Regnbuer - oppskrytt eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Regnbuer - oppskrytt eller ikke?

hei...

Jeg er en fast leser av AVForum helt siden starten. Veldig mange bra innlegg og det er enorm AV-kompetanse hos mange.

Det har seg også slik at vi som leser disse innleggene, er genuint interesserte i det audiovisuelle, og på den måten aldri er helt fornøyde. Bra er jo det slik at teknologien har en grunn til å forbedre seg.

Likevel så lurer jeg på om denne regnbue-effekten (RGB-flimmer) er blitt litt "hypet" opp. Jeg skjønner dette på de gamle DLP projektorene med 2xhastighet. Men nå som fargehjulene er kommet opp i 4, 5 og 6x hastighet er vel dette ikke så sjenerende lenger.
    Det er ikke vanskelig å fremprovosere RGB-flimmer på de aller dyreste modellene heller. Men det kan da ikke være meningen å bevege øynene frem og tilbake eller bevege hodet frem og tilbake for å se dette fenomenet. For det er jo akkurat det som skal til for å fremprovosere RGB-flimmer. Da blir man selvsagt svimmel, ør og kvalm etc...

Hadde vært fint med noen innspill rundt dette. Tror det er mange som lurer på hva RGB-flimmer egentlig er.

Kjør debatt!

hilsen
    Georg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er man følsom for regnbuer behøver man ikke å bevege hodet for å se det, det holder at det er bevegelse i bildet på lerretet.

og det er det jo som regel.

jeg har en 6100 (3x fargehjul) og ser regnbuer ganske godt desverre, men som regel i bilder med stor kontrast. f.eks undertekster kan gi meg korte glimt av regnbuer. jeg har vendt meg ganske godt til det etterhvert og legger nå sjelden merke til det lengre, så ikke undervurder hva tilvenning har å si.

jeg ser også veldig lett når dataskjermer har 60hz oppfriskningsfrekvens, så jeg tror det er en sammenheng der. kansje man kan teste om man er følsom for regnbuer ved å se om man ser forskjell på 60 og 85hz på dataskjermer?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke regnbuer, men jeg ser lett om en skjerm står på 75 eller 85 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg ser ikke regnbuer, men jeg ser lett om en skjerm står på 75 eller 85 hz.
    heh! det var den teorien...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror (som du selv er inne på kengebu) at problemet med RGB flimmer er i ferd med å dø ut, dette i takt med at hastigheten på fargehjulene øker. Det faktum at man fortsatt, uten problemer, klarer å fremprovosere fenomenet, gjør at det alltid vil være et tema for noen. At det er plagsomt når en sitter i ro og ser film (med nye DLP projektorer) tror jeg neppe. Jeg har hatt VELDIG mange mennesker innom her hjemme, og demonstrert forskjellige DLP projektorer av nyere dato. Ikke en eneste en har vært plaget av RGB flimmer. De fleste klarer ikke engang å se det, mens de som klarer bedyrer at det ikke representerer noe problem. At det finnes noen enkeltindivider som rett og slett plages av dette er jeg overbevis om at det gjør, men jeg har enda ikke møtt noen.
    Det skal vel også sies at for de som har sett en god DLP, så eksisterer det ikke noe akseptabelt alternativ (med mindre en har plass til en CRT selvsagt). Dette er ikke noe jeg sier fordi jeg er "DLP mann", for det er jeg ikke. Det er kun bildekvalitet som står i fokus.
    Alle dere som har ekskludert DLP på grunn av RGB flimmer, vil jeg anbefale å sjekke ut nye projektorer med raskere fargehjul.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de rundt 25 som har sett film hos meg har hele 0 personer påpekt ubehag, eller i det hele tatt bemerket regnbuefenomenet. Har jeg prøvd å påpeke det sier de som regel "hæ?" *jeg slår på teksten og de rister hodet opp og ned* "åja, det lå jeg ikke merke til". Og dette er med en X1! Min erfaring er altså at det ikke er så farlig. Selv ser jeg det, man lar meg i liten grad plage. Selv synes jeg den lave oppløsningen er et større problem, hater selv den minste antydning til screendoor.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er i høyeste grad merkbart for 9 av 10. de la kanskje ikke merke til det fordi de sansynligvis ikke forsto hva som skjedde, men så snart de ser det DA blir det ekstremt plagsomt..
    ser det godt tilogmed ved 5x farvehjul, og de aller fleste jeg kjenner.

ser ingen grunn til å velge dlp, hvilke fordeler er der? fortsatt fra vanvittige flotte regnbuefarver :lol:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje min omgangskrets består utelukkende av merkelige utskudd da? Både jeg og hi-fil har ihvertfall helt andre erfaringer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    dette er i høyeste grad merkbart for 9 av 10. de la kanskje ikke merke til det fordi de sansynligvis ikke forsto hva som skjedde, men så snart de ser det DA blir det ekstremt plagsomt..
    ser det godt tilogmed ved 5x farvehjul, og de aller fleste jeg kjenner.

ser ingen grunn til å velge dlp, hvilke fordeler er der? fortsatt fra vanvittige flotte regnbuefarver :lol:
    Og dette vitner selvsagt om hvor liten erfaring enkelte har med projektormarkedet i dag. :wink:

Beklager å måtte si det einis, men her er du bare så langt ute på jordet at jeg håper du har med matpakke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Kanskje min omgangskrets består utelukkende av merkelige utskudd da? Både jeg og hi-fil har ihvertfall helt andre erfaringer.
    Har helt sikkert noe med beboelse å gjøre.
    Jeg kommer også fra Bergen, og her "regner det så mye" at den menige mann i gaten ikke reagerer på regnbuer fordi vi ser dem hver j##la dag ute i drittværet.

Fra spøk til alvor.

INGEN, av alle de jeg har hatt på besøk for filmtitting (familie, venner og venners venner) har reagert på regnbuer.
    Jeg har også vist dem fenomenet med filmer som kampscenen i Matrix, og rulletekster. Ja, vi klarer å framprovosere det, men nei, vi legger ikke merke til det under filmen.

X1 på greyline. 2m bredt lerret, 3m sitte avstand. Samtlige fra Bergen. Ingen plaget med fenomenet.

Likevel har jeg ingen problemer med å skjønne at hvis man reagerer på regnbuer så er det et slit.
    Det som jeg tror er hypet opp er antallet eller prosentvis av folket som er "allergisk" mot DLP.
    Tror nok dette er et problem som tilhører det store mindretall, og da snakker jeg om laaangt mindre en 50%.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einis du får holde deg og vennene dine unna de "billige" flaskene som dere får kjøpt nede på brygga i ålesund av de utenlandske fiskebåtene
    Regnbuer er ett overhypet "problem" som henger igjen fra dlp's barndom.
    Med dagens fargehjul så er "problemet" så godt som ikke eksisterende.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    overhypet? for noe tull...

ved 1x fargehjul som på x1 vil absolutt alle på planeten legge merke til dette, selv om det nødvendigvis ikke er så plagsomt at de gidd å kommentere det. men at de ser det, DET gjør de. og til bedre arbeidsforhold x1 får, til mer merkbart blir det.
    skulle de til motsetning ikke se noe som helst bør de sjekke skarpsynet, for etthvert menneske med normale øyne oppfatter dette.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Regnbuer er fremdeles, også på 5x projektorer, synlig for de følsomme. Spesielt i de helt mørke scener med bevegende lyse objekter er fenomenet tilstede. Dette er imidlertid er lite problem. Mitt problem har faktisk vært at jeg merker jeg blir litt sliten av å se på DLP. Om dette har med høy kontrast i et mørkt rom, er vanskelig å si. Uansett, jeg har bestemt meg for å "prøve igjen", nå som det endelig er tilgengelig en DLP jeg får til å passe i min stue rent plasseringsmessig (H77).

Tror det med regnbuer er meget subjektivt, og derved blir det litt feil å si at det ikke er noe problem. For noen, inkludert meg selv, har iallfall så langt regnbuer vært litt plagsomt, men det er vel egentlig det faktum at jeg føler meg sliten etter en DLP-seanse som har vært det store problemet. Nå skal jeg teste igjen, og må understreke at jeg på demoturene hos Gorm ikke på noen som helst måte har vært plaget av verken regnbuer eller utslitthet (vel, en blir kanskje litt utslitt av full guffe XXX @ PSB Platinum & Screenplay 7205, men det blir på en mer behagelig måte...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har til gode å se en eneste dlp uten regnbuer
    Du får ta en titt på 3-chips dlp-projektorer da. Ser du regnbuer på disse vil du se regnbuer på lcd-projektorer også

Forøvrig er ikke regnbuer overhypet problem. For de av oss som sliter med regnbuer er det slettes ikke overhypet i det hele tatt. Det er i det hele tatt uutholdelig. Da hjelper det slettes ikke å vite at 60 eller 70 prosent av befolkningen ikke er plaget av regnbuer..

Et like vesentlig spørsmål som om en ser regnbuer direkte eller ikke er hvorvidt en blir fysisk sliten i øynene av å se på en dlp-projektor over lengre tid. Er dette noe av dere som ikke er plaget med regnbuer merker etter en par timers bruk av projektoren? Har hørt flere her på forumet kommentere dette uten at jeg har hørt så mye snakk om det.

edit: ser ut til at Lygren var to minutter før meg med nesten den samme kommentaren..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kengebu
    Likevel så lurer jeg på om denne regnbue-effekten (RGB-flimmer) er blitt litt "hypet" opp. Jeg skjønner dette på de gamle DLP projektorene med 2xhastighet. Men nå som fargehjulene er kommet opp i 4, 5 og 6x hastighet er vel dette ikke så sjenerende lenger.

ved 1x fargehjul som på x1 vil absolutt alle på planeten legge merke til dette, selv om det nødvendigvis ikke er så plagsomt at de gidd å kommentere det. men at de ser det, DET gjør de. og til bedre arbeidsforhold x1 får, til mer merkbart blir det.
    skulle de til motsetning ikke se noe som helst bør de sjekke skarpsynet, for etthvert menneske med normale øyne oppfatter dette.
    X1 er en gammel budsjettprojektor.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken billig prosjektor har 4,5,6x fargehjul da?
    x1-x2 selges jo fortsatt, om den er gammel spiller ingen rolle, den har 1x fargehjul. og jeg kommenterte forsåvitt en som eide den.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre

X1 er en gammel budsjettprojektor.
    Jeg er forsåvidt enig i det du sier. RGB flimmer har ikke blitt mindre enn det var. forskjellen er at dyrere alternativer, som har blitt bedre, har blitt tilgjengelig.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser regnbuer på Gamle Davis projectorer og X1.

Jeg ser litt regnbuer på HT1000, noe mer på PD A! M1 og ingen på PD A! M1 mkII.

Når man ser regnbuer er det skikkelig plagsomt, rett og slett ubehagelig.

For de som sliter med det, så vil ikke at fordelene med DLP kompanserer for problemet.

Jeg er som sagt så heldig at problemet forsvant etter hvert som jeg fikk ny projector.

Alle er ikke like heldige dessverre og må nok ha LCD eller 3 chips DLP.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i mye som blir sagt her, men de som aldri har sett regnbuer vet jo ikke helt hva de snakker om og blir dermed usaklige av den grunn. Jeg er av den oppfatning at det er fordeler og ulemper med alle teknologier og da mener alle. Desverre er regnbuer fortsatt et problem for enkelte, jeg ser regnbuer selv på den nye SP7205, men det vil ikke si at jeg ikke kan nyte en film for det. For meg er i hvertfall regnbuer et irriterings faktor på lik linje med innbrenninger på et bilderør eller "hønsenetting". Folk er heldigvis forskjellig og de som ikke ser regnbuer er jo på mange måter heldige vis de ønsker å benytte en dlp. :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt enig i at regnbuer er overhypet. På eldre projektorer med trege fargehjul er dette et problem for mange, men med nyere projektorer med typisk 5x/6x fargehjul er det betraktelig færre som plages av de. Noen ser dem, men er ikke plaget og får ikke hodeverk. Andre ser dem godt, og får hodeverk. Sistnevnte er en rimelig liten gruppe, som rett og slett får velge en annen teknologi. LCD f.eks.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •