dårlig lysutbytte i 3dmode eller dårlige briller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dårlig lysutbytte i 3dmode eller dårlige briller?

Hei,

Jeg har lurt på en ting en stund nå; Jeg leser fra folk som har sett de "nye" 3d prosjektorene for hjemmemarkedet at det er altfor dårlig lys i 3d modus, men jeg samtidig leser jeg at de samme folka sier at brillene stjeler vanvittig mye lys. Så det jeg lurer mest på er: Hva er egentlig problemet? Er det brillene som er for dårlige? Eller trenger vi mer ansi på prosjektørene?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vi trenger rett og slett en annen teknologi. Lukker-briller stjeler alt for mye lys. Øke ANSI? Tja, hvis du har råd til det, og hvis du overlever støyen fra kjølesystemet. Det finnes nok av gode løsninger om du har +150K å spandere
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    Hei,

Jeg har lurt på en ting en stund nå; Jeg leser fra folk som har sett de "nye" 3d prosjektorene for hjemmemarkedet at det er altfor dårlig lys i 3d modus, men jeg samtidig leser jeg at de samme folka sier at brillene stjeler vanvittig mye lys. Så det jeg lurer mest på er: Hva er egentlig problemet? Er det brillene som er for dårlige? Eller trenger vi mer ansi på prosjektørene?
    brillene lukker annenhver gang for hvert øye, så du stenger ute i praksis 50% av lyset+++. (det er jo filter i tillegg). Vil guesstimate 60% av lyset forsvinner.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok ta i mye mer enn det. Ta Sony VW90 som eksempel. Polariseringsfilteret alene tar over 60% av lyset. I kombinasjon med lukkerbriller som kjører 120 hertz på hver øye (240 hert ut av projektor), så er reduksjonen i område godt over 90%. På det eksemplaret jeg hadde til test målet jeg 93% tap av lys gjennom brilleglasset.
    JVC projektorene har mindre lystap, da de kun kjører 60 hertz på hver øye og har polariseringsfilter med mindre tap. Men det er fortsatt nok tap til at mesteparten av informasjonen (og fargene) i mørke områder forsvinner, samt at du mister all dynamikk i bildet. I tillegg introduseres det enormt med crosstalk, som følge av alt for lav oppdateringshastighet.

Begge projektorene er fantastisk i 2D, og er i så måte vel verd pengene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du må nok ta i mye mer enn det. Ta Sony VW90 som eksempel. Polariseringsfilteret alene tar over 60% av lyset. I kombinasjon med lukkerbriller som kjører 120 hertz på hver øye (240 hert ut av projektor), så er reduksjonen i område godt over 90%. På det eksemplaret jeg hadde til test målet jeg 93% tap av lys gjennom brilleglasset.
    JVC projektorene har mindre lystap, da de kun kjører 60 hertz på hver øye og har polariseringsfilter med mindre tap. Men det er fortsatt nok tap til at mesteparten av informasjonen (og fargene) i mørke områder forsvinner, samt at du mister all dynamikk i bildet. I tillegg introduseres det enormt med crosstalk, som følge av alt for lav oppdateringshastighet.

Begge projektorene er fantastisk i 2D, og er i så måte vel verd pengene.
    Gorm hvor mange år _tror_ du vi må vente til 3D teknologien er god nok til at man får et bra nok bilde med tanke på lysstyrke?
    Fks hvor mange år tipper du det blir til vi ser en 3D prosjektor som leverer et flott 3D bilde innenfor 20 000kr?
    1-3år,3-5år fks?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det komme projektorer med rgb laser som lysskilde, som har mye høyere lysstyrke? Mange år fram i tid ?

(- Sony Details New RGB Laser Light Source Module For Projectors | Sony Insider)
    (- Sony Global - Sony Develops Highly Efficient RGB Laser Light Source Module for Large Screen Projec)
    Er dette kommende teknologi for hjemmekino markedet mon tro, som kan løse lysstyrke problemet med 3D pj. hjemmekino/kino?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så problemet er egentlig ikke prosjektorene, det er brille teknologien som er den store bøygen akkurat nå.

Jeg var på åpningen av 3d kinoen her på Hamar hvor de bruker passive briller og det var lyst nok bilde for meg iallefall. Hva er argumentet for aktive briller kontra passive briller? Hvorfor ikke passive briller på hjemmekino prosjektørene og?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passive briller krever to projektorer (med hvert sitt polariseringsfilter) og "sølv-duk", og er derfor en veldig dyr affære i hjemmekinoen. I tillegg trenger du utstyr for å kunne dele signalet fra blu-ray spilleren til to projektorer, altså splitte høyre og venstre bilde til hver sin HDMI-kabel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah! Jeg trodde at problemet med passive løsninger var at de ga dårligere kvalitet på bildet. Mulig dette er gammel teknologi da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du tenker på er nok anaglyf (ett rødt og ett cyan brilleglass)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •