Ser vi allerede begynnelsen på slutten for 3D? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Personlig synes jeg 3D suger. Liker det ikke i det heletatt.

Vært på en 3-4 3D kino-filmer og det har vært samme opplevelse hver gang.
    Skuffende.

Er det bare meg som synes bildet er grått og kornete?
    Mye bedre bilde på 2D..

3D for meg er et stilig konsept som jeg prøver å unngå. Viser de filmen i 2D så går jeg på den.

3D hjemme har jeg ikke, men neste gang TV kjøpes inn blir det vel en 3D TV regner jeg med. Dessverre

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lattergal
    Personlig synes jeg 3D suger. Liker det ikke i det heletatt.

Vært på en 3-4 3D kino-filmer og det har vært samme opplevelse hver gang.
    Skuffende.

Er det bare meg som synes bildet er grått og kornete?
    Mye bedre bilde på 2D..

3D for meg er et stilig konsept som jeg prøver å unngå. Viser de filmen i 2D så går jeg på den.

3D hjemme har jeg ikke, men neste gang TV kjøpes inn blir det vel en 3D TV regner jeg med. Dessverre
    Jeg har nok ikke helt den samme opplevelsen som deg, nei.:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis S3D på kino ikke blir bedre i løpet av 2012, og da spesielt Hobbiten som er første i 48fps S3D, vil det bli færre store S3D produksjoner.

Det er en del store S3D produksjoner før Hobbiten også. F.eks;

RED Epic: The Great Gatsby, Prometheus, Jack the Giant Killer, The Amazing Spider-Man, Underworld: Awakening

Andre store: 17 Days of Winter, Abraham Lincoln: Vampire Hunter, Men in Black III, Hansel and Gretel: Witch Hunters, Hugo, Dredd, Life of Pi

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg synest ikkje noe om 3d,det var en stor skuff fra min side ihvertfall.eg så after life i 3d og det var skuff,men kansje avatar i 3d er bedre,men til nå ikkje imponert over 3d litt engang.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Jeg blir bare sliten i øynene av 3D. Mulig det er meg det er noe galt med, men jeg velger mye heller 2d på kino i hvertfall.
    Du er ikke alene om dette!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at 3D er kommet for å bli. Det satses tungt på 3D fra filmindustri, tv produsenter og kinoer.

At 3D ikke er perfekt enda er på en måte forståelig. Det blir nok en ganske treg overgang fra 2D til 3D blir allment. Jeg ser for meg at 3D vil få en stor fremgang når 4K 3D kommer for fult. Ikke bare pga oppløsningen, men de vil nok også tilegne seg mer kunnskap innen den tid.

Kanskje vi etterhvert får 3 kanaler av alt? TV Norge, TV Norge HD, TV Norge 3D?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også 3D er kommet for å bli, ny teknologi som kanksje er dyrt nå, men vil bare bli billigere og billigere og mer og lettere og bedre tilgjengelig. Ender vel opp med at det blir så billig til slutt at det ikke er store forksjellen i pris fra 2D til 3D.

Personlig blir jeg sliten av 3D på kino men ikke av 3D på tver. Hadde jeg hatt egen dedikert kino hadde det vært utelukket ikke være med på denne 3D bølgen med en projektor eller skjerm for dette formålet.

Ender jo opp i et kostnad nytte spm, men så mye satsing som det er nå og garantert til neste år har det blitt så billig med denne teknologien at det lønner seg nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok og 3D er komt for å bli. Men at det må verta lettare tilgjengeleg kvalitet på det før det vert den nye "standarden". Med det meiner eg pris må ned, utstyret må verta betre og det må verta lettare å bruka. Dette er jo og ting som er i ferd med å skje.

Som nemnt tidlegare med 1080p kontra 4k, så skjønar eg at med liten skjerm er forskjellen desto mindre. Men kor stort bilete snakkar me om før 4k får vist sitt potensiale? Og kva vert neste steg?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett 2 filmer i 3D. Tranformers 3 och Cars 2. Cars 2 var totalt oduglig, både i effekter och film i sig. Transformers 3 var fantastisk på alla sätt med den upplevelsen jag hade. 3D kommer nog bli kvar, men med krav på glasögon kommer det alltid vara motstånd.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Transformers 3 fungerte bra i 3D.
    De hadde funnet en bra miks av dybde og "pop out" effekter.

Jeg tror at 3D på kino kommer til å slite en del fremover, mye på grunn av økt pris. Amerikanerene er i mye større grad enn oss prisbevisste når de går på kino, og i forhold til kjøpekraft er kino dyrere i USA enn i Norge.

Hjemme så er 3D kommet for å bli da det er relativt enkelt å implementere 3D teknologien når den først er ferdig utviklet.
    Det blir rett og slett standard utstyr.
    De billigste TV'ene kommer som 3D ready ( man må kjøpe brillene selv )
    de dyrere kommer med 2-4 briller i eska.

Det er jo ikke slik at en 3D TV eller projector er noe dårligere på 2D, snarere tvert imot.
    3D har "tvunget" frem en ganske markant forbedring i prosesseringen av bildet også i 2D.

Når det gjelder 4K er jeg mer skeptisk.
    Nå skal det sies at jeg ikke har sett en god 4K demo som viser potensialet i formatet, men i utgangspunktet kan jeg ikke skjønne at man kan se den økte oppløsningen på skjermstørrelsene det er aktuelt å ha hjemme.

Hvis man ser lengre inn i fremtiden og ser for seg en hel "veggTV" som kan deles opp i ruter og viser full HD i hver rute så kanskje.

Passiv 3D med full oppløsning er en annen mulighet.

Spilling med 2 X full HD, en til hver spiller er en annen.
    Men da sitter man med briller igjen.

Til slutt er det alltid pengene som rår.
    Hvis ikke selskapene tjener penger, så spiller det ingen rolle hvor mye de har investert i utgangspunktet, de ønsker ikke å fortsette å tape penger.
    Koster det 50% mer å produsere i 3D må inntektene være minst 50% høyere, så enkelt er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. gang i hele mitt liv jeg så 3D var med såkalte popout effekter på akvariet i bergen for 5-6 år siden. Skvatt skikkelig da det plutselig kom en hai mot meg i sidesynet.
    For meg er dette 3D. Å se ting som "lag" minner meg om jukenummerene til Donald duck da jeg var yngre. Og begynnelsen av 90-tallet da man satt med blå/røde(?) plastbriller...

Angående 3D briller utenpå vanlige briloler så går det helt greit. Litt ubehagelig de første minuttene kanskje. Ser du en underholdnee film så tenker du ikke noe over dem. Men personlig følte jeg meg ganske teit med to par briller på Ringen kino i Oslo for å se "Up"....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kommet overraskende tall fra USA de siste dagene om hvor bra Løvenes konge gjør det i 3D på kino.

De har solgt over dobbelt så mange billetter som forventet selv om den også kommer ut på Blu-ray i disse dager.

Den har fått strålende kritikker for 3D bruken og generelt positiv mottagelse.

Dette er den første tegnede animasjonsfilmen på 3D og nå kikker selvsagt Disney på katalogen sin og vurderer hvilke andre filmer som kan konverteres.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det har kommet overraskende tall fra USA de siste dagene om hvor bra Løvenes konge gjør det i 3D på kino.
    Absolutt, men den blir ikke helt sammenlignbar i forhold til det artikkelen jeg linket til egentlig handler om. I artikkelen har man jo sammenlignet inntektene pr. sal for 2D og 3D visninger. Løvenes Konge går vel kun i 3D i denne omgangen, så det blir vanskelig å si om folk er veldig interessert i 3D-versjonen, eller om de bare har lyst til å se Løvenes Kongen på kino igjen.

Dette er den første tegnede animasjonsfilmen på 3D og nå kikker selvsagt Disney på katalogen sin og vurderer hvilke andre filmer som kan konverteres.
    I tillegg til Beauty and the Beast, som også kommer i 3D nå, så er Aladdin, Hunchback of Notre Dame og Rescuers Down Under produsert digitalt med det samme produksjonssystemet som Løvenes Konge, CAPS. Alle disse bør kunne konverteres med like godt resultat.

Nyere filmer vil sannsynligvis fungere enda bedre. Tarzan f.eks. bruker noe som heter Deep Canvas (i praksis rendring av 3D-objekter så de ser ut som de er tegnet) og det samme systemet ble brukt på Atlantis og Treasure Planet. Mener å huske det er en presentasjon av systemet på spesialutgaven av Tarzan DVDen. Disse filmene bør i hvert fall også få en ganske vellykket konvertering til 3D.

Når det gjelder eldre filmer, så blir det adskillig vanskeligere. Enten må ta det ferdige, flate 2D-bildet og skape dybde ut fra det (omtrent som ved "vanlig" 2D til 3D konvertering), eller så må man gå tilbake til originalelementene, og digitalisere hver eneste tegning og hver eneste bakgrunn, og gjenskape filmen. Disney er flinke til å arkivere, så jeg vil ikke se bort fra at de kan ha alt, men det vil nok kreve en god del restaurering. Disney har brukt multiplan kamera helt siden Snehvit, så det vil sikkert være mulig å oppnå god dybdeeffekt ved å konvertere de gamle filmene fra originalelementene.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er klar over at det ikke er helt sammenliknbart men likevel litt relevant.

Ingen i industrien hadde trodd at så mange vill gå på kino for å se løvenes konge på kino igjen 2 uker før den blir sluppet på 3D BD.

Det er også litt overraskende at resultatet ble så bra, all den tid Løvenes konge er tegnet / malt på "gamlemåten" og ikke digitalt etterbehandlet på samme måte som senere utgivelser ( jeg innrømmer gjerne at jeg er på litt tynn is på det tekniske her ).

Spørsmålet er i hvor stor grad filmene kommer på kino i 3D før de slippes i 3D BD.
    Det er nok reativt rimelig å sende en film ut på kino i dag all den tid det ikke er snakk om å lage nye fimruller osv men kun digital distribusjon.
    Disse filmene vil jo "stjele" plass fra andre ferske 3D filmer i de "relativt" få 3D salene.

Når det gjelder hjemmekino så er det jo blitt sånn at man får snart 3D "på kjøpet" når man oppgraderer TV og projector osv.

På kino er det investert til dels ganske store beløp for å kunne vise 3D og kinoeierene er selvsagt intressert i å få noe igjen for investeringen.

En annen ting som jeg ikke ser nevnt i den opprinnelige artikkelen er merkostnaden for selve filmen og post-production i 3D.
    De regner med at 3D går i minus når inntektene fra 3D salene er minde enn fra 2D, men sannheten er at de går i minus lenge før det.
    Det er dyrt å produsere 3D og de penge skal inn igjen.
    Nå koster det vel rundt 5$ ekstr for en 3D BD så noe kommer inn igjen der, men jeg tviler på om det er nok.

Det hjelper ikke at Filmpolitiet og andre medier kjører anti 3D kampanjer: NÃ¥ kan du ta pÃ¥ deg 2D-brillene! « NRK Filmpolitiet - alt om film, spill og tv-serier

Jeg tror at 3D går en vanskelig tid i møte, men jeg er likevel positiv til 3D da det gir meg en god opplevelse på enkelte filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også litt overraskende at resultatet ble så bra, all den tid Løvenes konge er tegnet / malt på "gamlemåten" og ikke digitalt etterbehandlet på samme måte som senere utgivelser ( jeg innrømmer gjerne at jeg er på litt tynn is på det tekniske her ).
    Faktisk ikke. Løvenes Konge ble tegnet på vanlig måte, men den ble postprosessert digitalt.

Liten historietime:

Disney (dvs. Ub Iwerks) fant opp multiplankameraet. Dette fungerte slik at man malte bakgrunner på store glassplater, som ble plassert på forskjellige plan. Til slutt ble tegningene av figurene plassert øverst, og kameraet havnet naturligvis over dette igjen, pekende nedover. Alle planene kunne heves og senkes uavhengig av hverandre.

Med multiplankamera kunne man zoome inn på en slik måte at den fjerneste bakgrunnen (f.eks. månen) fortsatt er like fjern, mens nær bakgrunn kommer nærmere. Tilsvarende ved panorering, så vil nær bakgrunn bevege seg fortere enn den fjerne. Dette gir en veldig god dybdeeffekt i forhold til tradisjonell animasjon der forgrunnen ligger direkte på bakgrunnen.

Løvenes Konge er produsert med noe som heter CAPS. Dette er enkelt sagt bare et digitalt multiplankamera. Alle tegninger og bakgrunner er scannet (i 2K oppløsning) og den ferdige filmen settes sammen digitalt.

Da de lagde 3D-utgaven, så regner jeg med de gikk tilbake til disse scannede elementene, og rendret de på nytt i 3D. Sannsynligvis måtte de gjøre en del arbeid for å unngå popp-opp-bok effekten, men de hadde allikevel et adskillig bedre utgangspunkt enn å starte med den ferdige filmen.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriaur

Har heldigvis ikke brukt fem flate øre på denne 3D trenden som var. Har aldri vært fan av 3D og kommer heller ikke til å savne det.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dødt før Disney/Pixar og andre animasjonsstudioer kutter ut stereoskopisk 3D.

Blir spennende å se hvordan det går med live-action HFR 3D.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke selv Hobbiten var spesielt godt i 3D. 48p og 4k var flott, men selve den store 3D effekten uteble.

Eneste filmen som jeg synes virkelig fungerer godt i 3D er Avatar. Den filmen er en stor nedtur å se i 2D og 3D effekten er nesten som å tre inn i en annen verden.
    Trolig blir det få slike godbiter og 4k og kommende 8k vil gi tilstrekkelig med dybde (og mer naturlig) til vanlige filmer.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salget av 3D blu-ray og bruken av 3D øker i usa
    Consumer interest in 3D TV growing – study | 3D News from 3D Focus

Endelig kommer TVer med Full-HD passiv 3D, men er alt for dyrt i 2013/14.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •