Lage den ultimate "bildetest" disken. Forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage den ultimate "bildetest" disken. Forslag?

I forbindelse med testing/nyanskaffelse av bildekilder/bildefremvisere, leser jeg stadig i forumet at det er en del ting man spesifikt skal se etter (vertikal banding, regnbuer, støybehandling, fargegjengivelse osv), litt avhengig av den aktuelle teknologien.

Det er ofte så vanskelig å få benchmarket alle disse tingene i forbindelse med et Hifiklubben/Elkjøp/hjemmebesøk at det slo meg at det hadde være supert med en egenkomponert DVD som har som eneste formål å la brukerne enkelt se etter disse tingene.

Jeg tenker ikke nødvendigvis bare på en samling filmklipp som lar deg oppdage ulike svakheter/styrker, men også en god og kort "hjelpetekst" for hvert testelement, slik at "de fleste" kan få et forhold til hva de skal se etter i det aktuelle tilfellet. F.eks. en animasjon der VB typisk vil være godt synlig om det finnes, og en markør som viser hvor man skal se etter dette...

Når vi har DVD'en klar (evt. oppdateringer selvsagt - denne vil sikkert utvikle seg på sikt), kan denne legges opp på et webområde for nedlasting for alle interesserte, og brennes på DVD. Opplever det som en super service til alle bildeinteresserte - håper dere er enig med meg!

Det jeg trenger er forslag fra dere, både faglige innspill og synsing om brukergrensesnitt osv - alle forslag mottas med takk!

Newcomer Raizing sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes allerede kalibreringsdisker som Digital Video Essentials etc, gjør ikke dette mye av jobben du trenger?

Mulig jeg misforstår, men å lage et produkt for å lettere se regnbuer/RGBflimmer eller VB eller andre negative ting, blir å ta forumkrangling litt langt...er da vel ikke alle feil man finne rosm avgjør hvor gøy det er med hjemmekino?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang. disk

Hei!

Misforstå meg rett :wink: , tenker ikke på å lage dette for finne mest mulig feil, men for at man skal kunne sammenlikne lettere mellom ulike produkter, og lett oppdage om det er ting man ikke ønsker, uten å måtte spole seg frem mellom mange ulike scener, bytte disker, koble til TV signaler osv mens man står i en butikk e.l.

Har selvsagt DVE m.fl, men føler at tingene kunne gjøres mye enklere på bildesiden, samt at det er mye disse diskene ikke har som hadde vært nyttig å kunne sett. F.eks. simulering av TV bilde fra ulike kilder osv for å se hvordan dette arter seg, ulike typer filmklipp med høy/lav bevegelse, stor/liten kontrast osv servert "på et fat".

Enig i det du sier om at "er da vel ikke alle feil man finner som avgjør hvor gøy det er med hjemmekino?". Det er da heller ikke meningen... men i en innkjøpssituasjon er det veldig nyttig å ha, og ikke minst for å se hvordan utstyret ditt hjemme er bedre/dårligere på akkurat disse områdene enn et evt. nytt utstyr.

Ser f.eks. etter en Plasma/LCD TV som kan gi tilsvarende bilde som min 32" Toshiba 32ZH36, men føler at det er vanskelig å sammenlikne direkte når jeg ikke får sett TV'en i aksjon på det meste av det jeg bruker TV'en til normalt sett... tror dette vil bli MYE lettere med en slik "benchmark".

Er det noen andre som har synspunkter på dette?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette var en god ide. Ved å klippe fra DVE og andre kalibreringsdisker, samt komplettere med egne test-patterns så kan man lage sin "disk".

Forslag til eget testpattern kan jo være en hvit firkant som flytter seg på en sort bakgrunn, og man får testet regnbueeffekten.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på! Syntes også dette var en strålende ide!
    Helt hvitt bilde til å sjekke inbrenninger på crt, prøvebildet til NRK for grunnfarger/kontrast etc... Regner med det blir en god samling forslag her etter hvert...

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forslag til eget testpattern kan jo være en hvit firkant som flytter seg på en sort bakgrunn, og man får testet regnbueeffekten.
    Gode gamle PONG høres ut til å være midt i blinken

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at det også kan være nyttig med f.eks. "Opptak fra TV-kanal - satelitt", "opptak fra TV-kanal - analogt mottak", "S-Video ut fra PC", "Dv-Kamera", og en del andre "nede på landjorda" elementer. I alle fall for å avdekke "morsomheter" fra enkelte LCD-Tv'er (så på en del ulike på Elkjøp i går... stygg sak :wink.

Flotte innspill så langt, folkens! Kjør på...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rutenett, å la nokia test patterns, for konvergensjustering...
    Gjerne med en form for sirkel, for rette proporsjoner i bildet (4:3 og 16:9)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Synes dette var en god ide. Ved å klippe fra DVE og andre kalibreringsdisker, samt komplettere med egne test-patterns så kan man lage sin "disk".

Man skal være MEGET forsiktig med å klippe "litt her og der", for det er noe som heter opphavsrett vet dere. Tviler på at det gis tillatelse til å "låne" noen scener, og da ender en opp med piratkopiering.

Hvilke scener som skal brukes må komme som et resultat av tillatelse fra rettighetshaverne til materialet.

Husk at å lage en slik demo DVD for distribusjon, uten å ha rettigheter til materialet, er piratkopiering. Disusjoner rundt det å lage piratkopier er jo ikke tillatt på AVforum.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jeg er ikke interessert i å KOPIERE fra eksisterende materiale, tar sterk avstand fra det. Er selvfølgelig klar over kopirettigheter osv.

Her er det snakk om å produsere eget testmateriale, for å dekke et behov som ikke er 100% ivaretatt ifm andre testdisker, evt. også for å lage en mer brukervennlig og ikke så tech-hode spesifikk disk.

P.S. Ang. testpatterns og copyright: Hvis det som må til er å tegne av en eksisterende generell testpattern i Illustrator osv for å få dette på plass, får jeg heller gjøre det :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Hi-Fil

For egen del så var tanken å klippe sekvenser fra DVE, som jeg har kjøpt selv, til egen testdisk, samt å komplettere med annet materiale. For som du selv har sagt så er det jo egentlig bare 3 sekvenser på DVE som er interessante som testpattern på DLP. Kan jo være greit å ekstrakte det man trenger selv ned på f. eks. en egen DVD-plate eller HDD.

Å derimot lage en testdisk basert på alle innspill i denne tråden med det formål å legge ut en DVD-img. fil, i "public domain" er noe helt annet. Da er jeg enig selvsagt i din kommentar.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg tolker Baker her er ikke at han skal ha en Kalibreringsdisk med testbilder og mønstre.
    Han skal ha en disk med kjente scener og handlinger som illustrerer svakheter og sterke sider ved forskjellige billedkilder.

Slik som jeg har en "lyttecd" med meg med 10 meget kjente musikkstykker for meg som jeg har med nå jeg skal teste høytalere, forsterkere m.m.
    Dermed vet jeg hva som kan forventes av akkurat det segmentet og kan dermed sjekke om den aktuelle kilden tilfredsstiller mine krav.

Det jeg ser for meg her er spesielle scener i Underworld som har god detaljering i mørke scener.
    Fargesprakende bilder fra eks Toy Story eller Nemo.
    Kampscenen mellom Neo og kineser med hvit jakke i Matrix.
    osv....

Har jeg forstått deg rett Baker at du ønsker forslag på slike gitte scener i forskjellige filmer som lar deg avsløre om f.eks projektor har det du ønsker?

Det er i alle fall en slik Dvd jeg har lyst på. Ikke en rekke med firkanta bokser for regnbueeffekt og moaré mønstre, men kjente aktuelle filmscener hvor det skjer noe.

Klart en hvit firkant i rask bevegelse kan være med å framprovosere regnbuer, men slike filmer ser man ikke. Scenen i Matrix Reloaded hvor Neo slåss mot kineser i hvit jakke før han møter orakelet på benken, det er en scene som er en utfordring til regnbuer med i et filmatisk miljø.

Ikke prøvekjør familiebilen på testbane med kjegler og ferdiglagde hindringer. Kjør den på landeveien hvor den skal brukes til dagen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE tor

Pirates of the Carribean hvor skjelettene sloss mot resten er også en god test scene. Har aldri sett regnbuer på Stavanger-kino før den scenen...

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Re: "real life" testscener på disken... Dette er det mest ideelle. Da får vi testscener som ikke virker oppkonstruerte, og som gir et riktigere bilde av positive og negative sider ved det aktuelle utstyret. Vi bør kanskje ha en "slide" først før selve klippet som forteller om hva vi skal se etter, illustrere litt osv; håpet for min del er å lage en disk som "menigmann" skal kunne bruke.

Jeg er litt usikker på hvordan dette med copyright osv. spiller inn om vi skal bruke scener fra vanlige spillefilmer... er det noen regler for dette som noen på forumet vet om? Mener å huske at det er noe som heter "sitatrett" osv. Evt. kan man jo alltids bruke klipp fra trailers; etter det jeg husker er trailere Public Domain pga at de er markedsmateriell.

Så lenge testdiskene ikke blir lagt ut for salg, er det mulig at dette går. Jeg skal sjekke litt. Om det er noen av dere som har peil, så er det fint med innspill!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du teste plasma, så skaff deg Hellboy, skyene på starten er helt jævlige når det kommer til gradering.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey.. har sjekket litt rundt. Som jeg mistenkte, kan vi bare glemme å bruke eksisterende materiale. Antar at jeg derfor må lage "syntetiske" testsekvenser. Jeg går i tenkeboksen... :?

Fint med innspill fremdeles!

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er fullt lovlig å kopiere til eget bruk fra produkter du "eier", se pararaf 12 (mener jeg å huske) i åndsverksloven eller lov om opphavsrett eller hva den heter.

det som går an å gjøre med den type materiale er å lage en disk oversikt & veiledning for hvordan folk skal gå frem for å sette den sammen selv evt. med linker til å laste ned ikke-beskyttet materiale.

men dette kommer ikke til å vare, det ligger an til en lovendring mot slutten av 2004 hvor det er sannsynelig at det blir forbudt å kopiere til eget formål dersom utgiver har gjort forsøk på å hindre dette med en eller annen form for kopisperre.

:water

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •