Skalering, hvor bør det skje?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skalering, hvor bør det skje?

Heisan
    Jeg har ny tv, og endelig støtte for 1080p.
    Så i den anledning leser jeg mye rart og blir mer og mer usikker

Det jeg lurer på er hvor bør bildebehandlingen skje?

Jeg har en LG bd390, der er video output satt til 1080p.
    Onkyo 607 surround receiver, der står det throug på signalet fra Lg'en.

Men så ser jeg noen tipser om at skaleringen bør skje først når signalet når tv''en

Hva er å foretrekke? I tillegg har jeg på display output på lg'en 50hz i stedet for 24hz. Prøvde begge i går med Die Hard 4 i blu ray (helikopter skyte scene)
    Klarte ikke se noe forskjell jeg altså..

Forvirringen er altså total. Tips taes i mot med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det egentlig bare å prøve seg fram for å se hva som gir best resultat.

Personlig ville jeg latt TV'n ta seg av jobben, da den er laget for å gjøre det på en mer dedikert måte iforhold til receiveren som har hovedpunkt på lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne.

Jeg har en HD-ready Panasonic plasma og derfor 1366*768 oppløsning, samt Canal Digitals HD PVR. HD-PVR`en kan levere ut 1080i eller 720p.

Hva tror dere det er best å mate fjernsynet med? 720p er jo ganske nært det vertikale linjeantallet i fjernsynet, og man slipper dessuten de-interlacing.

Synspunkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet er vel at om sendingen er i 1080i, og du velger at dekoder skal sende 720p ut, så fjerner du jo effektivt halve oppløsningen uten å magisk ende opp med flere bilder per sek.

jeg er ganske sikker på at alle HD kanalene til CD er 1080i, så det vil være mest fornuftig å sende dette videre, for å ikke kaste bort data.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Jeg tenkte som så at ettersom displayet kun har 768 linjer vertikalt, så ville jeg ikke få glede at 1080i uansett, ettersom fjernsynet ikke er full HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger å kverulere litt

Nrk produserer inhouse med 1080i fordi at kameraene på markedet da gir en blender til. Dette er mye lys.

Dette konverteres til 720p, i samsvar med EBUs anbefaling, som gir 20% mer rom for effektiv kompresjon. Da kan man velge mellom innskrenkning av båndbredde eller høyere kvalitet.

Det brukes en boks i millionklassen til det fra dette firmaet: Snell — Innovation in the Multi-Screen World

På internett foregår det fortsatt en veritabel krangel om hva som er best av 720p og 1080i. Du snakker om halvering av overført informasjon, men dette er feil.

Det er i verste fall snakk om ca.10% tap av pixelinformasjon ettersom interlacing i realiteten er 540 linjer for 1080i pr. delbilder 50 ganger i sekundet, mens 720p leverer 50 helbilder

Mostandere av 1080i foretrekker å kalle det 540i.

Her er et utdrag som forklarer dette ganske bra.
    NB: Dette er amerikanske framerates:

Here’s the deal. Like I mentioned above, the horizontals pixels (1280 in 720p and 1920 in 1080i) are really pixels per active line and when the interlacing process breaks the 1920x1080 image into two fields, the amount of horizontal lines per field is reduced to 540. As a result the vertical resolution of the field is also reduced to half the initial resolution of the image (frame). In the case of a 1080i signal, the resolution drops from 2 megapixels of a 1920x1080 frame to 1 megapixel in a 540i field. As a matter of a fact, it is because of this that many detractors of 1080i have proposed to call the format “540i”.

But the key to all the discussions is to never forget that we are not looking at a static image, but instead at moving images that create the illusion of motion. For that reason it’s not the resolution of each image that really matters, but the pixels per second we watch - also known as “temporal resolution”.

When you do the math, you see that 1080i60 (and also 1080p30) only delivers 12% more pixels per second than 720p60. This is why most people can’t tell the difference between 1080i and 720p broadcasting - because their eyes and brain are practically seeing the same number of pixels per second.

Format 1080i60
    Number of Lines 1080
    Pixels per active line 1920
    Display Rate 60 fields per sec
    Pixels per second 62.208.000

Format 720p60
    Number of Lines 720
    Pixels per active line 1280
    Display Rate 60 frames per sec
    Pixels per second 55.296.000

Only when static images or small changes in the scene are displayed is that the improvement of 1080i over 720p in HDTV broadcasting is noticeable. As soon you focus on fast moving visuals, 720p looks as good as, or better, than 1080i. This is why it is the preferred format for broadcasting sports.

Mitt opprinnelige spørsmål var hvilket format som er "best" for en HD-ready tv som ikke har mer enn 1366*768 linjer.

Artig tema :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du misforstod meg litt.

1080i og 720p bruker ca samme båndbredde og gir ca like mye bildeinformasjon, mens 1080i gir høyere oppløsning, gir 720p oftere oppdateringer. (forenklet selvsagt, men essensen i interlacing.)

men om sendingen er i 1080i, og du downscaler det til 720p, ender du opp med worst of both worlds, lavere oppløsning, uten at du magisk klarer å hente inn de ekstra oppdateringene. og da vil du miste 50% av bildeinformasjonen som jeg nevnte over.

på en tv som ikke støtter 1080i/p tror jeg ikke forskjellen er synlig uansett dog.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    tror du misforstod meg litt.

1080i og 720p bruker ca samme båndbredde og gir ca like mye bildeinformasjon, mens 1080i gir høyere oppløsning, gir 720p oftere oppdateringer. (forenklet selvsagt, men essensen i interlacing.)

men om sendingen er i 1080i, og du downscaler det til 720p, ender du opp med worst of both worlds, lavere oppløsning, uten at du magisk klarer å hente inn de ekstra oppdateringene. og da vil du miste 50% av bildeinformasjonen som jeg nevnte over.

på en tv som ikke støtter 1080i/p tror jeg ikke forskjellen er synlig uansett dog.

Der tror jeg vi kom sånn noenlunde i mål når det gjelder enighet, takk for det :-D

Min subjektive oppsummering:

720p og 1080i benytter samme båndbredde i signalet, og har omtrent samme mengde pixelinfomasjon (720p ca 10% mindre)

1080i har større oppløsning, men mange mener at interlacing artifacts og smearing er en så stor ulempe at de går for 720p ved raske bevegelser i bildemateriellet.

Godt forklart her:
    YouTube - 720p vs 1080i HD Explained

En HD-ready tv har typisk 768 vertikale linjer, og kan derfor ikke vise 1080i uten nedskalering/de-interlacing uansett. Da holder jeg en knapp (vi snakker HD-ready her) på 720p ettersom displayet er progressivt i utganspunktet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •