Anbefalt kabler til prosjektør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalt kabler til prosjektør

Jeg har DVD-spilleren og VHS-videospilleren foran og prosjektøren bak i hjemmekinooppsettet mitt.

Jeg trenger derfor to kabler som er 10-12 meter lange. Jeg kan ikke se noen grunn til at det skulle bli noe signaltap med denne lengden.

Jeg har forøvrig et halvgammelt hjemmekinoanlegg med Harman-Kardon AVR80 og Klipsch høyttalere. Prosjektøren er Benq PE7800 og DVD-spilleren er en Sony fra 1998.

- Hvordan skal jeg gripe dette an?
    - Hvilken type kabler trenger jeg, eller hvilke kabler skal jeg helst bruke? Komponent-video? S-video? Noe helt annet? :?
    - Hvilke kabler gir mest for pengene? (Jeg har ikke det hotteste utstyret)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann og gratulerer med ny 7800 :wink:

VHS: går ut i fra at dette ikke er en s-vhs, for den har s-video utgang. Derfor trenger du en composit kabel fra vhs'n til pj'n. Overgang fra scart til kompositt har de fleste butikker, kompositt inngang har 7800.

DVD: i og med alder er det sikkert ikke komponent utgang? Hvis ikke må du se etter i boka om den har RGB i scart kontakten, har den det kan du bruke overgang fra scart til s-video og videre til 7800. Er det komponent utgang på DVD'n finnes disse i rimligere utgaver enn Monster (rådyre). Er du fingernem kan disse også lages, se i DIY seksjonen.

DVI- kabler gir best signal overføring, deretter komponent, s-video og tilslutt kompositt. Merk at noen synes at DVI gir for bra signaler slik at feil synes godt, komponent skal gi et mere balansert bilde.

mvh
    Bidda

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å bytte DVD spilleren med en som har progressiv komponent. Et meget godt valg vil .feks være Philips DVP630 som koster rundt 1300,-. Har du først brukt 18.000 på en projektor så bør du spandere deg på det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Peakman her, det faktum at 7800 har en middelmådig deinterlacer gjør denne oppgraderingen formidabel. Kjøp en DVD spiller med progressiv komponet og DVI/HDMI, så er du godt rustet. Min personlige mening er at 7800 gjør det best via DVI. I hvert fall fra de DVD spillerne jeg har testet på den (Marantz DV8400 og Pioneer DV868)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker så mye for god hjelp!

Joda, min steinalder-DVD-spiller (1998) har utrolig nok component-utgang.

Jeg kjøpte en 15 meter lang Proson-kabel som både har komponent- og kompositt-kabler (altså fire kabler) til kr 1995,- på Oslo Hi-Fi Center.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en god kabel det. Men jeg tipper din DVD spiller ikke har en progressiv komponentutgang, så din neste oppgradering bør være ny DVD spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sikkert en god kabel det. Men jeg tipper din DVD spiller ikke har en progressiv komponentutgang, så din neste oppgradering bør være ny DVD spiller.
    Joda, det blir sikkert bedre bilde, om enn marginalt.

Uansett: Jeg har ikke verdens råeste anlegg, så den investeringen tar jeg når DVD-spilleren ryker.

Nå er jeg i alle fall lykkelig med hjemmekinoanlegget mitt. Det er så man gleder seg til høsten.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du kommer til å få svært mye glede av den projektoren uansett DVD spiller ja.

Du får håpe vinterstormene kommer snart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •