3D uten briller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D uten briller

sitter å tråler på netter her, og finner mobiler som har 3D skjermer, som ikkje trenger 3D briller, nitendo er også på vei med noe lignende.
    Samsung kommer jo i neste uke med bøylige skjermer også, men dette er jo selfølgelig enda forbeholdt japan da.

er det noe sånt på vei i hjemme kino markedet også?? virker jo litt interesangt dette her :-D

legger ved linken eg : Dette er fremtiden - Amobil.no

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer nok skal du se. Tenk deg bare å rulle sammen tv skjermen på 100" da når den ikke er i bruk, hehe.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det blir veldig spennde det men så er det at det kun er kommet i japan da.. :P

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenrullbare skjermer og 3D uten briller er jo to vidt forskjellige ting da.

Bøyelige skjermer kommer sikkert i store formater en gang ikke så alt for langt inn i framtida.

3D uten briller er en helt annen skål.
    De skjermene du nevner er små skjermer hvor det er én bruker som sitter rett foran skjermen, altså direkte i "sweet spot". Utfordringen er hvordan en skal få til dette på en stor skjerm hvor det kan befinne seg mange tilskuere i mange forskjellige posisjoner foran skjermen.

Skjermen må kunne vise et dedikert bilde til høyre og venstre øye. Med briller får man til dette ved å vise bildene annenhver gang. Uten briller må bildene vises samtidig.
    På de små skjermene har man løst dette ved et linsesystem som sender forskjellig bilde til høyre og venstre øye så lenge man sitter med skjermen vinkelrett foran seg. Prisen man betaler er halvert oppløsning. Det har vært laget tilsvarende linsesystemer som gir 3D effekt til multiple vinkler ut i rommet. Men igjen så mister man oppløsning. Og jo flere vinkler, jo mindre oppløsning sitter man igjen med.

Jeg kan ikke se det kan komme noen fullgod brilleløs 3D løsning for store skjermer i overskuelig framtid. Men man skal aldri si aldri... :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte aktører hevder at dette kan oppnås ved å redusere oppløsningen 8 ganger, for da har man nok "ledige" piksler til å skape en 3D-effekt også litt ut på sidene. Det ble derfor antatt at dette vil la vente på seg til oppløsningen på skjermene er 8 ganger dagens full-HD. Selv er jeg litt i tvil, for 8 ganger høyere oppløsning (på skjerm og kildemateriale) høres mer attraktivt ut for meg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Enkelte aktører hevder at dette kan oppnås ved å redusere oppløsningen 8 ganger, for da har man nok "ledige" piksler til å skape en 3D-effekt også litt ut på sidene. Det ble derfor antatt at dette vil la vente på seg til oppløsningen på skjermene er 8 ganger dagens full-HD. Selv er jeg litt i tvil, for 8 ganger høyere oppløsning (på skjerm og kildemateriale) høres mer attraktivt ut for meg.
    Serriøst Gorm??? Synet ditt er så bra at du foretrekker 8(1920x1080) fremfor full HD brilleløs 3D ?! Hvor diger skjerm har du? Og uansett vil vel slike skjermer/projectorer greie utnytte den fulle oppløsningen i 2D uansett?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også en slik brilleløs 3D løsning vil sette klare begrensninger til hvor i rommet man kan sitte, både med tanke på vinkel og avstand. Man må sitte temmelig stille i nøyaktig tilmålte posisjoner. Bøyer man seg for å forsyne seg i godteskålen, er man ute av posisjon...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, enda så vil eg tro at det er slik, men dette her er jo bare begynnelsen tror eg hvertfall, men med tiden så har eg ganske stor tro på at det kommer noe tilnærmet "brille løsningene" i dag, bare uten briller

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok helt sikkert at vi får en 3D løsning i fremtiden som er langt bedre enn dagens og uten briller.

Men, det kommer til å gå mange år.

For det første må oppløsningen økes slik at netto oppløsningen blir lik den oppløsningen du har i dag uten briller.

Blu-ray er nok avlegs innen den tid.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips to launch glasses-free 3D TV in 2013 | News | TechRadar UK

Pleasing news for all you 3D sceptics out there - Philips is set to launch the world's first glasses-free 3D TV as early as 2013.

Philips has displayed a glasses-free 3D TV prototype at IFA every year since 2007. But only now has the technology looked so genuinely fantastic, and Tobias says that not only will the finished product go on sale in the next three to five years, but a professional monitor like the one on display at the show will be going on sale within months.

The underlying panel on display has a resolution of 4K (four times 1080p) which is the minimum needed to produce a 1080p 3D picture once the lenticular lens has split the light from the CCFL LCD panel underneath.

"As a TV people will be able to buy this in three to five years, and as a monitor it'll be available in a few months. This panel you see today is a 56-inch panel but the one we're bringing to market will be a 52-inch model," said Tobias.

Flaws in the system

While the 3D panel was striking – it was displaying full-motion movie footage and looked flawless from directly in front - there was a definite shimmer when walking off axis, and the panel blurred considerably - with all 3D effect being lost - when viewed from an acute angle. Tobias said this will have to be overcome before the TV can be brought to the consumer market.

"There are some big innovation steps still possible, the quality will be hugely improved especially when it comes to the consumer market," he said.

Tobias also said that the Dimenco/Philips lentcular 3D display is currently the most advanced glasses-free TV in the world.

"It is important to build further on the lenticular technology. I think this will be the future – 3D without glasses."

The Dutchman also added that the lenticular panel currently uses specially created source material and isn't compatible with standard 3D Blu-ray, for example, but that by the time the product hits the shops, it will all be standardised and compatible with all 3D formats.

And of course, Philips is not the only company currently researching lenticular 3D TV panels – Toshiba is rumoured to be working on the tech, and no doubt the other big hitters are too. But still, no one has yet demonstrated such an advanced model – it's just a pity our 2D photograph can't do it justice.
    3d - Philips satser på brillefri 3D - ITavisen

Til tross for at teknologien skal fungere glimrende(nja skeptisk), skal 3D-effekten være veldig begrenset hvis betraktet fra sidene, noe som Philips selv innrømmer. Slike begrensninger skal imidlertid være løst innen teknologien gjøres tilgjengelig for alle om noen år.
    Vi skriver nok minst 2015 før Philips, Sony, Samsung, LG eller Toshiba kommer med noe brukbart over 50".

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i lys av at jeg fikk min Samsung 3DTV i hus igår, så håper jeg det tar minst fem år før 3D uten briller er komersielt tilgjenglig for normale husholdninger..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •