Oslo Kino installerer 4k projektorer i 30 saler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oslo Kino installerer 4k projektorer i 30 saler

Var en artikkel om det i aftenposten i går (26. april).
    Fant den ikke på nett, men kan sitere innledningen her:

"Oslo Kino skal bruke tilsammen 38 millioner kroner på å innstallere såkalte 4k-maskiner for å vise film i 30 av sine fra høsten av 65 saler landet rundt i denne omgangen.
    13 av disse salene er altså i Oslo, og skal være klare innen 1. Juli, med hovedsalen Colosseum 1 som en av de aller første."

Artikkelen nevner også at det er Sony som skal levere projektorene, og at oppløsningen øker fra 2,2 til 8,8 megapiksler.

Artikkelen nevner også at Sony har gjort en avtale med kinobransjen i USA om levering av 11000 4k-maskiner de neste 3 årene.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en absolutt tragedie.
    At kinosjefene i Norge lar seg bruke av Sony for å "teppebombe" norske kinoer med Sony 4K SXRD projektorer, bare måneder før Barco & Christi er klare til å vise frem sine 4K DLP projektorer, før disse kinosjefene har sett disse to projektor teknolgiene i 4K ved siden av hverandre.

Sony's nye 4K modell har riktignok fått en del pen omtale, men flere kinomaskinister rundt i verden mener fremdeles at 2K DLP overgår Sony 4K mange ganger. Spesielt når det gjelder skarphet.
    SXRD har aldri vært regnet som spesielt skarpt, hverken som kino maskiner eller hjemme kino.

Så ut i fra erfaringene kan vi vel regne med at 4K DLP blir mye bedre.

Sony 4K har også mangler på drift sikkerhet (overoppheting) og rask degenerering av billedsensoren.

Hvis ikke Sony & RealD har funnet opp noe virkelig smart som de ikke har fortalt om enda, så kan ikke Sony 4K vise 3D i 4K.

Det vil 4K DLP projektorer kunne gjøre.

Hvem har skylden for at denne tragedien skjer, bortsett fra disse "clueless" kinosjefene som har latt seg sjarmere av Sony salgskontor og sikkert fått en bra deal siden Sony har jobbet hardt for å få flest mulige Sony 4K på plass før 4K DLP kommer.

Synderen her er Texas Instrument som har vært utrolig "bakstreverske" ved å så lenge hevde at 2K er "bra nok" og derfor ikke fulgt med i timen og utviklet 4K DLP teknologien på et tidligere tidspunkt.

Texas Instruments annonserte 4K DLP for et år siden rett etter at Sony hadde fått en omfattende kontrakt med to av USA's største kinokjeder for 4K projektorer.

Nå er det gått et år og først utover sommeren kan de vise frem 4K prototyper. Dette er en teknologi de skulle hatt liggende klar på "hylla" så de kunne ta den i bruk på kort varsel.

Antallet projektorer Barco, Christi & NEC taper salget av er sikkert femsifret på verdens markedet. Plutselig har Sony gått fra å være minst i markeds andeler når det gjelder kino projektorer til å bli en av de største aktørene.

Norske kinosjefer som absolutt "må ha" nye projektorer nå kunne kjøpe de nye 2K modellene til Barco & Christi, de er laget så det lett kan retro installeres 4K DLP i dem.

Det er en grunn til at 90% av verdens digitale kinoer er DLP; Kvalitet.

Hvis man følger med på High End markedet å ser hva de som installerer Kino Projektorer hjemme, så har ingen av dem en gang vurdert Sony 4K SXRD.
    Alle venter på 4K DLP før de gjør sin vurdering.

De er smarte, og så betaler de for kvalitet ut av egen lomme.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal vi huske at norske offentlige kinoer er underlagt lov om offentlige anskaffelser, dvs. at man ikke bare kan velge på øverste hylle uten videre. Det er altså ikke norske kinosjefer som lar seg teppebombe, det er kinobransjens interesseorganisasjon Film & Kino som har gjennomført anbudskonkurransene. Unique Cinema Systems vant konkurransen, de forhandler både Sony og Barco. Jeg vil tippe at Sony sentralt har bidratt en del i tilbudsfasen, så da var det med stor sannsynlighet Sony som gir den løsningen med best kvalitet for de kronene man har til disposisjon. Dersom Barco er bedre men også dyrere så ville vel resultatet være at det blir færre saler -> færre kinogjengere som får nyte godt av teknologien.

Et annet moment er jo at filmbransjen internasjonalt er med på spleiselaget, og Sony er jo også et ganske stort filmselskap...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at Texas Instruments har vært så treige.

Celluloid Junkie » Texas Instruments On Track With 4K

They were happy to report that development of their 4K chip was right on schedule and some of the first 4K DLP projectors should be available for purchase in the first part of 2011, if not a little sooner

Film & Kino - Den digitale utrullingsplanen er klar

RELEASE.no – Unique Cinema Systems vant ni av ti anbud NDA vant region vest

RELEASE.no – Sony med i det digitale spleiselaget

- Vi er meget godt fornøyde med at leverandørene som skal forsyne kinoene i Norge med digitalt utstyr har lagt frem en utrullingsplan som totalt sett reduserer utrullingstiden med et år. Det vil si at selv den siste kinoen som digitaliseres vil være klar ett år tidligere enn antatt, sier fungerende administrerende direktør Roar Svartberg i Film & Kino.

NDA - Barco og Christie viser 4K-muskler

Vedlegg 64833 Vedlegg 64834 Vedlegg 64835 Vedlegg 64836

Cinema Tech Geek » Showest 2010 – 10 – Christie Projectors Video fra ShoWest

ShoWest 2010: Turning Many Corners | Digital Cinema Report - News. Perspective. Analysis.

MarketSaw - Showest 2010

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skien Kino

Var en tur på kinoen i Skien i helga, har en kamerat som jobber der. Fikk en omvisning i kinorommet, og den ene salen der er bestykket med en helt ny Barco sak.

Det er jo bare en diger PC med tilhørende projektor, og med diger så mener jeg DIGER!

Fantastisk mye bedre enn de gode gamle som sto der, der filmruller måtte følges med på.

MEN, det som overrasket meg aller mest er hva han gjorde når jeg spurte hvor selve filmen var hen, jeg lurte på hvor "CD-plata" skulle puttes inn?

Mulig det bare er meg som er uvitende her, men jeg fikk nesten sjokk når han tok frem en liten USB- minnebrikke og sa:

Det her er filmen, enkelt og greit!

Det er altså fremtiden folkens, filmene vi ser i storformat på kinoene er puttet inn i en liten 8 GB USB-minnebrikke!

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som gidder å fortelle meg hva 4k er?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis filmen ligger lagret på 8GB, så er det ikke rare oppløsningen? Enten er oppløsningen lav, og/eller så er materialet overkomprimert. Er du sikker på at minnebrikken ikke bare er en kryptert nøkkel, som gir tilgang til å streame filmen fra en eller annen server?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    noen som gidder å fortelle meg hva 4k er?
    4K er et bilde med en oppløsning på 4096 piksler horisontalt ganger 2160 piksler vertikalt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis filmen ligger lagret på 8GB, så er det ikke rare oppløsningen? Enten er oppløsningen lav, og/eller så er materialet overkomprimert. Er du sikker på at minnebrikken ikke bare er en kryptert nøkkel, som gir tilgang til å streame filmen fra en eller annen server?
    Nå ble jeg usikker Gorm, men det var det han sa ihvertfall. Han sa også at filmene stort sett var på ca 1,5 GB.

Det høres jo helt vilt ut, men det var det han sa og jeg så selv de brikkene han hadde som var merket med 8 GB.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    også kallt 2K 4K, som i 2 tusen ganger 4 tusen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    også kallt 2K 4K, som i 2 tusen ganger 4 tusen.
    2K og 4K er vel to forskjellige ting Gorm, eller misforstår jeg?

Sammenliknet med 2K betyr dette at 4K gir om lag fire ganger flere piksler som fyller hver kvadratcentimeter av kinolerretet når filmen vises. Holder du et kredittkort opp til et lerret som er åtte meter vil kortet dekkes av mer enn 1000 piksler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Nå ble jeg usikker Gorm, men det var det han sa ihvertfall. Han sa også at filmene stort sett var på ca 1,5 GB.

Det høres jo helt vilt ut, men det var det han sa og jeg så selv de brikkene han hadde som var merket med 8 GB.
    Det betyr jo båndbredde som er vesentlig lavere enn gode DVD-filmer (f.eks superbit)?
    Det er sikkert en bedre komprimering enn mpeg2, men dog?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr jo båndbredde som er vesentlig lavere enn gode DVD-filmer (f.eks superbit)?
    Det er sikkert en bedre komprimering enn mpeg2, men dog?
    Mulig det kan være som du sier Gorm, det må jeg sjekke med han.

Jeg så med egne øyne en USB-brikke med Avatar på blant annet.

Om det skulle vise seg at filmene faktisk ligger på brikkene, så er det noe riv ruskende galt med alle filmene vi kjøper på BD for eksempel.

Er jo bare å begynne å selge brikker da, trenger jo ikke plassen som det er på BD platene ihvertfall.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    2K og 4K er vel to forskjellige ting Gorm, eller misforstår jeg?

Sammenliknet med 2K betyr dette at 4K gir om lag fire ganger flere piksler som fyller hver kvadratcentimeter av kinolerretet når filmen vises. Holder du et kredittkort opp til et lerret som er åtte meter vil kortet dekkes av mer enn 1000 piksler.
    2K og 4K er to forskjellige ting ja. Poenget mitt var at enkelte medier kaller 4K formatet for 2K4K, siden oppløsningen er 2 tusen ganger 4 tusen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2K og 4K er to forskjellige ting ja. Poenget mitt var at enkelte medier kaller 4K formatet for 2K4K, siden oppløsningen er 2 tusen ganger 4 tusen.
    Ok, da er vi enige!

Ellers kan jeg jo nevne at de brukte mye Crown effektforsterkere i Skien.

Og endel Altec Lancing forsterkere. Hvem som gikk til hva vet jeg ikke, de har jo ihvertfall 5 saler der.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten, var litt artig å se at bildet som kommer ut av linsene går rett i et møkkete vindu før det forsvinner ut i salen og utfolder seg på lerrettet.

Virket snedig på meg, ville nå tro at det var bedre å kjøre linsa rett ut i salen uten å gå innom et vindu!

Det kan ikke være bra for kvaliteten det eller? Tipper det var 20-30 cm fra linse til vinduet jeg.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel info men stemmer forsåvidt overens med det jeg har hørt tidligere, dvs at 4k filmene er rundt 300gb

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige innen hd filer, type .mkv

4GB 720p med DD, lav bitrate
    8GB 1080p med DD, lav bitrate på lyd
    12GB 1080p med DTS
    20GB+ 1080p med DTS-HD

Skjønner ikke hvordan det skal gå med en 8gb minnebrikke på et bilde som har 4 ganger flere pixler enn forbrukerformatene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg var ganske sikker på at disse filmene enten ble distribuert over nettet (som jeg for øvrig ikke tror er spesielt utbredt enda), eller på en 3,5" harddisk. USB-sticken tipper jeg er nøkkelen, ja...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •