Noen som har prøvd DVI-D ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har prøvd DVI-D ?

Jeg har akkurat kjøpt meg en Optoma H56, og jeg lurer på å forsøke å koble min HTPC til prosjektoren via en DVI-D kabel.

Er det noen her på forumet som bruker DVI som overføring, og hvis ja, ble det noe bedre ?

Mvh
    Thomas

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker DVI fra samsungen til benq 8700+ evt. fra HTPC (radeon 9800 pro) jeg synes selv at DVI gir best bilde, alt blir liksom litt klarere. Det virker på meg som om det er mindre kvalitets forskjell på DVI kabler enn på component. Jeg har prøvd projektoren med component kabel fra supra, monster og audioquest og det var tildels store forskjeller i bildet, da spessielt støy og fargemettning. Jeg har bare prøvd "vanlige" DVI kabler ( belden etc.) og resultatet har vært mer eller mindre identisk. Det hadde vært kult å prøvd noen dyre DVI kablene fra monster og audioquest, men 5K for en kabel er latterlig

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI kabel via htpc er vel det beste alternativet for overføring av bilde. Jeg har selv en Pioneer 668, men kjører dvi via htpc som gir meg et bedre bilde enn Pioneeren klarer enten ved komponent eller hdmi/dvi.

Så 668'en blir kun brukt til dvd-a og sacd avspilling - noe som er konge da!

Som tidligere nevnt her er det nok ikke noen vits i å legge for mye penger i en dvi kabel. Jeg skjøtet faktisk selv (med loddebolt) 2 stk. 2m dvi-kabler, dette hadde jeg i et par-tre måneder før jeg fikk kjøpt meg en "high grade" 5m kabel på komplett.

Det artige var at det var umulig å se noen forbedring på bildet på den nye kabelen.......

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge overføringen er digital og at man ikke har kabler som er så dårlige at man mister sync eller annet så vil det vel ikke være forskjell på bildekvaliteten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HTPC kan behandle signalet før det blir sendt digitalt til projektoren, dette er også tilfelle på en del DVD spillere som skalerer opp bildet før det blir sendt ut via DVI. Resultatet av dette kontra en DVD spiller som ikke behandler signalet er som natt og dag. Grunnen til det, er at svært få projektorer har noen form for bildebehandlig internt når du kobler til kilde via DVI.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt en Moster 400 2m DVI-D kabel, og jeg koblet den mellom HTPC og Optoma'en. Bilde ble nok litt bedre, selv om forventningene muligens ikke ble helt oppfylt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekke selv stort sett analog tilkobling (komponent/vga), da jeg syns digital overføring (DVI) i mange tilfeller gjør bildet litt "hardt"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at bilde ble litt "digitalt" eller litt mer "kunstig" med DVI tilkobling. Det er jo egentlig litt merkelig da en unngår både d/a og a/d konverteringen. Det er vel kanskje DVD-materialet som er for dårlig i utgangspunktet, og at en ren digital overføring blir for "bra". Ved å konvertere frem og tilbake i det analoge domenet så blir bildet kanskje litt softere og mer seer-vennlig. Jeg vet ikke, bare en forløbig tanke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk ikke så rart hvis du leser ha som står om Edge Enhancement på denne siden.
    Digital overføring, kombinert med god oppløsning avslører jo dette nådeløst.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg eksperimentert med DVI inngangen et helt døgn, og aller først var jeg nesten skuffet da bildet muligens ble for bra. På bakgrunnsbilder som f.eks en mørk himmel kunne jeg tydlig se komprimeringen til DVD, og dette ble litt kunstig.

Jeg bruker Theatertek med FFdshow, og etter litt frustrasjon forsøkte jeg å skru av FFdshow, og da ble plutselig bildet mye bedre. Nå ble bildet langt mer "analogt", og det er utrolig rolig med minimalt med støy.

Det ble faktisk en annen verden uten FFdshow, og nå er det ingen tvil om at ved bruk av DVI blir fargene sterkere, svart blir svartere og dagslys på filmer begynner faktisk å minne om ekte dagslys. Det kan virke som kontrasten blir bedre med DVI kontra VGA, men det er jeg ikke sikker på.

Når jeg forsøkte å koble tilbake til VGA inngangen (analog overførsel) så synes jeg FFdshow gjør bildet bedre, om enn noe marginalt. Dette var egentlig en interessant erfaring, og bekrefter vel det jeg leste på siden om Edge Enhancement som Gorm nevnte, selv om det er 2 forskellige temaer vi snakker om.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vel muligens litt å si på hvordan du har stilt inn ffdshow? Har vanskelig for å tro at ffdshow kan gjøre bildet verre med mindre du har justert deg bort?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke jeg har "stilt meg bort", men billedkvaliten øker ved ren digital overførsel, og ffdsshow gjør ting skarpere enn de egentlig skal være. Ved analog overførsel er ikke bildet like klart og da kommer ffdshow mer til sin rett. Det er ihvertfall min oppfatning så langt, men det er ikke sikkert dette er riktig.

Innstillingsmessig har jeg ved ffdshow normalt brukt Gradual Denoise 31, og UnSharp Mask 15-21 (litt avhengig av film). Dette er vel ganske normale innstillinger. Jeg har også eksperimentert en del på disse innstillingene, men kommer stort sett tilbake til utgangspunktet.

Jeg er forøvrig litt usikker på om det er noen hensikt å benytte en HTPC når jeg skal kjøre 100% digitalt. Jeg kan selvfølgelig manipulere med bildet digitalt på en HTPC, men signalveien blir veldig lang, og jeg mistenker at jitter og signaltap kan forekomme, kontra en enkel DVD spiller med DVI utgang. Det blir jo et annet tema.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer noe nytt hver dag. Jeg har brukt Gradual DeNoise 31, men når jeg forsøkte DeNoise3D (nederst på siden), så ble bildet straks mye bedre.

Ved bruk av DVI ble de irriterende MPEG-artifaktende så mye mer tydelig, men ffdshow har jo en løsning for det også.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser du
    Ffdshow er svaret på alt, hungersnød, krig, sykdom og mpeg-artifakter :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •