Skal ha nytt anlegg, hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Skal ha nytt anlegg, hjelp

Heisann ! (sorry om jeg poster i feil seksjon)

Jeg vurderer å kjøpe et nytt hjemmekinoanlegg, fordi det jeg har nå (som jeg fant i skapet) er veldig gammel og høytalerne skurrer hele tiden.

Jeg har da et veldigt lavt budsjett, men er ikke den største hjemmekino-entusiasten, så jeg tror jeg finner et anlegg som jeg overlever med

Vil helst ikke betale mer enn 3500,- for alt, kan jo muligens strekke meg opp/ned, men jo billigere jo bedere. Vil liksom ikke betale 800,- kr ekstra for en bagatell som man ikke merker

Har en Samsung LE32A336J1C tv, 720p , men klarer og få 1920x1080 på den når jeg kobler til tven (litt rart ja)

Mine behov er at jeg MÅ koble både PC og TV SAMTIDIG inn, jeg bruker da en monstercable minijack-til-rca for å få lyd fra pcen (skal bestille et skjermkort; Radeon hd 5850 - med hdmi utgang, så snart bruker jeg hdmikabel for og få lyd fra pcen)

Trenger ikke bluray eller dvd spiller, for har en ps3 allerede.

Jeg vil ha en ganske ok sub, og satelitthøyalere men jeg har et spesielt rom, så har tegna en enkel tegning i paint som viser hvordan det ser ut;

Imageshack - mittromskoleprosjekt8kl.jpg

Så, burde jeg kjøpe et komplett hjemmekinoanlegg eller høytalerpakke+reciever ? (reciever er vell best mtp oppgraderinger)

Btw, helst ikke si at jeg bare får drittanlegg for 4,000,- har ikke mere penger for øyeblikket så

Settes stor pris på svar

Skal helst være 5.1 !!
    Ikke 7.1, og neppe 2.1 heller

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje det er lurt å vente og spare litt, det er litt vanskelig å sette ord på det men det er ikke stort utvalg i den prisklassen, med mindre du kjøper brukt, det går an å få 5.1 til 4 laken tror jeg, men da må du nok prute deg ihjel på brukta eller gå for noe elkjøp anlegg. du kan evt se på Logitech Z-5500

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det kan være en god ide å begynne med et stereo oppsett som du med tiden utvider til surround.

Du kan finne mye bra brukt på AvTorget.

Hvis du sparer litt til så gir denne pakken deg mye for pengene:Yamaha RX-V465B m/Dynavoice F-6 EX White 5.0 Med Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Får ikke frem tegningen av rommet ditt.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen er det brukt >stereo ,eller Logitech z5500. ( Logitech Z-5500 Digital - Prisguide - Hardware.no ) .Jeg vil påstå at Z5500 utklasser "alt i ett" løsninger med dvd/forsterker i en boks hva anngår lydnivå og muligens kvalitet (uten at jeg har hørt alt som fins av slike sett). Uansett så lavt ned i pris som det er snakk om får du ikke noe annet en litt pling & plong i ett komplett surround-oppsett på 10.000 fantasiwatt, sorry mac.

Så om jeg skulle handlet og på liv & død måtte ha surround ville valget mitt vært enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Hei.

Det kan være en god ide å begynne med et stereo oppsett som du med tiden utvider til surround.

Du kan finne mye bra brukt på AvTorget.

Hvis du sparer litt til så gir denne pakken deg mye for pengene:Yamaha RX-V465B m/Dynavoice F-6 EX White 5.0 Med Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Får ikke frem tegningen av rommet ditt.

Imageshack - mittromskoleprosjekt8kl.jpg der

Men den koster jo 6,7 k, har ikke nært så mye penger ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    I den prisklassen er det brukt >stereo ,eller Logitech z5500. ( Logitech Z-5500 Digital - Prisguide - Hardware.no ) .Jeg vil påstå at Z5500 utklasser "alt i ett" løsninger med dvd/forsterker i en boks hva anngår lydnivå og muligens kvalitet (uten at jeg har hørt alt som fins av slike sett). Uansett så lavt ned i pris som det er snakk om får du ikke noe annet en litt pling & plong i ett komplett surround-oppsett på 10.000 fantasiwatt, sorry mac.

Så om jeg skulle handlet og på liv & død måtte ha surround ville valget mitt vært enkelt.
    3 stk som har anvefatl z-5500 nå

Men hvordan blir det og bruke z-5500 som et hjemmekinoanlegg?

får jeg må koble pcen og tven _samtidigt_ til anlegget, så jeg slipper og svwitche

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså.. et sted må du ofre noe funksjonalitet når du kommer såpass langt ned i pris. Hva anngår tilkoblingsmuligheter på dette settet' vet jeg ikke siden jeg kun har hørt det hos en kompis Ihvertfall og kjøpe noe halvpatent plastjuggel som skryter på seg 10.000 watt for 1 høvding er døfødt.
    Sjekk linken min så finner du nok ut hvor mange enheter du evt kan hekte på

edit ;
    Tilkoblingsmuligheter!
    1 x SPDIF-inngang ( RCA phono )
    1 x SPDIF-inngang ( TOSLINK )
    1 x 5,1-kanals lydinngang ( stereo minijack 3,5 mm x 3 )
    1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm )

edit2;
    Altså du får ikke kjørt bilde gjennom "anlegget" ,kun lyden.

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha rx-v465

5ch pakke

1490 + 2690 = 4180,-

Har ikke peiling på hvordan dette låter, men billig er det vertfall, så det vil nok låte "4 lapper". Men det er nok det nærmeste du kommer, sett vekk i fra Logitech pakken.

Utover det, så vil du i all hovedsak få dobbelt så mye for pengene på brukten, spesielt ved såppass lavt budsjett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Altså.. et sted må du ofre noe funksjonalitet når du kommer såpass langt ned i pris. Hva anngår tilkoblingsmuligheter på dette settet' vet jeg ikke siden jeg kun har hørt det hos en kompis Ihvertfall og kjøpe noe halvpatent plastjuggel som skryter på seg 10.000 watt for 1 høvding er døfødt.
    Sjekk linken min så finner du nok ut hvor mange enheter du evt kan hekte på

edit ;
    Tilkoblingsmuligheter!
    1 x SPDIF-inngang ( RCA phono )
    1 x SPDIF-inngang ( TOSLINK )
    1 x 5,1-kanals lydinngang ( stereo minijack 3,5 mm x 3 )
    1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm )

edit2;
    Altså du får ikke kjørt bilde gjennom "anlegget" ,kun lyden.
    Jeg er litt grønn på AV området, men har lest noen steder at man kan bruke den gule videokabelen i en standard RCA kabel får og få lyd mellom to SPDIF'er ? isåfall, er SPDIF bedere lydmessig enn vanlig RCA eller minijack 3,5 mm ?

JEg har jo allerede noen løshøyttalere her hjemme, men de har vært brukt i gammlere stereoanlegg osv, kan jeg på noen måter kjøpe en reciever og bruke disse og den gamle subben min i den får og få et 2.1 anlegg?

Er denne recieveren ok (vet den ikke er bra, men den er garantert bedere en den jeg har atm) Elkjøp - Denon receiver

btw, stor takk for svarene deres

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allerede har høyttalere som ikke er HELT på jordet kan det være greit å bare kjøpe den Denon'en eller tilsvarende. Det er en fin start på en svindyr hobby og mye glede.

Hvis du kunne gitt oss noe info om hva slags anlegg det er du har i dag tror jeg vi kunne anbefalt flere alternativer.

Hvis ikke, så slenger jeg meg på tipset til Hustlin. Anlegget mitt er ikke mye dyrere enn det der, og jeg er forsåvidt greit fornøyd. Det er langt unna high-end, men det låter omtrent slik jeg vil med litt justering og kalibrering. Mtp rommet ditt tror jeg ikke det er så mye mer du får plass til, om tegninga di stemmer sånn noenlunde.

Edit: glemte å svare på SPDIF-spørsmålet:

Ja, det du sier stemmer forsåvidt. Det finnes i hovedsak to typer SPDIF - optisk og koaksial.

Koaksial sender elektriske signaler, vanligvis gjennom en helt vanlig RCA-phono kabel, mens optisk sender som lys.
    Fordelen med begge fremfor analog lyd er at man risikerer mindre støy da det er enklere å gjenskape et digitalt signal
    siden det bare er 1 og 0, optiske kabler har normalt ingen støy da de ikke fanger opp magnetisme fra f.eks andre kabler.
    Ulempen er at receiveren din må støtte digitallyd inn (noe 99% av alle receivere fra de siste 5 åra forsåvidt gjør), og hvis du har en bedre DAC (digital - analog converter) i kilden enn i receiveren så vil du normalt få dårligere lyd selv om dette tilhører sjeldenhetene.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hydroz
    Jeg er litt grønn på AV området, men har lest noen steder at man kan bruke den gule videokabelen i en standard RCA kabel får og få lyd mellom to SPDIF'er ? isåfall, er SPDIF bedere lydmessig enn vanlig RCA eller minijack 3,5 mm ?

JEg har jo allerede noen løshøyttalere her hjemme, men de har vært brukt i gammlere stereoanlegg osv, kan jeg på noen måter kjøpe en reciever og bruke disse og den gamle subben min i den får og få et 2.1 anlegg?

Er denne recieveren ok (vet den ikke er bra, men den er garantert bedere en den jeg har atm) Elkjøp - Denon receiver

btw, stor takk for svarene deres
    jepp, spif er bedre enn vanlig analog rca da spdif overfører lyden digitalt.

S/PDIF - Wikipedia

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke RCA med tilkobling han>han på hver ende mellom feks pc-spdif og inn på forsterkern. Og ja, det er bedre lyd ifht 3.5mm phonojack>RCA

Men før du handler noe som helst, hvilket utstyr har du fra før ?(Høyttalere /forsterker etc)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge baksiden på dvdrecievern min har jeg et "sony hcd-s400" tror det er fra 2002 elns, men speakers-inputten på dvdrecieveren er litt spesielt på dette anlegget tho ...

Høytalerne skurrer noe sykt, men bassen er grei

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •