EBU har dessverre bestemt seg for 720p/50hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

EBU har dessverre bestemt seg for 720p/50hz

http://www.digitalspy.co.uk/article/ds15637.html

Man for krysse fingerne for at 1920x1080 material blir gjort tilgjengelig fra andre kanter av verden.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTSC -> PAL: 20% flere linjer
    PAL -> 720: 25% flere linjer

Dette er rett og slett ikke et stort nok sprang for oppdatering av alt man har av utstyr.

Jeg synes det er dumt at de avgjør dette på bakgrunn av båndbredden man får med MPEG2 når man neppe vil bruke MPEG2 for HDTV i Europa. For DVB-T er i alle fall HDTV med MPEG2 helt uaktuell selv ved 720p.

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bruker jo tilsvarende DVB-T i usa og da sender de jo 720p.

Men det er fryktelig dumt at de velger 720p. De kunne i minste valgt 72Hz.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det positive: de valgte å ikke bruke interlaced. Mange anser 720p for å være bedre enn 1080i.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Se det positive: de valgte å ikke bruke interlaced. Mange anser 720p for å være bedre enn 1080i.
    På en projektro med 720 linjer ja.... :roll:

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 576p eller 1080p, alt annet er dårlige mellomløsninger
    Mulig det blir feil dette da... 8)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Kjøp 576p eller 1080p, alt annet er dårlige mellomløsninger
    Mulig det blir feil dette da... 8)
    Det har vært feil hele tiden det Tor :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også det er skuffende at de gikk for 720P. Jeg anser 1080i for å være betraktelig bedre. Ihvertfall det jeg har sett.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig. 720P ser mye bedre ut synes jeg.
    Interlacing er en uting som vi må bli kvitt. Og spesielt degraderingen av bilde som interlacingen gjør.

Kjelli

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interlacing er en teknikk som drar litt på årene ja, og progressivt er selvsagt mye bedre. Men jeg synes allikevel 1080i ser bedre ut enn 720P. Litt mere "crispt". Og får vi 1080i kan vi jo deinterlace det selv slik at vi får 1080P :| Men så var det det utstyret da...........

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kun om man bruker MPEG2 at interlacing for 1080 vil bli aktuelt.

Robert-

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes 720p er helt topp.

Det er sannsynlig at bildekvaliteten blir bedre enn om man hadde valgt 1080i på grunn av begrensningen i båndbredden. Det er ikke så stor forskjell, men likevel.

Interlaced er UT.

Med 720p kontra 1080i kan man kjøre mindre komprimering.

Det at man får gjort NOE er også positivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg synes 720p er helt topp.

Det er sannsynlig at bildekvaliteten blir bedre enn om man hadde valgt 1080i på grunn av begrensningen i båndbredden. Det er ikke så stor forskjell, men likevel.

Interlaced er UT.

Med 720p kontra 1080i kan man kjøre mindre komprimering.

Det at man får gjort NOE er også positivt.
    Her er det man tar helt feil. DVD er i utgangspunktet interlaced, men det blir kodet progressivt. Slik er det også med MPEG2 kodet 1080i.

Med DVD og pulldown material så er det enkelt å lage 576p, og alle bruker jo idag progressive displayer.

Derfor så er 1080i lang å foretrekke overfor 720p, men det fordrer at displayet har pulldown-reversering, noe som blir mer vanlig. Derved blir 1080i like ekte 1920x1080p som DVD er 576p.

Går man inn for 720p så vil man aldri få noe mer ut av det enn 1 megapixel vs. 1080i som har 2 mega-pixel potensial. Jeg vet ihvertfall hva jeg foretrekker, og har selv godt utvalg av filmer i både 1080i og 720p. Om 1-2år så vil 1080i til 1080p de-interlacing være like tilgjengelig som dagens 576i til 576p de-interlacing av DVD.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her folk tar helt feil. :P
    Interlacing teknikken fjerner masse detaljer ifra bildet. Dette gjøres fordi detaljer som er litt større en 1 linje vil ofte gi noe som sees som linjeflimmer tror jeg er et bra ord for det.

Synes å ha lest flere ganger av folk som driver med dette at 720P er alltid bedre hvis det er lagt for 720P. Desverre er svært mye av dagens 720P filmer og sendinger nedskaleringer ifra 1080I og en har det verste ifra begge verdene.

Det er interlacingteknikken som ødelegger for 1080I.

Her er et lite klipp ifra AVS som igjen kommer fra en artikkel om emnet :

"In summary, the nominal resolution of 1080x1920 is not achieved in practice. The 1080I format does not have higher resolution than the 720P format, and it has all the well known interlace artifacts. There is no quality advantage in using 1080I, and there are no valid reasons not to use progressive scan.
    Conclusion
    The idea that 1080I has higher resolution than 720P has been shown to be false. The resolution actually achieved in the interlaced system is far below the nominal 1080x1920. The reduction in vertical resolution is due to the need to lessen the interline flicker that would otherwise be present. The reduction in horizontal resolution is partly a camera problem and partly a limitation of the MPEG compression system. These limitations are inherent; they cannot be removed within the given transmission data rate. There was a time when these matters were not fully understood, but that time is long past. There is now a mountain of evidence that shows that there is no advantage whatsoever to using interlace in digital TV broadcasting except to the manufacturers of interlaced production equipment. The fact that some interlace advocates are still pushing this obsolete technology shows that their viewpoint cannot be based on facts, but is almost surely due only to their last-ditch attempt to make the already developed 1125-line production equipment the appropriate equipment to use as HDTV broadcasting is initiated."

Her er linken til en knallgod artikkel om emnet.
    http://www.vxm.com/Progvsinter.html
    Artikkelen er gammel, men lite har forandret seg når det gjelder 720P vs 1080i.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Det er her folk tar helt feil. :P
    Interlacing teknikken fjerner masse detaljer ifra bildet. Dette gjøres fordi detaljer som er litt større en 1 linje vil ofte gi noe som sees som linjeflimmer tror jeg er et bra ord for det.

Synes å ha lest flere ganger av folk som driver med dette at 720P er alltid bedre hvis det er lagt for 720P. Desverre er svært mye av dagens 720P filmer og sendinger nedskaleringer ifra 1080I og en har det verste ifra begge verdene.

Det er interlacingteknikken som ødelegger for 1080I.

Her er et lite klipp ifra AVS som igjen kommer fra en artikkel om emnet :

"In summary, the nominal resolution of 1080x1920 is not achieved in practice. The 1080I format does not have higher resolution than the 720P format, and it has all the well known interlace artifacts. There is no quality advantage in using 1080I, and there are no valid reasons not to use progressive scan.
    Conclusion
    The idea that 1080I has higher resolution than 720P has been shown to be false. The resolution actually achieved in the interlaced system is far below the nominal 1080x1920. The reduction in vertical resolution is due to the need to lessen the interline flicker that would otherwise be present. The reduction in horizontal resolution is partly a camera problem and partly a limitation of the MPEG compression system. These limitations are inherent; they cannot be removed within the given transmission data rate. There was a time when these matters were not fully understood, but that time is long past. There is now a mountain of evidence that shows that there is no advantage whatsoever to using interlace in digital TV broadcasting except to the manufacturers of interlaced production equipment. The fact that some interlace advocates are still pushing this obsolete technology shows that their viewpoint cannot be based on facts, but is almost surely due only to their last-ditch attempt to make the already developed 1125-line production equipment the appropriate equipment to use as HDTV broadcasting is initiated."

Her er linken til en knallgod artikkel om emnet.
    http://www.vxm.com/Progvsinter.html
    Artikkelen er gammel, men lite har forandret seg når det gjelder 720P vs 1080i.

Kjelli

Ompa, Ompa, Ompa. De henger som opp i hvordan ting har blitt gjort tidligere, og glemmer potensialet. Hvis man velger 720p så er potensialet maks. 1 Megapixel, hvis man har 1080 så har man ett potensial på 2 Mega-pixel. Skal man velge ett 1 Mega-pixel alternativ bare fordi gammelt produksjons-utstyr og teknikker gjør at man ikke får fullt utnytte av 1080 ennå?

Har man 1080i film-material som er korrekt masteret, så blir det fullverdig og ekte 1920x1080p på samme måte som DVD blir fullverdig og ekte 576p, og det skulle ikke være så vanskelig å foretrekke det fremfor 1280x720p?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i er fantastisk til stillbilder, straks ting begynner å flytte på seg blir kvaliteten verre og verre. 1080i ligger i snitt et sted mellom 1080p (stillbilder) og 540p (1080i) kvalitetsmessig, med interlacingartefakter hele veien.
    1080i for Jay Leno show (lite bevegelse), 720P for film og sport der det er bevegelse.

Heldigvis har blir det 720P sier nå jeg, siden det er film jeg er keen på, og ikke Jay Leno show.

DVD er ikke og har aldri vært fullverdig 576P, det vi ser er et mye dårligere bilde en om bildet aldri hadde vært beregnet for å vise i interlaced form.

Der 1080i er en standard er det ingen steder i verden en har gått over til 1080P.
    Jeg er nok i graven lenge før det kommer en ny standard i europa igjen.
    Eventuelt potensiale det snakkes om kommer aldri til å bli utnyttet tror jeg. Like sannsynlig som det kommer DVD plater beregnet for progressiv fremvising.

Kjelli

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like sannsynlig som det kommer DVD plater beregnet for progressiv fremvising.

Kjelli
    Superbit utgivelsen er vel beregnet for det. (de bruker ikke filter såvidt jeg vet)

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke egentlig Mpeg2 komprimering snart på vei ut?

Det er jo stadig snakk om båndbredde og kvalitet, og at båndbredden ikke er god nok. Da er det vel på tide å forvente nye kompresjonsstandarder som rett og slett er bedre og mer effektive.

En kandidat er jo H.264 AVC (Advanced Video Coding), også kjent som MPEG-4 Part 10 . Her blir filstørrelsen vesentlig mindre ved høyere oppløsning og bedre kvalitet enn dvd kodet med mpeg2. Således brukes mindre båndbredde på filmmateriale med høyere oppløsning og bedre bildekvalitet.

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror det er mye å hente på komprimeringsteknikken.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en enorm forskjell på kvaliteten på to DVD plater med samme materiale.

For eksempel The rock som det finnes flere utgaver av, selv om det er brukt samme master er det stor forskjell på billedkvaliteten.

Komprimerings teknikken er avgjørende for sluttresultatet.

Siden det ikke er aktuelt med 1080p på lenge, vil jeg heller ha fornuftig komprimert 720p fremfor 1080i.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i er fantastisk til stillbilder, straks ting begynner å flytte på seg blir kvaliteten verre og verre. 1080i ligger i snitt et sted mellom 1080p (stillbilder) og 540p (1080i) kvalitetsmessig, med interlacingartefakter hele veien.
    1080i for Jay Leno show (lite bevegelse), 720P for film og sport der det er bevegelse.

Heldigvis har blir det 720P sier nå jeg, siden det er film jeg er keen på, og ikke Jay Leno show.

DVD er ikke og har aldri vært fullverdig 576P, det vi ser er et mye dårligere bilde en om bildet aldri hadde vært beregnet for å vise i interlaced form.

Der 1080i er en standard er det ingen steder i verden en har gått over til 1080P.
    Jeg er nok i graven lenge før det kommer en ny standard i europa igjen.
    Eventuelt potensiale det snakkes om kommer aldri til å bli utnyttet tror jeg. Like sannsynlig som det kommer DVD plater beregnet for progressiv fremvising.

Kjelli
    Vi blir visst ikke enige her, men det jeg prøver å få frem er at der man har 1080i film-basert materiale(det er det jeg er mest interessert i), så får man enkelt 1080p hvis man vil, og det vil bli standard de-interlacing i alle displayer om kort tid, så da skjønner jeg ikke hvordan man kan ønske seg 720p som er halvparten av den oppløsningen?

Jeg er helt enig med deg når det gjelder video-basert 1080i som tv-show, som fortsatt tar opp i 1080i/60. Der kommer alle disse teorier som du henviser til om interlacing, men de gjelder ikke for 1080i film-basert material, som ved 1080i/60 med in-verse-telecine-process blir ekte 1080p/60, og oppimot f.eks. BG1209s så er det ingen tvil om hva som er klart best. Jeg har testet flere filmer som jeg har i både 1080i de-interlaced til 1080p og 720p.

720p er Ok det, men jeg får ikke noe WOW følese av det fremfor det i 576p fra DVD.

Selv 1080i uten de-interlacing er å foretrekke. Selv med noe redusert vertikal oppløsning i tilfeller med hurtig bevegelse så kommer det aldri nedimot 720 linjers oppløsning. Men det gjelder jo film generelt også - film er kun 24 bilder i sekundet noe som går utover detaljer ved hurtig bevegelse.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •