Tv eller Projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv eller Projektor?

Hei!

Driver å funderer på å bytte til en større tv. (den jeg har nå er 42") Men så lurte jeg kanskje litt på at det er like greit å gå for en projektor istede?, mtp at man får et mye større bilde i forhold til en tv.

Sitter nå ca 2.7m ifra tven, men synes bildet er alt for lite. Så "minste" størrelse jeg skal ha er en 60". har sett litt på den 60" ifra LG til rundt 10-11.000kr og 63" til samsung. siste nevnte frister veldig men er litt dyr synes jeg...

Men så er det det med projektor...blir det for nærme å sitte 3m unna lerretet? Elsker å se film og spille så jo større jo bedre? Men blir en projektor til ca 8000,- like skarpt og klart som en 60"+ tv? Må jo ha lerret også så blir vel 4000-5000,- i tillegg der også. Har lerret, men har lyst på rammelerret som jeg kan ha på veggen. Det ser jo ut som en stor tv også;P

Trenger noen synspunkter av dere her inne av hva som er lurest for meg å kjøpe?
    Tv`en / projektoren skal i hovedsak brukes til Film og spilling (ps3/wii), men også noe pc bruk.
    Om tven/projektoren har 3D er ikke sånn kjempe viktig. men kan jo være artig å ha såklart!

Steamy

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært oppe mange ganger tidligere. Søk og du skal finne..

Mitt kortsvar er: Ja takk, begge deler! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noe med at lommeboka sier stopp;P
    Men dere tror det ikke blir for stort med 100" på 3m avstand? Problemet er at jeg kunn har plass til en av delene...

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'en har du jo allerede, så det koster jo ikke noe ekstra Har selv hatt kun prosjektor i 2 år nå, en Sony VW50, som for fattige 4 år siden var noe av det beste du kunne få for 40000kr, og selv om bildet er helt fantastisk på HD film (bluray/hd-dvd) og spill, så kan det bli litt mye av det gode å alltid ha et bilde på 2,5 meter når man skal se nyheter, frokost-tv og alt annet enn ser på til daglig. Og skal man ha utbytte av bildekvaliteten så må en sitte i mørket til enhver tid, eller iallfall godt dempet belysning.

Nå blir det bytte til 63" tv for min del pga omprioritering av plassutnyttelse i kjellerstuen, så det er maks plass tll 70" lerret uansett.

Ved å bruke tv'en til ordinær tv-titting, og prosjektoren til filmbruk så forlenger du levetiden til pæra ganske radikalt, stor forskjell på at den står på 6-8t om dagen til 2-3 timer de kveldene du vil se en film innimellom. Koster fort et par-tre tusen for ny pære også.. Prosjektoren min har ved daglig bruk over 2 år gått 5500 timer, altså i snitt 7,5t om dagen..

Hadde satset på å beholde tv'en din, og kjopt et bra nedtrekklerret til å trekke ned foran den til filmbruk, om du ikke har plass til både et veggmontert rammelerret og en tv utenom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for godt svar!

problemet er at min bror skal kjøpe tv`en min når jeg får meg ny/bytter til projektor.. Hvordan er bildekvaliteten til en projektor til 8000-10000 i forhold til en plasma tv?
    vanlig tv sendinger ser jeg svært sjeldent på. men kan fort bli 2-4filmer i helgene + en del spilling. Bor ikke hjemme for øyerblikket, men om noen få mnd gjør jeg det. og da blir nok hjemmekinoen brukt daglig. Lenge varer en projektor pære nå om dagen? 2500timer? blir jo en del filmer det da

Skal ikke være lett å bestemme seg for hva man skal velge. Men finner nok ut av det etterhvert

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du absolutt kun skal ha én av delene, ville jeg valgt TV. Jeg er enig med Haakon O. Proje er veldig bra til film og "special events". men det er litt "hassel" å dra for gardiner, dempe belysning og starte opp projen bare for å se dagsrevyen..
    Du kommer langt med en god TV. Så kan du evt oppgradere til begge deler på sikt. :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siterer meg selv fra en gammel tråd:

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    TV eller projector?
    Ja takk, begge deler..:-)
    Da jeg kjøpte min første proje for mange år siden, kastet jeg ut TV'n og skulle benytte projen til alt. Dette fungerte forsåvidt greit. Men det er litt "hassel" å mørklegge rommet hver gang man skal slå på "TV'n". Da jeg etter ca et års tid hadde slitt ut projelampa og måtte kjøpe ny til ca 4000kr, bestemte jeg meg for å skaffe ny TV også til vanlig sløvtitting. Og siden har jeg benyttet TV til TV-titting og proje til film og "special events". Det fungerer utmerket:-)

Et annet negativt moment med å kun benytte proje er at det tar litt av magien bort. Man blir vant til den store skjermen. Jeg har selv en 47" TV til vanlig TV-titting. Men selv dette er veldig smått ift 106" lerret. Når den vanlige TV-tittingen foregår på den "lille" TV-skjermen, beholdes den lille følelsen av magi det er å dempe belysningen, trekke ned lerretet og fyre opp projen. Man får popkornfølelse med en gang. Det blir litt som proje = lørdag og TV = hverdag.. ;-)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om at å se dagsrevyen på projektor er ikke alltid like kjekt, f.eks nærbilde av nyhetsoppleser og en kan telle nesehårene etc

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saken er den at jeg ser så og si aldri på tv. kanskje 3-4 ganger i året! Men spørrs ikke om det blir stor tv alikevel.. litt lettere det når jeg skal bruke den på pc og div. + at det er lettere å kjøpe seg projektor når man får seg et eget sted å bod. Man kan ikke få plass til alt på et 23m2 gutterom:P

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal spille med wii, står du ikke stort sett oppreist foran skjermen og veifter med armene da? Om du har prosjektoren montert bak deg så skjønner du kanskje hva jeg vil fram til ved å vise dette bildet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng i den siste posten der

Men 2.3 meter sier du, en 63 tommer må da være stor nok på denne avstanden? Selv ble jeg sjokkert over hvor stor en 63 tommer faktisk er og oppleves i en vanlig medium stue.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe, godt poeng haakon

Ja er vel det jeg også tror at 60"+ er brukbart på 2.5m avstand. blir vel ikke den optimale filmopplevelsen, men det går nok. har jo overlevd med 42" så 60" går nok fint

Men så kommer valget mellom 3D og ikke... er 3D og 3" ekstra verdt 7000? tenkte da mellom LG 60" 11k og Samsung 63" 18k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •