Bilde på kino. Synes du det er dårlig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sony kommer snart med laserprojektorer til kommersielle kinoer (høres litt Star Wars ut, jeg vet... ), der både lysintensitet og fargegjengivelse visstnok skal komme seg skikkelig... Nå er det jo mulig det går på bekostning av sortnivå, men det er jo lov å håpe!

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sandefjord kino

må være den desidert dårligeste kinoen i norge, og da mener jeg alle tre salene. bildet er stadig ufokusert og lyden....tja...lav, med total mangel på detaljer. stolene er et kapittel for seg selv også, slitte og nedsitti. på sal parketten 1 er vel ikke stolene byttet ut på ca 15 år etter min hukommelse.
    jeg er glad vi har skikkelige kinoer i larvik og tønsberg. da jeg må få lov til å skryte vilt og uhemmet av bølgen kino i larvik.

mvh. sandefjording

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet jeg har med Kinoer er fokus, om maskinoperatøren ikke stiller dette korrekt til hele bildet ødelegger det hele kinoturen...
    Interseption var ikke 100% i fokus, å det irriterte meg... Så den siste fast and Furious på samme projektor tidligere, det var sylskarpt...

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sony kommer snart med laserprojektorer til kommersielle kinoer (høres litt Star Wars ut, jeg vet... ), der både lysintensitet og fargegjengivelse visstnok skal komme seg skikkelig... Nå er det jo mulig det går på bekostning av sortnivå, men det er jo lov å håpe!
    Laser-projektor vil løse det eneste problemet jeg har med kinoer, når bildet er dårlig er det fokus som er off, enten hele bildet eller øvre, nedre del osv...

Laser har ingen fokus, der er bildet perfekt på alle avstander. Da hver enkelt pixel blir skutt ut som en laserstråle...
    Laser sender ut mye mindre lys/lux, mindre strølys, høyere kontrast og hvitnivå 50.000:1 og oppover, som jeg håper betyr mørkere sortnivå, noe annet ville vært rart, da 100% sort vil bety ingen laserstråle til den delen av bildet = 100% sort... ::?:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer disse vidunder (laser) projektorene til vanlige folk?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun vært på kino et fåtall ganger de siste årene, og hver gang har jeg sittet og irritert meg over FOKUS.

Still skarpt, mann/dame! Såpass må man forlange av en kinomaskinist.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Når kommer disse vidunder (laser) projektorene til vanlige folk?
    2009
    lomme-projektor for å vise bilder/video fra mobiltelefon er utviklet...

Men jeg vil tro det er lenge til det kommer som hjemmekinoprojektor, teknologien er ung og vanskelig enda, føler det blir litt som med den 42" OLED skjermen vi gikk å ventet på...

Men det kommer helt sikkert, ingen vet når, eller når prislappen blir akseptabel..

Edit: poenget med disse er i første omgang å få bygget de inn i mobiltelefoner ol...
    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=i6SS_h40ISI[/YOUTUBE]
    (ser ikke ut som om forumets youtube-embeding fungerer)
    YouTube - ‪Immersive Gaming - iPhone + laser pico projector‬‎
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    2009
    lomme-projektor for å vise bilder/video fra mobiltelefon er utviklet...

Men jeg vil tro det er lenge til det kommer som hjemmekinoprojektor, teknologien er ung og vanskelig enda, føler det blir litt som med den 42" OLED skjermen vi gikk å ventet på...

Men det kommer helt sikkert, ingen vet når, eller når prislappen blir akseptabel..

Edit: poenget med disse er i første omgang å få bygget de inn i mobiltelefoner ol...
    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=i6SS_h40ISI[/YOUTUBE]
    (ser ikke ut som om forumets youtube-embeding fungerer)
    YouTube - ‪Immersive Gaming - iPhone + laser pico projector‬‎
    Med andre ord en teknologi man ikke skal bekymre seg for mye om da det er leenge til den kommer til meg og deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Hvis jeg da skal velge mellom Alta kino eller min hjemmekino?
    Vanskelig valg der altså..
    Vet ikke helt når kinobussen går fra Trondheim til Alta. Rekker uansett neppe forestillingen i Alta før om noen dager da..
    Så blir nok hjemmekinoen nå igjen!
    Litt kronglete norsk geografi der altså.:-D

Forsto ikke helt poenget ditt?

Ringen kino og Alta kino kan på mange måter sammenlignes. Begge har ca samme utstyr og er ca like ny.

Folk bor på forskjellige plasser i landet =) Alta kino er best i nord-norge.
    Ringen kino er den beste i Oslo.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg ikke er så kresen som dere er, men ihvertfall de siste gangene jeg har vært på kino her i kr.sand har jeg vært veldig fornøyd, bra lyd, bra fokus på bildet osv, men nå har jeg lest flere steder at kr.sand kino skal være en av de bedre i landet, og det stemmer vell overens med det jeg har sett av filmer på kino andre steder i landet, hvor jeg slett ikke har blitt imponert i det hele tatt, og har følt samme som div av dere har kommentert her...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet På Molde kino er veldig bra.

Kommer 3D dit i løpet av september, (i tilfelle noen lokale helter leser dette)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Ringen kino og Alta kino kan på mange måter sammenlignes. Begge har ca samme utstyr og er ca like ny.

Jeg var selvsagt litt sarkastisk der som vanlig, ja. Men det var ikke tilsiktet å gjøre poenget uforståelig. Jeg tviler jo absolutt ikke et øyeblikk på at begge disse er gode høykvalitets kinoer. Vet også hvordan demografien er i landet. Poenget var vel kun å fremheve i all enkelhet at for meg (og andre) som ikke er så heldige å befinne seg i naboskapet til Ringen eller Alta, så vil hjemmekinoen uansett være det beste (eneste) alternativet. Og det er ikke noe problem i det hele tatt, ihvertfall ikke for meg.
    Og så - important notice: Om alle landets kinoer plutselig overnight fikk perfekt lyd og bilde, så ville jeg personlig fortsatt mene at alle forstyrrelsene generert av (det ofte svært ungdommelige og støyende) publikum i kinosalen er mer enn nok til at jeg personlig fremdeles ikke kommer til å ha noe ønske om å bli bli noen kinogjenger. Det er jo derfor jeg har hjemmekino.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er mange av dere som klager over at bildet ikke er i fokus på kino. Dette trenger ikke være maskinistens feil, da kinoer ofte får veldig dårlige 35mm kopier av filmene, som rett å slett forblir uskarpe selv om bildet er i fokus. Dette er noe som ofte forekommer på storfilmer (Inception, Twilight etc) når det har blitt laget veldig mange kopier. Til en sammenligning pleier det ofte å være veldig bra bilde på norske filmer: Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa hadde et meget bra bilde (i alle fall i sandnes). Kopiene av storfilmene som blir sendt til Norge er gjerne 10. generasjons-kopier og da sier det selv at vi vil få en viss kvalitetsforskjell mellom den opprinnelige masteren og kopien som vises på kino.

På en annen side skal alle kinoene i Norge digitaliseres, og da vil vi være kvitt de problemene.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

+1..ikke fordi jeg bor i Alta. Men beste kinoen jeg har vært på. Dessuten er de veldig greie å ha med å gjøre. Når jeg så Transformers 2, spurte jeg litt om lyden og slikt. Referanse volum skulle være +5 på denne filmen, men det var blitt klaget litt på for høyt volum....men han var ikke vanskelig å overtale til å dra på litt ekstra. Vi satt bare å gliste hele filmen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alta kino er best i nord-norge. Ringen kino er den beste i Oslo.
    De fleste kinosalene i Norge får nytt utstyr. Noen får 4K og 3D.
    Ringen og Colosseum fikk nytt utstyr i juni, samme utstyr; Sony/RealD 4K og 3D (3D er ikke i 4K oppløsning)

Sony : Film is sharper in the cinema : Norway

Oslo Kino satser på 4K - Film & Kino Tidsskriftet

Oslo Kino vil utstyre et flertall av sine saler med verdens skarpeste kinobilde.

Totalt 30 av selskapets 65 saler digitaliseres med Sony 4K kinoprojektorer fra Unique Cinema Systems. Avtalen omfatter 13 saler i Oslo Kino og 17 saler i Norsk Kino.

In addition to 4K, the cinemas will also get the capability to show movies using the latest 3D technology.

Summary of cinemas to install 4K:

Oslo Kino AS (13 units):

Colosseum 1
    Colosseum 2
    Saga 1
    Ringen 1
    Ringen 2
    Ringen 3
    Ringen 6
    Vika 1
    Klingenberg 1
    Felix 1
    Gimle
    Symra 1 (Symra får verdens skarpeste kinobilde - Kultur - Nordstrands Blad)
    Symra 2

Norsk Kinodrift AS (17 units):

Kilden Tønsberg 1 – 9 (Her blir det verdens skarpeste kinobilde - Tønsbergs Blad) (Norsk kino - Kilden kino åpner)
    Asker 1 (Får verdens skarpeste kinobilde - Kultur - Budstikka)
    Askim 1 (Trippel kinoglede | www.smaalenene.no)
    Halden (Nye stoler på Aladdin Kino | www.ha-halden.no)
    Horten 1 (Får knivskarpe bilder - Nyheter - Gjengangeren)
    Hønefoss 1
    Kristiansund 1 (Kristiansund Kino - Helan får 4K og 3D)
    Sarpsborg 1 (Sarpsborg Kino - 'Inception' vises siste gang på Sarpsborg Kino torsdag 12.08! Gå ikke glipp av denne fantastiske filmen med kvalitet av aller nyeste og beste sort!)
    Verdal 1 (Sylskarpe kinobilder skal sikre framgangen - Trønder-Avisa)

The remaining cinemas of Oslo Kino AS will get 4K upgradeable digital cinema projectors, which will be upgraded to full 4K as soon as it is practically possible.

Digitaliseringen av norske kinoer
    De fleste kinosalene i Norge får nytt digitalt utstyr. Utrullingen starter i juni og digitaliseringen vil være gjennomført innen sommeren 2011.

Utrullingsplan etter tidspunkt: http://www.kino.no/multimedia/archiv...6__161388a.pdf

edit: UTRULLINGSPLAN PER 3. SEPTEMER 2010:
    http://www.kino.no/multimedia/archiv...r__164838a.pdf

Film & Kino - Den digitale utrullingen

RELEASE.no – Inception allerede på IMDb.com topp 3Christopher Nolans storfilm Inception er i gang på norske kinoer og i Oslo også i 4K-oppløsning.
    Per i dag er det Gimle , Klingenberg 1, Colosseum 2, Ringen1 og 2 som har installert disse projektorene i Oslo.

Flere filmer i 4K: ( Filmer i ny fremviser - Kultur - Budstikka) Asker kino blir en av de første i landet som får den nye 4K-prosjektøren.
    Men det kan ta tid før det høyoppløselige formatet blir standard innen filmproduksjon. Nå melder kinoen at en rekke filmer produsert i 4K-format vil kunne sees ved kinoen dette året.
    Filmer som Did You Hear About The Morgans?, The Karate Kid, Salt, The Other Guys, The Green Hornet og Inception kan du se fra august.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at flere skryter over Sal 5 i Stavanger. Til Stavanger Kino kan jeg enkelt og greit si: ALT SUGER! Sal 5 er flott om du sitter midt i salen, den er avlang og med lerretet på den lengste siden. Dermed får du ikke rare opplevelsen om du sitter litt ved siden.

Heldigvis har vi Sandnes Kino som er oppgradert og er helt ny kino. Her får du topp opplevelse uansett hvilken kinosal du sitter i. Topp bilde, stort bilde, topp lyd, gode seter etc.

Men husker en gang, vi satt i Sal 1 (den største salen) og filmen begynte, vips, der ble hele filmen mørklagt - vi så bare konturene av teksten og av personene. Vi fikk melding i etterkant om at prosjektorpæra var gåen og at teknisk personell ikke kunne ordne opp før dagen etterpå. Alle fikk gratis billetter, men litt av en opplevelse :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt utstyr i alle saler i Drammen
    Både lyd og bilde er nå digitalt.

Var kjempe fornøyd med både bilde og lyd i Sal 1,3 og 4

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke å bli fornøyd på kino jeg så lenge lyd og bilde er bedre hjemme. De kinoene jeg har vært i klarer iallefall ikke å imponere meg. Borte bra men hjemme best

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting slår lerret størrelsen og følelsen av kino, som EKTE kino. At bilde er bedre hjemme kan i noen tilfeller stemme godt ja. Men det er andre ting også som trekker opp på kinoen.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting slår lerret størrelsen og følelsen av kino som eget stoort lerret, i tillegg til et vanvittig heftig surrond anlegg med 7 høytalere og to subwoofere Ekstra Kino opplevelse som høytalende mennesker bak deg og dårlig utsikt pga framsittere, folk som glemmer å slå av mobilen, eller ikke vil, sitte langt ut på siden, dårlig fokus, dårlig surrond lyd, hylende unger, tissetrengt het uten å kunne stoppe filmen for å gå på do...:neutral: Nei det trenger jeg overhodet ikke:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk, ja kino var nok bedre før. Gikk mye på kino før i tiden, svært mye. Både bygdekino, forsvarets kino i Heggelia og begge kinoene i Tromsø.

Har prøvd meg litt igjen senere år på kinoen i Heggelia, Bardufoss. Men det ble nok en liten nedtur må jeg si. Hovedsaklig er jeg enig i at film er best på kino. Det er noe eget med størrelsen og fellesskapet. En happening. Men så er det alt som trekker ned da. Kan nevne følgende fra den relativt nyoppussede kinoen i Heggelia:
    • Bildet er ofte ikke like skarpt over hele lerretet
    • Lerretet har en sort skrape litt over midten, sikkert 1 meter lang
    • Bak det perforerte lerretet står det noe elektronik som lyser grønt. Når bildet er sort vises dette gjennom lerretet
    • Filmen begynner aldri når den skal, ofte 15 minutter for sent
    • Når filmen har vart ca 30 minutter begynner det å blinke og lyse fra mobiltelefoner rundt i salen, varer resten av filmen
    • Folk flyr ut og inn av salen under filmen
    Så jeg tror nok kinoen graver sin egen grav ja...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •