En tanke rundt 24p....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En tanke rundt 24p....

...etter hva jeg har skjønt, er jo ikke 24p noe annet enn at det er 24 bilder i sekundet i forholdt til f.eks 50 eller 60.

Så derfor lurer jeg; Hva i all VERDEN er fordelen med det?! Man får jo bare et enda mer hakkete og slitsomt bilde?!

"...men det føles akkurat ut som på kino!" sier mange.

Vel....jeg har alltid irritert meg over ræva FPS på kinoer.

I mitt hode burde det gått andre veien, MYE MER bilder per sekund for en mer smooth opplevelse.....men men

Noen meninger om dette? 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sikkert noe med at de sikkert filmer i 24p...

men er heilt enig, kunne de ikkje ha filmet med høyere framerate da?

hadde nok blitt dyrere å produsere da kansje, 48p hadde jo blitt dobbelt så mye film.

24p i 3D for eksempel, er heilt håpløst...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er rart det here 24p greiene. Det jeg syns er enda mer rart er folk som klager over Tven eller HTPCen dems ikke klarer spille av 24p, skjønner ikke hva de snakker om engang jeg, har aldri hatt noen problemer spille av noen som helst filmer på min pc, enten det er bluray, dvd, eller filmer/klipp i HD kvalitet.

Tenker da på folk som mener at det er noe galt siden de ikke klarer stille inn på 23.975 eller hva det er som liksom er den 24p greia :P

Uansett så tror jeg 48p begynner komme på banen, The hobbig blir vel spilt inn i 48p om jeg ikke tar feil?

Jeg har forsåvidt aldri klart å se noe feil med FPS på kino syns alltid bilde er smooth. Menneske har vel en maks grense på 30FPS eller?

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der med max "framerate" på menneskeøyet tror jeg er ganske individuelt :P Jeg synes kino er helt ræva, f.eks ved scener hvor man flyr over fjelltopper så irriterer jeg meg grenseløst over ræva FPS på filmen :P Samme med mitt nye fæncy 24p-kompatible system hjemme i stua nå..hehe

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at om du ikke spiller det av med rett oppdateringshastighet, så hakker det ujevt. Spiller du av i samme hastighet som filmen er spilt inn i (eller en dobling, trippling, osv), så er i det minste hakkingen jevn.
    Når du spiller at film i 60Hz på PC-skjermen din, så har du fortsatt ikke bedre bevegelses skarphet (24 fps "hakking"), men får ujevn hakking i stedet, når kildematerialet konverteres fra 23,97 til 60 (30) hertz
    Bruker man software/prosessering som gjør interpolering på en skikkelig måte, så kan du få et godt resultat. Gitt at skjermen din støtter 48, 72, 96, eller 120 hertz da. Meg bekjent, finnes det ikke software tilgjengelig som gjør interpolering på 24 hertz materiale?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Jeg har forsåvidt aldri klart å se noe feil med FPS på kino syns alltid bilde er smooth. Menneske har vel en maks grense på 30FPS eller?
    Problemet er at vi legger merke til dårlig bevegelses-skarphet på film, siden vi sitter med øynene festet på et punkt (senter i lerret). Men vi maser ikke om uendelig dårlig bevegelses-skarphet når vi selv vrir på hodet og "panorerer" raskt i rommet, eller ute i naturen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Problemet er jo at om du ikke spiller det av med rett oppdateringshastighet, så hakker det ujevt. Spiller du av i samme hastighet som filmen er spilt inn i (eller en dobling, trippling, osv), så er i det minste hakkingen jevn.
    Når du spiller at film i 60Hz på PC-skjermen din, så har du fortsatt ikke bedre bevegelses skarphet (24 fps "hakking"), men får ujevn hakking i stedet, når kildematerialet konverteres fra 23,97 til 60 (30) hertz
    Bruker man software/prosessering som gjør interpolering på en skikkelig måte, så kan du få et godt resultat. Gitt at skjermen din støtter 48, 72, 96, eller 120 hertz da. Meg bekjent, finnes det ikke software tilgjengelig som gjør interpolering på 24 hertz materiale?
    Hmm ok. Har aldri hatt noe problem selv, det er jo et godt tegn hvertfall, bare litt kjedelig når folk spør om problemet også klarer jeg ikke hjelpe dem svare på det

Men er det bare skjermens egenskaper, samt avspillingsprogram som har noe å si her? Ikke noe si på skjermkort eller andre pc komponenter?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24fps ble for leeeenge siden valg fordi det var en terskel for hvor lavt en kunne gå uten at det ble svært tydelig. Samtidig ville man ikke gå for høyt fordi filmen/prosesseringsjobben ble svært mye dyrere.

Med dagens digitale verden er det ikke lenger en like stor begrensning, men fortsatt må gammeldagse kinoer (som det finnes mange av i verden) benytte 24fps av naturlige årsaker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •