å se i 3D:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gleder meg virkelig til å se nyhetene og været i 3D! eller ikke.
    nei har sett ett par fimer i 3D å må si meg enig i at det er slitsomt. samtidig utrolig irriterende å måtte sitte med briller på.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    3D er utvilsomt en alt for gedigen hype i forhold til den opplevelsen som pr. dato leveres. Spørsmålet er om produsentene når et teknisk akseptabelt nivå før markedet og produksjonsfirmaene er lei...

Brilleløs 3D er sikkert noe som vil bidra, men jeg tror ikke selve brillen er det største hinderet.

Personlig er jeg følsom for shutterflimringen når denne er under 200Hz, så for min del er dette er viktig teknisk parameter som må fikses. Dette har jo Sony addressert, men da blir lysutbyttet potensielt et problem litt avhengig av størrelsen på lerretet. Kjappere shutterhastighet blir nok vanlig også på TVer om ikke alt for lenge, der har de jo også mer lys å "jobbe med".

Det viktigste hinderet for 3D er vel uten tvil om produsentene ikke lenger får betalt for innsatsen. Filming, produksjon og redigering i 3D er jo svært kostbart, så får en ikke return på denne investeringen er det vel der 3D finner sin bane spør du meg.

Jeg så for øvrig et tennisspill på PS3 på et 150" dagslyslerret (DNP) på IFA i år, og DET var virkelig noe å skrive hjem om! Til gaming er jo 3D en fantastisk innretning, etter mitt syn i større grad enn til film. Det er derfor mulig det blir gamingen som "redder" 3D-formatet til syvende og sist. Husk at gamingindustrien faktisk er større enn filmindustrien totalt sett (altså målt i kroner og øre), altså ingen uvesentlig driver i denne utviklingen gitt at dette markedet fatter tilstrekkelig interesse.

For film tror jeg nok 4K er en viktigere driver enn 3D, i det minste hvis kildematerialet følger etter. I det minste hadde jeg personlig lagt langt større vekt på skikkelig 4K og tilhørende materiale enn 3D på film, men for all del - noen titler er jo utrolig fett i 3D også på filmlerretet, så jeg tar gjerne begge deler!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avatar i 3D på kino er en av de største filmopplevelsene jeg har hatt. Og det til tross på en ganske middelmådig film på mange områder.
    Har også hatt flere dårlige 3D opplevelser, filmer som fungerte vel så bra i 2D.

Tror det hele kommer ann på kvaliteten man vil få servert. Er kvaliteten god som Avatar, så ønsker folk det. Kanskje enkelte filmer fungerer bedre i 3D enn andre?

Til spill vil det garantert slå ann og det kan som Lygren nevner redde det. Kanskje bransjen blir mer kritisk etter hvert og man vil kun få 3D filmer hvor det virkelig har noe for seg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Personlig er jeg følsom for shutterflimringen når denne er under 200Hz, så for min del er dette er viktig teknisk parameter som må fikses.
    Da må det jo være forferdelig å sitte foran en PC-skjerm som flimrer på 60Hz?

Syns det er verd å nevne at det er ikke 3D vi snakker om. Det er stereoskopi, noe som skal gi en illusjon av tre dimensjoner i en flate som er 2D. Personlig tror jeg ikke vil kommer dit hen at "3D" blir en greie for alle. Å se flere fokuspunkt på en og samme flate er og blir unaturlig. Men hvem vet, kanskje vi venner oss til det etter hvert?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hadde jeg sittet på en gammel CRT-monitor er det mulig jeg hadde blitt plaget av det samme også der... Heldigvis er dagens LCD-teknologi slik at 60Hz kontinuerlig refreshes helt uten "blink", mens shutterne jo går off og on på annenhvert øye med langt større tydelighet. Dette jobbes det jo uansett med å redusere effekten av, er jo det JVC har addressert på sine nye modeller, og der ble shutter-flimringen for mitt vedkommende nesten ikke registrert på den demoen som ble kjørt på IFA til tross for at de brukte 120Hz... Det er altså håp for oss følsomme sjeler også, selv uten økningen i shutterhastigheten.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mange millioner film selskaper,kinoer og diverse produsenter bruker på 3D så tror jeg 3D er kommet for å bli uansett om en gruppe ikke liker det.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •