3D og ubehag, kvalme, hodepine

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D og ubehag, kvalme, hodepine

Kona nekter å bli med på 3D-visninger på kino siden hun har lest at det kan gi hodepine (hun får lett hodepine og plages bla av flimring osv).

Jeg søkte litt på formuet her og fant svært lite diskutert, det jeg fant var egentlig bare bisetninger om temaet.

Så, hvor stort er dette problemet og er det noen av 3D-teknologiene som er mer utsatt enn andre?

Hvem er mest utsatt for slike ubehag?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det bare er på kino du vil få dette problemet, mye flimring(crosstalk) der. Jeg kan få litt vondt i hodet eller bli litt sliten av 3D på kino om det er en VELDIG lang film.

Men på de bedre TVene hvor det ikke er noe crosstalk er det null problem

Om dama di får lett vondt i hodet ville jeg ikke tatt hun med på kino 3D hvertfall :P

3D er foreløpig best på plasma tver spesielt panasonic sine modeller

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste 3d filmene jeg har sett er avatar og transformers 3. En i dolby3d og en i reald 3d. Jeg merket ingenting. Var helt likt som å se en film i 2d bare at det var dybde i tilegg. Må nok bare prøve selv og se om man reagerer på det.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    De eneste 3d filmene jeg har sett er avatar og transformers 3. En i dolby3d og en i reald 3d. Jeg merket ingenting. Var helt likt som å se en film i 2d bare at det var dybde i tilegg. Må nok bare prøve selv og se om man reagerer på det.
    Hmm, dette må gå veldig fra person til person isåfall.

Jeg merker at 3D på kino er dårlig. En del flimring/crosstalk, på tv'er merker jeg ingenting. Har sett, Avatar, Transformers 3, Pirates of the caribbean, green hornet, og clash of the titans i 3D, som jeg kommer på i farta hvertfall. Var inception i 3D også ? husker ikke.

Disse tvene med passive briller skal også være bra forsåvidt på 3D.

Hadde jeg vært dere hadde jeg hvertfall gått til en tv butikk først, der har de jo alltid demo på en 3D tv, hvertall de store. Kan du be dama prøve se på en, og se om hun reagerer på det, hvis det er tilfellet er det jo bortkasta penger dra på kino hvertfall, da det er mye dårligere der.

Husk at innfallsvuinkel kan ha en del og si da, sitter du mitt i kinosalen er det jo hakke bedre, men merka fortsatt at kino 3D har en god vei igjen å gå kontra tv 3D

Har også lest at det er noen folk som ikke klarer se 3D i det hele tatt. Så dette er veldig individuelt, våres øyne er veldig forskjellige :P

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flimmer og crosstalk på kino? Hvilken kino er det, som benytter aktive briller? Trodde stort sett alle kinoen hadde passive løsning, og da kan du umulig oppleve flimmer og crosstalk. Er det noen liten bygdekino du har vært på, som kjører med DLP og aktive briller? Eller finnes det større kinoen som også benytter aktiv løsning? Selv lille salen på Jessheim kjører jo passive 3D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passiv 3D skal være mest behagelig.
    Sony 3D (4K) er det eneste systemet på kino med passiv 3D(begge bildene på samtidig), de andre bruker flashing av høyre\venstre bilde.

Flere systemer som bruker passive briller, men bare ett med nok oppløsning til å ha begge bildene på samtidig.

Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plages også av flimring når jeg bruker aktive briller. Jeg eier ikke, men har testet litt forskjellige tver med aktive briller. Jeg blir også fort sliten i øynene og hodet. Legger også lett merke til flimringen som aktive løsninger gir og synest den er plagsom.
    Passive briller i kino har jeg ingen problemer med.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker et veldig press på øynene når jeg ser 3D på film og spill.

Jeg bruker briller/linser til vanlig, og anger på att jeg kjøpte meg 3D plasma.

Kommer ikke til å gå for mer 3D med det ubehaget dette dro med seg.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett to 3d filmer på kino (Stavanger) og begge var en særdeles ubehagelig opplevelse selv om jeg satt midt i salen. Måtte se bort fra lerretet flere ganger og blunke mye osv da jeg kjente at øynene mine ble veldig slitne.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Flimmer og crosstalk på kino? Hvilken kino er det, som benytter aktive briller? Trodde stort sett alle kinoen hadde passive løsning, og da kan du umulig oppleve flimmer og crosstalk. Er det noen liten bygdekino du har vært på, som kjører med DLP og aktive briller? Eller finnes det større kinoen som også benytter aktiv løsning? Selv lille salen på Jessheim kjører jo passive 3D
    Fønix i Kristiansand hadde aktive briller da de viste Avatar 3D.
    Aner ikke om de nå har skiftet ut til passive.

Jeg så den filmen med tekst, og akkurat det var litt ubehagelig til å begynne med, men hjernen er en artig kroppsdel som kan tilpasse seg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringen som er kjent for å være bra, har 4K i alle 3D-saler. Kanskje det beste valget, hvis 3D på kino skal prøves i Akershus området.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva, da er det bare jeg som ikke klarer forklare meg ordentlig her.
    Vet nok ikke helt betydningen av crosstalk :P

Men uansett, merker at det er slitsomt og ubehagelig se på 3D på kino, syns det ser veldig dårlig ut, ser på en måte veldig godt at det er 2 bilder oppå hverandre spesielt langs kanter og hjørner så er det slitmsomt for øynene. Er akkurat som om noen skrur lyset av og på VELDIG fort når jeg ser på filmer på kino.

Har sett på panasonic 3D med aktive briller og det var som dag og natt for mine øyne, utrolig behagelig bilde se på.

Jeg har sett 3D på, colosseum, ringen, vika og saga om jeg ikke husker feil

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årnes kino bruker aktive briller.. Har kun sett ca 30 min på en privat visning, men det var ikke noe for meg. Rett og slett litt slitsomt å se på og jeg synes bildet ble alt for mørkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Men uansett, merker at det er slitsomt og ubehagelig se på 3D på kino, syns det ser veldig dårlig ut, ser på en måte veldig godt at det er 2 bilder oppå hverandre spesielt langs kanter og hjørner så er det slitmsomt for øynene. Er akkurat som om noen skrur lyset av og på VELDIG fort når jeg ser på filmer på kino.
    Er nok sånn for mange.
    Hobbiten (2012) som er filmet med de nye super-kameraene RED Epic, og som kan bli den første som vises i 48fps, bør være mere behagelig for de som synes 3D på kino er ubehagelig nå.

Også spennende med de første RED Epic filmene som kommer i 2012:
    Underworld 4: New Dawn (2012) Prometheus (2012) The Amazing Spider-Man (2012) Jack the Giant Killer (2012)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Årnes valgte aktive briller.

Ser det er delte meninger. Mulig det beste er å prøve passiv løsning først da. Finnes vel ikke noen oversikt over hvilke kinoer som har aktive og hvilke som har passive briller?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Vet du hva, da er det bare jeg som ikke klarer forklare meg ordentlig her.
    Vet nok ikke helt betydningen av crosstalk :P

Har sett på panasonic 3D med aktive briller og det var som dag og natt for mine øyne, utrolig behagelig bilde se på.

Jeg har sett 3D på, colosseum, ringen, vika og saga om jeg ikke husker feil
    Har du vært hos optiker? Kanskje ikke akkuratt du har skjeve hornhinner, men de fleste som synes at 3D blir slitsomt på grunn av at man ser at bildene er "oppå-hverandre", har nettop det - uten at dem vet det fra før.. ;-)

Les denne artikkelen: "3D-kino avslører ukjente synsfeil".
    3D-kino avslører ukjente synsfeil - bt.no.

(Artikkel fra da Avatar gikk på kino, 3D).
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med en LG 55LW6500 på test hjemme, og den leverer den mest behagelige 3D jeg har sett til nå. Panasonic'en i TV-stuen oppe (VT20) har ingen ting å stille opp med, mot LG's passive løsning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir sagt at Ringen kino har bra 3D, men det er ikke tilfellet..
    Bildet ligger veldig markant forskøvet over hverandre.
    Jeg satt og irriterte meg over hvor uskarpt, grøtete og dårlig bilde var.. Det ødela hele filmen, hadde samme problemet med Thor.

Kan ikke huske det var slik da jeg så Avatar og Alice på Ringen, kan være de trenger å rekalibrere bildet eller noe, kommer til å satse på 2D fremover..

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent litt... 4K kino i NORGE?!?!?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok det er veldig individuelt om man opplever noe ubehag i det hele tatt. selv er jeg mye plaget med migrene men merker ikke noe av å se 3D hverken hjemme eller på kino. eneste er kanskje at jeg blir litt sliten i øya over lengre perioder men tror mest det kommer av at jeg prøver å få med meg "alt" som skjer istedenfor å bare slappe av å se film. blunker jo såvidt på en 2 timers film :-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •