Håndholdt videokamera - hvilket kjøper jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Håndholdt videokamera - hvilket kjøper jeg?

Hei folkens!

Veldig lenge siden jeg har kjøpt videokamera. Nå er det på tide å investere litt igjen. Jeg hadde tenkt å være skikkelig gnier denne gangen og bruke minst mulig penger. Men jeg har rett og slett ikke peiling på dette her lenger.

Jeg tenker at jeg vil bruke max 3000 kroner på kameraet, jeg ønsker hd film mulighet men ikke et must. Viktig kameraet filmer til minnekort/harddisk og at det er enkelt og kjapt å hente ut filmet materiale til pc for redigering.

Alt av tips og forslag setter jeg veldig stor pris på!

Jeg er også villig til å kjøpe brukt om noen har noe spennende til salgs til en god pris!

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nesten spurt deg om du vurdere å kjøpe speilrefleks i nærmeste framtid, da jeg synes de ligger LANGT over vannlige filmkameraer i samme prisklasse. Litt mer tuklete med fokusering, men ikke spesielt vanskelig.

Utover dette ville jeg også informere om at mange av kompaktkameraene i dag filmer i full HD og har rimmelig grei opptik. Det enste du kan tape på er lyd i så måte.

Om du SKAL ha et videokamera ville nesten anbefalt og spare litt penger slik at du får deg et kamera med vidvinkel, bedre blender og mulighet for smartshoe, disse ligger ofte og vipper rundt 5000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres da ut som du har litt peiling. Speilrefleks er noe jeg alltid har hatt lyst på, men bruke det som videokamera??

Jeg vet med meg selv at jeg har det for travelt i hverdagen til å få meg nye hobbier så derfor jeg vil ha det enkelt.

Jeg skjønner at det er vanskelig å gi et tips til en gnitapung som meg her, men jeg var lenge fornøyd med mitt DV videokamera som ble kjøpt for 8 år siden. Hovedgrunnen min for å skifte er rett og slett fordi jeg gidd ikke bruke tid på å kopiere inn fra DV til pc. Ergo er jeg altså fornøyd om mitt kommende kamera gir minst like god kvalitet som mitt gamle kamera

Derfor tenker jeg at det må finnes noe der ute som er enkelt og greit og funker til mitt bruk. Igjen alle tips mottas med takk

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å kjøpe et nytt hybridkamera, f.eks Panasonic Lumix GF3 med utskiftbar optikk og AVCHD videoopptak. Hvordan er videokvaliteten i et slikt kamera kontra et dedikert videokamera?
    Jeg har fra før et Sony AVCHD kamera fra 2008 (dedikert videokamera).

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med DV er jo at det er MYE lettere å redigere da det er et rå format, men det har du muligens ikke gjort så mye? Bruker du firewire fra DV kamera til PC går det ganske radig unna.

Vet ikke om du kan blender verdien på kameraet du har i dag? Om du stort sett filmer på ferie type dagslys så er det ikke så viktig med god blender.
    Om du har flatskjerm skal du ha HD kamera, du får de til rundt 3000, grunen til dette er den samme som du kjøper bluray og ikke vhs. Muligens du må kjøpe minnekort i tillegg. Flash baserte kameraer koster litt mer, men er vesentlig større sjangs for at du redder feriebildene / filmen om det går i bakken, fremfor et HDD kamera. Fordelen med hardisk er at de koster mye mindre for mye mer lagringskapasitet.

Nå er jeg ikke knallsterk på alle merkene, men vet Sony har noe som heter Exmor sensor, om du kjøper et slikt kamera vil det gjøre det relativt greit under litt mer krevende forhold. Trenger mindre lys, rett og slett.

Når det kommer til spørsmål om hybrid / speilrefleks mot dedikert videokamera mener jeg at kvaliteten på speil /hybrid er bedre en de dedikerte. Mye grunnet den friheten du har til å skifte optikk og leke med dybdeskarphet. Minuset med fotoapperatene er at de ikke er like ergonomiske å filme med. Noe som kan hjelpe litt er å kjøpe en modell med skjerm som kan snus / tiltes. Kan også være en ide og ha ekstern mic da de innbygde mikrofonen kan plukke opp en del motorstøy fra linsa.

Håper dette hjalp litt.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger i litt ekstra, og så kjøper du dette:
    Panasonic HD videokamera HDC-SD700 - FINN Torget

EISA-vinner i fjor. Antakelig det beste amatørkameraet på markedet.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver videre i denne jeg, istedenfor å opprette en ny tråd...

Noen som har erfaringer med dette håndholdte videokameraet?:

Panasonic HDC-SD80EC-K

Må nesten ha et kamera med første tepperotte på vei, men tenker ikke å legge all verdens i det. Har kikket på dette til ca. 2.500,- før, og ser nå at det er satt ned til 2.000,- på MPX.

Noe som bør hindre meg i å slå til? (Eller desto bedre, noen grunner til at jeg nettopp BØR slå til? )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •