Regnbuer - oppskrytt eller ikke? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg vil ha lcdlp asap
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er litt enig i at regnbuer er overhypet. På eldre projektorer med trege fargehjul er dette et problem for mange, men med nyere projektorer med typisk 5x/6x fargehjul er det betraktelig færre som plages av de. Noen ser dem, men er ikke plaget og får ikke hodeverk. Andre ser dem godt, og får hodeverk. Sistnevnte er en rimelig liten gruppe, som rett og slett får velge en annen teknologi. LCD f.eks.
    neeeeeeeeeeeeei
    1x fargehjul gjelder sikkert over 70% av alle dlp prosjektorer i hjem. og fordiom nye dyrere prosjektorer har 5-6x (JEG SER UANSETT REGNBUER DER OG) kan du ikke si det er overhypet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1x fargehjul gjelder sikkert over 70% av alle dlp prosjektorer i hjem.
    Hvor har du det fra?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    logikk!
    bare i det siste de 4-5-6x fargehjulene dine har vært særlig å se til i akseptable prisklasser.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som ak sier, overhypet, at noen sier JER SER UANSETT REGNBUER DER OG ,tar jeg med stor ro egentlig, da tidligere utspill fra vedkommende tydelig inndikerer at utsagnene bunner ut i andres mulige erfaringer og ikke egne. Leit for de som er følsomme for rbg flimmer, men heldigvis finnes det gode alternativer til dlp teknologien, så de får nok dekket sitt behov de også. Et godt råd, i stedet for å sitte å riste på hodet som en headbanger på speed, så kan man med fordel prøve å sitte stille og nyte filmen :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle mennesker med normalt syn ser regnbuer på 1x, det er fakta, ikke antydelser.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle mennesker med normalt syn ser regnbuer på 1x, det er fakta, ikke antydelser.
    Det tror jeg på. Men jeg er ganske sikker på at prosent tallene dine ikke stemmer. Jeg tør vedde på at det er mange flere som har projektorer med 2x fargehjul og oppover enn 1x. (Som er haugammelt)

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at alle kan se regnbuer på en 1x projektor, betyr ikke at alle plages med det. Jeg legger ikke merke til det, med mindre det dreier seg om bilder av typen "liten hvit ball spretter på svart bakgrunn". Jeg skjønner jo at du, einis, synes det er uutholdelig, det er synd for deg, og de som har dine problemer, heldigvis er du i et voldsomt mindretall. Dette kan jeg garantere (med mindre min omgangskrets altså ikke er helt demografisk på trynet).

Det som plager meg er folk som har sett demoer av dlp teknologien, og ikke lagt merke til regnbuene, men som alikevel ikke kjøper dlp, fordi de er redd for hodeverk og snikende regnbueangrep! Det er overhype! Ser du det ikke kjøper du dlp, og driter i om Einis får angst i øynene ved tanken.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    1x fargehjul gjelder sikkert over 70% av alle dlp prosjektorer i hjem.
    Hvilke modeller er det vi snakker om da?
    :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    polkalizer: Dersom flere her inne klager på at de ikke bare ser regnbuer, men også får hodepine av dlp-projektorer, hvordan kan du da kalle det overhype?

Litt statistikk:

Registrerer at av 11 personer som har lagt inn et innlegg om de som ser regnbuer eller ikke så ser 8 av disse regnbuer. 2 av de som ser regnbuer legger kun merke til det ved fremprovosering.

72 % ser altså regnbuer. Dersom det er "bare" meg og einis her inne som er direkte plaget av regnbuer blir det likevel en prosentandel på 20 % som er så plaget av regnbuer at de har funnet seg et annet alternativ. Overhype?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men så er dere jo også her på forumet og diskuterer dette fordi dere synes det er et problem....

Jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring, og den tilsier at mine gjester storkoser seg når de ser film på en X1.

Jeg sier ikke at det ikke er j****g irriterende om du er plaget av rgb-flimmer. Det har jeg stor forståelse for.

Jeg prøver bare å påpeke at dersom du faktisk har sett film på en dlp og synes det var fett, så er det at andre har problemer, et idiotisk argument for å kjøpe lcd/plasma. Det greieste hadde jo vært om CRT kostet kr 50,- og var på størrelse med et brilleetui, så hadde vi sluppet denne diskusjonen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som har DLP selv og faktisk fra tid til annen har gjester, vet at dette ikke er noe problem. Da kan jo andre tro hva de vil.
    Problemet med å diskutere dette temaet er at de fleste går i forsvar overfor eget valg av projektor. Det er ikke så mange som har muligheten til å teste alt det som er tilgjengelig på markedet i sin egen hjemmekino, og derved kan danne seg et bilde som ikke er farget av ens egen projektor.
    Det er morsomt nok å diskutere temaet, men diskusjonen ender garantert ikke i noen konklusjon. Det er nemlig for mange som uttaler seg skråsikkert om noe de har svært litet erfaring med. At det finnes individer som ikke takler DLP er helt sikkert, men at de er i slike antall som noen prøver å antyde, det er bare svada.

Javist kan vi se regnbuer, men de er ikke plagsomme for det store flertall. Det er i hvert fall ikke mer irriterende enn dårlig kontrast, vertikal banding og konvergensproblemer.

Håper ingen lar seg skremme av en diskusjon som dette, men faktisk kjøper den projektoren de selv syns fungerer best. Hjemmekino handler jo om å kose seg med film, det er ikke en "finn fem feil" konkurranse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino handler jo om å kose seg med film, det er ikke en "finn fem feil" konkurranse.
    Godt sagt

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også kommentere dette med regnbuer.

Selv tror selv at jeg er helt fri for regnbueplager, men jeg vet med sikkerhet at min beste kamerat er sterkt plaget.

Jeg skrev et innlegg om dette for sikkert nesten to år siden, men la meg si litt hva vi erfarte da meg og ham var på HiFi-klubben i Bergen og prøvde DLP-projektor.

Jeg husker ikke helt hvilken projektor vi titta på, men det var en DLP med 4x fargehjul mener jeg å huske..tror den koster rundt 45.000kr dengang.

HiFi-mannen satte i gang The mummy...vi så rundt ett minutt av en svært mørk scene, med rolige beveglser. Jeg var helt i skyene av bra billedkvalitet og alt. Kameraten min mumlet et eller annet. Så var det scenen med den der flodbølgen nedei elvedalen. Da ble kameraten min svimmel og dårlig nesten umiddelbart...Det var helt sykt. Jeg så ikke spor av regnbuer og følte ikek snev av ubehag, mens han måtte se bort fra lerret for ikke å dette i bakken (Vi sto midt på gulvet).

Så jeg vil bare si at det er mulig regnbuer er "hypet" opp en del, og at de fleste mennesker ikke vil merke dem..spes med nyere teknologi, men jeg tror at kameraten min alltid kommer til å se regnbuer..så lenge dem teoretisk skal finnes.

Det skal sies at han bruker briller og har et noe merkverdig syn. Øyelegen hans hadde gjort mange tester osv..og det ble konkludert med at kameraten min har et svært godt øye for detaljer (vel og merke når han bruker briller eller linser). Og opp gjennom tidene har han alltid lagt merke til små feil og mangler med filmer f.eks..mikrofoner som kommer ned osv...Selv har jeg aldri sett en mikrofon som ikke skulle vært der på film..ikke før han har spolt tilbake og pekt på den hehe

Det skal også nevnes at kameraten min har problemer med å lese skrift som er skrevet på blå bakgrunn og lyset i tunneler er ofte til stor plage for ham.

Han er nok en av ganske få, men han er et levende bevis på at noen mennesker er svært følsom for regnbuer!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanskelig å fremprovosere RGB-flimmer på de aller dyreste modellene heller. Men det kan da ikke være meningen å bevege øynene frem og tilbake eller bevege hodet frem og tilbake for å se dette fenomenet. For det er jo akkurat det som skal til for å fremprovosere RGB-flimmer. Da blir man selvsagt svimmel, ør og kvalm etc...
    Har sett lignende kommentarer nevnt tidligere, og vil bare påpeke at det slett ikke er nødvendig for enkelte å fremprovosere fenomenet på den måten. Selv er jeg plaget med at regnbuene dukker opp når jeg slett ikke tenker på dem engang, og de virker forstyrrende i filmen. Også på 5x fargehjul.

Det er morsomt nok å diskutere temaet, men diskusjonen ender garantert ikke i noen konklusjon. Det er nemlig for mange som uttaler seg skråsikkert om noe de har svært litet erfaring med. At det finnes individer som ikke takler DLP er helt sikkert, men at de er i slike antall som noen prøver å antyde, det er bare svada.
    For å nå en konklusjon, tror jeg det må innses at temaet er helt individuelt. Hvilken rolle spiller det at man har lite erfaring med projektorer om man blir svimmel etter en film? Og spiller det egentlig noen rolle hvor mange som ser det, om man selv er plaget?
    Hvis denne tråden skal ha noen verdi for noen, må det være for de som står foran et kjøp, og er usikre på om de vil se regnbuer. Da vil jeg si at det er bare en ting å gjøre; se selv. ingen her kan svare for hvem som vil se regnbuer. Om man ikke får testet i sitt eget hjem, beregn sitteavstand, og ca. lysstyrke i rommet, og test under omtrent samme forhold.

Et annet tema som kan være interessant å diskutere; ser man regnbuer like lett om man ikke aner hva det er? :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg Runar! Der beviste du at det faktisk er mulig å lage et innlegg med høyt sakelighetsnivå også i en "skyttergrav"-diskusjon som dette.

Leste forøvrig et eller annet sted at mens jenter i slike internettforum som dette diskuterte frem og tilbake mest for å øke sin eget kunnskapsnivå pleier gutter flest å bruke forumtiden til å overbevise andre om at de selv har "rett". Denne tråden setter på et vis tankene i gang..

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Brannslange!

Syntes det er viktig å belyse dette problemet med regnbuer litt. Det som er viktig er å ha forståelse for folk som er plaget av dette. Selv kunne jeg nesten ikke tro at han reagerte så sterkt på noe jeg ikke la merke til i det hele tatt. Men jeg mener å huske at vi var på HiFi-klubben før jeg var klar over hva regnbuer var for noe, og det var først etter å ha lest en del innlegg her at jeg fant ut hva han reagerte på.

I fremtiden kommer jeg sikkert til å kjøpe meg en DLP projektor, om jeg føler at bilde er bedre og siden jeg ikke er plaget av det i det hele tatt. Men som en gest ovenfor min beste venn, så kommer jeg aldri til å selge AE300'en min. Slik at når han er på besøk så kan vi sammen kose oss med film.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Leste forøvrig et eller annet sted at mens jenter i slike internettforum som dette diskuterte frem og tilbake mest for å øke sin eget kunnskapsnivå pleier gutter flest å bruke forumtiden til å overbevise andre om at de selv har "rett". Denne tråden setter på et vis tankene i gang..
    Dette tror jeg stemmer veldig bra. Vi gutter bruker mye tid på å overbevise alle andre om at vi har gjort det eneste rette valget. Også er vi ofte blinde for alle motargumenter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare skyte inn at jeg så regnbuer før jeg visste hva det var.

Det var først da jeg begynte å bruke dette forumet at jeg fikk satt ett navn på dette fenomenet som jeg var plaget av den gangen.

Det samme gjelder for såvidt de såkalte maurtuene som enkelte irriterer seg over, men det er vel ingen som er plaget av dem skulle jeg tro?

For de som ikke ser regnbuer i dag: IKKE SE ETTER DEM!

Det er som med ulyder i bilen, har du først hørt dem en gang sitter du og lytter etter dem hele tiden :wink:

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tittet på Infocus 4805 i sverige, og så ingen regnbuer. Forsøkte heller ikke å fremprovosere dem. Men jeg er redd for å oppdage det etterhvert dersom jeg kjøper en!

Jeg så klipp fra U571 og animatrix. Har ingen erfaring med projektor.

Jeg kan egentlig forstå dem som skyr unna dlp bare de leser om regnbuer, man vil jo ikke at nære venner eller familie ikke skal kunne komme å se på film dersom de er plaget med regnbuer.

Jeg synes det er vanskelig å få et ordentlig inntrykk av en projektor hos forhandler da svært få av dem har lagt vekt på ideelle lysforhold osv. De som har et ordentlig filmrom har typisk nok ikke den projektoren jeg er ute etter. Jeg så 4805 i et eget rom, men åpningen slapp inn en del lys så bildet ble ganske "blasst".

Tør jeg kjøpe den?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •