Regnbuer - oppskrytt eller ikke? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At dine venner skal bli svært plaget av regnbuer på denne er vel tvilsomt.

Hvis du synes projectoren er god nok for deg kjøper du den, eller du kjøper en Benq 7800 i steden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Jeg så 4805 i et eget rom, men åpningen slapp inn en del lys så bildet ble ganske "blasst".
    Tør jeg kjøpe den?
    Hvis en testvisning av 4805 (eller en hvilken som helst annen DLP) i et blasst oppsett er din regnbuereferanse, så har du du en dårlig referanse etter min mening. Min erfaring er at desto bedre kontrast og dypere sort, desto tydeligere blir regnbuene. Heldigvis motvirkes regnbueeffekten av økte hastigheter på fargehjulene og til dels av økt oppløsning.

4805 er ikke så gal som forgjengeren X1, nettopp på grunn av den økte hastigheten på fargehjulet.

Når det er sagt: Å se regnbuer når man ser etter dem er ikke det samme som å være plaget av dem. Og å være plaget av dem er ikke det samme som å være plaget av dem. For å være litt klarere: Det er noen som ser regnbuer uten å titte etter dem. Det kan være litt irriterende, men det har mer med innstilling å gjøre. Verre er det for dem som er skikkelig plaget og får vondt i hodet og rennende øyne av å se en film på en projektor med regnbuer. Disse er det heldigvis få av. De andre skal du se at glemmer seg bort så lenge filmen er bra nok til å distrahere oppmerksomheten bort fra regnbuene.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle hente projektoren på expert i dag, men skuffende nok hadde den ikke kommet inn. Har bestemt meg for 4805, og jeg kan bytte den dersom jeg skulle bli hjemsøkt av regnbuer.

Krysser fingrene for at jeg ikke vil se dem, men dersom jeg vet at jeg må sitte stiv av skrekk for å ikke se regnbuer, så er sjarmen borte. Vil ha det "ordentlig." Fyren på expert sa at han fortsatt kunne se regnbuer på 4805 noen ganger, f.eks hvis han snur hodet bort fra lerretet og tilbake igjen. Kunne jeg levd med det? Vi får se, er i utgangspunktet ikke negativt innstilt.

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en testvisning av 4805 (eller en hvilken som helst annen DLP) i et blasst oppsett er din regnbuereferanse, så har du du en dårlig referanse etter min mening
    Dette var min referanse da jeg bestilte en Benq6100 som ble returnert etter tre dager pga regnbuer. Jeg klarte ikke å fremprovosere regnbuer på den 4805 jeg så, men med BenQen var det skikkelig ille.

Kan det være at regnbueeffekten er forskjellig fra person til person etter hvor mye et bilde "brenner" seg fast på netthinnen? Hvis jeg blir blendet av f.eks. en lommelykt, tar det kanskje lenger tid før jeg får synet tilbake, enn en som ikke er plaget av regnbueeffekten.

Jeg er selv veldig oppmerksom på hvilken refresh rate en CRT monitor har. Jeg ser lett om den kjører på 75 eller 85Hz, mens andre kan sitte på jobb i årevis foran en 60Hz skjerm uten å være plaget.

Geir

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger mer tips om regnbuer. Som dere tidligere har lest av mine innlegg så ser jeg ikke regnbuer. Men det jeg lurer på er om jeg etter 1-2 timer med filmtitting kan oppleve hodeverk og div.? Jeg har bare tittet 3-4minutter på en film vist med DLP proj og som sagt så så jeg ikke noe til regnbuer. Så mitt spørsmål er: Er det noen som ikke ser regnbuer men allikevell opplever hodeverk, stress, tretthet etter noen timer med film? Som et resultat av "skjult" regnbue-effekt?

Da jeg ikke kjenner noen som har DLP projektor er det vanskelig for meg å teste dette.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du vil være plaget av hodeverk ol. hvis du ikke ser regnbuer.

Jeg blir ør i huet av å se regnbuer, men når jeg ikke ser dem er det ikke noe problem.

( bortsett fra den ørheten som alltid er der, men det er et annet problem )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du fargeblind så ser du det ikkje..................................

fekk min 4805 i dag

må berre sei dette var rått

har sett regnbue men det er så lite att dette kan eg leve med
    når bilde er så bra som det er

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Jeg trenger mer tips om regnbuer. Som dere tidligere har lest av mine innlegg så ser jeg ikke regnbuer. Men det jeg lurer på er om jeg etter 1-2 timer med filmtitting kan oppleve hodeverk og div.? Jeg har bare tittet 3-4minutter på en film vist med DLP proj og som sagt så så jeg ikke noe til regnbuer. Så mitt spørsmål er: Er det noen som ikke ser regnbuer men allikevell opplever hodeverk, stress, tretthet etter noen timer med film? Som et resultat av "skjult" regnbue-effekt?
    Jeg har opplevd det ofte (hodeverk etter flere timer med film).
    Men jeg opplever det like mye fra LCD som fra DLP. Årsaken tror jeg er projektor med for høyt lysutbytte, i mørkt rom. Det er en virkelig stressfaktor for øynene (og hodet), og noe ikke alle tenker over. Man får jo vondt i hodet av å sitte på påskefjellet å "myse" uten solbriller også. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere problemer med dette, da jeg jobbet på infocus. Testet C13, som er på 3000 lumen, 3 meters avstand, 1,5 meter bredt bilde i et fullstendig lystett svart telt, 7,5 timer daglig. :shock: Jeg gikk til optikeren, som kunne opplyse om at min situasjon kun ville ha utslag på følsomheten for lys, noe jeg merket godt da jeg ofte gikk fra mørkt til lyst i løpet av en dag. det som sto bak trettheten og hodepinen var at jeg trengte briller. Forklaringen var at man fokuserer ekstra når man konsentrerer seg om et bilde. (spesielt når man nistirrer, som jeg måtte) hjernen blir sliten av å prøve å fokusere, rett og slett. det samme har jeg også oplevd med projektorer som ikke er helt i fokus. Dette kan prøves ved å ta opp et databilde, stille til liten tekst, og så lese mens du sakte defokuserer. Du vil merke at du blir litt "svimmel" med det samme, og at det er veldig anstrengende. Men man behøver selvsagt ikke ha nedsatt syn for å få hodepine, å følge med på en film kan også være anstrengede.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •