Brenne VOB filer til DVD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,

Ved bruk av Imgburn skal du velge katalogen .vob filene ligger i.
    Har prøvd dette noen ganger og det har virket veldig fint på en vanlig dvd-spiller.

Brukte denne guiden da jeg prøvde meg på Imgburn og .vob filer.

Håper du får det til.

Newcomer laila_katrin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen dere!
    Takk for detaljerte og gode forklaringer!
    Jeg lurer på om jeg har gjort noe feil da jeg konverterte filmene fra VOB.
    Fordi de er nå i MPEG. Men skulle de vært i MPEG2?
    For da jeg la dem inn i Windows Live Movie Maker og lagret den på dataen som ferdig film, så kom ikke lyden med. Bare bilde.

Da oppdaget jeg at filene var i MPEG. Skulle de helst vært i MPEG2?
    Windows Movie Maker tar bare MPEG filene som musikk/lyd filer. Altså ikke bilde.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laila_katrin
    Hei igjen dere!
    Takk for detaljerte og gode forklaringer!
    Jeg lurer på om jeg har gjort noe feil da jeg konverterte filmene fra VOB.
    Fordi de er nå i MPEG. Men skulle de vært i MPEG2?
    For da jeg la dem inn i Windows Live Movie Maker og lagret den på dataen som ferdig film, så kom ikke lyden med. Bare bilde.

Da oppdaget jeg at filene var i MPEG. Skulle de helst vært i MPEG2?
    Windows Movie Maker tar bare MPEG filene som musikk/lyd filer. Altså ikke bilde.
    Har prøvd meg litt fram.
    Konverterte VOB til AVI i Hamsterprogrammet. Og AVI filene vil Winows Movie Maker ta, som videofiler. Blir både lyd og bilde med. Skal prøve å sy det sammen i løpet av dagen.
    Takk for tipset om å ikke kjøre andre programmer samtidig!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere Mpeg formater.
    Hvis du har valgt Mpeg 2 for DVD så vil lyd og bilde være i to forskjellige filer, så det er helt korrekt.
    Når du skal redigere så klikker du på begge filene mens du holder nede Ctlr og drar dem ned på Timeline. Da skal du få lyd og bilde i synk.

Jeg kjenner ikke Hamster, men du vil sikkert finne en måte å konvertere på hvor lyd og bilde "henger sammen" i en fil. Se etter settinger som har ord som Mux eller Blend.

Det er helt fint å gå via AVI, det er en bra Codek hvor du ikke mister kvalitet, men kanskje filene blir litt store, kommer an på settinging/kompresjon valgene du gjør.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsummering så langt:
    Da jeg konverterte fra VOB til AVI, så valgte jeg MPEG. Kunne ikke se noen plass der det sto MPEG2. La ikke merke til om det stod noe om MUX eller BLEND heller.

Forsøkte med CDburnerXP, men var ikke nok plass på brennplaten (4.8 GB). Men filene var over 5 GB. Og det virket ikke som det var mulig å brenne på to plater :roll:

Prøvde helgew sitt forslag med IMGBURN. Fuglte guiden til punkt og prikke.
    Men da platen var ferdig brent og jeg satte den i PCen igjen og prøver å spille av i VLC, så kommer det bare opp at VLC har sluttet å fungere. (Men det virker når jeg prøvde med en annen film).

I Winows Media Player, så virker det. Men bare i 50 min, så stopper det.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.
    Der som filene opprinnelig er lagret, er det flere format nå:
    VOB, BUP, AVD?:roll:, DVD video file

Alt ble bare kaos! Håper noen her kan prøve å hjelpe meg til å rette opp i problemene.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsummering så langt:
    Da jeg konverterte fra VOB til AVI, så valgte jeg MPEG. Kunne ikke se noen plass der det sto MPEG2. La ikke merke til om det stod noe om MUX eller BLEND heller.

Forsøkte med CDburnerXP, men var ikke nok plass på brennplaten (4.8 GB). Men filene var over 5 GB. Og det virket ikke som det var mulig å brenne på to plater :roll:

Men da platen var ferdig brent og jeg satte den i PCen igjen og prøver å spille av i VLC, så kommer det bare opp at VLC har sluttet å fungere. (Men det virker når jeg prøvde med en annen film).

Alt ble bare kaos! Håper noen her kan prøve å hjelpe meg til å rette opp i problemene.
    Har prøvd å rydde litt nå. Har totalt 7 VOB filer som er liksom selve filmen sånn som den ble filmet (et skuespill). Har lagret disse i en mappe for seg selv nå.
    Trenger jeg å ta vare på det som er BUP, AVD, IFO osv?
    (De konverterte filene som ble AVI og MPEG er for seg selv).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsummering så langt:
    Skjønner ikke helt når du valgte MPEG, før eller etter redigering? (sikkert ikke viktig)
    Det er riktig, du får antagelig ikke brent mer en ca 4GB. Hvis du har sydd sammen prosjektet til en kontinuerlig fil så får du ikke delt opp på to plater. Da må du dele videoen i to i redigerings programmet først.

Kjenner ikke IMGBURN. Virker som det har blitt en feil enten i brenningen eller i eksporten/konverteringen fra redigerings programmet. Mest bekymringsfullt at VLC kræsjet, det spiser vanligvis alt. Også det andre spillere kræsjer på.
    Fordelen med CD Burner er at det verifiserer brenne prosessen, så vet du ihvertfall at feilen ikke ligger der.

Prøv med å ta noen av klippene dine, last dem i redigerings programmet, sy dem sammen der, eksporter dem som Mpeg. Brenn dem på en disk med CD burner. Hvis det fungerer så har du gjort alt riktig og problemet er bare lengden. Hvis det ikke fungerer så har du en fil-feil, enten ved en av konverteringene eller i forbindelse med redigeringen.
    Da må du ta noen av klippene, f.eks. 10 minutter, og kjøre hele prosessen fra VOB, gjennom redigerings programmet til du får brent et fungerende produkt.
    Lettere og fortere å gjøre det med et kort klipp for å finne hvor feilen oppstår.

Husk at brente DVD'r kan ha feil, ha dårlig kvalitet eller at brenneren kan ha en feil. Har selv opplevd at en hel boks med DVD hadde feil og måtte kastes.

Har prøvd å rydde litt nå. Har totalt 7 VOB filer som er liksom selve filmen sånn som den ble filmet (et skuespill). Har lagret disse i en mappe for seg selv nå.
    Trenger jeg å ta vare på det som er BUP, AVD, IFO osv?
    (De konverterte filene som ble AVI og MPEG er for seg selv).
    Ta vare på alle filer så lenge du ikke har sluttført prosjektet. Kanskje du trenger dem, ellers må du kanskje starte på nytt.

Viktig! Ikke flytt rundt på video filene som redigerings programmet bruker mens du driver med et prosjekt, da risikerer du at redigerings programmet aldri finner igjen de riktige nødvendige filen og du må starte på nytt.

Ellers har du disse fire alternativene.
    1# Sett ned kvaliteten når du eksporterer (komprimer hardere - hvis programmet har den muligheten). Men da får du dårligere kvalitet.

2# Skaff en DVD brenner som kan brenne to-lags plater. Men det vil koste mer, både diskene (+R DL -R DL)og brenneren. (hvis du ikke har en brenner som kan brenne to-lags DVD allerede)

3# Kjøp deg USB Flash memory pinne. Men hvis du har planer om å lage flere kopier og gi bort kan det fort bli dyrt.

4# Kjøpe Blu-Ray brenner og 25GB Blu-Ray disker. Men det blir enda dyrere og er avhengig av en Blu-Ray spiller for avspilling.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen ARTY for gode svar!

Konvertering:
    Hvis du ser på denne linken, så ser du hvordan Hamster Convert fungerer. Man legger til filene (VOB) og velger deretter hvilket format det skal konverteres til (MPEG). Problemet er at jeg finner ingen plass der det står MPEG2.
    Ellers kan man velge mellom MPEG, AVI, WMV, FLV, MP3 og 3GP i Hamster konverteringsprogrammet.

Sy sammen:
    Vanlig Windows Movie Maker, finner ikke VOB filene.
    Windows Live Movie Maker, tar inn filene men det er ikke lyd. Lyden til klippene er i samme filen. Altså ikke egen lydfil i tillegg til videofilene.

Derfor må jeg få konvertert VOB filene til MPEG2, sånn at jeg kan bruke et av redigeringsprogrammene for å sy sammen alle klippene.

Kommer tilbake til resten etter hvert
    Men filene må vel være i MPEG2, ikke bare MPEG?
    Når jeg legger inn MPEG filene i Windows Movie Maker, så kommer det bare lyd. Bildet er ikke der.
    Når jeg legger inn MPEG filene i Windows Live Movie Maker, så kommer det bare bilde. Ikke lyd!
    Men når jeg spiller av filen i VLC, så er både lyd og bilde ok.

Eventuelt andre gratis redigeringsprogram jeg kan bruke for å sy sammen klippene? (Må kunne ta VOB filer eller MPEG) om jeg ikke får konvertert til MPEG2.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last ned og innstaler
    MediaInfo

Åpne en av dine vob filer i mediainfo

For å se hva vob inneholder (å post video info så det skal være enklere å hjelpe deg)

feks vob på en vanlig DVD video
    Format : MPEG Video
    Format version : Version 2
    Format profile : Main@Main
    Width : 720 pixels
    Height : 576 pixels
    Display aspect ratio : 16:9
    Frame rate : 25.000 fps
    Standard : PAL

Hvorfor ...for å få klarhet i hva som er i dine Vob filer

Da kan man lettere finne software til å behandle dem
    (dine kamera vob er kanskje ikke identiske med dvd video vob å da må man kanskje ha software som takler dine vob filer..........å da går kanslje ikke alle software som er beregnet på vanlig dvd video vob filer)

Sy sammen video filer ?
    Man bør også se ..hva er total spilletid , må man lage flere disc eller ?
    (dette har da også noe med hvem format du bør lage dine vob til i forhold til hvor stor plass de vil ta på plate eller type codec men bør bruke)
    man bør jo også velge et slutt format som man får avspillt , bare på en pc , på en dvd/bd spiller , som stream format ???????osv osv

(vil også anta at dine vob filer i dag er mpeg2)
    vob er en container å vanlig video codec er mpeg2(version/part 2)
    VOB - Wikipedia, the free encyclopedia

bare litt info
    her kan du se ulike video containere å lyd , video codec som en container kan inneholde
    Comparison of container formats - Wikipedia, the free encyclopedia

DVD 5 eller da DVD R disc (4,7 GB) kan du brenne ca 4,37 GB video
    Enten må man forholde seg til 4,37 eller da splitte til flere DVD disc eller øke til DVD9 disc(dual layer ...skal vel få plass ril 7.95 GB)
    Her kommer da spilletid , format osv inn (forholdet opprettholde kvalitet/redusere kvalitet for hva man bør gjøre , velge osv)

Testet et gratis video convert software (v2.91) sånn på sparket
    (du kan jo prøve det om du ønsker ...eller ett av alle andre man finner på nettet)
    Koyote Soft
    med vanlig VOB fil å det fungerer bra
    du kan convertere til ulike containere/codec eller til dvd)
    Dette software lager fil/filer/dvd struktur eller hva man ønsker men brenner det ikke til dvd r , ønsker man ha fil/filer/dvd på dvd plate er det mange muligheter (ut fra hva man velger) men feks imgburn som er nevnt tidligere kan brukes (men velger men feks avi (container) med divx som codec trenger man jo bare brenne det som data på dvd r som nær sagt alle brennesoftware kan)

Hvordan å hva du velger blir ut fra det som er som nevnt...spilletid , format , avspilling som avgjør hva du bør velge
    Skal noe / alt redigeres ? bør man også finne løsning på det.

Trenger du hjelp til tips av format/codec valg så skriv hva du ønsker som sluttresultat (dvd film , video filer ??)
    hvor mange GB totalt er dine vob filer før du skal gjøre noe og hvor lang tid er total spilletid på dine vob
    (+ du poster tekst på video info på 1 vob fil fra mediainfo)

andre muligheter til software er feks
    DVD Flick | Download DVD Flick software for free at SourceForge.net
    som jeg tror kan gå eller om du finner en annen video converter på sourceforge du liker
    SourceForge.net: Software Search
    du finner også mange bra vob software her
    SourceForge.net: Software Search

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen ARTY for gode svar!

Konvertering:
    Hvis du ser på denne linken, så ser du hvordan Hamster Convert fungerer. Man legger til filene (VOB) og velger deretter hvilket format det skal konverteres til (MPEG). Problemet er at jeg finner ingen plass der det står MPEG2.
    Ellers kan man velge mellom MPEG, AVI, WMV, FLV, MP3 og 3GP i Hamster konverteringsprogrammet.
    Jeg installerte Hamster. MPEG er nok mest sannsynlig Mpeg2, siden Mpeg2 betyr Mpeg versjon2.
    Du kan også velge WMV hvis du skal redigere i Movie Maker.

Bare for å illustrere hvor frustrerende arbeid med video filer er, så installerte jeg både Movie Maker Live(MML) og den originale Movie Maker(MM).
    I MML fungerte alt som det skulle med Mpeg2 klipp fra et video kamera. I MM derimot så spilte bare lyden, ikke bildet, og jeg kunne bare importere ett og ett klipp.
    Deretter konverterte jeg klippene med Hamster til WMV som er (Microsofts eget format), og da spilte de riktig med blide og lyd. Men jeg kunne fremdeles bare importere ett og ett klipp og lagringen av flere klipp fra tidslinjen kræsjet.

Så da opplevde jeg mye av det du beskriver. Sist jeg brukte Movie Maker, på en annen eldre PC, hadde jeg ingen slike problemer.
    Sy sammen:
    Vanlig Windows Movie Maker, finner ikke VOB filene.
    Windows Live Movie Maker, tar inn filene men det er ikke lyd. Lyden til klippene er i samme filen. Altså ikke egen lydfil i tillegg til videofilene.

Derfor må jeg få konvertert VOB filene til MPEG2, sånn at jeg kan bruke et av redigeringsprogrammene for å sy sammen alle klippene.
    Prøv å konverter (test med noen få filer først) fra VOB til WMV.

Kommer tilbake til resten etter hvert
    Men filene må vel være i MPEG2, ikke bare MPEG?
    Når jeg legger inn MPEG filene i Windows Movie Maker, så kommer det bare lyd. Bildet er ikke der.
    Når jeg legger inn MPEG filene i Windows Live Movie Maker, så kommer det bare bilde. Ikke lyd!
    Men når jeg spiller av filen i VLC, så er både lyd og bilde ok.

Eventuelt andre gratis redigeringsprogram jeg kan bruke for å sy sammen klippene? (Må kunne ta VOB filer eller MPEG) om jeg ikke får konvertert til MPEG2.
    Etter at du har konvertert til WMV, sydd sammen prosjektet og lagret det i en egen mappe kan det hende at det beste er å konvertere det til MPEG før du brenner det på DVD.
    Jeg vet ikke om en vanlig DVD spiller kan spille WMV filer.

Video redigering og behandling er vanskelig. Ikke fordi det er vanskelig i utgangspunktet, men fordi sånne problemer som du opplever er veldig veldig vanlig, selv i den profesjonelle verden. Det er lett når det fungerer med en gang, men når noe går galt blir det ofte veldig komplisert.
    Enda verre for deg fordi du ikke har fått engang minimum av opplæring på forhånd. Ganske imponerende at du ikke har gitt opp.

Jeg tror i utgangspunkter problemet du sitter med ikke er stort, men det er vanskelig å gi noen tilfredsstillende hjelp når man ikke sitter ved maskinen din og kan se filene og analysere problemet.

Har du ingen i kretsen rundt deg som har drevet litt med videoredigering som kan hjelpe deg litt?

I tillegg virker det som om du har et stort prosjekt, over en time langt, som gjør hele saken ekstra vanskelig og uhåndterlig.

Hvis du googler litt på kamera som er brukt og hvordan produsenten anbefaler folk å få brent videoen fra kamera til DVD så kanskje du finner noen tips. Det kan hende det finnes et redigerings program som følger med kamera.

Gratis redigerings program utenom det som følger produkter(videokameraer), (og som ofte er trail program) er det lite av (med mindre du vet hvordan du skal skaffe det gratis :-P ) . Men både Adobe Premiere Elements og Sony Vegas har Trail versjoner, men jeg vet ikke hva slags begrensninger de har, som f.eks. at du bare kan redigere men ikke lagre den ferdige filmen. Og de er ikke så lette som Movie Maker å sette seg inn i.

Hvis konverteringen til WMV ikke fungerer, så kan du poste kamera type/model her så kan noen her se om det de finner noen tips.

Ikke gi deg, du får det til tilslutt, fortsett å spørre! :-D

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere!
    Det er jeg som skal takke for at dere er så tålmodige!!!
    Skal ha filmen ferdig til førstkommende torsdag, til en jentekveld
    Så kan ikke gi meg enda

Ikke enkelt for dere å forklare hva som kan passe til mine filer og min data, når dere ikke sitter foran PCen og ser hva som bør gjøres. Så takk igjen for at dere gidder å hjelpe meg!
    Har brukt Windows Media Player en del tidligere, til redigering og sammensetting av filmer. Men det er filmer fra vanlig fotografiapparat, så det var filer i en filtype som gikk rett inn i WMP programmet.

VOB filene jeg har, har jeg fått på minnepenn fra en venn som filmet dette skuespillet, derfor har jeg ikke kamera selv. Så vet ikke hvilket merke det er.

MediaInfo
    Her er infoen jeg fikk ut av MediaInfo:
    General
    Complete name : C:\Users\Laila\Videos\Ragnhilds Drøm VOB ORGINAL\VTS_01_1.VOB
    Format : MPEG-PS
    File size : 1 024 MiB
    Duration : 17mn 7s
    Overall bit rate : 8 359 Kbps

Video
    ID : 224 (0xE0)
    Format profile : Main@Main
    Format settings, BVOP : Yes
    Format settings, Matrix : Default
    Format settings, GOP : M=3, N=12
    Bit rate mode : Variable
    Bit rate : 7 968 Kbps
    Nominal bit rate : 8 500 Kbps
    Color space : YUV
    Chroma subsampling : 4:2:0
    Bit depth : 8 bits
    Scan type : Interlaced
    Scan order : Top Field First
    Compression mode : Lossy
    Bits/(Pixel*Frame) : 0.769
    Stream size : 976 MiB (95%)

Audio
    ID : 192 (0xC0)
    Format : MPEG Audio
    Format version : Version 1
    Format profile : Layer 2
    Bit rate mode : Constant
    Bit rate : 224 Kbps
    Channel(s) : 2 channels
    Sampling rate : 48.0 KHz
    Compression mode : Lossy
    Stream size : 27.4 MiB (3%)

Menu

WMV
    Har konvertert et par av filene til WMV. Ble litt dårligere kvalitet på WMV filene enn VOB filene når jeg spilte de av i VLC eller Windows Media Player. Men de funket fint ellers.
    Lastet de inn i Windows Movie Maker og lagret de som ferdig film på dataen. Men etter ca 20 sekunder, stoppet bildet liksom. Det låste seg, mens lyden fortsatte. Både i VLC og Windows Media Player. Bildet rørte seg igjen ca 10 min etterpå, men stoppet igjen. Lyden fortsatte.

I Windows Live Movie Maker, så funket det fint nå å sy sammen to WMV filer.
    Klippet filene til 20 sekunder hver, bare sånn at det skulle gå fortere å lagre etterpå. Funket fint.

Har en venn som har Nero som kan hjelpe meg, men han er sjeldent her, så får ikke gitt han filene. Må prøve selv inntil videre da.

Konvertere med VLC
    Har forresten prøvd å konvertere VOB til MPEG2 med VLC. Brukte denne guiden: Video - Hennings side om videoredigering, MiniDV, HDV og DVD samt teorierne om video og Backup af DVD og Mini DV.
    Men den nye filen varte bare i 15 sekunder. Bare en Trial greie eller?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VOB filene jeg har, har jeg fått på minnepenn fra en venn som filmet dette skuespillet, derfor har jeg ikke kamera selv. Så vet ikke hvilket merke det er.
    Vel! Har du ringt å spurt ham hva slags kamera det er og hvordan han redigerer filene fra kamera?

WMV
    Har konvertert et par av filene til WMV. Ble litt dårligere kvalitet på WMV filene enn VOB filene når jeg spilte de av i VLC eller Windows Media Player. Men de funket fint ellers.
    Lastet de inn i Windows Movie Maker og lagret de som ferdig film på dataen. Men etter ca 20 sekunder, stoppet bildet liksom. Det låste seg, mens lyden fortsatte. Både i VLC og Windows Media Player. Bildet rørte seg igjen ca 10 min etterpå, men stoppet igjen. Lyden fortsatte.

I Windows Live Movie Maker, så funket det fint nå å sy sammen to WMV filer.
    Klippet filene til 20 sekunder hver, bare sånn at det skulle gå fortere å lagre etterpå. Funket fint.

Har en venn som har Nero som kan hjelpe meg, men han er sjeldent her, så får ikke gitt han filene. Må prøve selv inntil videre da.

Konvertere med VLC
    Har forresten prøvd å konvertere VOB til MPEG2 med VLC. Brukte denne guiden: Video - Hennings side om videoredigering, MiniDV, HDV og DVD samt teorierne om video og Backup af DVD og Mini DV.
    Men den nye filen varte bare i 15 sekunder. Bare en Trial greie eller?
    Nei, VLC er ikke trail og det eneste Hennings gjør er å gi instruksjoner i hvordan konvertere med VLC. Det at det ikke fungerer + alle de resultatene du får med forskjellig programvare tyder på at du har et problem som jeg har hatt en mistanke om; Det er mulig PC'n din ikke er kraftig nok, spesielt ikke til et så stort langt prosjekt.
    Mest sannsynlig en kombinasjon av prosessor (CPU) og RAM. Det som skjer er at bufferen din blir full og dermed kræsjer det. Movie Maker har heller ingen innstilling for å dedikere en Scratch disk/Media Cache mappe til avhjelping så all mellomlagring går via RAM memory.

Hvis du har mindre enn 4GB RAM (mer er bedre) og en svak CPU så har du et problem.

Hva slags PC har du; Merke/Type, CPU, RAM, operativ system?

Et annet mulig problem er Movie Maker. Hvis det er USA versjonen du har, som er den jeg lastet ned, så er det ingen settings for Europeisk PAL video.
    Alle settings er for USA NTSC under Burn DVD menyen med 30fps. Dermed så må PC'n legge til/ skape 5 nye bilder hvert sekund som er veldig resurs krevende. Det resulterer også i at det kræsjer når du har brent det til en DVD.

MediaInfo
    Her er infoen jeg fikk ut av MediaInfo:
    General
    Format : MPEG-PS
    File size : 1 024 MiB
    Overall bit rate : 8 359 Kbps

MPEG-PS (Program Stream) er en Container som VOB og inneholder Mpeg2+audio.
    17mn 7s regner jeg med er klippet du testet og at hele prosjektet er lengre?
    Overall bit rate er noe som vi kommer tilbake til senere i posten, med et forsøk å få prosjektet inn på en DVD.
    Resten har jeg merket av med rødt fordi det er viktig informasjon.
    Video
    Bit rate mode : Variable
    Bit rate : 7 968 Kbps
    Nominal bit rate : 8 500 Kbps

Scan type : Interlaced
    Scan order : Top Field First
    Audio
    Format : MPEG Audio
    Bit rate : 224 Kbps
    Channel(s) : 2 channels
    Sampling rate : 48.0 KHz
    Nå kommer vi til problemet som kan oppstå hvis det er USA basert Movie Maker du bruker. Jeg har ikke funnet en versjon med EU PAL.
    Da må du gå inn i menyen og lage en Custom setting som du kaller Burn DVD PAL og lagrer.
    Her er to bilder av hvor/hvordan.

Her ser du at bilde størrelsen er den samme som metadataen du har fått fra videoen;
    Height x Width; 720x576, og Framerate; 25fps.(som er veldig viktig er korrekt. Standarden i programmet er enten 30fps eller 29.97fps som er framerate for NTSC USA.
    Bitraten har jeg satt til 8000. Metadataen sier 8500som er max, men dataraten er variable, og for det klippet du testet er gjennomsnittet/Nominal bitrate 7698.

Bitraten har mye å si for hvor mye plass videoen tar opp på en disk. Bitraten har også mye å si for kvaliteten på videoen. Men det er mulig å gå en del ned på bitraten uten at kvaliteten forringes for mye. Det er noe man må prøve seg frem på for å se hvor langt ned er akseptabelt. Bitraten fra kamera er variabel. Det er vanlig også for DVD, men om Movie Maker kjører konstant eller variabel bitrate er det ingen informasjon om.

Bitrate 8500/2=4250, Du kan teste noen klipp med det og se om det er nok. Ellers må du gå opp til 5666 eller 6666, eller noe annet du regner deg frem til. Du kan se hvordan man regner seg frem til bitrate HER under seksjon 2b. & 2c. hvis du er glad i matematikk, men egentlig kan du bare prøve deg frem med prosentvis økning/ senking.

Ikke begynn å transkode med VLC, hold deg til Hamster. Men når du skal transkode hele prosjektet så la vær å laste hele prosjektet inn i Hamster på en gang. Transkod 5-10 filer av gangen og vær oppmerksom på om Hamster feiler i transkodingen. Jeg prøvet med 5 korte mpeg2 klipp til WMV, og ett av klippene feilet, men kodet riktig alene.
    Hvis du har bare noen små kodefeil i filene dine, selv om du ikke merker det når du redigerer, så er det nok til at alt stopper når du prøver å spille det av.

Transkode noen filer til Mpeg2 og noen til WMV, men det er best om du får MPEG2 filene til å virke. Da unngår du en transkodings operasjon hvor ting kan gå feil, og du belaster ikke maskinen de fult så mye.
    Ikke bruk de filene du har transkodet allerede.
    Hvis du får test kodene til å fungere så kan du slette all transkodete filer du har gjort før Unntagen de originale VOB filene selvfølgelig. Og transkod noen file av gangen som jeg nevnte over.
    Husk det jeg nevnte i et tidligere innlegg; ofte er det feil på brennbare DVD'r som forårsaker at en DVD ikke spiller. Det vil heller ikke hjelpe med å skifte brenne program til f.eks. Nero, Hvis alt har skjedd riktig i maskinen dine vil det bli riktig i CD Burner.

Hvis du har en litt for svak PC for dette prosjektet så er det ting du kan gjøre for å forbedre resursene i maskinen din. Innstaller CrapCleaner og rens maskinen både med Cleaner tab'n og Registery tab'n. Defrag harddisken etterpå. Du burde også få slått av de unødvendige Background programmene som stjeler resurser. Google; "how to turn off background programs in windows". Det tar litt tid og en del lesing av lister for å finne de som kan deaktiveres og de som ikke burde deaktiveres. Lister og instruksjon finner du etter litt leting i google søket.

Husk også at om du skrur ned bitraten til et akseptabelt nivå sett på din PC skjerm, så er det ikke sikkert at det er akseptabelt på en stor TV foran jentegjengen, Test først.

8)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Min PC er en Hp Pavilion Entertainment PC D6000.

Kan dere se om dataen har nok ressurser?
    Har en stasjonær PC i tillegg som jeg eventuelt kan bruke. Tror den er større.

Bruker å lukke alle unødige programmer når jeg brenner. Kan gjøre det når jeg konverterer også eventuelt.

Det er totalt 7 klipp som er på tilsammen 1 time og 30 min ca.

Hvis det ikke er selve dataen det er feil med (for lite resurser), så skal jeg se om det kan være programmene eller konverteringen som det blir noe feil med.

Har CCleaner og bruker det av og til

Windows Live Movie Maker
    Tror nok jeg har en sånn USA Movie Maker, selv om den er på norsk.
    Gjorde en test, og fulgte instruksene fra deg ARTY.

Kommer tilbake med mer når dere har sjekket infoen på dataen min. (Bilde øverst)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Min PC er en Hp Pavilion Entertainment PC D6000.

Kan dere se om dataen har nok ressurser?
    Har en stasjonær PC i tillegg som jeg eventuelt kan bruke. Tror den er større.

Bruker å lukke alle unødige programmer når jeg brenner. Kan gjøre det når jeg konverterer også eventuelt.
    Intel® Pentium® Processor T2080
    (1M Cache, 1.73 GHz, 533 MHz FSB)
    , Den kan nok makte det, men den vil kanskje streve/bruke lang tid på å kode en så lang video og sjansen for at den gjør feil underveis blir større.

Det er totalt 7 klipp som er på tilsammen 1 time og 30 min ca.

Hvis det ikke er selve dataen det er feil med (for lite resurser), så skal jeg se om det kan være programmene eller konverteringen som det blir noe feil med.
    Du har bare 1GB RAM, og der er den største flaskehalsen. Vista bruker mesteparten. Med mer minne så vil det hjelpe ganske mye.
    Problemet er at Vista vil bruke mesteparten da også, og Vista "recognise" bare i overkant av 3GB selv om du har 4GB eller mer, men med mer RAM så vil antageligvis ikke maskinen "strupes" fullt så mye.

Å kode (Render) en kontinuerlig video-fil på lengde med en spillefilm er litt "risikosport" i forhold til at noe skal gå galt underveis.
    Og går det bra så burde maskinen stå å "kverne" med en Render-Time på kanskje noen timer selv om dette er PAL-SD materiale.

Jeg ville i alle tilfelle jobbet på den stasjonære maskinen, selv om den har tilnærmelsesvis samme Specs. da den mest sannsynlig er mer effektiv.
    Det er også anbefalt å ha en Hardisk som snurrer på 7200rpm.
    Hva er Specs.'en på den stasjonære?

Du må aldri aldri ha andre program aktive når du jobber med/koder video, inkludert åpne foldere og filer du ikke trenger i arbeidet, lukke nettleser og koble maskinen fysisk fra nettet, med mindre du har en mye kraftigere maskin med i7CPU, min. 8GB RAM, og dedikert GPU prosessering.

Har CCleaner og bruker det av og til
    Veldig bra, gjør det som vane å kjøre CCleaner rett før du setter deg ned med video redigering.
    I tillegg minner jeg om å gå gjennom listen med Background Programs og deaktivere alt unødvendig som surrer og går i bakgrunnen.

Windows Live Movie Maker
    Tror nok jeg har en sånn USA Movie Maker, selv om den er på norsk.
    Gjorde en test, og fulgte instruksene fra deg ARTY.

Kommer tilbake med mer når dere har sjekket infoen på dataen min. (Bilde øverst)
    Ja det er nok samme US versjonen jeg har.

Det du kan gjøre når du har konvertert hvert klipp til Mpeg2, er å bruke et DVD program til å lage en DVD startmeny og kapitler, et kapittel for hvert klipp, for å slippe hele redigering prosessen, men da er det mulig at du ikke får spilt videoen kontinuerlig.
    Det kommer litt an på programmet du bruker.
    Før mente jeg Movie Maker hadde en slik funksjon, men nå kan jeg ikke finne den.
    Jeg har ingen erfaring med DVD Authoring program, men jeg googlet litt og fant denne siden med link til flere gratis program; Free DVD Authoring and Creation Tools / Software.

Hvor gode de er, om det finnes bedre gratisprogram, og hvor mye disse programmene som kaller seg gratis egentlig er minimaliserte program som prøver å selge deg en dyrere versjon har jeg ikke sjekket.
    Går du den veien så burde det sjekkes nøyere.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nå har jeg kommet så langt:
    Tatt i bruk den stasjonære PC'en. Lastet ned hamster og Windows Live Movie Maker.
    Konvertert filer fra VOB til MPEG2 med Hamster.
    Sydd sammen alle klippene til 2 filmer, med Windows Live Movie Maker.
    Altså nå er alle klippene blitt til 2 WMV filer. Lyd og bilde og alt virker på dataen.

Så har jeg lastet inn del 1 på CdBurnerXP og brenningen gikk fint.
    Gikk fint å spille den av på PCen etterpå.
    Men i selve DVD spilleren, så funket det ikke.
    Kom opp dette bildet da jeg satte den i DVD spilleren:

Man kan trykke på de to korte tekstene som står der, men det skjer ikke noe.

Når jeg satte plata i dataen igjen, så står det på egenskaper om filen at der er en WMV fil.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det skjedd en misforståelse her?
    Hei!

Nå har jeg kommet så langt:
    Tatt i bruk den stasjonære PC'en. Lastet ned hamster og Windows Live Movie Maker.
    Konvertert filer fra VOB til MPEG2 med Hamster.
    Riktig!

Sydd sammen alle klippene til 2 filmer, med Windows Live Movie Maker.
    Altså nå er alle klippene blitt til 2 WMV filer. Lyd og bilde og alt virker på dataen.
    Her blir det vel feil. Du starter redigeringen med Mpeg2, og skal ende opp med Mpeg2 for å brenne på DVD.

Så har jeg lastet inn del 1 på CdBurnerXP og brenningen gikk fint.
    Gikk fint å spille den av på PCen etterpå.
    Men i selve DVD spilleren, så funket det ikke.
    Kom opp dette bildet da jeg satte den i DVD spilleren:
    Hvis du ender opp med WMV og brenner det kan du ikke spille av DVD'n i en DVD spiller.

Man kan trykke på de to korte tekstene som står der, men det skjer ikke noe.

Når jeg satte plata i dataen igjen, så står det på egenskaper om filen at der er en WMV fil.
    Riktig. Som du skriver over så endte du opp med WMV etter redigering.
    Det er vel også det du har brent på DVD?

For å spille av en DVD i DVD spiller så må filen være i Mpeg2 i et Container format som DVD spilleren kan kjenne igjen. Så hvis du redigerer i Mpeg2 og bruker "Burn DVD" funksjonen så skulle det bli riktig.
    Grunnen til at vi tidligere snakket om å bruke WMV var fordi du hadde problemer med Mpeg2 i Movie maker.

I tillegg så må du være sikker på at den stasjonære DVD spilleren kan spille av brente DVD plater,selv om det er riktig kodek. Er DVD spilleren gammel er det stor sjanse for at den ikke kan det.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er WMV som er problemet.
    Etter at jeg har lagt filmene inn i Windows Live Movie Maker og skal lagre dem på dataen, sånn at de 7 klippene blir sydd sammen til 2 lange filer, så er det bare VMW format som kan velges, der man lagrer filmen.
    Laget en egendefinert innstilling med PAL og 25 fp eller hva det het igjen, men man kan bare lagre filmen til en WMV der.

Jeg kan jo dra de ferdig konverterte MPEG2 filene inn i CdBurnerXp, men da får jeg kanskje det problemet at klippene ikke kommer i riktig rekkefølge, enda de har navn i stigende rekkefølge.

Så feilen oppstår etter at jeg har sydd sammen klippene i Windows Live Movie Maker. Hvordan får jeg sydd sammen og fortsatt beholdt filene som MPEG2?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noen av vob filene større enn 1024 MiB ifølge mediainfo
    (eller 0,99GB om du høyreklikker på hver fil og velger egenskaper)

Må du ha meny på dvd ?

må du ikke ha meny og dine vob er under nevnte størelse så lager man enkelt en dvd med ifoedit
    IfoEdit - The solution to 1:1 DVD Copy
    for å brenne ifo edit til dvd-r kan man bruke imgburn som du allerede har blitt anbefalt

Du har vob mpeg2 å skal lage vob mpeg2 å trenger man ikke meny behøver man ikke recode , endre å styre så kanskje kvalitet blir foringet for å lage en DVD

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er WMV som er problemet.
    Etter at jeg har lagt filmene inn i Windows Live Movie Maker og skal lagre dem på dataen, sånn at de 7 klippene blir sydd sammen til 2 lange filer, så er det bare VMW format som kan velges, der man lagrer filmen.
    Laget en egendefinert innstilling med PAL og 25 fp eller hva det het igjen, men man kan bare lagre filmen til en WMV der.
    Kan du ikke bare dra de to filene du har sydd sammen som nå er WMV inn i Hamster og la programmet konvertere dem til Mpeg2 og så brenne de to filene til hver sin DVD plate I CD burner?
    Det skulle i teorien fungere hvis Hamster konverterer dem til den riktige typen Mpeg2.
    Om de i praksis spiller i en vanlig DVD spiller er jo da noe som må testes på den DVD spilleren som skal brukes der du skal vise dem frem.

Jeg kan jo dra de ferdig konverterte MPEG2 filene inn i CdBurnerXp, men da får jeg kanskje det problemet at klippene ikke kommer i riktig rekkefølge, enda de har navn i stigende rekkefølge.
    Så feilen oppstår etter at jeg har sydd sammen klippene i Windows Live Movie Maker. Hvordan får jeg sydd sammen og fortsatt beholdt filene som MPEG2?
    Det skulle ikke være noe problem siden du kan velge rekkefølgen på filene når du laster dem inn i menyen på CD burner. Det er litt "klønete" i forhold til hvordan de blir lastet inn, men såvidt jeg husker etter selv en gang har måttet stable om rekkefølgen på filer er det ikke så veldig vanskelig.
    I praksis har du jo sydd dem sammen til to filer, og som jeg nevnte over så brenner du hvert klipp til hver sin DVD. Ettersom lengden på de 2 klippene sammenlagt, som du har nevnt tidligere i tråden så er de over 4GB, så da må du fordele dem på to DVD'r for å få plass, med mindre du har satt bitraten så lavt at det er plass nok på en DVD.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Kan du ikke bare dra de to filene du har sydd sammen som nå er WMV inn i Hamster og la programmet konvertere dem til Mpeg2 og så brenne de to filene til hver sin DVD plate I CD burner?
    Skal vel ikke blande meg inn men
    Når man har vob(mpeg2) så bør man vel "sy sammen" vob (hvorfor sy vet jeg ikke)
    å
    ikke endre vob (mpeg2)til wmv for så endre wmv til mpeg2 ??

Nå er det jo uike DVD spillere og støtte for avspilling men generelt avspiller ikke fleste spillere ren MPEG2 video filer eller mpeg2 som rene vob filer

man bør se hvem format SCS spilleren støtter

ja DVD er et godt valg da filene er mpeg2 og DVD Video er det mest avspillingsbare når det gjelder kompatibelt med spillere

Lager du en DVD på "normalt vis" syr du ikke sammen vob filer.
    På DVD kan vobfiler max være 0,99 Gigabyte pr stk , et hver software som lager en dvd video lager alle ulike filer til en sammenhengende avspilling som også kan benyttes som kapittler
    (blir jo som en kjøpe dvd)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •