3D og ubehag, kvalme, hodepine - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg blir også sliten av 120Hz 3D, men på 240Hz kan jeg se en hel film uten å merke noe ubehag. Jeg tror derfor ikke en skal avskrive aktiv 3D før teknologien har fått utvikle seg noe mer, men jeg er helt enig i at "3D anno 2010" var helt på betastadie, spesielt hva angår aktive løsninger...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sjekk den nye kinoen på lambertseter. Der er det veldig bra 3D. symra for de som ikke kjenner navnet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Pokker, sist gang jeg var paa Symra saa jeg Roger Rabitt, kanskje paa tide med en revisitt? Vet du hvilket system de bruker der?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alta Kino har i allefall hatt aktiv 3D. Men tror de gikk over til passiv etter et halvt år - år.

Ellers så vil jeg si at Ringen kino er den beste i Oslo. Passelig store saler, og sinnsykt gode stoler i tillegg som bare øker opplevelsen litt ekstra =)

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Flimmer og crosstalk på kino? Hvilken kino er det, som benytter aktive briller? Trodde stort sett alle kinoen hadde passive løsning, og da kan du umulig oppleve flimmer og crosstalk. Er det noen liten bygdekino du har vært på, som kjører med DLP og aktive briller? Eller finnes det større kinoen som også benytter aktiv løsning? Selv lille salen på Jessheim kjører jo passive 3D
    Crosstalk er noe man har på alle 3D løsninger, men de forskjellige teknologiene sliter i mer eller mindre grad av dette. Grunnen til at man har crosstalk er at man benytter seg av filtere til å fjerne uønsket lys for hvert øye, dette gjelder både for polarisering og inteference filtere. Active briller vil også ha crosstalk. Ingen filtere er perfekte og slipper igjennom noe uønsket lys. Tenk på at vi fortsatt ikke har helt sort på en LCD tv/projektor ennå, kommer av akkuratt det samme.
    Om man legger merke til det er noe annet.

Det er vanskelig å ha full kontroll på polariseringen av lyset gjennom helle veien fra bildebrikkene til vårt øye. Dette er noe av grunnen til at RealD har mer cross talk enn Dolby 3D. RealD kompanserer faktisk for crosstalk i sine mastere, slik jeg har forstått det.

Hvor sliten man blir av 3D er et veldig individuelt problem. Det er mange teorier og mest sansynlig flere grunner til at man kan bli sliten av 3D.

Det største problemet tror jeg er avstanden mellom bildene for hvert øye. Dette er noe som blir optimalisert for hver film. Dette er faktisk et problem fordi man ikke har kontroll på hvor langt folk sitter unna lerretet og hvor stort det er. Hvis avstanden mellom bildene er større enn avstanden mellom øynene til hver enkelt person, så må øynene gjøre noe som er unaturlig og det er vinkle øyne utover.Når vi hviler øynene på noe langt borte så står øynene i parallell. Det kan derfor lønne seg å sette seg litt lenger bakover i salen. Jeg opplevde dette på IMAX der jeg så Avartar for andre gang, denne filmen er optimalisert for langt mindre lerret enn IMAX lerret og selv midt i salen merket jeg fort at jeg ble uvell, det var lite folk i salen så jeg satt meg lenger bak og problemet forsvant. Dette er trolig grunnen til at de fleste ikke kjenner ubehag ved bruk av 3D tver, de er en del mindre. Barn har mindre avstand mellom øynene og bør ikke sitte nærme i en kinosal.

En annen ting som er litt mer omdiskutert er fokus i fohold til avstanden til objekter i 3D. I den virkelige verden klarer vi ikke å fokusere på alt samtidig, dette gjør man når 3D vises på en skjerm. Alt er i fokus planet, dette er unaturlig.

Det å vise bildene sekvensielt kan også være et problem for enkelte, dette funker dårlig med måten vi tracker objekter i bevegelse.

Cross talk alene tror ikke jeg er noe problem, men når man kombinerer det med dårlig lysutbytte kan man bli sliten. Samme med fettflekker, riper, refleksjoner og andre forstyrelser sammen med dårlig lysutbytte. Dette merket jeg på den nye Pirates of the caribbean filmen, sammen med de nye billige Dolby 3D brillene. Gennerelt er dårlig lysutbytte ved 3D et problem både hjemme og på kino og man blir mer sliten av å måtte konsentrere seg mer for å få med seg det som skjer. Blir litt som å lese i dårlig lys, ikke behagelig i lengden.

Skjeve hornhinner og andre syns defekter spiller nok også en del inn. Kona sliter med at hun blir sliten av 3D på kino, hun trenger briller når hun ser på tv og kjører bil for ikke å bli sliten, men hun bruker dem ikke til vanlig. Hun tar dem heller ikke med seg på kino når vi skal se 3D, noe hun kanskje burde ha gjordt.

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merka at 3d på tven min var litt ubehagelig for øynene i førsten, men det har gått over. Nå merker jeg stort sett ikke noe ubehag som skyldes 3d. For utover natta blir jo øya slitne uansett..

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Hvor sliten man blir av 3D er et veldig individuelt problem. Det er mange teorier og mest sannsynlig flere grunner til at man kan bli sliten av 3D.
    For min del har jeg kommet frem til en eneste fellesnevner i og med at jeg har samme problemet hjemme og på kino..: det er meg som ikke funker skikkelig.
    Skjeve horninner er nok svaret. Jeg har ingen styrkefeil på øynene og bruker ikke briller eller linser. Det må det nok bli slutt på om jeg skal få fult utbytte av 3D, for jeg har skygger på alle filmer i større eller mindre grad, helt uavhengig av teknologi eller utstyr.
    Jeg har i alle fall slutta å gnåle om ny FW-oppdatering til TV'n min

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D har hatt for mange begrensninger på grunn av teknologien i 2010 og 2011.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    For min del har jeg kommet frem til en eneste fellesnevner i og med at jeg har samme problemet hjemme og på kino..: det er meg som ikke funker skikkelig.
    Skjeve horninner er nok svaret. Jeg har ingen styrkefeil på øynene og bruker ikke briller eller linser. Det må det nok bli slutt på om jeg skal få fult utbytte av 3D, for jeg har skygger på alle filmer i større eller mindre grad, helt uavhengig av teknologi eller utstyr.
    Jeg har i alle fall slutta å gnåle om ny FW-oppdatering til TV'n min
    i artikkelen som er linket til her, så sier de jo at skjeve hornhinner ikke har noe å si, eller at det skal være ekstremt skjeve før det gir negativt utfall.

Jeg har heller ingen synsfeil

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man snakker om ubehag i forbindelse med 3D så virker det for meg som om det er helt avhengig av kvaliteten av skjermen... og kvalitet på billedmateriale.

Derfor er det beste viss man skal kjøpe 3D, å gå og prøvesjå den tven man vurderer å kjøpe.
    Er man fornøyd så er det bare å kjøpe den :-)

Teknologisk sett så vil Plasma gi eit mye renere bilde enn LCD/LED teknologien, dette pga. mye raskere opdatering av panelet på eit plasma panel og derfor elimineres mye crosstalk.
    Eit feilfritt bilde vil være mye enklere for hjernen og tolke og derfor vil belastninga på øynene være mindre, og man blir derfor ikkje sliten.

Eg har ein nevø som får hodeverk når han ser 3D på TV (Plasma er bedre enn LCD), og han blir klar i øynene av 3D kino.
    Men når han ser 3D heime med meg så merker han ingen ting, (klarer tom. å spille ps3 i 3D)

Den tven som Gorm har inne til test kunne eg ha tenkt meg å sett... merker du noe til at bare halve oppløsningen går til hvert øye, eller er det noe som man ikkje legger merke til?
    Panasonic VT20, eller VT30 også for så vidt... Har jo vert å rekne som det beste på markedet i lengre tid no. Høres spennende ut at LG´s passive løsning fungerer så bra.
    Men så har jo heller ikkje VT30 noe å stille opp med mot min PJ heller da ;-) hehe

Når teknologien no blir bedre så vil plagene forsvinne...
    Crosstalk, Flimring og hakkete panoreringer er ting som skaper ubehag, og vil bli eliminert etterhvert.

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg lite om teknologien. Men jeg får veldig vondt i øynene når jeg ser 3D med briller, og en kompis av meg satt uten briller i 15 min på transformers pga hn fikk så vondt i hue av det..

3D er nok ikke min greie, sier heller jatakk til HD formatet, og venter til 3D er kommet lengre i utviklingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 3D på prosjektor (VW90 f.eks.) ?

Hvilke erfaringer sitter en med her mot aktive briller på kino?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    Den tven som Gorm har inne til test kunne eg ha tenkt meg å sett... merker du noe til at bare halve oppløsningen går til hvert øye, eller er det noe som man ikkje legger merke til?
    Panasonic VT20, eller VT30 også for så vidt... Har jo vert å rekne som det beste på markedet i lengre tid no. Høres spennende ut at LG´s passive løsning fungerer så bra.
    Men så har jo heller ikkje VT30 noe å stille opp med mot min PJ heller da ;-) hehe

Merker ikke redusert oppløsning i nevneverdig grad, da LG kjører en matrise der skjermen deles i mange mindre soner, slik at det ikke er annenhver linje hele veien som blir "borte". Kan faktisk kjøre testbilder i 3D med full oppløsning, så dette systemet fungerer. Så en tidlig utgave av samme TV (tidlig beta) uten dette systemet, og der var scan-linjene tydelige når man stakk nesen opp mot skjermen.

Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa

Du sitter igjen med så lite lys i beste modus på VW90, at det er totalt meningsløst å snakke om bildekvalitet. Man mister mer enn 93 prosent av lysstyrken gjennom brillene. Senker man oppdateringsfrekvensen introduseres det utrivelige mengder med cross-talk. 3D i hjemmekinoen er ingen høydare, med mindre man benytte knøttlite lerret med høy gain.
    Blir spennende å se hva HW30 har å by på i så måte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa

Det er ikkje så mange kinoer som har Aktiv 3D

Bygdekinoen bruker Aktiv 3D, men der er det noe crosstalk (kan kansje variere etter hvem og hvordan de stiller inn utstyret)

Personleg så får eg ikkje store plager med noen av teknologiene, men leser du posten min over så har eg eksperimentert litt med nevøen min.

Men eg synes det er samenheng mellom 3D kvalitet og plager...

Eg har sett 3D på JVC X3, Sony VW90, og min egen Sharp xv-z17000.
    JVC og Sony er samme type projector (reflektivt panel), Sharp bruker DLP brikke/panel.

JVC og Sony er plaget med Crosstalk, noe som eg mener medfører belastning på øynene.
    Sharp som bruker DLP , har absolutt ingen plager med crosstalk og har det beste 3D bildet eg har sett (inkl. Pana VT30) og ingen som har prøvd den har hatt noen plager.
    (Med 1,3 gain Steward lerret. Så er Lystyrken meir enn bra nok i mørklagt rom)

Dessverre er det ingen som har den utstillt her til lands, og det er for øyeblikket den eneste fullHD dlp projektoren på markedet...
    Eg tror det snart skal komme ein konkurrent til den, kansje det blir hengt opp i ein butikk :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Merker ikke redusert oppløsning i nevneverdig grad, da LG kjører en matrise der skjermen deles i mange mindre soner, slik at det ikke er annenhver linje hele veien som blir "borte". Kan faktisk kjøre testbilder i 3D med full oppløsning, så dette systemet fungerer. Så en tidlig utgave av samme TV (tidlig beta) uten dette systemet, og der var scan-linjene tydelige når man stakk nesen opp mot skjermen.

Dette hørtes veldig lovende ut, virker som LG kan vere på rett spor når det gjelder passiv 3D.

Viss dette fungerer så kan det jo hende at det er mer behagelig for øynene enn aktive løsninger også :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bara sett Transformers 3 i 3D och det var på den stora salen (1) i filmstaden Göteborg. Vi var 3 st som alla hade premiär på 3D och inga av oss kände några som helst obehag förutom att själva brillorna var obehagliga till formen.

Att testa 3D i en butik som har demo är döfödt som jag ser det. Där är det bara flimmer och jag antar att det beror på att de flesta butiker har ljusrör (som jag antar har en annan frekvens) gåendes.

Jag tror, utan att vara någon form av expert, att avstånd till lerret har massor att säga. Ju längre i från lerret, ju mindre slitsamt är det. Det ställer självklart krav på storlek på lerret, men med 18 meter bredde som det är på Filmstaden, gör det inget om man sitter 40 meter i från lerret som vi gjorde.

http://www.sf.se/media/external/medi...008/2008_1.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og kona så biler 2 med våres sønn i Bergen. ( Kp1 ). Vi satt på rad 6, noe som er relativt nærme i forhold til Størrelsen på lerrete i denne salen. Ingen av oss merket noe som helst verken under eller etter filmen..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt problemer med 3d verken på kino eller hjemme, har en samsung plasma med 3d. når det gjelder 3d på kino så syns jeg det hjelper å være så nermt bildet som mulig for mest mulig 3d effekt, har sett avatar, thor, alice i wonderland og transformers 3 i 3d på kino.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste filmen jeg har sett i 3d er avatar på kino i kr.sand. Fikk vondt i hodet etterhvert selv og var slitsomt for øynene mine. Kan nevnes jeg ikke har skjeve hornhinner men sterkt redusert syn og bruker kontaktlinser

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skeptisk

Etter å ha lest denne tråden, kjenner jeg at skepsisen til nært forestående kjøp av en av Sony`s toppmodeller med 3D slår inn. Kan reaksjonen på aktiv 3D sammenlignes med det latterlige gamle systemet med fargede briller? Leide for ca 1 år siden SAW med denne fossile 3D teknologien, og klarte max 3 minutter før hodet holdt på å dette av. Bildet var jo også helt latterlig dårlig og forskrudd, så det ble 2D resten av filmen... Har ikke sett noe av dagens 3D systemer, skal selvsagt få testet før kjøp uansett. Mener å ha lest noe om at 2D kvaliteten må lide litt hvis tv`er har 3D, ihvertfall aktive systemer? Har kun mulighet for Sony tv`er, da det er snakk om erstatning i en reklamasjonssak... Hvis jeg får ubehag ved å se på 3D, bør jeg da satse på en Sony tv uten, altså er 2D bildet bedre på en ren 2D modell?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •