"KVM switch" for virtuelle maskiner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"KVM switch" for virtuelle maskiner?

Jeg har et spørsmål som jeg sliter med å få svar på. Jeg har trasket rundt i den store veven uten å finne noe spesifikke svar. Her er det jeg er ute etter;

Jeg vil ha en server som kan kjøre flere virtuelle pc'er. Det er jo ikke noe problem, men utfordringen min ligger i at jeg ønsker å allokere ulike skjermer til hver virtuelle pc. Jeg har såvidt hørt snakk om at det går an, men har ikke klart å finne eventuell software/hardware som trengs for å lykkes. Tror kanskje det kan være snakk om KVM over ip...?

Er det noen som vet noe om dette?

På forhånd takk.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner mest til VMWare og der kan du få opp konsollbildene i seperate vinduer og dermed også seperate skjermer dersom en ønsker det. Du kan selvsagt også kjøre RDP mot hver server og dermed få skjermbilde på dedikert skjerm(er).

KVM over IP er noe helt annet, det er at du kan styre en KVM switch over IP istedet for å sitte fysisk ved den

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Jeg har brukt VMware selv, men går det an å boote hver VM til en dedikert skjerm? RDP fordrer vel at man har hardware tilkoblet hver enkelt skjerm?

La oss si at jeg skal sette opp en båt simulator. På "broen" vil jeg ha 8 skjermer som skal simulere vinduer... Det ville ikke vært noe problem hvis jeg hadde hatt 8 eller 4 maskiner (kunne sikkert kommet unna med 2 også), men da har jeg altså hardware tilkoblet skjermene.
    Det jeg ønsker (og da snakker vi litt større målestokk) er å slippe unna med 1 kraftig server. Hvis det er mulig da at denne kjører f.eks. 10 virtuelle pc'er som jeg kan allokere til skjermene, så har jeg spart mye plass og penger :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galle
    RDP fordrer vel at man har hardware tilkoblet hver enkelt skjerm?
    Mulig jeg misforstår, men du må uansett ha hardware tilkoblet skjerm ops: Men har du en PC med 8 skjermutganger er det ikke noe problem å kjøre en RDP sesjon på hver skjerm og kun bruke en PC, men vær obs på at ikke alt fungerer smertefritt over RDP

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i
    Det jeg mener er at man kan vel ikke bruke RDP på virtuelle maskiner, slik at man da må ha en server for hver maskin man RDP'er. (tror ikke RDP er et verb, men men:? )

1 server, 10 virtuelle maskiner kjører samtidig på 10 skjermer. Så kan man accessere serveren via RDP. Det går ikke gjør det vel? Er man ikke avhengig av et videokort som takler 10 skjermer da? Eller er det mulig å sende video via nettverk, til en switch og fra den til en slags kvm boks som gjør om nettverkssignal til f.eks. vga?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket prisen på det systemet? Mener vi såg litt på dette for en stund siden og det var relativt kostbart, lurer på om en startpakke med 5 "terminaler" kostet rundt 10.000 kr eller noe slikt.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galle
    Det har du helt rett i
    Det jeg mener er at man kan vel ikke bruke RDP på virtuelle maskiner, slik at man da må ha en server for hver maskin man RDP'er. (tror ikke RDP er et verb, men men:? )

1 server, 10 virtuelle maskiner kjører samtidig på 10 skjermer. Så kan man accessere serveren via RDP. Det går ikke gjør det vel? Er man ikke avhengig av et videokort som takler 10 skjermer da? Eller er det mulig å sende video via nettverk, til en switch og fra den til en slags kvm boks som gjør om nettverkssignal til f.eks. vga?
    Har du 10 virtuelle maskiner, med hver sine ip-adresser, så vil rdp klienten se det som 10 separate maskiner som du så kan koble til, spiller ingen rolle at de alle kjører på samme jernet

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville sjekket ut Nullklienten grundig, det er uansett en hardware boks en må bruke på lik linje med en standard tynn klient. Du finner tynn klient hardware som er så små at de passer inn i og beregnet på montasje i standard elko veggbokser. Tynn klient hardware er uansett mer de facto fabrikkstandard og enkelt å få reservedeler og erstatningskomponenter uten at en er låst til en spesiell fabrikant.

Som Diablito nevner skal det være nok å kjøre VMWare med hver sin klient på hver sin IP. Men det krever selvsagt at serveren er i stand til å yte! Uansett om det er Null eller tynn klient. Det har vi smertefullt erfart på jobben. CPU, harddisk mm fikk virkelig bryne seg da vi fyrte opp en liten knippe med virtuelle windows-servere under WMWare og startet RDP sesjoner, database-tjafs og mer.

En ulempe med RDP (for deg) kan være grafikk ytelsen. Vi har opplevd at store oppløsninger på billig hardware gir kjip respons av hengig av applikasjon som kjøres - må testes grundig! Typisk oppløsning som vi bruker ligger på 1920x1200 i dual screen, dvs en workdesk på 3840x1200 i full fargedybde. Egentlig en oppløsning som Windows ikke "tillater" via RDP, men det går på et vis. Det gir også muligheten til å spare noen kroner ved å koble 2 skjermer på en tynn klient. Mao besparelse av hardware- og lisenskostnader.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Har du 10 virtuelle maskiner, med hver sine ip-adresser, så vil rdp klienten se det som 10 separate maskiner som du så kan koble til, spiller ingen rolle at de alle kjører på samme jernet
    Men som jeg har vært inne på, uansett hvordan en vrir og vender på det så må han ha utganger til 10 skjermer. Skal en kjøre RDP fra en PC mot alle serverne, må den PCen ha utgang til 10 skjermer.

Med forbehold om hva dette faktisk skal brukes til, så tror jeg kanskje det ville vært bedre og vurdert en Terminal server løsning framfor 10 virtuelle PCer, så lenge en ikke roter seg borti java og flash så pleier det meste å fungere fint på terminal servere. Men igjen... en må ha "noe" som gir 10 skjermutganger

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si litt om oppsettet slik det står i dag, så har jeg 6 såkalte "aviser" som hver består av 6 skjermer. Jeg har tre pc'er per "avis" og de kjører en oppløsning på 3200x1200. Da har jeg 18 pc'er fordelt på 36 skjermer.

Når jeg da skal oppgradere til nyere og bedre hardware, så blir det et betydelig beløp. Det var da jeg begynte å leke med tanken om å kjøre på virtuelle maskiner fra en server...

Det at man vil få dårligere kvalitet på f.eks grafikk tror jeg ikke vil ha så mye å si, siden det er mest ren tekst og bilder som skal vises. Jeg har noen videosnutter også, men de er av så dårlig kvalitet fra før...

Jeg har ikke sjekket pris på nullklienten ennå, siden jeg bare utforsker mulighetene.

Har dere noen forslag til andre løsninger nå når dere vet litt mer om bruken?

Takk for gode svar

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har 18 pc'er du vil koble mot 10 virtuelle maskiner? Det blir etter min mening alt for mye wasted ressurser til å drive 10 os. Må da være bedre å kjøre de rett mot én fysisk boks.

For en terminalserver 2008 R2 med nok minne og cpu, så er ikke 18 samtidige sesjoner noe særlig. Og med siste rdp klienten fungerer 2 skjermer ganske så bra og om jeg ikke tar helt feil også med video.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei... Nå har jeg 18 pc'er, men jeg vil kvitte meg med dem og heller få en løsning med en eller to servere som tilsammen kjører 18 virtuelle maskiner

De 10 maskinene jeg snakket om var kun et eksempel.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Vel, nå har jeg ikke lest hele tråden.
    Men fikk med meg Nullklienten, som i dette tilfellet virker å være grei for dette bruket.

Uansett.
    Det første jeg lurer på er om du egentlig trenger å se alle 18 serverne samtidig.
    Trenger du virkelig å sitte å se på en DHCP server eller en Filserver hele tiden?
    Nei, jeg tviler.
    Der jeg jobber er alt virtualisert og vi har INGEN dedikerte skjermer, vi RDP-er de serverne vi trenger.

Uansett, jeg kan komme med noen eksempler på løsninger :=)

Tynnklienter
    Sett opp 18 tynnklienter med hver sin skjerm, og la dem automatisk koble seg til å logge på hver sin server.

PC-er med RDP
    Du trenger ikke 18 PC-er.
    Det du bør gjøre er å ha f.eks to PC-er, i hver PC setter du inn 5 grafikkort som hver har 2 VGA eller DVI utganger, dermed får du 10 skjermer på hver PC (PS: jeg tror det er her Windows XP's grense er)
    Da kjører du et RDP vindu på hver skjerm.

Ellers kan du jo kjøpe veldig høyoppløste skjermer og dele hver skjerm i 4 deler f.eks.
    Det finnes programvare for å dele opp en skjerm i flere skrivebord, det kan jo være genialt i en slik sammenheng

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •