YCbCr eller RGB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

YCbCr eller RGB?

Min Blu-rayspiller er LG390BD. Koblet til receiveren med HDMI og ny HDMI ut til BenQ W5000.

Hva er å anbefale av følgende bildeinstilling på Blu-rayspilleren:

• HDMI Color Setting - YCbCr

eller
    • HDMI Color Setting - RGB

Hva er egentlig forskjellen? :?:

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YCbCr er den digitale motsatsen til analog YPbPr komponent video. Både SD og HD/BD disker er kodet med YCbCr 4:2:0 (8 bit). Spilleren gjør en intern upsampling og leverer ut YCbCr 4:2:2 (10 bit). Enkelte spillere har også mulighet til å upsample ytterligere til YCbCr 4:4:4, men det kan enkelte ganger gå utover kvaliteten, i hvert fall hvis det gjøres i to step og ikke direkte fra 4:2:0. Trenger du analog ut transformeres YCbCr 4:4:4 til RGB 4:4:4. RGB er begrenset til 8 bit, unntatt de nye deep color formatene. Fordelen med YCbCr 4:2:2 er at den kan sendes som 10 bit (eller 12 bit) over HDMI. (Over DVI er det kun RGB som er støttet.)

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dersom din prosjektor støtter YCbCr 4:2:2 / 10 bit på HDMI inngangen vil jeg derfor altså anbefale det. Dersom din prosjektor kun har støtte for 8 bit inn kan det hende at du oppnår best resultat med å la spilleren konvertere til RGB, i stedet for å la prosjektoren gjøre det. Det må du nesten teste ut selv for å se hva du synes er best.

Selv har jeg BD spiller, videoprosessor og prosjektor hvor sistnevnte kun støtter 8 bit. Jeg sender da YCbCR 4:2:2 til videoprosessoren som sender RGB ut til prosjektoren. Dette gir best resultat hos meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •