Blu-Ray billedkvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-Ray billedkvalitet?

Heisan.

Har nylig, omsider, fått anskaffet meg en blu ray spiller, en LG BD550. Kjører HDMI til min 50" plasma, en LG50PS3000 full HD skjerm. Har satt opp spilleren til å kjøre 1080p @ 24 Hz.

Så til saken, billedkvalitet...

How to train your dragon - kongebilde.
    Kung fu panda - kongebilde.
    Ratatouille - kongebilde.

Doom... Masse bildestøy...
    Forrest Gump... Masse bildestøy, så mye at jeg mener å huske at DVD versjonen var bedre. Har ikke bekreftet dette ennå, men skal i løpet av uken.

BD spilleren på pc'en er ødelagt, så får ikke bekreftet om bildet er bedre via PowerDVD og en HDMI fra laptop'en inn i fjernsynet.

Det som skjer er at bildestøyen er ikke "støy", men heller ser ut som artifakter. Små kruseduller som spinner rundt. Noen scener på Forrest Gump er perfekte, mens neste klipp er ræva.

Fant ut at fjernsynet var innstilt på "vivid" i går. Slo av dette og satte samtidig på "cinema" settingen på spilleren og det hjalp en god del, men fortsatt så er ikke bildet så bra.

Er det flere som har samme erfaring. Vet selvfølgelig at en digital animert film i sakens natur har et kjempebilde, men hadde forventet mer av "levende" filmer. Ser at oppløsning er skyhøy på Forrest Gump, men det var dette med støyen da.

Er det forresten en tilsvarende ranking av disker for det europeiske markedet som vist i linken under?

The New PQ Tier Thread for Blu-Ray - Rankings - AVS Forum

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bluray kan lagre stor nok datamengdetil å gi fantastiske bilder, så for de fleste av oss er det ikke lenger lagringsformatet som er flaskehalsen for god kvalitet. Men det du ser på skjermen blir ikke bedre enn kildematerialet. Og det varierer beviselig fra film til film. Nytt er ikke alltid bedre enn gammelt, heller. Du kan jo ta en titt på Gudfaren I, for eksempel. God, gammel klassiker som er en fryd for øyet i BD-utgivelse.

Du kan jo søke litt på forumet, så finner du en og annen diskusjonstråd på temaet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hakeslepp da jeg så filmen "Apaloosa" eller noe slikt med Ed Harris her om dagen via min GET HD PVR som kjører 1080i via den samme type HDMI kabel som jeg kjører LG spilleren via. Fantastisk bilde, nesten uten støy.

Skal sjekke litt nøyere i forumet.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel sånn at nå BD spilleren, når den er satt til 1080p 24, ved avspilling av 1080p 24hz film materiale, som regel gjør minnimalt med forandringer i bildet sendt ut via HDMI. Slike artifakser er vel derfor enten i kildematerialet, eller er noe som TVen kan tilføre via div filtere eller "bildeforbedrings" instillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som sagt, ved å slå av "vivid" i fjernsynet ble bildet mye roligere. Cinema settingen på spillere gjorde at bildet ble mørkere. Det hjalp mye, men nå skal jeg se gjennom en god del discer i kveld for å konstantere at jeg ikke er gal mht billedkvalitet.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver av dårlig bildekvalitet tyder på at du enten har feil innstillinger på BD spilleren eller TV'n, eller begge, eller en dårlig kabel.

Husk at film har korn "grain" i motsetning til video, som kan opptre som en myldrende "maurtue". Men det skulle ikke være så tydelig på noen av de filmene du nevner.

Vanligvis får du best kvalitet fra BD ved å slå av alle "Enhancement" innstillinger i TV'n, slik som "True Motion" osv.

Hvis du fortsetter å ha problemer så ville det lønne seg å poste i de dedikerte seksjonene for TV'n og BD spilleren her på forumet og se om non har tips om akkurat de problemene for LG utstyret ditt. Det kan være visse innstiller som fjerner støyproblemet ditt.

Selv har jeg en LG BD spiller på et 125" lerret og har ikke hatt noe å klage på bildekvaliteten.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta nå også med i betraktningene at mange filmskapere bevisst legger på ekstra støy i bildet. Dermed kan det være mye slik støy du beskriver i bildet noen ganger, mens det i neste sekund kan være perfekt. Noen ganger er det snakk om hele filmer.
    Dette kommer veldig godt frem på Blu-ray og man blir veldig obs på dette hvis man f.eks ikke har hatt BD-spiller før.
    Da Blu-ray kom på markedet, var mange som trodde at det var noe feil med spillerne eller TVen pga dette. Jeg mener å huske at f.eks 300 var en slik film.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Batman var/er jo en film med mange "rare" bildekvaliteter. Fra det beste til det middelmådige og også forskjellig skaleringer(?)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Batman var/er jo en film med mange "rare" bildekvaliteter. Fra det beste til det middelmådige og også forskjellig skaleringer(?)
    Batman The Dark Knight er jo en av de skarpeste filmene som noengang er laget. Den holder fortsatt refereransekvalitet ennå...

Jeg pleier å samle inn de filmene som har sykt god bildekvalitet, synes det er et stykke mellom de virkelig gode...

Feks

Batman The Dark Knight
    Ironman 1 og 2
    Max Manus
    Det femte elementet
    Blade Runner
    Transformers 1 og 2
    Watchmen
    Wall-E
    Star Trek
    Paprika

Disse synes jeg har helt rå billedkvalitet, enten på den ene eller den andre måten.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dark knight er ikkje noe klage på bilde kvaliteten ihvertfall.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ, The Dark Knight har vel scener hvor det ikke er skarpt, men litt kornete og at dette er bevisst fra regissørens side?
    Andre scener er krystallklare.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Det du beskriver av dårlig bildekvalitet tyder på at du enten har feil innstillinger på BD spilleren eller TV'n, eller begge, eller en dårlig kabel.

Husk at film har korn "grain" i motsetning til video, som kan opptre som en myldrende "maurtue". Men det skulle ikke være så tydelig på noen av de filmene du nevner.

Vanligvis får du best kvalitet fra BD ved å slå av alle "Enhancement" innstillinger i TV'n, slik som "True Motion" osv.

Hvis du fortsetter å ha problemer så ville det lønne seg å poste i de dedikerte seksjonene for TV'n og BD spilleren her på forumet og se om non har tips om akkurat de problemene for LG utstyret ditt. Det kan være visse innstiller som fjerner støyproblemet ditt.

Selv har jeg en LG BD spiller på et 125" lerret og har ikke hatt noe å klage på bildekvaliteten.
    Jeg ble virkelig forundret over så stor variasjon i kvaliteten på forskjellige filmer. Som sagt var det kjempebilde uten støy på animerte filmer, men så fort det kom en "vanlig" film som Forrest Gump på, så var det plagsomt mye støy i bilder.

Returnerte uansett spilleren til Lefdal i går. Har bestilt en AC Ryan HD mini 2.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Jeg ble virkelig forundret over så stor variasjon i kvaliteten på forskjellige filmer. Som sagt var det kjempebilde uten støy på animerte filmer, men så fort det kom en "vanlig" film som Forrest Gump på, så var det plagsomt mye støy i bilder.

Returnerte uansett spilleren til Lefdal i går. Har bestilt en AC Ryan HD mini 2.
    Er det BD disk avspilling på AC Ryan HD mini 2 da?

Det er avspilling direkte fra BD plate det du sammenlignet med tidligere på LG spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ta nå også med i betraktningene at mange filmskapere bevisst legger på ekstra støy i bildet. Dermed kan det være mye slik støy du beskriver i bildet noen ganger, mens det i neste sekund kan være perfekt. Noen ganger er det snakk om hele filmer.
    Dette kommer veldig godt frem på Blu-ray og man blir veldig obs på dette hvis man f.eks ikke har hatt BD-spiller før.
    Da Blu-ray kom på markedet, var mange som trodde at det var noe feil med spillerne eller TVen pga dette. Jeg mener å huske at f.eks 300 var en slik film.
    Jeppers. Tror at man kan skylde på dårlige overføringer eller kildemateriale når man lager masteren til en blu-ray disk. Jeg hadde bare ikke ventet at noen blu-ray'er var så dårlige, mens andre var krystallklare. Får nok bare begynne å bli mye mer bevisst på hva jeg handler.

Har fifth element på blu-ray, men er ikke imponert over kvaliteteten. Ser av linken jeg klistret inn øverst i denne tråden at det er to versjoner av disken. Jeg har garantert fått den dårlige utgaven.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Det er avspilling direkte fra BD plate det du sammenlignet med tidligere på LG spilleren?
    Jeg ripper BD platen med AnyDVD til en harddisk som et ISO image, kobler denne via USB til AC Ryan spilleren. AC Ryan spilleren spiller av BD-ISO, men kun med "amputerte" menyer da den mangler støtte for java som menyene kjører på om jeg ikke har misforstått fullstending. Om den ikke hadde spilt BD-ISO, så hadde jeg kjørt tsmuxer og tatt ut den rene M2TS film filmen og spilt av den.

Den store planen er rippe hele samlingen over på eksterne USB disker som jeg kobler til en spiller. LG BD550 spiller glatt av en ukomprimert M2TS fil via USB. Trengte ikke BD-ISO støtte da LG spilleren leser plater, men nå må jeg jo ha det.

:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Ups, så ikke den siste kommentaren. Med LG spilleren var det rett fra plate ja. BD spilleren i laptop'en sa takk for seg, så jeg fikk ikke laget et image av den filmen. Det er jo imidlertid ikke noen forskjell om jeg kjører et BD-ISO image eller spiller av en plate, om ikke spilleren gjør noe radikalt forskjellig med signalbehandlingen av de to ulike kildene, plate eller USB.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å spille av en direkte kopi i BD Iso file burde jo ikke gjøre noen forskjell fra å spille av BD direkte, så det har du nok rette i. Ble et øyeblikk redd for at du sammenlignet komprimerte BD ripp av ukjennt oppghav på LG spilleren ettersom den jo støtter avspilling av slike filer også. Da kan man jo få mange merkelig bildefeil osv.

Når det gjelder fifth element på blu-ray, så finnes vel nettop denne som du sier i to forskjellige BD versjoner, der den første som kom ut vel ble stanset pga for dårlig bildekvalitet. Er redd for at den jeg også kjøpte for noen år siden var av den dårlige versjonen. Har sett bedre bildekvalitet på denne filmen nedlastet fra 1080i HD sendinger fra tiden før den kom ut på BD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, neida, jeg kjørte originaldisken. Det var derfor jeg hadde forventet så mye bedre bilde. Jeje, ikke annet å gjøre enn å vurdere å selge de diskene jeg synes har alt for dårlig bilde, dersom de finnes i en bedre versjon. AC Ryan HD Mini 2 er nå sendt fra Komplett!!! Kanskje jeg kan hente den i dag, eller i morgen...

:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •