Blu-Ray i 1080p, eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-Ray i 1080p, eller ikke?

Hei!

Er en sak jeg lurer på.

Var en tur innom elkjøp for en tid tilbake. Møtte der en kar, og vi begynte å snakke om bildekvalitet på TV med Blu-Ray.

Rett på sak: Fyren sa at det ikke alltid var 1080p når man så på film med bevegelse, men kun når bildet sto fokusert på feks. en kar snakke.

Det er noe jeg ikke kan skjønner. Oppløsningen er 1920x1080, hvordan kan det da ha seg at det ikke er 1080 når det er mye bevegelse? Oppløsningen burde vel være det samme unasett hvor mye bevegelser det er, eller tar jeg helt feil?

Jeg spurte han hvordan det hang sammen, men han svarte at han hadde jobbet med TV i over 10 år osv. osv. og at han kunnde bla bla bla.

Er det noen som kan gi meg svaret på dette?

På forhånd, takk!:-D

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg kjent så eksisterer det kun variabel bitrate, ikke variabel oppløsning, på BD.

Uansett ville jeg ikke stolt på en selger på Elkjøp som hevda han hadde jobba med TV i over 10 år. Han mener vel egentlig at han har solgt TVer i butikk i over 10 år, tenker jeg

I mine samtaler med selgere har jeg nesten aldri møtt noen som kan tekniske begrep og detaljer ved det de selger 100%. Veldig lett for oss som er utdannet innafor et teknisk fagområde å fange selgere i å oppgi feilaktige opplysninger, men det er dessverre alt for mange som blir lurt. Det virker også som veldig mange selgere tror på løgnene de sprer

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitrate'n som er variabel, oppløsningen er fast.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1920x1080 --------> 1080p

Om man dropper scalering eller endring ved avspilling så mener Elkjøp mannen at når noen ikke snakker eller det er ingen bevegelse i filmen blir totale skjermbilde lite.........når de snakker i filmen utvider skjermbilde seg.
    (variable resolution)

vel.....er vel en grunn til at han ikke driver med film/tv lengere ja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det noe som heter 1920x1080i også da

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom oppløsning endret seg, ville fremviseren (TV eller projektor) måtte synkronisere på nytt. Det vil si at hver gang oppløsningen endret seg, ville bildet falle ut et øyeblikk.
    Denne personen på Elkjøp prater bare "skit", eller for å si det på en annen måte, han aner ikke hva han prater om.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av htpc1080p
    Nå finnes det noe som heter 1920x1080i også da
    Jaha
    Så du mener filmen konstant veksler mellom 1080p og 1080i

Da nesten alle BD filmer er i 1080p 24 fps så mener du mange partier i filmen veksler til i (interlaced) 1080i 60 feks ?

Hvor mener du vekslingen finner sted mellom 1080p og 1080i ?
    Er det slik de som laget filmen encodet den så det er codec som veksler mellom i og p
    eller er det decoderen som bestemmer når det skal være i og når det skal være p

Nei slikt må de finne ut før de lager bd discen
    Det kan være mange ulike blandinger råmatteriale film men bare 1 valg ut som blir liggende på disc.

ekstramatteriale og menyer har normalt lavere oppløsning

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende her at det fyren snakket om var "motion-resolution", altså det at lcd-tver generelt har langt lavere detaljnivå når det er bevegelse enn ellers..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det har fortsatt ingen ting med oppløsning å gjøre. At bildet blir uskarpt ved raske panoreringer og raske bevegelser, er jo en følge av at oppdateringshastigheten er for lav på alt film materiale (~24 hertz).
    At moderne LCD paneler har så lav oppdateringshastighet at de ikke takler 24 hertz, det stemmer heller ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg forstår dette riktig, er det han snakker om med oppløsning rett og slett feil, men det kan være variabel bitrate, som vil si at bildet blir dåligere på noe vis? :???:

Takk for svar!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle DVD og Blu-Ray filmer er lagret med variabel bitrate, alt annet ville jo vært sløsing med lagringsplass på disken. Noen filmer er kraftig komprimert, men med mye ekstramateriale. Andre filmer har mindre komprimering, for å sikre bedre bildegjengivelse. Det er med andre ord ingen fasit, og alt snakk om oppløsning er uansett bare tull. Han har rett og slett misforstått forskjellen på båndbredde (bitrate) og oppløsning

Bildet blir ikke nødvendigvis dårligere med variabel bitrate. Esempel: Når du set et "stillestående" bilde, så vil du ikke se forskjell på om deler av bildet er "pauset", eller om det ruller med konstant bitstrøm.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Variabel bitrate er jo bare at de bildene som inneholder mer informasjon får høyere bitrate, mens enklere bilder får lavere siden de er lettere å komprimere "uten tap av kvalitet".

/S

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes dvd'er som er gitt ut i superbit utgave. Der er alt extramateriale fjernet slik at bitraten er høyere. Har noen slike disker selv og man ser merkbar bedre forskjell fra den "vanlige" utgaven. Slik burde det vært på BD disker også, for noen blurayer har elendig kvalitet og er proppet med extramateriale som de fleste ikke ser på allikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom hifi kubben i dag, og de spilte avatar på BD på en Samsung LCD TV. Det er ganske påfallende hvor uskarpt bildet oppleves med bare den minste bevegelse. Det virker unaturlig og rart at alt blir lynskarpt i det kamera slutter å panorere. Jeg har selv Epson TW5000 og har over lengere tid kjørt frame interpolation på lav innstilling så, kanskje jeg bare har glemt at det er sånn det skal være(?)...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener filmen konstant veksler mellom 1080p og 1080i
    Nei,du skrev
    1920x1080 --------> 1080p
    som om 1920x1080 automatisk betyr 1080P

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Var innom hifi kubben i dag, og de spilte avatar på BD på en Samsung LCD TV. Det er ganske påfallende hvor uskarpt bildet oppleves med bare den minste bevegelse. Det virker unaturlig og rart at alt blir lynskarpt i det kamera slutter å panorere. Jeg har selv Epson TW5000 og har over lengere tid kjørt frame interpolation på lav innstilling så, kanskje jeg bare har glemt at det er sånn det skal være(?)...
    Det har du nok rett i.
    Har selv kun TW3500, og den har ikke fi.
    Satt og irriterte meg i går. Så Fast and Furious. Hver gang kamera panorerte, så ble det slitsomt for øynene. Så da det stoppet, ble alt skarpt igjen.
    FI har virkelig sin rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det har du nok rett i.
    Har selv kun TW3500, og den har ikke fi.
    Satt og irriterte meg i går. Så Fast and Furious. Hver gang kamera panorerte, så ble det slitsomt for øynene. Så da det stoppet, ble alt skarpt igjen.
    FI har virkelig sin rett.
    Jeg sitter og ser x-men wolverine nå, og tester litt uten FI igjen. Det er ser ikke lenger særlig bra ut uten FI, når man først har blitt vant til å bruke det. Særlig gamle filmer synes jeg får nytt liv. Rart at ikke dette har fått mere oppmerksomhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks HD kanaler har jo ofte 1080i og her har på en måte hvert delbilde bare halv oppløsning, noe som blir særlig synlig ved bevegelser, mulig det var dette han mente. Er jo derfor mange sportsendinger sendes i 720p 50/60 fps.
    Slik sett så har 720p høyre oppløsning enn 1080i når det er bevegelse bildet.

Når det gjelder uskarphet så ser det ut for meg som at det blir lagt til
    selv i animerte filmer, som en effekt når det er bevegelser.
    Har selv rendret endel animasjoner tidligere og hvert delbilde var skarpt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    F.eks HD kanaler har jo ofte 1080i og her har på en måte hvert delbilde bare halv oppløsning, noe som blir særlig synlig ved bevegelser, mulig det var dette han mente. Er jo derfor mange sportsendinger sendes i 720p 50/60 fps.
    Ja, det er mulig trådstarter har missforstått selger her.

Det selger antagligvis mener er at HD oppløsninger på 1080 ikke alltid har en visuell oppløsning på 1080 i bevegelser. Dette er korrekt, men da er det viktig å skille mellom 1080i og 1080p. Altså i(interlaced) har det ikke mens P(progressiv) har det. (Som du skriver så er HD-kanalene pr dagsdato på max 1080i, men feks NRK HD sender 720p for dem mener dette gir bedre oppløsning i bevegelsene. Det finnes også mye blu-ray materialle i 1080i)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT

Når det gjelder uskarphet så ser det ut for meg som at det blir lagt til
    selv i animerte filmer, som en effekt når det er bevegelser.
    Har selv rendret endel animasjoner tidligere og hvert delbilde var skarpt.
    Jeg tror ikke uskarpheten er noe som legges til. Det er en konsekvens av at vi kun har 24 bilder i sekundet. Det fører til at bildet "hakker" ved raske panoreringer. Dette gir igjen et intrykk av uskarphet. Pause bildet ved en rask panorering og det blir like skarpt som i scener uten panorering.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •