Forklaring rundt IMAX vs 2.35.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer nikkospikko sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forklaring rundt IMAX vs 2.35.1

Hei folkens!

Jeg trenger en utredning rudt dette med IMAX formatet kontra vanlig 2:35.1. Jeg lastet nylig ned en annen verson av Transformers 2 enn den jeg har på vanlig Blu-Ray. Dette var da en IMAX verson av filmen.

Når jeg da fyrer opp denne, så blir de svarte "strekene" over og under bildet borte og bildet blir "full screen" men samtidig riktig panorert til skjermen. Men dette skjer bare i noen scener. Dette regner jeg kanskje har noe med rip'en av filmen å gjøre? Uansett, dette ga mersmak, og jeg ønsker å vite mer om dette.

Fint hvis noen kan forklare meg litt rundt dette med IMAX formatet, kontra vanlige BD utgivelser, da jeg er temmelig grønn på området..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant en mulig forklaring i et review av filmen:

Revenge of The Fallen has several sequences that were shot using IMAX cameras, much like certain sequences of The Dark Knight. For non-tech geeks: most movies shown in IMAX are regular prints that have been stretched (so to speak) to fit the IMAX screen. If you pay close attention, you’ll notice that these “stretched” prints usually only fill about 2/3 of the IMAX screen.

Sequences shot using IMAX cameras, on the other hand, fill the entire IMAX screen (that’s a 5 to 6-story-high picture!) and offer an unmatched level of HD detail and quality. If you are watching a movie like Revenge of The Fallen or The Dark Knight, which use both standard cameras and IMAX cameras, the difference between regular sequences and “true IMAX” sequences is readily discernible: All of a sudden the picture gets very, very big, and very, very pretty.

Noe merkelig at de ikke filmer hele filmen med IMAX kameraer, er det ikke? Venter fremdeles på en utredning

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nikkospikko
    Hei folkens!

Jeg trenger en utredning rudt dette med IMAX formatet kontra vanlig 2:35.1. Jeg lastet nylig ned en annen verson av Transformers 2 enn den jeg har på vanlig Blu-Ray. Dette var da en IMAX verson av filmen.

Når jeg da fyrer opp denne, så blir de svarte "strekene" over og under bildet borte og bildet blir "full screen" men samtidig riktig panorert til skjermen. Men dette skjer bare i noen scener. Dette regner jeg kanskje har noe med rip'en av filmen å gjøre? Uansett, dette ga mersmak, og jeg ønsker å vite mer om dette.

Fint hvis noen kan forklare meg litt rundt dette med IMAX formatet, kontra vanlige BD utgivelser, da jeg er temmelig grønn på området..
    IMAX er et filmformat som mest sannsynlig kan vise de mest troverdige filmbildene på jorden i dag. Det finnes både digitale og analoge IMAX-system, men det er nok de analoge som er mest imponerende. For å sammenligne IMAX med noe så kan man sammenligne med den analoge kinostandarden i dag; 35mm-film. På 35mm-film er et bilde ca 19 mm bredt og 4 perforeringshull høyt. I tillegg til bilde kan også filmen kan inneholde opptil 4 lydspor (Dolby digital, SDDS, DTS (strengt tatt bare en tidskode da lyden ligger på en ekstern plate) og det analoge lydsporet). På IMAX-film derimot er bilde 15 perforingshull bredt og ca 60mm høyt. I tillegg ligger lydsporet på ekstern 35mm-film. Se link for en visuell sammenligning. http://www.firstshowing.net/img/imax...arison-img.jpg

Grunnen til at bildet "plutselig" fyller hele skjermen når det kommer IMAX-sekvenser er fordi de ikke har croppet IMAX bildet til 2.39:1. Jeg mener å huske at IMAX har en høyde/bredde forskjell på 1.44:1. Alså at bredden er lik 1.44 multiplisert med høyden.

Grunnen til at det bare er deler av en film som er filmet med IMAX-kamera er fordi det vistnok ska være veldig dyrt å leie IMAX kamera (ta dette med en klype salt, men det er i alle fall det jeg har hørt).

Når du skriver at jeg gjerne skal skrive litt om IMAX kontra vanlige BD-utgivelser stusser jeg litt. IMAX er jo i hovedsak et format som kun kan vises i en dedikert IMAX-kino. Vi har per dags dato, i alle fall ikke som jeg har fått med meg, noe digitalt utstyr som kan gjengi et IMAX-bilde helt korrekt (korriger meg hvis jeg tar feil). I en "vanlig" kino vil alle bilder være croppet til filmens øvrige format.

Vet ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt, men jeg tok deg på ordet og bare skrev litt fritt om IMAX kontra diverse andre formater o.l

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar

Ja jeg brukte dagen i går og googlet dette temmelig bra. Ser ut som om det fantes 9 eller 10 IMAX kameraer på verdensbasis, men det ble et mindre under innspillingen av "The Dark Knight" da de klarte å smadre det ene under innspilling.

Jeg fant også ut at grunnen til at de filmer kun enkelte scenener med IMAX, er at selve kameraet er såpass stort og vanskelig å jobbe med, så de nøyer seg som regel å filme de "store" scenene med IMAX og resten med standard kamera.

Kan uansett anbefale Transformers 2 IMAX edition for de med projektor som ønsker seg en skikkelig folmopplevelse. Filmen som også kalles "big screen edition" selges egentlig exclusive hos Wall Mart, men jeg har allerede bestilt meg en kopi fra Ebay :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •