Støyproblem med HDMI og Mini display adapter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støyproblem med HDMI og Mini display adapter

Heisann!
    Vi har fått et støyproblem med mac til tvoppsettet vårt som resulterer i store mengder støy i form av rød snø. Etter å ha prøvd å finne ut hvilken del feilen ligger i, har det egentlig gått litt i stå. Vi har en LG 42" LCD-TV 42LD420, en 10 meter HDMI kabel, ut fra denne og inn i en Kanex iAdapt HDMI som igjen står i en MacBook pro (2009 modell).

Mistanken lå i en for dårlig HDMI kabel, men ettersom vi har en blu-ray spiller, ga vi den et forsøk med nevnte HDMI. Litt overraskende er det ikke engang antydning til støy, og kvaliteten er upåklagelig. Derfor gikk mistanken til mini display adapteren, men etter å ha gitt den et forsøk med 1 meterskabelen som vanligvis står i blu-rayen, ga dette også et feilfritt resultat.

Nå er vi egentlig bare forvirret. Kan det være en feil i adapteren som kun synes når du får den forsterket over 10 meter? Noen som har noen andre logiske forslag eller eventuellt noe mer vi kan teste for å finne ut hva som er galt?

Takk takk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, det høres ut som enten adapter eller noe feil med macen.
    Kan være noe så enkelt som feil innstilling på "sekundærskjerm"; men det høres egentlig litt ut som det man kaller "artifacts". Hva som gjør det, er ikke lett å si.

Kjenner dere noen andre som har en macbook, ev som har en adapter?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være en kombinasjon av begge deler, adapter og kabel.
    Og i tillegg hvis kabelen ligger inntil en strømførende ledning kan du få forstyrrelser.

Hvis jeg var dere ville jeg først prøvd en annen HDMI kabel, burde gå greit og spørre i en seriøs butikk om og få teste kabelen først.
    Hvis ikke det virker ville jeg ha gjort det samme med adapteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har faktisk to stykk MacBook pro... Samme modellen. Så i det tilfelle må det være en modellfeil, og jeg finner ingen ting om det på nett. HDMI-kabelen er den samme typen både 1 en og ti meter, men det kreves kanskje en bedre kablel jo lengre den er? Vi bor i Bergen, så jeg kunne jo tatt både macen og adapteren med til en god forhandler. Den ligger dessuten sammen med en god del aldre kabler, så der kan jeg absolutt prøve litt også Tusen takk for svar! Skal gi lyd fra meg.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig vanlig at enkelte apparater snakker dårlig sammen over lange HDMI-strekk. Det betyr at Blu-Ray-spilleren kan fungere fint mens datamaskinen ikke gjør det. Dessverre er HDMI-standarden slik, og på 10 meter er det bingo om alt fungerer som det skal med 1080p.

MÅ dere ha 10 meter, eller kan dere klare dere med kortere kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann hoppsan!
    Vi var nede på eplehuset i går og snakket med en eplemann. Vi fikk refundert adapteren uten problemer, og tok med oss en annen type. Lettere sagt neste modell (en med lydstøtte, selv om mini-display porten på macene vi har ikke støtter lyd).

Støyen er nå så godt som ikke-eksisterende. Trykker du ansiktet opp for å telle pikslene er det kanskje antydning, men dette mistenker jeg kommer av at tven ikke klarer svarttonene fra macen.

Takk takk for mange svar!
    Problem solved

Om noen senere får samme problem, ordnet vi det med å bytte fra en Kanex modell til en annen.
    Fra: Kanex iAdapt HDMI
    Til: Kanex iAdapt HDMI V2 - Mini DisplayPort to HDMI Adapter w/ Audio Support
    Begge selges på eplehuset. Vil påpeke at byggkvaliteten er en helt annen på den som støtter lyd, så det er etter min vurdering (og nå erfaring) ikke dumt å legge den ekstra hundrelappen imellom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •