200t VHS til digitalt format! How?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb 200t VHS til digitalt format! How?

Har noen hundre timer med analog video (VHS, VHS-C, og Hi8 ) som jeg gjerne skulle konvertert til digitalt format. Jeg har alt som trengs for å koble til PC og konvertere til digitalt signal, men jeg trenger litt forståelse og tips:

La meg beskrive mitt behov først, så øsnker jeg at så mange som mulig kommer med info, tips og råd Når jeg først setter i gang, hadde det vært bra om min forståelse og kunnskap var løftet opp på et nødvendig nivå… det er høyere enn det er i dag, tror jeg :- )

Litt om oppløsning:
    Klarer ikke ut fra følgende to lenker se hvilken oppløsning det er på PAL VHS og Hi8.
    Wikipedia om S-VHS
    Wikipedia om Common Resolutions

Behov (la meg nummerere behovene, så kan du henvise til dem når du svarer på spørsmålene mine):
    (1) Jeg ønsker at opptakene skal være lett tilgjengelig. (2) Ikke ofte jeg trenger å ta med meg opptakene (eller et utvalg) ut av huset, men det kan skje. (3) Jeg ønsker å ha muligheten til å redigere sammen opptak for å lage nye ”samlinger” for eksempel til bursdager, bryllup og den slags. (4) Bør være overkommelig å ta backup av. (5) Muligheten for å finne ut hvem er på opptakene, hvor det er tatt, når det er tatt… Ikke automatisk, men at man senere kan finne klipp på bakgrunn av denne ”meta”-informasjonen. (6) Kvaliteten må ikke være dårligere enn den er i dag (det er vel kanskje det letteste kravet oppi alt dette :- ).

Sånn. Der var det ca beskrevet. Noen av disse kravene er litt sånn relative og du vil kanskje tolke dem annerledes enn jeg mener, men det korrigerer vi underveis.

Bør jeg konvertere rett til DVD? Ja? Nei? Hvorfor/Hvorfor ikke?
    Bør jeg konvertere rett til fil? Hvorfor/Hvorfor ikke? Evt hvilket format og encoder? Hvor mye komprimering? Osv…

Trenger virkelig dine synspunkter…

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joelle
    Har noen hundre timer med analog video (VHS, VHS-C, og Hi8 ) som jeg gjerne skulle konvertert til digitalt format. Jeg har alt som trengs for å koble til PC og konvertere til digitalt signal, men jeg trenger litt forståelse og tips:
    Som en start så hadde det vært veldig nyttig om du hadde opplyst hva slags Capture Hardware/Software metode du benytter deg av.
    Hvis du bruker en bra løsning så ville neste spørsmål gitt deg svaret.
    Litt om oppløsning:
    Klarer ikke ut fra følgende to lenker se hvilken oppløsning det er på PAL VHS og Hi8.
    Wikipedia om S-VHS
    Wikipedia om Common Resolutions
    Hvis du f.eks. bruker Terratec Grabby med Magix Movie software (selges sammen) så ville Magix movie automatisk oppdaget oppløsningen og bildeformatet for hvert format du ønsker å Capture. Da er det bare å sette kvalitets parametere til høyeste kvalitet.
    Behov (la meg nummerere behovene, så kan du henvise til dem når du svarer på spørsmålene mine):
    (1) Jeg ønsker at opptakene skal være lett tilgjengelig.
    Hallo, det er vel du som arrangerer filsystemet på PC'n din så opptakene er lett å finne igjen for deg.
    (2) Ikke ofte jeg trenger å ta med meg opptakene (eller et utvalg) ut av huset, men det kan skje.
    Brenn opptakene til DVD med mpeg2 eller AVI eller annet komprimert format for en minnepinne.
    (3) Jeg ønsker å ha muligheten til å redigere sammen opptak for å lage nye ”samlinger” for eksempel til bursdager, bryllup og den slags.
    Rediger i et redigeringsprogram Premiere Pro, Sony Vegas, Windows Movie Maker eller i programmet du bruker for Capture.
    (4) Bør være overkommelig å ta backup av.
    Alt du har på en PC eller brent til en DVD kan du ta backup av; Var dette et nødvendig spørsmål?
    (5) Muligheten for å finne ut hvem er på opptakene, hvor det er tatt, når det er tatt… Ikke automatisk, men at man senere kan finne klipp på bakgrunn av denne ”meta”-informasjonen.
    Her må du nok lage et system, liknende filsystemet ditt som du lett finner fram i selv. Photoshop Bridge har mal for innsetting av meta data for video, men om det er søkbart uten å åpne filen først er jeg usikker på.
    (6) Kvaliteten må ikke være dårligere enn den er i dag (det er vel kanskje det letteste kravet oppi alt dette :- ).
    Kvaliteten du sitter igjen med kommer helt an på om du setter Capture parametere riktig, hardware/software du bruker og hvilke parameter du setter når du render ut/eksporterer redigert video.
    Sånn. Der var det ca beskrevet. Noen av disse kravene er litt sånn relative og du vil kanskje tolke dem annerledes enn jeg mener, men det korrigerer vi underveis.
    Ja det var ikke snaut det du spurte om. Kanskje du burde giddet å gjøre litt av jobben selv. Ikke rart du ikke har fått noen respons. Fint at vi får lov til å korrigere underveis.:-?
    Bør jeg konvertere rett til DVD? Ja? Nei? Hvorfor/Hvorfor ikke?
    Bør jeg konvertere rett til fil? Hvorfor/Hvorfor ikke? Evt hvilket format og encoder? Hvor mye komprimering? Osv…
    Nei, det kan du heller ikke. Men du kan capture til Mpeg2 for DVD format, noe som Capture programmet ditt vil gi deg valg om.
    Men du bør brenne alt til DVD'r + en backup HDD i tilfelle PC'n din går til *******.
    Trenger virkelig dine synspunkter…
    Virkelig!

PS: Neste respons fra deg burde inneholde opplysninger om hvilken Capture metode du vil bruke + alle hardware specs; PC, capture HW, spiller/kamera og kabelforbindelse, redigeringsprogram du har erfaring med osv osv.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info til fyren over så finnes det et godt norsk erstatningsord for det engelske ordet "capture", nemlig "opptak".

Var for øvrig i en tilsvarende situasjon for en stund tilbake, dog ikke like mange VHS-filmer. Endte da opp med å gå veien via en dedikert dvd-opptaker. Dvs. brenne til dvd med høyeste kvalitet og deretter lagre en kopi av platene på PC. Kan sikkert være at en kan ta i bruk mer effektive komprimeringsalgoritmer om en går veien direkte til PC, men samtidig oppnådde jeg bedre kvalitet på analog-digital konverteringen på denne måten. I tillegg ble det veldig enkelt å ta med ting "ut av huset" da alt er lagret på et veldig lett tilgjengelig format (dvd).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Til info til fyren over så finnes det et godt norsk erstatningsord for det engelske ordet "capture", nemlig "opptak".
    Takk for den unødvendige opplysningen. :roll:
    Grunnen til at jeg ofte bruker engelske benevnelser slik som "Capture" er at de aller fleste programmer har engelsk som språk, så for å unngå språklige missforståelser så gjør jeg dette.
    Ordet Opptak kan også defineres med (minst) to forskjellige ord på engelsk; Capture & Recording.

Var for øvrig i en tilsvarende situasjon for en stund tilbake, dog ikke like mange VHS-filmer. Endte da opp med å gå veien via en dedikert dvd-opptaker. Dvs. brenne til dvd med høyeste kvalitet og deretter lagre en kopi av platene på PC. Kan sikkert være at en kan ta i bruk mer effektive komprimeringsalgoritmer om en går veien direkte til PC, men samtidig oppnådde jeg bedre kvalitet på analog-digital konverteringen på denne måten. I tillegg ble det veldig enkelt å ta med ting "ut av huset" da alt er lagret på et veldig lett tilgjengelig format (dvd).
    Tungvindt, unødvendig hvis man har en PC, og ikke minst veldig fordyrende i forhold til en USB Capture Device til 300 kroner, med minimal kontroll over fil administrasjon.
    Og skal du redigere sammen/trimme dårlige opptaks-biter eller bruke videoen i noen annen sammenheng enn å spille dem av fra en DVD så må du laste filene inn på en PC allikevel. Men det skjønner du sikkert bedre nå når du har fått tenkt deg om! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    terratec grabby fungerte helt topp. veldig lettvint og.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Grunnen til at jeg ofte bruker engelske benevnelser slik som "Capture" er at de aller fleste programmer har engelsk som språk, så for å unngå språklige missforståelser så gjør jeg dette.
    Dersom du er nødt til å bruke engelske uttrykk for å bli forstått så anbefaler jeg deg å lese deg opp på det norske språket.

Tungvindt, unødvendig hvis man har en PC, og ikke minst veldig fordyrende i forhold til en USB Capture Device til 300 kroner, med minimal kontroll over fil administrasjon.
    Og skal du redigere sammen/trimme dårlige opptaks-biter eller bruke videoen i noen annen sammenheng enn å spille dem av fra en DVD så må du laste filene inn på en PC allikevel. Men det skjønner du sikkert bedre nå når du har fått tenkt deg om! :wink:
    Tungvindt? Ja! I mitt tilfellet var krav til kvalitet på det ferdige resultatet viktigst. Andre kan selvsagt prioritere ting anerledes.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Dersom du er nødt til å bruke engelske uttrykk for å bli forstått så anbefaler jeg deg å lese deg opp på det norske språket.
    Jeg fraber meg å bli belært om mitt forhold til og bruk av det Norske språk. Jeg bruker og former mitt språk med en meget bevisst intensjon.
    Noe du er for bevisstløs til å forstå rekkevidden av.

Jeg skal av min altomfattende godhet prøve å forklare deg dette en gang til;

Hvis en skal forklare en arbeidsflyt i et Engelsk språklig dataprogram med norske ord.
    Til en person som mest sannsynlig er relativt uerfaren innen det programmet.

En person som dermed må oversette de norske ordene brukt i forklaringen, til de Engelske navnene som brukes i menyene i det programmet.

Hvis du nå ikke forstår et slikt enkelt prinsipp, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg mer med å utvikle din bevissthet og kunnskap.
    Nå har du fått det forklart to ganger. Jeg får håpe det synker inn nå.

Tungvindt? Ja! I mitt tilfellet var krav til kvalitet på det ferdige resultatet viktigst. Andre kan selvsagt prioritere ting anerledes.
    Å bruke en dyr dedikert DVD opptakmaskin har ingen fordel av kvalitet fremfor å spille video direkte inn på harddisken på en PC. Det er bare klønete og kunnskapsløst.
    En løsning for "hvermansen" og har ingen egentlig plass som et "godt forslag" på et dedikert AV forum.
    Spesielt ikke å gjenta og forsvare forslaget når du har blitt forklart en gang allerede at det ikke var så smart.
    Som du ser av trådstarter så er han mer kunnskapsrik enn deg i forhold til det problemet han ønsker å løse.
    Du har ikke bidratt i så måte, heller tvert imot på flere måter.

Din posisjon på dette forumet burde være å lytte og lære av alle de kunnskapsrike personene som deltar her, og vente med å ytre for mye før du har noe å bidra med. I tillegg burde du lære deg litt forum etikette.

Ditt bidrag til denne tråden er;
    #:1 Gjentakende tilfeller av arroganse, idioti og fornærmende språk fascisme.
    #:2 Gjentakende dårlig kunnskapsløs forslag til trådstarter.
    #:3 Gjentakende forurensing av denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann, her går det unna :-)

Liker at dere er engasjert og tar meg ikke nær av å bli skjelt ut. Til syvende og sist er jeg interessert i løsningene dere beskriver. Det andre klarer jeg å se gjennom :- ). Beklager at jeg ikke beskrev datautstyret med en gang. Her er litt om det:
    • Jeg har en ekstern DVD-brenner med analog inngang: HP DVD Movie Writer dc5000.
    • Softwaret som fulgte med og som jeg har brukt i testing: ShowBiz 2.
    • PCen jeg gjør jobben på kjører for tiden 32bits XP Prof SP2.

Jeg vet ikke hva jeg gjør, derfor har jeg alltid satt innstillingene på max kvalitet. Det slo meg at det kanskje var en klassisk spurv/kanon-problemstilling og er grunnen til at jeg spør dere, ekspertisen, om dette: Hva er godt nok? Hvor mye og hvor kan jeg skrue til og spare lagringsplass UTEN å misse kvalitet?

Tror jeg oppsummerte alt i det spørsmålet. Er enig i mye av det dere skriver over her. DVD er praktisk på alle måter, sett bort fra at å redigere klipp senere kanskje ikke er helt rett frem...? Hva vet jeg? Det er også MEGET plasskrevende. La oss se bort fra argumentet at "Jammen disk er så billig nå til dags!".

Hvordan får jeg god nok kvalitet, bruker minst mulig lagerplass, gjør det lettest å finne igjen klipp*, enklest å bruke klipp videre i redigering, gjør det lett å dele/ta med meg klipp "ut av huset"?

---------------------
    *: Når jeg skriver "Finne igjen klipp" er ikke problemet det at jeg ikke vet hvor filene lagres (på DVD, i en katalog, whatever), men feks å finne alle klipp der svigermor aker baklengs på akebrett i mer enn 30 sekunder... søkt eksempel, men det er en reel problemstilling når en skal lage samlefilmer. Det er krevende å se gjennom 200t+ opptak etter det ene 30 sekunders klippet. Et annet eksempel kan være: Hvor er alle bursdagsopptakene til alle 3 barna mine... fra de siste 16 årene...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...babler videre...

Arty:
    "Kvaliteten du sitter igjen med kommer helt an på om du setter Capture parametere riktig, hardware/software du bruker og hvilke parameter du setter når du render ut/eksporterer redigert video."..."Kanskje du burde giddet å gjøre litt av jobben selv."
    Dette bringer oss til kjernen i hvorfor jeg spør dere: Jeg er motstander av at alle må finne opp hjulet selv og syns internet funker flott til deling av erfaring. Spesielt Forum... Jaggu - det er jo akkurat her vi er :-) Jeg begynte med det du antyder: erfare selv, men innså at jeg ville bruke mye tid til ikke nødvendigvis å nå det beste resultatet. Derfor er jeg her.

popkorn:
    Jeg har også rippet "rett" til DVD (ShowBiz lar deg gjøre det (via PCen, noe som ikke er synlig for sluttbrukeren)). Praktisk, enkelt, men jeg er usikker på hvordan jeg henter små klipp ut av en DVD, og misser jeg noe kvalitet på å gå fra et medie til et annet? Masse jeg ikke forstår her...

"Tungvindt? Ja! I mitt tilfellet var krav til kvalitet på det ferdige resultatet viktigst. Andre kan selvsagt prioritere ting anerledes."
    Enig med deg her, popkorn. Har dere svar på mine spørsmål, er jeg kjempeglad. Det vil sette meg i stand til å velge rett løsning ut fra mine egne krav og prioriteringer. På den andre side er jeg VELDIG interessert i å høre argumenter for og imot forslag og løsninger her. Ikke hold tilbake - sleng ut din påstander og meninger og ikke minst KUNNSKAP og ERFARINGER :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •