Bakgrunn

Hei. Jeg holder på å planlegge hva elektrikeren skal gjøre før veggene kles igjen (holder på å renovere huset jeg har kjøpt).

Og da havner jeg på litt tynn is ettersom jeg ennå ikke har kjøpt noe HDMIutstyr, men ønsker å legge opp til det samt et 5.1 anlegg (som jeg heller ikke har).

Jeg kommer til å fordele lydkilder på to rom, kontor og stue med hver sine lyddestinasjoner (hhv et høytalerpar og 5.1 høytalerene).

På kontoret vil det være to lydkilder
  • stereoanlegg (radio/cd/kassett/platespiller) - stereo
  • PC - stereo (kanskje 5.1 senere)

og i stua 4 lydkilder
  • HD opptaker m/DVD - SCART inn og SCART UT - stereo
  • VHS (jada, jeg vet at dette er litt ut...) - SCART inn og SCART ut - stereo
  • TV tuner (ikke anskaffet ennå, men Grundig DTR 8740 MHP virker aktuell) - SCART ut og HDMI ut - stereo
  • spillmaskin (ikke anskaffet ennå, sannsynligvis PS2 eller PS3) - SCART ut og HDMI ut - 5.1

Jeg ønsker å kunne samordne lydkilder/destinasjoner slik at når jeg hører på musikk på stereoanlegget kan jeg få lyden ut i 5.1 høytalerene i stua også, og når jeg ser på dvd vil jeg ha lyden i høytalerparet på kontoret. Dette trenger ikke å være automatisk; å koble om manuelt er en akseptabel løsning, selv om det selvsagt ikke ville gjøre noe å slippe.

For bilde kunne jeg tenke meg å gjøre tilsvarende, selv om jeg kan leve uten dette. Kontoret har en kilde (PC) og en destinasjon (skjerm), i stua blir det to destinasjoner (TV og prosjektor) og alle stuelydkildene nevnt ovenfor.

Jeg er ikke interessert i noe multisonestyringssystem ala Sonos med avanserte fjernkontroller, og jeg skal ikke ha noe som helst trådløst, ALT skal i kabel.

Spørsmål

Jeg antar at HDMI er en brukbar bærer for dette?

Har noen et rent audioalternativ å foreslå? Noen som har erfaringer med audio patch paneler (ser det finned både stereo og 5.1 på One Visit Media Patch Panel Menu)?

Jeg kommer en eller annen gang til å bytte ut mitt nåværende fjernsyn med et som har støtter HDMI og kanskje også bare HDMI. Hva gjør jeg så med SCART output fra lyd/bildekilder?

Jeg vet at SCART til HDMI i utgangspunktet er omfattende konvertering og at det finnes konverterere som ikke er så vanlige og relativt dyre (eksempel. Alternative anbefalinger, erfaringer?), men det slo meg at det kanskje finnes utstyr som f.eks dvdspillere som har SCART input og HDMI output med gjennomgang og som i bunn og grunn gjør det samme men kanskje rimeligere?

For switching finnes diverse bokser med audiotapping, som passer bra for lyd fra stue til kontor (f.eks 4X1 HDMI 1.3b Certified Switcher with Toslink & Digital Coaxial port (Rev.2) eller 1080p 2-Port HDMI Input to HDMI + Optical/Coaxial Audio Output Converter (100~240V AC)).

Noen som vet om noe utstyr for å mate inn audio til HDMI (sammen med et dummy videosignal). Eller vil det være mere aktuelt å kjøre SPDIF fra kontor til 5.1 forsterker i stua (forutsatt at den har inngang for det)?

Jeg vil være svært takknemelig for andres innspill og erfaringer.