EBU har dessverre bestemt seg for 720p/50hz - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

Men selv da vil du ikke ha 'be there - feeling'. Det vil du først få med 1080.
    Når jeg tenker på Bikini Destination D-VHS så skjønner jeg hva du mener :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også etterhvert insett at 720p er bedre enn 1080i for sport.. Men ellers liker jeg fortsatt 1080i bedre..

Når jeg tenker på Bikini Destination D-VHS så skjønner jeg hva du mener
    Hehe.. Bikini destinations kan gjøre en dårlig dag betraktelig bedre.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så red sox baseballkampen på HD, og denne er i 720P. Hvis det bildet det var på den kampen ikke gir deg en feeling av being there må en få justert synet. Det så iallefall knallbra ut.

Hadde all sport blitt sendt med slik PQ her til landet, hadde tilogmed jeg sett på sport.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Jeg så red sox baseballkampen på HD, og denne er i 720P. Hvis det bildet det var på den kampen ikke gir deg en feeling av being there må en få justert synet. Det så iallefall knallbra ut.

Hadde all sport blitt sendt med slik PQ her til landet, hadde tilogmed jeg sett på sport.

Kjelli
    Høh, og da blir ikke 1920x1080 noe bedre? 8)

Har en del sport i både 1080i og 720p. Selvsagt så er bevegelser og rolighet i bildet perfekt på 720p. Men hvis man ser 1080 på en projector som klarer å løse opp horisontal og vertikal oppløsning, så ser man selv på sport på statiske bilder at klarhet og detaljer er høyere.

1080p blir nok en utopi for kommersiell 'broadcasting'. 720p(PAL+ :wink: ) blir greit nok for Sport uansett.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli

Kjelli
    Høh, og da blir ikke 1920x1080 noe bedre? 8)

Har en del sport i både 1080i og 720p. Selvsagt så er bevegelser og rolighet i bildet perfekt på 720p. Men hvis man ser 1080 på en projector som klarer å løse opp horisontal og vertikal oppløsning, så ser man selv på sport på statiske bilder at klarhet og detaljer er høyere.

1080p blir nok en utopi for kommersiell 'broadcasting'. 720p(PAL+ :wink: ) blir greit nok for Sport uansett.
    Jeg sier ikke at det er bedre, bare at det ser veldig bra ut.
    Jeg synes 720P er mye bedre hvis en har raske bevegelser.

Kjell

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å innse det gutter:

Progressivt er kommet for å bli, interlaced er ut.

720p kommer snart, 1080p en gang i fremtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det er bare å innse det gutter:

Progressivt er kommet for å bli, interlaced er ut.

720p kommer snart, 1080p en gang i fremtiden.

720p kommer snart?

Før vi ser 720p på vanlige sendinger fra NRK og TV2 er det nok godt veldig langt tid. Selvsagt så ønsker jeg at det kommer så fort som mulig, men har ikke store forventninger.

Det er bare så synd at når de først forandrer på standard som vi har hatt i over 50 år, så går de over til noe(720p) som allerede er utdatert og en marginal forbedring, spesielt for oss som har bra utstyr og tyner maksimalt ut av dagens PAL-standard,

De som vil tjene vesentelig på 720p er den vanlige bruker som ser PAL "forvrengt" gjennom masse dårligere 'enhancere' i de vanlige tv'ene(de har også så mange innstillinger som gjør bildet dårligere jo mer du slår dem på, og folk vet ikke hva de skal bruke og ikke bruke). Med 720p vil de kunne se ett noenlunde uprossesert signal og bare det vil gi dem store forbedringer.

Og for n'te gang ett 1080i signal som er orginert fra ett progressivt HD-kamera(1080p24/25/30/60fs)(noe som er vanlig på nye HD-kamerarer for 1080i) eller film, vil på en enkel måte kunne settes tilbake til fullverdig 1080p bortsett fra det som blir tatt i 1080p60fs(noe som pr. idag ikke er tilfelle). Og film er som kjent 24fs.

Det er derfor jeg som film-elsker heller vil ha 1080i(med tankegangen at 1080p vil vi aldri få), da 'driter' jeg i dem som kjøper plasmaer og andre ting med ikke-optimale de-interlacere(fordi de vil ikke ane noe likevel), og da kan vi som vet bedre skaffe oss bedre utystyr som tar full nytte av 1080i.

Men nå skal jeg gi meg for det jeg burde ha innsett tidligere, er at det er ganske likegyldig hva som sendes på tv likevel. Alt jeg ser er jo likevel pre-recorded materiell.

720p vil bli bra det, men det er ett for lite steg fra 576p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Interlacing er en pain in the ass for komprimerings-algoritmer (gjør disse mindre effektive og mer komplekse en hva tilfellet hadde vært for progressiv kilde)

*Argumenter om at "boks XYZ gjør 1080i om til 1080p" er klart ugyldige. 1080i er et subsett av 1080p som sender over halvparten av informasjonen. I tilfeller hvor det ikke finnes informasjon i halvparten av signalbåndbredden kan man teoretisk (men ikke nødvendigvis praktisk) få samme bilde ja.

*interlacing har mening i systemer bygd på crt-teknologi (som vel kan sies å være utdøende på det sore marked), og i verden for analog overføring (en primitiv kompresjonsteknologi)

Gitt en god kompresjonscodec vil jeg mye heller se en "overspesifisert" bilde-spec. La meg utdype. hvis standarden nå blir satt på 576p, 720p, 1080i eller 1080p er det mulig at vi må slite med den like lenge som vi har "slitt" med med 576i (30-50 år?). Dette fordi kunder typisk bytter tv-er etter 10-20 år og tv selskapene er lite ivrige på å lansere noe som ikke er bakover-kompatibelt. Derimot kan vi tenke oss at teknologien bak (kanal-koding og kilde-koding) forandrer seg i takt med teknologiske fremskritt.

Om vi får flest mulige pixel/refreshrate og progressivt innen hva som er gjennomførbart i dag, kan dagens systemer i praksis yte mindre enn dette pga dårlig kompresjonsteknologi. Men det vil være mer rom for forbedringer framover. Og spesielt interesserte (som oss) kan bruke masse penger på dyrt materiale som er i forkant av den jevne brukers oppsett...

Knut

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •