Hvorfor selges det fremdeles dvd-spillere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvorfor selges det fremdeles dvd-spillere?

Hvorfor tilbyr flere hifi-kjeder fremdeles rådyre dvd-spillere? Vil ikke en billig blu-ray-spiller gi bedre bildekvalitet enn en dvd-spiller til kr 50 000? Mange har sikkert en stor dvd-samling, men de kan jo også spilles på en blu-ray-spiller.

Noen hifi-butikker har slått av en skarve tusenlapp eller to på kompakte dvd-anlegg med forsterker og høyttalere. Det er sikkert gode anlegg, men du kan jo ikke spille av en blu-raydisk. Man må i tilfelle kjøpe en spiller ved siden av, og da er jo hele vitsen borte med et kompaktanlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok fortsatt mange folk rundt om i Norge som ikke har flat skjerm tv. Og det er også mange tenåringer som får det gamle crt tv på rommet når mor og far kjøper flat tv.

Ja det funker å kjøre blu-ray på crt tv, men det er jo litt bortkastet også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Det er nok fortsatt mange folk rundt om i Norge som ikke har flat skjerm tv. Og det er også mange tenåringer som får det gamle crt tv på rommet når mor og far kjøper flat tv.

Ja det funker å kjøre blu-ray på crt tv, men det er jo litt bortkastet også.

Jo, jeg skjønner at noen kjøper seg en billig dvd-spiller til noen hundrelapper hvis de har en gammel tv. Men, ingen kjøper et dvd-anlegg til rundt 6 lapper til en gammel tjukkas-tv. Og hvem kjøper de dyreste dvd-spillerne til kr 50 000 i dag?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle som er like interesserte i film som vi er og da er det noen kroner å spare på DVD.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De svindyre dvd-spillerne du nevner er i mange tilfeller også habile cd-spillere.
    Regner med at de som først og fremst velger disse er folk som skal ha en god cd-spiller eller drivverk...men ønsker og kunne spille av en film en gang i skuddåret.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når folk gladelig betaler flere titalls tusen kroner på en CD spiller så blir eg ikke overrasket over at noen vil legge seks høvdinger i en DVD spiller.

Minner meg litt om "bygdehistorien" om butikken som solgte veldig billige produkter tilsvarende dyre produkter hos konkurrenter. Men de solgte svært lite. Så satte de opp prisen, men fortsatt under konkurrentene, og solgte som hakka møkk.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk gjør i det hele tatt mye rart.

Morfar fikk oppgradert fra 22" CRT til en Samsung 32"LCD da han fylte år, og fikk samtidig en HD-dekoder istedenfor kabel rett i TV'en.

Besøkte ham uka etter, og han hadde koblet dette sammen med scart...

Folk sitter fremdeles med VHS-spillere rundt omkring, så innkjøp av DVD-spiller er for enkelte en ren oppgradering. Litt som å kjøpe seg en Pentium III når man har 386, men men.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ragnar Rock
    Hvorfor tilbyr flere hifi-kjeder fremdeles rådyre dvd-spillere? Vil ikke en billig blu-ray-spiller gi bedre bildekvalitet enn en dvd-spiller til kr 50 000? Mange har sikkert en stor dvd-samling, men de kan jo også spilles på en blu-ray-spiller.
    Vel, når man beveger seg opp i titusenkronersklassen, da tror jeg du skal glemme å se etter logikk.

Sitat Opprinnelig postet av Ragnar Rock
    Noen hifi-butikker har slått av en skarve tusenlapp eller to på kompakte dvd-anlegg med forsterker og høyttalere. Det er sikkert gode anlegg, men du kan jo ikke spille av en blu-raydisk. Man må i tilfelle kjøpe en spiller ved siden av, og da er jo hele vitsen borte med et kompaktanlegg.
    Kompaktanlegg er en annen ting. Selv om prisen på kompaktanlegg med BD-spiller har gått ganske kraftig ned i år, så er det fortsatt en ganske voksen prisforskjell på anlegg med DVD og anlegg med BD. Du får hjemmekinoanlegg med DVD til 900,- mens du må ut med en ekstra tusenlapp for et BD-system. Skal man kjøpe et anlegg til barnerommet, er 900,- svært overkommelig, mens 1900,- fort blir i meste laget.

Vanlige spillere, derimot, skjønner jeg egentlig ikke at folk kjøper lengre. Greit nok at man får greie DVD-spillere helt ned i 300,- (Lefdal har til og med en Matsui-spiller til 95,-), men nå får man jo faktisk BD-spillere ned i 700,- også. Over dobbel pris her også, for så vidt, men 700,- er billig nok til at man ikke trenger å filosofere så mye over om man kan klare seg med DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er ikke alle som er like interesserte i film som vi er og da er det noen kroner å spare på DVD.
    Spare er vel ikke motivet hvis man kjøper en dvd-spiller til kr 50 000 i 2010?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Vel, når man beveger seg opp i titusenkronersklassen, da tror jeg du skal glemme å se etter logikk.

Kompaktanlegg er en annen ting. Selv om prisen på kompaktanlegg med BD-spiller har gått ganske kraftig ned i år, så er det fortsatt en ganske voksen prisforskjell på anlegg med DVD og anlegg med BD. Du får hjemmekinoanlegg med DVD til 900,- mens du må ut med en ekstra tusenlapp for et BD-system. Skal man kjøpe et anlegg til barnerommet, er 900,- svært overkommelig, mens 1900,- fort blir i meste laget.

Vanlige spillere, derimot, skjønner jeg egentlig ikke at folk kjøper lengre. Greit nok at man får greie DVD-spillere helt ned i 300,- (Lefdal har til og med en Matsui-spiller til 95,-), men nå får man jo faktisk BD-spillere ned i 700,- også. Over dobbel pris her også, for så vidt, men 700,- er billig nok til at man ikke trenger å filosofere så mye over om man kan klare seg med DVD.
    Jo, jeg skjønner argumentet her også. Uttrykte meg kanskje litt upresist. Hifi-klubben har for eksempel dvd-receivere fra sju, åtte tusen og oppover til flere titals tusen kroner. Forsterkerne og slikt er sikkert veldig gode, men blu-ray har mange ganger så god lyd i utgangspunktet, at jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er utdaterte produkter, som man prøver å selge med argumenter som var gode for tre år siden.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå selges det vel fremdeles mer DVD'er enn Bluray (correct me if I'm wrong, but don't shoot me), og jeg tror det er mange som ikke har "oppdaget" bluray'en enda, kanskje nettopp fordi de oppfatter DVD som bra nok. Det er vel også noen som tror at oppskalert DVD blir like bra som bluray.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er det faktisk overaskende mange av den typiske naive avislesende Ola Nordmann som faktisk har fått med seg, "jeg så de skreiv"-lest og er klar over at det finnes noe som heter blu-ray og det selges faktisk veldig mye av det. Men svært få veit at man trenger en HDMI kabel. Og der jeg jobbet, solgte vi faktisk betydelig mer blu-ray enn dvd, det gjaldt spillere og filmer.

Jeg kan godt skjønne at enkelte kjøper blu-ray spillere både til 10000 og 30000 kr, men en dvd-spiller til 50 000? Neii... Man kan ikke gjøre gull av gråstein.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Men nå er det faktisk overaskende mange av den typiske naive avislesende Ola Nordmann som faktisk har fått med seg, "jeg så de skreiv"-lest og er klar over at det finnes noe som heter blu-ray og det selges faktisk veldig mye av det. Men svært få veit at man trenger en HDMI kabel. Og der jeg jobbet, solgte vi faktisk betydelig mer blu-ray enn dvd, det gjaldt spillere og filmer.

Jeg kan godt skjønne at enkelte kjøper blu-ray spillere både til 10000 og 30000 kr, men en dvd-spiller til 50 000? Neii... Man kan ikke gjøre gull av gråstein.
    Godt svar! Jeg tror nok at hvis jeg gjorde meg litt dum og gikk på et hifi-senter og sa at jeg syntes den dvd-spilleren til 50 000 ville gjøre seg godt hjemme hos meg, så hadde de vel prakket på meg utstyret selv om jeg hadde fått bedre vare hvis jeg hadde kjøpt en blu-ray-spiller til langt lavere pris.

Disse forretningene mister litt av troverigheten når de sier at man ikke får skikkelig hifi der de selger kjøleskap. Kanskje de selger en del middelmådige varer på Elkjøp, og at selgerne ikke kan all verden, men det er heller ikke bra å selge unødvendig dyre varer når man får billigere og bedre.

Kunne vært interessant å se en test av en disse rådyre dvd-spillerne mot en normalt god blu-ray-spiller. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •