kobler sammen diverse utstyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kobler sammen diverse utstyr

Hei, det begynner å nærmere seg til tv-en kommer (riktig nok ikke før 6. mai). Men har begynt å planlegge oppsett, litt usikker egentlig med tanke jeg har aldri hatt en flat tv før.
    Jeg trenger med andre ord litt hjelp for å komme igang, har lagt ved en skisse av oppsett.
    Det hadde vært flott om noen kan gi meg en tilbakemelding ut ifra tegningen.

Litt info på tingene jeg har før av

1. Receiver (Yamaha Rx-v1300RDS): RX-V1300RDS RX-V1300RDS

2. Pioneer dv-656A: Google Bilder-resultat for http://www.avland.co.uk/pioneer/dv656/rearlrg.jpg

2 stk scart, 1 coaxial, 1 optisk

Disse vil komme i tillegg:

3. Samsung UE55D8005: Opplev fremtidens TV allerede i dag - UE55D8005 - LED-TV - TV | SAMSUNG

4. Samsung BD-d6500: Smart Blu-ray med innebygd Wi-Fi og 3D - BD-D6500 - Blu-ray - Blu-ray | SAMSUNG

5. Get box Hd PVR: Våre dekodere - Get

Takk på forhånd

Mvh
    TTN

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har etterspurt svar til denne gamle tråden i en annen tråd i dag skriver jeg noen ord
    Sitat Opprinnelig postet av tientanic
    Så de aller fleste kilder til lyd bør hver og en koples sepparat til en reciver med optisk/coax

Man må gjøre innstillinger i hver enkelt avsender til lyd (ps3,pc,spillere,tv tunere osv) for riktig lyd

Henger med på denne tråden jeg. Har et oppsett som er en slags blanding med og uten hdmi.
    Lurer på om du har til å se på mitt oppsett (har ikke satt opp ting ennå, venter fortsatt på et par kabler til.)

Her er lenken til tråden min:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...se-utstyr.html

Meget takknemlig hvis du (og alle andre :-D ) kan komme med ide/forslag.

Mvh
    TTN

Du trenger vel ikke bruke Pioneer dv-656A
    (da ny bd spiller vil gjøre jobben like godt)
    men skal du bruke den kopler du
    video (scart , component eller hva du bruker) fra spiller til ----(tv)UE55D8005
    Lyd optisk/coac til yamaha reciver
    (samt gjøre innstillinger i dvd spiller så den støtter bitstream ut)

Samsung BD-d6500
    Her kopler du HDMI til ---->(tv)UE55D8005
    (dette for både bilde og lyd)
    + kopler optisk/coax fra BD spiller til yamaha reciver for å få ekte surround (dolby/dts/+du får stereo) (lydinnstilling auto eller pcm stereo for hdmi + bitstream eller hva samsung bd har som navn på digital surround (ut)

Get box Hd PVR
    Her kopler du HDMI til ---->(tv)UE55D8005
    Så kopler du Optisk/coax ut fra HD PVR til Yamaha reciver
    (er vel kanskje optisk på en slik box....i innstillinger tror jeg man setter ac3 eller noe slik i lydmeny hd pvr)

Følg manualer for innstillinger både lyd og bildeinnstillinger

Husk at du har bare 2 coax innganger på reciver (optiske er det flere av)
    Lyd forskjell er det ikke men ofte sitter en coax tilkopling bedre + selve kabelen tåler mere bøy/behandling enn optisk

Slik dette blir koplet vil du kunne se alt fra dine avspillere på din tv med tv lyd
    Ønsker du lyd fra yamaha er dette noe du kan slå av eller på for å bruke når du ønsker
    (du vil kunne avspille sirround på alle kanaler , avspillere , programmer som har det , ellers vil du få stereo)

Du har sikkert hørt om hd lyd (på blu ray)
    Dette får du ikke da din reciver er gammel å støtter ikke HDMI , du vil heller ikke få det multichannel analogt inn til reciver da du ikke har valgt BD spiller med hd lyd decoding å multichannel analog utganger.
    Du vil få Dolby Digital (5.1) eller DTS Core (5.1) fra BD film der du velger HD lyd

Stream (om du skal)
    For kanskje best mulig lyd/lydvalg strem så bør man streame til bd spiller å ikke tv

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Siden du har etterspurt svar til denne gamle tråden i en annen tråd i dag skriver jeg noen ord

.....
    Stream (om du skal)
    For kanskje best mulig lyd/lydvalg strem så bør man streame til bd spiller å ikke tv
    Hei og tusen takk for et kjempe fyldig svar. Jeg har oppdatert oppsettet med en ny tegning (se vedlegg for mer info.)

Etter det jeg har forstått, så vil hver av komponenter (BD-D6500, Getbox og Pioneer) har to kabler i seg. Hvor den ene går til tv-en, mens den andre går til receiveren, stemmer dette?

Ut i fra oppsettet mitt (se vedlegg), så har jeg på tenkt følgende ting.

1. For begge bluray/dvd kommer jeg til å bruke optisk audio

2. Dvd-spilleren (Pioneer) kommer jeg til å bruke som musikkplayer og litt til filmer. Har tenkt å kjøpe inn en komponent video kabel (tv-en har en slik inngang)

3. Getbox, i følge brukerveiledningen kan jeg bruke en koaksial S/PDIF-kabel til receiveren.

4. På tv-en finnes det også optisk audio, hva kan denne brukes til med tanke på det oppsettet jeg har?
    Pleier å se *.mkv videoer via en usb-harddisk. Kan jeg bruke denne optisk audio fra tv-en til receiveren for å få bedre lyd når jeg ser på disse *.mkvene?

Det hadde vært fantastisk flott om du kunne svare på disse punktene ovenfor? og tusen takk nok en gang.

Mvh
    TTN

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleste tv*r har tv tuner intergrert (noen har bakkesendt , noen kabel , noen satelitt........eller har mulighet til alle)
    Derfor har de mulighet for digital lyd ut

Noen tv*r har også intergrert Blu Ray spiller
    Derfor mulighet for digital lyd ut
    (på eldre oppsett brukes optisk / coax til dette men på nyere utstyr brukes audio return (hdmi 1.4)

Noen tv*r kan sende tv lyden ut analogt , noen også digitalt men ikke brukes som mellomledd til dd/dts som mange prøver å kople opp til (altså hdmi fra kilde til tv for så optisk/coax fra tv til reciver/hjemmekino)

__________________________________________________ ___________
    Usikker med stream (om du får lyden digitalt ut fra optisk/coax tv til en reciver)
    Vil stå i din manual
    Altså vil feks en mkv fil kunne streames til tv å man kan ta feks dts lyden fra mkv å sende til reciver ?

Eller vil man bare kunne videresende fra en tv om mkv lyden er stereo

Eller vil man ikke kunne videresende lyd fra stream filer avspillt med tv ut optisk/coax til en reciver

Er ikke sikker
    Er jo mange som har tv*r som støtter stream (har selv en PS63C7705 men ikke sjekket optisk ut å type lyd)
    Skal se manual til din tv så skriver jeg svar på det senere
    .........om ingen andre gir deg et svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Fleste tv*r har tv tuner intergrert (noen har bakkesendt , noen kabel , noen satelitt........eller har mulighet til alle)
    Derfor har de mulighet for digital lyd ut

......

Skal se manual til din tv så skriver jeg svar på det senere
    .........om ingen andre gir deg et svar
    Hei og takk for et kjapt svar, fant dette i bruksansvisningen til tv og har prøvd, det fungerer faktisk (se under)
    Et problem mindre , men et nytt problem har oppstått vedr. punkt 2 (2. Dvd-spilleren (Pioneer) kommer jeg til å bruke som musikkplayer og litt til filmer. Har tenkt å kjøpe inn en komponent video kabel (tv-en har en slik inngang))

Har fått tak i denne QED P-CV1- Buy QED P-CV1 online
    men fikk ikke koblet til, har selvsagt valgt component som kilde (no signals)

Fant denne teksten på boksen: Phono to Phono configuration -this cable is not directional (?????)

Hva betyr det egentlig?..at jeg har kjøpt feil kabel?

"Using an Optical (Digital) a Headphone Connection
    ✎ DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)
    x When a digital audio system is connected to the DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) jack, decrease the
    volume of both the TV and the system.
    x 5.1 CH (channel) audio is available when the TV is connected to an external device supporting 5.1 CH.
    x When the receiver (home theatre) is set to on, you can hear sound output from the TV’s optical jack.
    When the TV is receiving a DTV signal, the TV will send 5.1 CH sound to the home theatre receiver.
    When the source is a digital component such as a DVD / Blu-ray player / cable box / STB (Set-TopBox) satellite receiver and is connected to the TV via HDMI, only 2 CH audio will be heard from the
    home theatre receiver. If you want to hear 5.1 CH audio, connect the digital audio out jack from your
    DVD / Blu-ray player / cable box / STB satellite receiver directly to an amplifier or home theatre.
    ✎ Headphones H: You can connect your headphones to the headphones output on your set. While the
    headphones are connected, the sound from the built-in speakers will be disabled.
    x Sound function may be restricted when connecting headphones to the TV.
    x Headphone volume and TV volume are adjusted separately
    "

Mvh
    TTN

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •