EBU har dessverre bestemt seg for 720p/50hz - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uten å være for bastant, men diskuterer dere ikke litt forskjellige ting her.?

Tror Kjelli tenker på at han har lest at det filtreres på DVD slik at forskjellen på 576 og 480 ikke er er så stor. Og hvis samme teknikken brukes på 1080i så hjelper det ikke å bruke en deinterlacer, for det vil ikke skape like bra 1080p som et orginalt 1080p uten filtereringen for å unngå linjeflimmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Uten å være for bastant, men diskuterer dere ikke litt forskjellige ting her.?

Tror Kjelli tenker på at han har lest at det filtreres på DVD slik at forskjellen på 576 og 480 ikke er er så stor. Og hvis samme teknikken brukes på 1080i så hjelper det ikke å bruke en deinterlacer, for det vil ikke skape like bra 1080p som et orginalt 1080p uten filtereringen for å unngå linjeflimmer.
    Hjelper ikke å bruke de-interlacer? Selvsagt hjelper det, du får bort interlacingen, du får gjennskapt de orginale 1080p del-bildene. Selvsagt så får du ikke gjennskapt den informasjonen som eventuelt er vertikalt filtrert, men fortsatt så er det langt bedre en 720p, og jo mindre vertikal filtrering de bruker jo bedre blir det.

Selvsagt så vil ekte masteret og distrubert 1080p være noe bedre, men la oss innse at det ikke kommer til å skje ihvertfall i tv-distrubsjon på meget langt sikt, ihvertfall ikke mens noen av oss er i live ihvertfall.

Muligens senere versjoner av Blue-ray spillere vil ha 1080p utgang, men det blir ikke utenom en intern de-interlacer det også.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dårlig formluert av meg, når jeg skrev at det ikke hjalp. :-)

Vi er helt enig på dette punktet Per Johnny..

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse frem og tilbake her, og vi er nesten enige

Jeg mener at interlacing er en uting som må vekk, er det ikke båndbredde til å sende 1080P så kan det bare være. Interlacing en gammel teknikk som tilhører fortiden.
    Vi er det beste eksempelet på det, masse bokser og dyre greier for å prøve å få vekk alle ulempene med interlacingen.

Har og lest fra folk som jobber med dette, og de sier at er det gjort rett er 720P bedre en 1080i. Mest pga filtreringa som blir gjort.

Hehe, vi blir nok ikke helt enige, men nå er det slik at de har bestemt seg for 720P.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Masse frem og tilbake her, og vi er nesten enige

Jeg mener at interlacing er en uting som må vekk, er det ikke båndbredde til å sende 1080P så kan det bare være. Interlacing en gammel teknikk som tilhører fortiden.
    Vi er det beste eksempelet på det, masse bokser og dyre greier for å prøve å få vekk alle ulempene med interlacingen.

Har og lest fra folk som jobber med dette, og de sier at er det gjort rett er 720P bedre en 1080i. Mest pga filtreringa som blir gjort.

Hehe, vi blir nok ikke helt enige, men nå er det slik at de har bestemt seg for 720P.

Kjelli
    Vi er alle gode venner her 8) ! Men skjønner ikke tankegangen din. :shock: Det for nå jeg ta på min kappe 8) . Er fortsatt ikke enig i at 1080i er dårligere enn 720p. De såkalte fagfolk som sier så er ikke godt nok skolert og har to parmetere som er 1. interlacing=dårlig og 2. progressivt=bra - dermed er 1080i=dårlig. Jeg skjønner deres tankegang fordi 720p er mer enn nok godt nok for gjennonsnitts-titteren som om 4-5 år vil nærme seg 40" i gjennomsnitt. Men det er ikke disse folkene vi er interessert i dette forumet.

Jeg er ikke på noen måte "opphisset" over 720p på storskjerm med en projector som klarer 1920x1080 fordi det er så stor forskjell i kvalitet. At vi får 720p i Europa burde egentelig ikke hisse meg så mye fordi jeg ser ikke mye tv likevel og fotball i 720p blir veldig bra likevel, og jeg vil sannsynligvis få nok av 1080 materiale på annen måte likevel - jeg har allerede over 300 filmer 8) .

Om 2-3 år så vil det være helt vanlig med også ganske rimelige 1080 projectorer som også har god de-interlacing for 1080i, tror ikke eierne av de vil være særlig vanskelig å overbevise hvis de fikk velge.

Idag så er det kun Sharp 12k, Marantz S4 og Sony Quali004 som har dette, men nå finnes chipene der slik at det er bare ett spm om tid før alle har det.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også helt enig i at 1080i har potensiale til å være mye bedre enn 720P, selv om jeg ikke kan alt for mye om de tekniske teoriene bak. Av allt 720P og 1080i jeg har sett er det definitivt 1080i som imponerer mest grunnet den høye oppløsningen.

Strengt tatt kunne vel EBU også sendt 720i istendenfor 720P for å spare båndbbredde? Så kunne vi i andre enden deinterlace signalet selv. Jeg vil tro at de fleste apparater som takler 720P har egen deinterlacer innebygget uansett. På samme måte mener jeg at 1080i snart kan gjøres til 1080P av oss som sitter i stuen Frem til dette er mulig ville vel 1080i være godt nok?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så idag ett par nye Dtheater-utgivelser i 'skrøplige' 1080i. At noen ikke ønsker seg den kvaliteten er vanskelig å tenke seg. Jeg har sett 1080i-utgivelser siden 1997, med det japanske MUSE-systemet, og sett hvor mye bedre utgivelsene har blitt med årene pga av masterings-teknikkene har stadig blitt bedre - noe som beviser at problemet med å få ut maks av systemet ligger i kilde-materialet. Detalj-nivå og skarphet er så mye bedre og 'lifelike' med 1080 enn 720.

Grunnet til at folk har tippet helt over når de har sett en godt omtalt LCD-projector(Qualia004), er at de for første gang har sett de-interlaced 1080i i sin fulle oppløsning 1920x1080.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mest synd er at de ikke valgte 48Hz, men 50Hz.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Så idag ett par nye Dtheater-utgivelser i 'skrøplige' 1080i. At noen ikke ønsker seg den kvaliteten er vanskelig å tenke seg. Jeg har sett 1080i-utgivelser siden 1997, med det japanske MUSE-systemet, og sett hvor mye bedre utgivelsene har blitt med årene pga av masterings-teknikkene har stadig blitt bedre - noe som beviser at problemet med å få ut maks av systemet ligger i kilde-materialet. Detalj-nivå og skarphet er så mye bedre og 'lifelike' med 1080 enn 720.

Grunnet til at folk har tippet helt over når de har sett en godt omtalt LCD-projector(Qualia004), er at de for første gang har sett de-interlaced 1080i i sin fulle oppløsning 1920x1080.
    Her snakker vi om en helt annen bånbredde enn vi kan drømme om for TV kanaler. Det er båndbredde som er nøkkelen her, Hadde det ikke vært for den enorme komprimeringen som må til hadde det ikke vært noe problem. Det jeg er redd for er at komprimeringen blir så kraftig at det like gjerne kunne vært 576p. Et lite komprimert 576p bilde ser bedre ut en ett kraftig komprimert 1080i på samme monitor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

Her snakker vi om en helt annen bånbredde enn vi kan drømme om for TV kanaler. Det er båndbredde som er nøkkelen her, Hadde det ikke vært for den enorme komprimeringen som må til hadde det ikke vært noe problem. Det jeg er redd for er at komprimeringen blir så kraftig at det like gjerne kunne vært 576p. Et lite komprimert 576p bilde ser bedre ut en ett kraftig komprimert 1080i på samme monitor.
    Godt poeng, men tendens er at de komprimerer maks uansett hvilken type signal de kjører. Noe som overføringene fra OL i sommer viste - voldsomme MPEG-artifacts på mange av sendingene.

Har masse av opptak fra forskjellige stasjoner i USA, og selvom mange 1080i sendinger er helt nede i 12MBit/s, så er de langt bedre en 576p likevel.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kode:
    Har masse av opptak fra forskjellige stasjoner i USA, og selvom mange 1080i sendinger er helt nede i 12MBit/s, så er de langt bedre en 576p likevel.
    [quote]

Ja, men så er 12MBIT/S dobbelt så mye som gjennomsnitts båndbredde på DVD.
    Hvis du tar og leser ut gjennomsnittsbåndbredden på DVD samlingen din vil du se at snittet ligger rundt 5,5 Mbit/s.

Jeg har ikke forsket så mye på dette, men mener å ha lest at gjennomsnitts båndbredden på digitale sattelitt kanaler ligger på mellom 4,5 og 6 Mbit/s.

Kall meg pessimist, men jeg tror ikke vi vil se at de øker den bånbredden noe serlig når de skal begynne å sende "HDTV". [/quote]

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de skal sende HDTV med MPEG2, så er de nødt til å bruke ihvertfall 12MBit/s, uansett 1080i eller 720p.

De vil garantert kjøre så lavt som mulig, noe som vil være under vår smertegrense om hva som er akseptabelt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt at NRK representanten på projektorsymposiumet snakket om opp mot 19Mbit? Forøvrig ligger vel gjennomsnittet i USA på ca 15Mbit.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En artikkel fra EBU som sier noe om bakgrunnen for 720P-anbefalingen, lesverdig, uansett hvor uenig en måtte være i argumenter & anbefaling

http://www.ebu.ch/trev_300-wood.pdf

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    19.4 MBIT er maksimal overførsel via DVB.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    En artikkel fra EBU som sier noe om bakgrunnen for 720P-anbefalingen, lesverdig, uansett hvor uenig en måtte være i argumenter & anbefaling

Jeg ser at argumentene de bruker er mer eller mindre sammenfallende med mine tidligere i denne tråden.
    Så for meg var dette helt logisk.

Legg merke til at det blir presisert at det er fullt mulig for kringkasterene og elektronikk produsentene å lever 1080p hvis de vil. Dette er jo som kjent kompatibel teknologi.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute

Jeg ser at argumentene de bruker er mer eller mindre sammenfallende med mine tidligere i denne tråden.
    Så for meg var dette helt logisk.

Legg merke til at det blir presisert at det er fullt mulig for kringkasterene og elektronikk produsentene å lever 1080p hvis de vil. Dette er jo som kjent kompatibel teknologi.
    Artikkelen er utrolig dårlig utarbeidet, og har mange feil. De har plukket argumenter som passer til deres valg. Skal prøve å utdype det litt senere når jeg får tid.

Den største feilen er at de sier fremtiden er progressiv og alle vil gå fra en interlaced fortid, noe som ikke er tilfelle. Selv om utsendelesen er interlaced tv og dvd(PAL), så er det en veldig stor base som har konvertert dette til ekte progressivt idag(576p) og videre skalert det til ønsket oppløsning - 720p vil i denne sammenheng bare bli PAL+, og ikke HD.

Må bare ikke få helt noia nå. ops: 1080 vil jeg jo få med Blue-Ray og HD-DVD. :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I all hovedsak sender TV stasjonene videomateriale og der ser jeg det positive med 720p.

På filmbasert materiale er jeg helt enig med deg Per Johnny.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at EBU handler om videobasert materiale og skal serve mannen i gata.

Det er viktig å huske på.

Du kan ikke blande inn oss spesielt intresserte filmentusiaster i dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    I all hovedsak sender TV stasjonene videomateriale og der ser jeg det positive med 720p.

På filmbasert materiale er jeg helt enig med deg Per Johnny.
    Jeg ser i all hovedsak serier på tv, og det er nesten uten unntak fra en progressiv kilde. :lol:

Ellers så er jeg enig med Peakman i at 720p for sport vil være veldig bra.

Men selv da vil du ikke ha 'be there - feeling'. Det vil du først få med 1080.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •