Anamorfisk linse? kostnad vs. opplevelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anamorfisk linse? kostnad vs. opplevelse

Wow-faktor kontra vanlig 16:9? Dere som eier et slikt eller har opplevd det montert til en full-hd pj; var overgangen så herlig/enorm at det var/er verdt investeringen på 20k ++ ? Er selv student, men for meg er bilde-opplevelsen viktigere enn lyden. Selv om økonomien egentlig er på grensa til for stram. He-he... Så hvordan er det med opplevelse pr. krone? Sikkert veldig individuelt - som med alt annet, men har ingen i nærområdet som kjører 2:35.1 så er litt avhengige av innspill her.

(Mod: hvis postet i feil del av forumet, feel free to correct) ;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Opplevelsen av et 2.35:1 maskert lerret er virkelig noe å trakte etter, men bruk av anamorfisk linse er bare tull gitt de forutsetninger du her beskriver... Overshoot heller på et 2.35:1-lerret, så har du 90% av opplevelsen på plass!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Opplevelsen av et 2.35:1 maskert lerret er virkelig noe å trakte etter, men bruk av anamorfisk linse er bare tull gitt de forutsetninger du her beskriver... Overshoot heller på et 2.35:1-lerret, så har du 90% av opplevelsen på plass!
    Takk for svar. Men om jeg overshooter kanonen (pj'n)! Og bruker ett 2:35.1 lerret. Må jeg kjøpe meg en ny bd-spiller for å få flytta teksten inn i bildet? ;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppo og Phillps har spillere som kan flytte teksten. Og har man først begynnt meg konstant høyde oppsett(2.35:1) så går man ikke tilbake. Med stram økonomi er det bare å begynne med zooming og så får du prøve å spare til linse. Muligens kommer det jo 2.35:1 projektorer på markedet etterhvert også...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1 er toppen, 16:9 :neutral: er kjedelig.
    Det har gått så langt at jeg kjører alt 16:9 materiale i 2:35. Mister litt oppe og nede på bildet men so what.....

Med spilleren (Philips) flytter jeg teksten etter behov.

Linse eller ikke, i mitt rom får jeg et bedre bilde med linse, men det er på grunn av to faktorer:

Jeg får brukt hele bildebrikkens overflate, og i mitt rom gavner dette den opplevde bildekvaliteten helt klart. Min Sony VW60 er ikke akkurat noen lyskanon, så det ekstra lysutbyttet kom klart frem til sin rett i forhold til å overskyte bildet.

På grunn av min korte kasteavstand, som jeg ikke får gjort noe med slik rommet er innredet nå, så kunne jeg gå opp ett eller to nummer på størrelsen på 2.35:1 lerretet i forhold til det selve projektoren maktet.

mvh

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk for svar! Eller kanskje ikke, for dette tar galskap innenfor denne hobbyen enda lenger Men morro ska det værra!
    Vurderer å kjøpe 3 m bredt, galskap? kanskje, men har både plass i b og l. Rommet er 5 m bredt, og har 120" lerret 16/9' og kunne fint ha det enda større for å tildredsstille flere publikum.

Jeg kjører Benq w6500, og selv lysbyttet fra denne er vel på grensa? Er det altså bare dumt å velge dreamscreens v3/v4 curved? Men har hørt at bue gir wow-faktor på så bredt lerret. Si at at de hjørnene som blir feil (på bue-lerret uten anamorph-lens). Vil dette lyset (tønne) bli elimenert fullstendig i velour rammen? I så fall kan jeg leve med litt mindre lys, samt litt skygge i kantene, om bue på 3 m øker filmopplevelsen. Igjen, takker på forhånd for svar, for som dere ser, er ikke kompetansen rundt lerret mitt hovedfelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    På et 2.35:1-lerret vil du se mindre av den geometriske feilen som følge av buen enn på et 16:9-lerret (derfor har også 2.35:1-lerretene større bue enn 16:9). Noe geometrisk feil får du både med og uten linse, "tønneformen" har du okke som. Poenget er imidlertid at dette absorberes av velouren såpass effektivt at det aldri har plaget meg overhode. Jeg vet imidlertid om andre som synes slikt er langt mer plagsomt, så det blir nok litt subjektivt. Jeg er "buetilhenger", ingen tvil, men forstår godt at andre igjen synes en plan overflate funker vel så godt.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en oversikt over projektorer som har motorisert zoom som også kan ha 2 slike "presets" for zoom. Skal jeg gå for denne løsningen så må det være enkelt å bruke. Å holde på å fikle med linsa hver gang jeg skal sikfte mellom 16:9 og 2,35 er lite aktuelt. Eller er det jeg som har feil innstilling i hodet mitt?`

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Finnes fint lite av det dessverre kjelli. Du har jo Panasonics AE4000 da, men den er vel ikke veldig aktuell, så var det jo slik at de nye Epsonene som aldri dukket opp også ville ha nettopp dette... Epsonene tipper jeg kommer over sommeren en gang, og hvis aktører som JVC og Sony har fulgt med i timen kan en jo håpe på at også deres (topp)modeller vil ha minne på fokus, lens-shift og zoom-posisjonen. Verdt å merke seg at denne funksjonaliteten er fint lite verdt om det ikke også er memory for lens-shift, noe selv AE4000 mangler. I så fall må en uansett opp å fikle med lens-shiften med mindre en klarer å sette den i helt nøytral posisjon.

Anamorfisk er med andre ord ikke helt fritt for "arbeid" enda, men vel verdt innsatsen spør du meg... I praksis vil jo mange ha oppsettet stående på 2.35:1 mesteparten av tiden, og endre til 16:9 unntaksvis. Dette avhenger selvsagt av bruksområdet, jeg ser hovedsakelig på film, men ser en mye på serier og spiller er jo plutselig dette et litt større tema.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Anamorfisk er med andre ord ikke helt fritt for "arbeid" enda, men vel verdt innsatsen spør du meg... I praksis vil jo mange ha oppsettet stående på 2.35:1 mesteparten av tiden, og endre til 16:9 unntaksvis. Dette avhenger selvsagt av bruksområdet, jeg ser hovedsakelig på film, men ser en mye på serier og spiller er jo plutselig dette et litt større tema.
    Dersom man benytter linse og lar denne være fastmontert forran projektoren hele tiden kan man enkelt bytte aspect med videoprosessor. Det er det enkleste i det daglige. Jeg benytter denne løsningen og har direkte knapper for 16:9, 1,85:1 og 2, 35:1 direkte på fjernkontrollen til VP.

Ulempen er at man sannsynligvis må ha en ekstern videoprosessor da projektorene eller receiverne med strekk funksjoner ikke er avanserte nok til å håndtere dette. I tillegg reduserer man horisontal oppløsning når en ser på film som ikke er 2,35:1. Jeg tviler likevel på at noen ser forskjell på dette annet enn ved testbilder.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir å bruke CRT frem til evnt de epsonene dukker opp da.
    Den nye hjemmekinoen (som endelig er 96% ferdig), blir brukt til både spill, barnefilmer, voksenfilmer og en herlig blanding av formater. Har bygget med 3 meters 2,35 lerret, og går ikke tilbake til 16:9 igjen.

Å bruke scaler og linser er ikke aktuelt, da en kan kjøpe en ekstra projektor å bruke til 16:9 istedet for linse og scaler (sannsynligvis har en penger til overs til minst en måneds forbruk av øl og bleier, eller en ny takboks til bilen el.). Men ingen tvil om at det hørtes ut som meget brukervennlig da. Budsjettet er sprengt, så det skader ikke om epsonene er utsatt noen måneder.

Kjelli

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Det blir å bruke CRT frem til evnt de epsonene dukker opp da.
    Den nye hjemmekinoen (som endelig er 96% ferdig), blir brukt til både spill, barnefilmer, voksenfilmer og en herlig blanding av formater. Har bygget med 3 meters 2,35 lerret, og går ikke tilbake til 16:9 igjen.

Å bruke scaler og linser er ikke aktuelt, da en kan kjøpe en ekstra projektor å bruke til 16:9 istedet for linse og scaler (sannsynligvis har en penger til overs til minst en måneds forbruk av øl og bleier, eller en ny takboks til bilen el.). Men ingen tvil om at det hørtes ut som meget brukervennlig da. Budsjettet er sprengt, så det skader ikke om epsonene er utsatt noen måneder.

Kjelli
    Voksenfilmer??:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Voksenfilmer??:-D
    Det er der 2,35 kommer til sin rett

K

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    "Anamorfisk er med andre ord ikke helt fritt for "arbeid" enda, men vel verdt innsatsen spør du meg... I praksis vil jo mange ha oppsettet stående på 2.35:1 mesteparten av tiden, og endre til 16:9 unntaksvis. Dette avhenger selvsagt av bruksområdet, jeg ser hovedsakelig på film, men ser en mye på serier og spiller er jo plutselig dette et litt større tema"

Dette er vel ikke helt riktig Lygren. Med en motorisert anamorfisk linse som jeg har er det ikke noe "arbeid" å skifte mellom 16:9 og 2.35:1. Det er bare ett lite trykk på fjernkontrollen. Hadde blitt veldig kjedelig å gå tilbake til 16:9 lerret nå, 2.35:1 er konge for full filmopplevelse.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Slettet pga. problemer med å endre innholdet)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer nå å handle meg en Prismasonic H5000R.

Edit: det jeg lurer på er: vil denne linsen gjøre en god jobb også om noen år, eller er det en teknologi (selvsagt etterhvert) men som er kjent akkurat nå, som gjør at man ikke trenger linse om f. eks 3 år? I så fall klarer jeg å vente noen år....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Dette er vel ikke helt riktig Lygren. Med en motorisert anamorfisk linse som jeg har er det ikke noe "arbeid" å skifte mellom 16:9 og 2.35:1. Det er bare ett lite trykk på fjernkontrollen. Hadde blitt veldig kjedelig å gå tilbake til 16:9 lerret nå, 2.35:1 er konge for full filmopplevelse.
    Ja, helt enig. Mitt svar var i forhold til bruk av anamorfisk lerret uten linse, mulig det ikke kom like godt frem. Har du en anamorfisk linse med motor er jo mye av problematikken løst selvsagt!

Til AmericanFord; optikk beveger seg i langt saktere "tempo" enn digital projeksjon for øvrig. Det som selvsagt kan hende, er at det dukker opp native 2.35:1-chipper som dermed gjør anamorfiske linser "obsolete". Dette igjen byr på visse utfordringer i forhold til prosessering, 16:9-materiale osv., og foreløpig finnes det kun en svært kostbar variant fra Projection Design på markedet (type 300.000 kroner ++).

Dernest kan du få 4K-projektorer på markedet som krever enda mer av optikken enn dagens linser (muligens) klarer å levere.

Neste generasjons linser - sett i forhold til den du vurderer fra Prismasonic - vil bruke "fast" glass i stedet for bevegelige prismer. Fordelen er noe høyere skarphet, ulempen er at hele "glasset" må flyttes fremfor kun å endre posisjonen på prismet. HD5000R er uansett en svært skarp linse, bare så det er sagt, men de nye fra f.eks. Prismasonic, vil jo være noe skarpere. Disse koster til gjengjeld også en hel del mer, spesielt om en skal ha de motorisert som HD5000Ren.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å vurder dette jeg også.
    Skal ha nytt lerret men er ikke sikker på hva jeg skal gå for.
    Det står mellom 106" rett ramme eller 114" 2,35:1 ramme.

Vil min Benq 8720 greie å fylle 2,35:1 eller blir det bare noe rart.

Vil ikke kjøpe linse ennå siden projektorn blir byttet i løpet av høsten.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan gi meg ett tips?

Skjønner jeg ikke vil få hele bredden, men det vil jo ikke mangle mye på den.

Hvordan vil en 16:9 film på 2,35:1 lerret bli?
    Er kansje bare å zoome litt inn igjen, har jo elektrisk zoom på 8720 så det er null problem.

Kjekt å få kjøpt lerret i mai siden avshop har gratis frakt :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du må zoome inn for å vise 16:9 på et 2.35:1-bilde, ja. Som du sier funker det greit på 8720 ettersom den har elektrisk zoom. Du vil få en bedre filmfølelse med et 2.35:1-lerret, men litt mer justering når du skal se 16:9...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •