Beste oppgradering for bedre bilde.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste oppgradering for bedre bilde.

Har en Benq W9000 med 1400 timer på pæra. Merker det godt nå at bilde er blassere, og mye av lysstyrken er vekk. Ny pære koster 2500.- og det er greit nok. Det store spørsmål er om jeg vil være fornøyd med dette , det er jo kommet mye nytt på 3 år. Hva med den lerretsduken jeg har "DreamScreen Acoustic ultraHD V2. 129" 2:35.1. er den bra nok? Er prosjekteren god nok for dette lerret, selv med ny pære? Bruker anamorfisk linse HD5000 Remote. Føler det er litt vanskelig å fylle hele lerretet med skarpt bilde helt ut i kantene. Har en Philips blu ray spiller 9100, her har vel også skjedd en del.
    Hvilken oppgradering tror dere vil gi meg mest løft på bildekvaliteten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Har en Benq W9000 med 1400 timer på pæra. Merker det godt nå at bilde er blassere, og mye av lysstyrken er vekk. Ny pære koster 2500.- og det er greit nok. Det store spørsmål er om jeg vil være fornøyd med dette , det er jo kommet mye nytt på 3 år. Hva med den lerretsduken jeg har "DreamScreen Acoustic ultraHD V2. 129" 2:35.1. er den bra nok? Er prosjekteren god nok for dette lerret, selv med ny pære? Bruker anamorfisk linse HD5000 Remote. Føler det er litt vanskelig å fylle hele lerretet med skarpt bilde helt ut i kantene. Har en Philips blu ray spiller 9100, her har vel også skjedd en del.
    Ut i fra min mening så behold lerretet hvis det er i bra stand.

Det at du ikke får skarpe hjørner tror jeg skyldes at din linse kansje ikke er helt 100% i vinkel til din projektor?
    Jeg vet ikke hvor bra din linse er eller hvor mye denne koster, men det er viktig at en slik linse er av bra kvalitet for og få bra ressultat på et 2:35.1 oppsett.

Jeg kjenner desverre ikke din projektor heller, men en ny pære vil nok gjøre susen.
    Hvis du er ute etter en ny projektor så anbefaler jeg deg og ta en titt på Sony vw85 eller vw90 hvis 3d teller.
    Det kan jo være mulig og gjøre bra kjøp på vw85 nå som vw90 er i skuddet.

Når det gjelder blu ray spiller så duger den du har hvis den spiller uten masse feil.
    Men en oppgradering vil være en OPPO 83, eller den nye arvtageren OPPO 93eu.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Da tror jeg kanskje jeg prøver en ny pære i første omgang. Jeg har ett justerbart feste til den anarmofiske linsen jeg ikke har montert, skal prøve og sette opp linsen med det. sikkert enklere og justere da. Tror det skal være en bra linse Prismaconic HD5000 R.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Da tror jeg kanskje jeg prøver en ny pære i første omgang. Jeg har ett justerbart feste til den anarmofiske linsen jeg ikke har montert, skal prøve og sette opp linsen med det. sikkert enklere og justere da. Tror det skal være en bra linse Prismaconic HD5000 R.
    Ja med ny pære vil du nok få tilbake mere smell i fargene som igjen gjør at bildet blir skarpere igjen. Det er viktig at linsen er satt opp riktig. Prøv med justering av focus på projektor etter at linsen er montert korrekt, hvis du føler at du ikke kom helt i mål.
    Når pæren taper seg så vil bildet bli blassere, har du prøvd og ta en lett justering med f.eks DVE kalibreingsplate?
    Justering med den bør jo også gjøres selv om pæren er ny!
    Med en forandring i bildekjeden så må en ny justering til.
    Dette er en billig oppgradering!

Jeg kjøpte denne, men man må ha mulighet for og spille av sone A for og spille denne, det er mulig det lar seg gjøre og få tak i samme for sone B

Digital Video Essentials - HD Basics Blu-ray 2008 2005: Amazon.co.uk: Sam Dalton, Joe Kane: DVD

Den nest bllligste oppgraderingen du kan gjøre etter pærebytte er og se på OPPO 93eu blu ray spiller.
    Jeg har selv en Oppo 83 og jeg er mektig imonert av denne spillern.
    Jeg var Pioneer fan helt til jeg kjøpte OPPO!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker nok litt i samme bane. Har den DVD platen. Har brukt den noen ganger, men ser det ikke er så enkelt og oppnå stor forskjell nå som nok pæren er moden for utskifting. Har lenge sett på Oppo DVD spiller, men synes den er ganske dyr. Hvor stor forskjell er det egentilig på en blu ray plate på denne spilleren kontra en rimligere. Største forskjellen finner du kanskje på vanlige DVD plater

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker nok litt i samme bane. Har den DVD platen. Har brukt den noen ganger, men ser det ikke er så enkelt og oppnå stor forskjell nå som nok pæren er moden for utskifting. Har lenge sett på Oppo DVD spiller, men synes den er ganske dyr. Hvor stor forskjell er det egentilig på en blu ray plate på denne spilleren kontra en rimligere. Største forskjellen finner du kanskje på vanlige DVD plater
    Forskjellen på blu-ray er tilstede men er avhengig av pj osv. også. Størst forskjell er det på dvd ja.

Nå er en veldig dårlig tid å bytte pj, da 3d pj'er såvidt har begynt å komme, slik jeg ser det er det bast å vente et år eller to på oppgradere hvis det ikke er helt nødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 3D på Pj har jeg nok også tenkt litt på. Er vel ikke helt rett tidspunkt og bytte på nå. Men når er det egentlig rett tid? Det er ikke lett og vite. Hvordan blir det med 3D og anamorfisk linse? går det bra? Blir nok ny pære i første omgang, så håper jeg den rusler og går en stund til. Uansett, trangen til og oppgradere følger jo med i dette gamet. Hjemmekino er moro, selv en på min alder blir unge når det ser og høres så bra ut som det til tider gjør med en bra film med godt bilde og ikke minst god lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppo spilleren har den fordelen at den kan settes på "Direct" når man spiller av film, og da får man bilder som har mindre støy.
    Man kan også bruke spilleren til og strekke 2:35.1 vertikalt
    Man kan også flytte teksten slik at man får med hele teksten når man kjører 2:35.1 og den ene tekstlinjen er på det sorte feltet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 3D på Pj har jeg nok også tenkt litt på. Er vel ikke helt rett tidspunkt og bytte på nå. Men når er det egentlig rett tid? Det er ikke lett og vite. Hvordan blir det med 3D og anamorfisk linse? går det bra? Blir nok ny pære i første omgang, så håper jeg den rusler og går en stund til. Uansett, trangen til og oppgradere følger jo med i dette gamet. Hjemmekino er moro, selv en på min alder blir unge når det ser og høres så bra ut som det til tider gjør med en bra film med godt bilde og ikke minst god lyd.
    Når det gjelder 2:35.1 oppsett og 3d så må man vel ha en Lumagen prosessor for og få dette til per i dag. Det sies også at Cary sin 11v prossesor også skal få denne option!
    Men jeg er litt usikker på dette om man behøver prosessor, for hvis OPPO 93eu kan strekke bilde i 3d så behøves kansje ikke prossesoren til dette?
    For linsen strekker jo horisontalt uansett 3d eller 2d.
    Men dette er jeg usikker på da jeg ikke har testet dette selv eller har lest noe om dette. (Bare synsing)

Jeg kommer til og kjøpe en Oppo 93 eller 95 i løpet av vinteren selv,
    og da skal det testes!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at Oppo spilleren kan settes i "direct" og det gir mindre støy i bilde. Vil det si at prossessen i Z11 gir ett dårligere bilde?
    Den kan også strekke bilde til 2:35.1. Vil det da si at jeg kan bruke anamorfisk linse på en Pj som ikke har 2:35.1 strekk, da dette ligger i spillleren?
    Blir spennende og høre fra deg når du har fått testet denne spileren litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at Oppo spilleren kan settes i "direct" og det gir mindre støy i bilde. Vil det si at prossessen i Z11 gir ett dårligere bilde?
    Den kan også strekke bilde til 2:35.1. Vil det da si at jeg kan bruke anamorfisk linse på en Pj som ikke har 2:35.1 strekk, da dette ligger i spillleren?
    Blir spennende og høre fra deg når du har fått testet denne spileren litt.
    Med "direct" så er det bildet og ikke lyden som gjelder.
    Men da er det kansje slik at da må du ha en bedre prossesering et annet sted enn OPPO spilleren. Jeg bruker C2, eller Cary 11V. Prosessoren i projektoren kan vel også brukes?
    Når det gjelder strekk på oppo spilleren så går det uten scaleren. Min Cary 11v har en bug på 2:35.1 setupen så den virker ikke slik den skal. Og når jeg bruker 16/9 på spiller og Cary 11v og trykker på "strekk" på OPPO spilleren så blir det 2:35.1 når linsen er montert!

På Oppo fjernkontrollen så heter knappen Zoom og der kommer det frem flere valg blandt annet "strekk"

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du får mindre bildestøy ved å benytte direct-funksjonen er bare tull. Dersom du har satt opp avspilleren til å gjøre en masse feil, så er det klart du eliminerer dine egne feil ved å velge "direct". Lar man være å tukle med ting man ikke har greie på, så vil default innstillinger og direct gi akkurat like lite "støy". Forøvrig skiller ikke Oppo spilleren seg fra andre avspillere så lenge du spiller av HD-matreriale, og ikke har bruk for vertikal strekk av bildet. På oppskalert DVD vil den i mange tilfeller være overlegen, men hvem i all verden ser DVD-filmer lengre?

Som andre har påpekt, så skyldes nok manglende bildeskarphet, at du ikke har justert linsen din korrekt. HD5000 er riktignok ikke den mest presise anamorfe linsen, men den skal ikke være direkte uskarp.
    Oppsettet ditt er forøvrig veldig følsomt for manglende lysstyrke, da lerretet "sluker" veldig mye lys. I tillegg er bildeflaten relativt stor, og denne kombinasjonen fordrer en projektor med god lysstyrke. Dermed vil nok ny lampe være en veldig god "investering".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. da er jeg ikke så veldig i tvil om hva jeg gjør. Blir nok en ny pære i første omgang. Kommer nok en ny Pj etter hvert. Har fått meg ett justerbart feste til anamorf linsen, håper det blir litt enklere da. Hva med mitt lerret? Er de nye lerret dukene mye bedre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •