Problem med antennesignal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med antennesignal?

Jeg har kabeltv inn i huset fra canal digital. Noe jeg har hatt i mange år.
    For et par år siden kjøpte jeg en digital decoder med opptaksfunksjon. Denne har alltid fungert bra, og gjør det fortsatt.
    Har nå kjøpt en samme typr decoder til, for og har den i leiligheten til min mor.
    Det er bare det at oppe hos henne fungerer den ikke som den skal.
    Bildet hakker, og blir stående helt stille. Har snakket med canal digital, og de mener at signalene opp til leiligheten til min mor er for svake.
    Og de sier da at det må legges opp nye kabler ??
    Kan dette stemme ? Eller tror dere at det kan løses med f.eks en antenneforsterker ?
    Kan opplyse om at kabelen som kommer inn i huset går rett inn i en "splitter" med flere utganger. Og fra denne går det kabler videre til meg (hvor alt virker fint )til leiligheten i
    2nd etasje, til et rom jeg har dataen i, og ned til kjellerstuen

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er altså en 4 veis fordeler(En inn+4 ut). Der det går kabler i stjerne dvs en ut til hver av de respektive rommene?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet ut fra splitteren er det samme på alle utgangene, med mindre den er merket med noe annet. Ergo har Canal Digital helt rett. Kabelen som går til leiligheten er av for dårlig kvalitet, og har dermed for høyt signaltap. Du kan selvsagt bytte denne selv, men da bør du i tilfellet kjøpe trippelskjermet RG6 (kjøp fra fra f.eks Elnor). Hold deg langt unna kablene de selger på ClasOhlson og Biltema, med mindre du finner RG6 med betegnelsen "trishield W77". Alternativt lar du Canal Digital bytte den, for de bruker kun det beste av coax (trippelskjermet med 77% skjerm)

Å sette opp en forsterker koster jo mye mer, da gode forsterkere (som ikke forsterker støyen også) er relativt dyre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tror ikke det kan hjelpe og sette på en antenneforsterker. Og at jeg da setter den før splitteren ?
    Du skjønner det at for en del år siden ( ca 10 ) når dette ble gjort, så ble splitteren lagt inni veggen... ( idiotisk, men )
    Om du ikke tror det så vil jeg spørre deg om en annen løsning.:
    Kan jeg gå inn på kabelen før splitteren, og sette på en ny toveis splitter der ?
    Altså at jeg splitter signalet så et signal går dit hvor det går i dag, og da et nytt signal med en ny kabel opp til leiligheten i 2nd etasje. Og at jeg da kobler vekk den veggkontakten som er der i dag, og setter opp en ny på den nye kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så ikke at du skrev dette med forsterker. Hva slags forsterker tenker du på da ? og hvilket prisleie mener du ??

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fireveis splitter gir et signaltap på ca 7-8 desibel, som kommer i tillegg til 10 desibel demping i veggkontakten. Med tapet i kabelen mellom splitteren og veggkontakten, så snakker vi om et signaltap på rundt 20 desibel. Var jeg deg (gitt situasjonen med at du ikke når spiltteren), så ville jeg satt inn en god forsterker før spiltteren. Velg da en av høy kvalitet, som har en utgang, og forsterkning fra 8 til 10 desibel. Da eliminerer du tapet fra splitteren, og dekoderen i leiligheten bør fungere perfekt på tross av noe signaltap i kabelen.
    Ikke kjøp en forsterker med justerbar utgangsforsterkning via pottmeter, da disse gjerne genererer mye støy, både internt i huset, og tilbake i kabelnettet.

Holder du til i Oslo, kan du kontakte f.eks PCT Scandinavia (leverandør til oss som driver kabelnett), de har svært gode forsterkere til gode priser. Deres forsterkere fungerer også om du en gang i fremtiden skal ha bredbånd via kabelnettet (retur forsterking uten tilførsel av ødeleggende støy).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En fireveis splitter gir et signaltap på ca 7-8 desibel, som kommer i tillegg til 10 desibel demping i veggkontakten. Med tapet i kabelen mellom splitteren og veggkontakten, så snakker vi om et signaltap på rundt 20 desibel. Var jeg deg (gitt situasjonen med at du ikke når spiltteren), så ville jeg satt inn en god forsterker før spiltteren. Velg da en av høy kvalitet, som har en utgang, og forsterkning fra 8 til 10 desibel. Da eliminerer du tapet fra splitteren, og dekoderen i leiligheten bør fungere perfekt på tross av noe signaltap i kabelen.
    Ikke kjøp en forsterker med justerbar utgangsforsterkning via pottmeter, da disse gjerne genererer mye støy, både internt i huset, og tilbake i kabelnettet.

Holder du til i Oslo, kan du kontakte f.eks PCT Scandinavia (leverandør til oss som driver kabelnett), de har svært gode forsterkere til gode priser. Deres forsterkere fungerer også om du en gang i fremtiden skal ha bredbånd via kabelnettet (retur forsterking uten tilførsel av ødeleggende støy).
    Takk for svar. Da er nok det den beste løsningen for meg. Det er enkelt for meg og sette opp en forsterker før splitteren, og der har jeg også en strømkontakt.
    Når det gjelder bredbånd, så her jeg det pr. i dag via kabelnettet, og det fungerer bra det......... Burde det ikke fungert ????? he he he

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Jeg var inne på hjemmesida til pct scandinavia nå og titta litt.
    Der står det jo mange typer forsterkere. Har du noen ide om hvem av disse jeg bør velge ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring dem og spør, de er rimelig serviceinnstilte, og har mye erfaring. De har en knøttliten ny forsterker fra PCT som har aktiv retur for bredbåndet ditt. Vi har kjøpt en del av dem i det siste, og de fungerer veldig bra. Kjøper du en "jalla-forsterker" på biltema, så risikerer du at bredbåndet ditt ikke fungerer lengre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •