Projektor eller TV (3D tv) - hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor eller TV (3D tv) - hjelp

God aften

Jeg er ny på forumet og ønsker å sende inn en henvendelse med en gang, i håp om å få litt hjelp av dere som kan dette
    Mitt ønske er å bygge en hjemmekino i et lystett rom (bod i kjeller), som er på 13 kvadratmeter. Ca 3,5m * 3,5m
    Tanken er å legge mellom 20-30 000kr for en projektor eller tv. Og det der der mine spørsmål kommer inn.
    Skal jeg velge tv eller projektor? Og burde man velge 3D-tv fremfor projektor i disse dager?

Jeg har sett på bl.a: Panasonic PT-AE4000, Sony VPL-HW20 og Epson Europe EH-TW5500.
    Som tv har jeg tittet på Samsung PS63C7705.
    Alle produktene jeg har sett på er begrunnet ved å være "anbefalte kjøp" forskjellige steder.

Hva jeg skal velge og hvorfor vil jeg gjerne ha innspill på

Jeg har i dag et Yamaha anlegg som jeg har tenkt til å beholde i hvertfall i førsteomgang. Det består av:
    yamaha receiver rx-v 661
    yamaha ns-777 front
    ns-444 senter
    ns-333 bak
    Yamaha YST-SW215 subwoofer
    Jeg tenkte i første omgang at jeg skulle legge til 2 ns-333 til som surround bak, for jeg tror jeg har mulighet til dette på min 661 forsterker.

På forhånd tusen takk for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

eg har selv projector i kinoen min, og vil nok anbefale å satse på ein slik, og gjerne med grått lerret.

etter hva eg har hørt så er vel de projectorene som er på markedet nå, alle plaget med Crosstalk ved vising av 3D (har ikkje vert å sett noen selv ennå).
    Da er valget enten å vente på bedre projectorer, eller kjøpe ein tv istedet...

Da er det Plasma tv som er de eneste tv ene som er så godt som fri for crosstalk, Samsung har vert litt plaget med at plasma tvene støyer litt, mens Panasonic har skjermer med fantastisk bra sortnivå..

Konklusjon:
    Er 3D viktig (eg ville ha ventet på bra 3D løsning), kjøp Panasonic VT20 eller vent eit par månader til VT30 kommer.

Er 3D uviktig, kjøp ein bra projector som har bra sortnivå.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    Konklusjon:
    Er 3D viktig (eg ville ha ventet på bra 3D løsning), kjøp Panasonic VT20 eller vent eit par månader til VT30 kommer.

Er 3D uviktig, kjøp ein bra projector som har bra sortnivå.
    Høres ut som fornuftig råd. Jeg støtter dette!
    Spørsmålet blir hvor viktig 3D skal vektlegges.

Hvis du bygger en dedikert hjemmekino, ville i hvertfall jeg gått for projector og ca 100+" grått lerret. En TV blir liten i forhold til 100+".

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min hjemmekino er størrelseorden 3,7 x 3,5. Hadde lenge planlagt projektor, men endte til slutt på ps63c7705. Sitteplassene er plassert 1 meter fra bakvegg for å ikke sitte klistret opp i bakhøyttalere, og tv er for øyeblikket plassert på stativ helt inntil forvegg. Skal opp på vegg, men dette vil vel ikke gi mer enn 10-15cm lenger avstand til sweetspot. Dvs. at jeg sitter på ca 2,5m fra tv. Jeg er veldig fornøyd med størrelsen på tven, den er etter mitt syn ikke for liten i forhold til avstanden. Jeg valgte tv for å ha muligheten til 3D. Jeg hadde sikkert blitt fornøyd med valg av projektor også, men jeg angrer i ikke på tven. Uansett hvilken av løsningene du velger tror jeg nok du blir fornøyd.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har allerede fått gode råd, så jeg vil bare anbefale deg å få sett litt rundt før du bestemmer deg. Jeg har både en 40" TV og 106" lerret i min kino, og for meg er forskjellen i filmopplevelse så stor at jeg knapt kan si det sterkt nok. Nå har jeg som nevnt bare en 40", men selv om den var 52" så ville det ikke vært i nærheten av tilstrekkelig for meg. Film SKAL være i stort format, og da er projektor eneste alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor vs TV

Tusen takk for svar

Her var det mange gode råd og jeg kan vel konkludere med at jeg sikkert blir fornøyd uansett.
    Vi har riktignok bestemt oss for å gå for en projektor i første omgang.
    Forutsetningene har endret seg noe: jeg ønsker å bygge kinoen i stua.

WAF, lyd og bilde skal forenes så godt som mulig. Skal prøve et b&w in-wall system, samt at jeg vil bygge lerret opp i taket.

Jeg har litt trøbbel med å forstå forskjeller på et par tekniske utrykk i forbindelse med projektor. Jeg ønsker å finne en projektor som kan brukes i stua, hvor det er litt lys. Hva er viktigst å ta hensyn til da?
    Sortnivå?
    Kontrast?
    Ansi?
    Lumens?
    Lux?
    Hva må jeg først og fremst tenke på i forhold til valg av projektor i stua?

På forhånd takk for svar, nok en gang. Deres hjelp er uunnværlig

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivå - hvor sort blir det i de mørkeste scenene. Mindre viktig for deg, da du ikke oppnår godt sortnivå i en stue der du ikke har full kontroll på lys.

Kontrast - "avstanden" mellom lyse og mørke scener. Måles oftes i "on/off" samt ANSI-kontrast. On/off er måling av forskjellen mellom lysstyrke i sort testbilde og 100% hvitt testbilde. Denne målingen sier noe om projektorens dynamikk i mørke scener. ANSI-kontrast er kontrast målt i et sjakkbrett mønster, og sier noe om projektorens dynamikk i lyse scener. Altså "hvor mørkt gjengis mørke objekter i en ellers lys scene".

Lumen - måleverdi for lystyrke:
    Lumen (unit) - Wikipedia, the free encyclopedia

Lux - måleverdi for lysstyrke:
    Lux - Wikipedia

I den settingen du beskriver, bør du legge mer vekt på lysstyrke enn kontrast. Du bør også gå for et lerret med grå duk (0.8 eller levere gain), for å oppnå best mulig kontrast. Et grått lerret er ikke like følsomt for lysrefleksjoner fra rommet. Husk at det beste sortnivået du kan oppnå, er lysstyrken du har på lerretet med tilgjengelig lys i rommet. Med et hvitt lerret, så sier det seg selv at dette ikke blir spesielt mørke i en stue der du ikke har kontroll på lys eller lysrefleksjoner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva menes med lyskontroll?

Takk Gorm

Det er mulig jeg trenger ting med teskje, men hva menes da med "full lyskontroll?"
    Jeg mener selv at jeg får det ganske mørkt, selv om det er i en stue. Det er mulig jeg ordlegger meg klønete...8)

Jeg prøver å legge med et bilde av mine tanker om hvordan dette skal se ut.
    Grønn= innkommende lys. Den lange grønne streken er åpningen inn mot resten av huset, her skal jeg henge opp et stort forheng av noe slag.
    Den lille grønne streken er et vanlig vindu som jeg tenkte tette med en lystett rullegarding eller persienne.
    Rød=projektor
    Orange=lerret
    Brune sirkler= høytalere. (center blir nedenfor lerret og subber går i veggen)
    Alle 4 Bakhøytalerne ønsker jeg å sette i taket.

Er dette et rom med ok lyskontroll?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100% lysskontroll betyr bl.a at du klarer å stenge alt lys ute.
    De fleste klarer ikke det i en stue fordi det krever tiltak som en gjerne
    ikke vil gjøre i en stue i motsetning til en dedikert kino, som f.eks gode
    nok løsninger til å dekke vindu, og behandle overflater for å hindre lysrefleksjon.

Men du har jo bare ett vindu og en åpning inn til rommet så det er jo opp
    til deg selv. Med den planløsningen der så går det jo nesten an å dette
    rommet til et nokså dedikert AV-rom med akustiske tiltak og tiltak mot
    lys/refleksjon da? Hvis dere har stuedel utenfor rommet også?

Hva med å tette igjen den åpningen med en dør?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med full lyskontroll, mener jeg at du har full kontroll på lyset i rommet. Altså at det ikke slipper lys inn i rommet, samt at du har maskerte vegger og tak, slik at du også ikke har refleksjoner fra rommet.
    I et rom med lyse vegger/tak er det dermed dårlig lyskontroll, siden hele rommet blir lyst når lerretet fylles med lys. I filmsammenheng betyr det at lyse områder på lerretet vil lyse opp hele rommet, og dette lyset reflekteres tilbake på lerretet og "vasker vekk" de mørke områdene. Opplevelsen av bildedynamikk (kontrast) vil derfor være mye lavere i et rom uten "full lyskontroll".
    En grå duk vil gi deg verdifull drahjelp, da den er litt mindre "følsom" for refleksjoner fra rommet. Hvis forhenget du henger opp i tillegg er sort matt, eller av stoff som ikke reflekterer lys, så vil dette også bidra i positiv retning. Selv brukte jeg mørk blå fløyel i et tidligere oppsett. Det er litt dyrt, men det ser til gjengjeld bra ut. Fløyel reflekterer særdeles lite lys.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •