Er dette en bra start?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette en bra start?

Hei.

Jeg har nå bestemt meg for å lage en dedikert hjemmekino. Siden jeg ikke har særlig peiling på lyd og bilde, vil jeg starte i det små. Altså vil jeg ikke legge så altfor mye penger i dette. Bare for å se om dette er noe jeg\vi har brukt for. Kommer til å bruke dette til TV (HD-dekoder) Xbox360 og film fra PC (HDMI).

Rommet er 3,81 meter langt og 2,30 m bredt. Altså det er ikke så stort, men jeg håper at prosjektoren klarer å fylle rammelerret jeg har som forslag.

Jeg lurer også på hvor man får kjøpt takfeste for prosjektor til en billig penge.

Derfor lurer jeg på om dette er en fin nybegynnerstart! Setter pris på andre anbefalinger, men jeg har et budsjett på mellom 10 og 15000,-

Er dette en bra start?-perfekt-oppsett-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, vile nok kosta på meg en ull hd pj og kansje se eter dedikert forsterker og høytalere.. ellers en finn pakke...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_m
    hei, vile nok kosta på meg en ull hd pj og kansje se eter dedikert forsterker og høytalere.. ellers en finn pakke...
    For å være helt ærlig, ser jeg ikke forskjellen på 720p og 1080p på en 50" flat skjerm. Vil det ha noe å si på denne størrelsen? Og er det merkbart stor forskjell? Har tenkt på en reciver og noen gulvhøytalere, men det blir på langsikt.

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt en annen receiver. Den du har valgt har bare 2 HDMI innganger.

F.eks. Yamaha eller Onkyo.

Kanskje kombinere dette med Harman Kardon.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prologue
    For å være helt ærlig, ser jeg ikke forskjellen på 720p og 1080p på en 50" flat skjerm. Vil det ha noe å si på denne størrelsen? Og er det merkbart stor forskjell? Har tenkt på en reciver og noen gulvhøytalere, men det blir på langsikt.
    720p (1280x720) tilsvarer et bilde tatt i 0,9 megapixler mens 1080 (1920x1080) tilsvarer 2 megapixler. Desto større bildeflate du får, desto større blir forskjellen. Det er vanskelig å si 'hvor stor' forskjellen blir med en gitt PJ, men forskjell er det definitivt (prøv å skru ned oppløsningen på PC-skjermen din, så forstår du hva jeg mener)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok også anbefale full HD. Det er stor forskjell på en 50" TV og et lerret på bortimot 100". Jeg har 720-projektor nå og ser tydelig pixelstrukturen hvis jeg sitter nærmere lerretet enn 3-3,5 meter.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prologue
    Er vel på mange måter bra start.
    Du kan kanskje endre noe uten at det koster så mye mere.
    Om du trenger endre beror på hva du trenger/mener er greit eller kanskje bør velge anderledes.

Forskjell -----SD (576)-----HD ready (720).....full HD (1080)
    har med avstand å størelse skjerm å gjøre

Sitter man for langt unna ser man ikke forskjell på 576/720/1080 å HD har ingen funksjon
    Sitter man for nære vil full HD 1080 bli bedre enn HD ready 720
    Sitter man innenfor anbefalt avstand i forhold til skjemstørelse vil man lettere se forskjell på større skjermer fremfor mindre
    osv osv

prosjector----avstand-------> lerret , sitteavstand osv
    for å se minimum avstand til prosjector i forhold til lerret osv
    Epson Europe EH-TW450 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Ser du har blitt anbefalt recivere (som krever kjøp av sepparate høytalere)
    Har du tenkt på hjemmekino pakke (Home Theater System) der høytalere osv er med ville jeg valgt noe nyere. (som feks decodet HD lyd fra Blu Ray)

Man får jo kjøpt mange Hjemmekino pakker inkludert Blu Ray spiller/eller uten men som er mere tidsaktuelle i forhold til hd lyd decoding , wifi osv
    (for du har vel tenkt å avspille Blu Ray siden du skal ha prosjector eller kanskje du har en BD spiller fra før ?)

Uansett bør du tenke litt langsiktig/praktisk
    Hvor mange HDMI inn trenger du å er det kanskje mest praktisk og driftsikkert å ha 2 HDMI ut ? om man skal slippe å bytte ledning mellom tv/prosjector eller slippe billige splittere/swich som kanskje ikke fungerer
    (billig reciver + høytalere på brukt salg behøver jo ikke bli så dyrt)
    (Full HD prosjector selges også brukt)

Nybegynner innen hjemmekino , ikke ønsker for dyrt,starte i det små
    En blanding av nytt/brukt kan gi deg høy ytelse og sluttresultat enn å kjøpe ready prosjector , litt gammeldags reciver nytt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •