Brenne VOB filer til DVD - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Skal vel ikke blande meg inn men
    Når man har vob(mpeg2) så bør man vel "sy sammen" vob (hvorfor sy vet jeg ikke)
    å
    ikke endre vob (mpeg2)til wmv for så endre wmv til mpeg2 ??
    Ikke rart du spør, det har blitt en lang prosess og en lang tråd.:-D

Problemet startet med at laila fikk en haug med Vob filer som skulle redigeres sammen ("sys sammen"-mitt navnevalg ) til en sammenhengende Video på 1t.30min.
    Vob filene lot seg ikke redigere i Movie maker, heller ikke Mpeg2 filene, men konvertert til WMV fungerte det. Noe av problemet i utgangspunktet var nok for svak PC og redigerings program.
    Så du har helt rett, i utgangspunktet så burde man laste Vob filene inn i et dertil egnet redigeringsprogram og eksportert dem som Mpeg2.

Som du sikkert har erfart så er det ikke så lett for en som ikke har litt erfaring med video filer og video redigering å få ting til å virke når man starter med et slikt prosjekt og ting ikke virker med en gang.

Jeg tror laila skal vise frem videoen i kveld så det er vel for liten tid til å starte fra begynnelsen igjen.
    Alt hadde nok vært lettere og raskere med et kraftigere redigeringsprogram, maskinvare og helst noen i nærheten med litt mer erfaring som lett kunne analysert og løst problemene. Men dette var det som sannsynligvis var tilgjengelig.

Så stor kudos til laila for at hun ikke har gitt opp underveis. 8)

Newcomer laila_katrin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere!
    Rakk ikke å få filmen helt ferdig til torsdagskveld, men satser på å få den ferdig i løpet av helgen, sånn at ei som skal reise sørover igjen, får den med seg på søndag. Men skal selv på hytta i helga, så har det litt travelt

Bra du forklarte ARTY, til HYGEN
    Er dere som skal ha takk for tålmodigheten og all hjelpen!

Del 1 gikk bra å brenne, men del 2 ble litt hakkete da jeg satte den i DVD spilleren.
    Er det mulig å endre hastighet på CdBurnerXP og hva vil dere anbefale i så fall?
    Ingen andre program som gikk samtidig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis begge delene er med samme bitrate og har gått gjennom samme prosess men en spiller hakkete er det utallige muligheter for hva som kan være feil.

Best å starte med å brenne fil 2 på en ny DVD, prøve dem i forskjellige DVD spillere hvis du har det. Kan være feil i brenneprosessen eller feil med akkurat den disken.
    Hakker den hele tiden, eller bare noen ganger?
    Hvis det er bare noen klipp som hakker kan det ha oppstått feil i de filene under konvertering,redigering eller re-konvertering (WMV til Mpeg2 fe.eks.)

Eneste løsningen er å analysere seg bakover fra ferdig brent DVD for å lokalisere feilen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uendelig mange måter å lage filer om til en dvd enten gratis eller betalt.
    Skal noen hjelpe med å guide bør man få mest mulig info for å velge rett software.
    (selv ville jeg aldri valgt et windows program til noe som har med video eller lyd enten det gjelder avspilling , recoding , eller hva pga de er så begrenset og gjør dålig jobb/behandling generelt)

Om man må eller ønsker velge andre måter.......en raskt skrevet guide til en av de mange valg man har

Raskt , gratis , små software som ikke tar lang tid å laste ned eller tar stor plass på pc ,
    software som det er mange guider til på internett å som er meget enkle å bruke.

Er VOB filer "normale Vob filer" så kommer en rask guide til å lage DVD ut fra VOB filer
    (det som mangler ved bruk av vobfiler er en dvd struktur som gjør at dvd leser dvd plate som dvd...en struktur må en dvd spiller ha på filene som gjør at den gjennkjenner disc som dvd video........atså man lager dvd struktur ut fra vob filer)
    En DVD struktur er en VIDEO_TS mappe der man har ifo , bup , vob......du har vob å skal da lage video_ts mappen og ifo , bup)

....
    Ønsker man DVD avspillingen der vob filer må ha en bestemt rekkefølge for å avspilles setter man navn på de så de blir i rekkefølge
    For å lage dvd på måten jeg beskriver må ingen vob være større enn 0,99GB (1024Mib)
    er vob større kan man splitte den med feks vobsplitter
    vobSplitter | Software - Digital Digest

(hver å en vob ikke større)
    har man nå vob filer der ingen er større enn de skal kan man gå videre med å få de i rekkefølge
    (rekkefølge vil bli sammenhengende film men som også vil kunne skifte kapittler (som en kjøpe dvd)

Man lager en mappe på sin pc som man kaller
    VIDEO_TS (husk skrive det slik å ikke andreledes..store bokstaver og understrek som vist)

til denne mappen kopierer man vob filene man skal lage film av
    Gi dem så navn i den rekkefølge man skal ha filmen avspillt
    (gi nytt navn..feks..høyreklikk vob fil og velg nytt navn og skriv inn)

vob fil 1 kan man kalle
    VTS_01_0.VOB

vob fil 2
    VTS_01_1.VOB

vob fil 3
    VTS_01_2.VOB

osv
    VTS_01_3.VOB
    VTS_01_4.VOB
    VTS_01_5.VOB

så laster man ned og innstalerer ifoedit
    IfoEdit | Software - Digital Digest

How To Create IFO Files from Just VOB Files | Articles - Digital Digest

etter innstalsajon av ifoedit starter man software opp sin pc og velger så Create IFOs (nede på siden på software)

Som nevnt i bilde over velger man første vob ..VTS_01_0.VOB (som ligger inne i video ts mappen man har laget)
    og merke av as source for at ifo bup filene skal legge seg inni samme VIDEO_TS mappe

velg ok og software vil fortløpende gå gjennmo vobfilene å etter kort tid har man ferdig DVD på sin pc
    (litt raSk i fingerene og ok pc så tar det ca 2-3 minutter fra start til dvd på pc)

.......Da har man en ferdig DVD på sin pc som ikke er ødelagt eller endret på noen måte
    Hva man gjør med en dvd fil på pc er mange muligheter men uansett er resten av jobb å brenne dvd å går raskt
    (4-10 minutter)
    Best av alt er at dette vil bli en DVD som nesten ALLE dvd spillere kan avspille (i bil , hjemme , på pc

(nesten alle er at bare noen få veldig gamle spillere får problemer ,,,, for å lage den 100% kompitabel med allle dvd spillere
    trenger man bare lage en AUDIO_TS mappe ved soden av den tidligere VIDEO_TS mappen så begge blir brent med på en DVD R, jeg ser ingen nødvendighet i
    audio_ts mappen men bare nevner det om dvd spilleren er 10 år gammel eller eldre)

Ønsker man denne DVD (VIDEO_TS) til DVD R disc må man se hvor mange GB Video_TS fil er
    for
    Passer den kan man brenne til DVDR med feks imgburn til en DVD R 5 (4,7GB plate) men da må total størelse på video_ts være 4,37 GB eller under

eller er dvd på pc over 4,37 men ønsker man den til en DVD 5 (4,7) må man velge feks å bruke DVD Shrink (dvd shink vil også kunne brenne til dvd r etter filmen blir krympet)
    Last ned DVD Shrink v3.2.0.15 (gratis program / freeware) - AfterDawn: Programvare nedlastinger
    (eller om man heller ønsker dvd decrypter....DVD Decrypter Free Download and Reviews - Fileforum )

er filmen over 4,37GB men man ikke ønsker kvalitetsreduksjon kan man brenne den til en DVD 9 (dvd r dual layer) med feks imgburn osv

Dette er en mye brukt måte å lage DVD fra bare Vob filer av de som driver med DVD
    Er ikke dine vob filer ordinære bør man bruke software som Nero , Pinnacle eller andre som da de uproblematisk kan lage en dvd ut av vob filene
    (men jeg tror dine vob er riktige siden de er 720x576 pixel , mpeg2 , bitrate rundt 8000 , 16/9 format

For å teste dette må man jo ikke ta mange vob osv men feks bare velge 1 eller 2 vob filer (så ser man hvordan det fungerer og blir som sluttresultat)

Hopper man over denne guiden ....sliter med å få film man ønsker i riktig rekkefølge tror jeg det å gi vob filene nye navn som nevnt over kan være lurt da et software eller spm recoder osv vil behandle filene etter vob nummer.

Er det så at man skal drive med litt film , lyd , redigering , brenning osv så er det jo heller ikke dumt å kjøpe seg et software (feks nero) så har man program til bruk o årevis (koster bare få kroner , uendelig mange brukere å guider på nett)

fordel med feks nero er at man trenger bare 1 software å ikke mange for lyd , video arbeid
    men
    er man interesert , har godt tid til å både lære/feile kan man fint lage lyd/fil gratis på nær sagt alle måter
    (bra med ifo edit er at det ikke degraderer kvalitet på video/lyd som mange andre software / valg av format gjør..kvalitet er jo viktig for de fleste i dag da en elendig ihjel recodet film er en tragedie å se på dagens store tv skjermer )

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabelaktig forklaring og instruksjon Hygen. Skal ta vare på den for fremtiden.

Skulle ønske du hadde kommet med den 15 februar da denne tråden/problem prosessen startet. :-D

Newcomer laila_katrin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere!
    I siste liten ordnet broren min Del 2 i formiddag, og fikk sendt den til venninna mi som ville ha filmen
    Jeg var selv på hytta, men han fikk ordnet det på et eller annet vis

Når hverdagen kommer, skal jeg se på svarene jeg har fått av dere i løpet av helgen, så kan jeg brenne ut filmen til meg selv også. Så får jeg i tillegg prøvd denne metoden du postet, Hygen

Atter en gang: Tusen takk for all hjelp fra dere!! Mer tålmodige folk enn dere, skal man lete lenge etter

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •