Lurer Elkjøp oss ved å klusse til innstillingene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer Elkjøp oss ved å klusse til innstillingene?

Story'en er:
    En kamerat av meg går til det skritt å skulle har behov for en ny tv. Dette er en av de som vanligvis slår opp i Elkjøpavisen og finner den tv-en som har størst gul stjerne med billigst pris. Altså 28" Wide til 1.998,- er "gode greier".

Heldigvis får jeg overbevist han om at det å legge noen ekstra kroner i en tv har en del og si. Det er faktisk stor forskjell på bilde fra 2.000,- og f.eks 8.000,-

Får overbevist han om å kjøpe en Sony KV32FX68.
    Husker selv da jeg så litt på FX65 for noen år siden da den kostet 17.000,- og det var en meget god tv.
    Elkjøp hadde her lokalt et tilbud på FX68 til 7.498,- og jeg sa til han at her er det en del bilde for pengene.

Etter å ha tenkt en stund bestemte han seg for at den tar vi. Så vi låner bruttern sin "store" bil og farer avgårde.

Problemstillingen er, da kameraten min sitt kønummer kommer opp og ekspeditør spør, kan jeg hjelpe, så sier kameraten min.

--Ja, jeg skal ha Sony KV32FX68.

-Den tv-en ville jeg ikke kjøpt hvis jeg var deg. Bli med meg se her. Se på den Panasonic-en som står over. Ser du hvor mye sortere det sorte er, uten at det går på bekostning av det hvite.
    (Og det var STOR forskjell i bildet).

-På FX68 kan du heller ikke justere tonebalasne i form av bass, mellomtone og diskant. Kun bruke forhåndsdefinerte settings.

-Hvis du bare går opp 500,- i pris får du denne Panasonic som er mye bedre. Men den har vi dessverre ikke inne før etter helgen. Hva sier du?

-- Jeg må tenke litt. Bare ekspidér noen andre i mellomtiden.

Vi trekker oss til sides.
    Jeg forklarer kameraten min:
    Selgerne sin jobb er alltid å selge oss opp i klasse, så selvsagt siktet han på en tv til 8.000,-
    Poenget er at hvis vi hadde gått inn og var interessert i en tv til 6.500,- så hadde de solgt oss opp på FX68 nivået til 7.500,- og sagt det var en meget god tv.
    Jeg forklarer også at FX68 fint kan stilles på Equalizer akkurat slik som han vil selv.

Vi ser bort på selger som er deprimert opptatt av å pakke opp en parabol som det er reklamasjon på. Køen på nummersystemet er rimelig lang og selger ser opptatt ut.
    Det går en lagerarbeider forbi, og siden vi vet hva vi ønsker og det uansett er lagergutta som må finne tingene, hukker vi han.

--Hei, vi skal ha en FX68 kan du hjelpe oss med det.

-Ja, hvis du vet akkurat hva du vil ha er ikke det noe problem. Jeg har ikke peiling på disse forskjellige detaljene.
    Bla, bla. Oppgi navnet ditt i kassen, jeg finner fram tv-en til utleveringsrampen.
    (Den opprinnelige selgeren ser litt surt bort på oss mens han prøver å få plass til en erstatningsparabol opp i en gamme eske.)

Vi reiser hjem. Bærer tv-en på plass.
    Jeg har ikke mer enn kommet inn min egen dør hjemme før kameraten min ringer og skryter over å ha en FX68 med Equalizer som han selv kan justere akkurat slik han vil ha den.

Neste gang vi stikker innom Elkjøp sjekker vi tv-seksjonen.
    Joda. Med tv-ene til 8.000,- står en FX68 innstilt med dårlig sortnivå og uggen lyd. Rett over står en Panasonic litt dyrere med et knall bilde.
    Lengre borte står en billig Panasonic med uggent bilde og dårlig lyd.
    Rett ved siden av står en FX68 med knall bilde.
    Selvsagt står disse 2 sony-ene slik at vi ikke kan sammenligne dem direkte. Men både jeg og kameraten er helt enige om at disse to FX68-ene er stilt inn helt forskjellig med tanke på å framstå som bedre eller dårligere enn nabotv.

Er dette noe Elkjøp driver bevisst. Å justere tv-er vekk i bildet hvis de står som står på samme hylle som dyrere tv-er?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet med logikken din er at hvis de ikke vil selge FX-68 i forhold til en Panasonic, så kan jeg ikke se at de ønsker å selge den i forhold til en annen TV.

Scenario 1.
    Pansonic TV'n er virkelig en bedre TV. Hvorfor ikke bare da selge opp til den dyrere Panasonicen.

Scenario 2.
    De ønsker ikke å selge FX-68 grunnet at de taper penger på å selge den så rimelig. De vil de heller ikke prøve å selge FX-68 i forhold til den Panasonicen. (spesielt hvis det bare var 500 kr forskjell)

Tror vel heller at det er tilfeldigheter at bildet så forskjellig ut. Tviler de gidder justere tilbake etter at kunder (som meg) driver å stiller på apparatene.

Nå kan jeg ikke svare for hvilken TV de sammenlignet med men jeg tipper det var en PS11 i forhold til prisen. Den er faktisk en god del bedre TV da FX68 flimrer svært mye på horsontale linjer og tekst. Fordelen med FX68 er selvsagt 3 scart og bedre formatkontroll.

Hvis de har stillt de med vilje slik så tipper jeg at det sannsynligvis er bare en selger som har gjort det uten at Elkjøp kjeden sentralt har instruert sine butikker om at de skal gjøre det slik.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel et gammelt triks som radio/TV forretningene har brukt i alle år. Det hadde vært gøy og tatt med seg DVE og kalibrert alle TV'ne i en Elkøp butikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    møtes på elkjøp jessheim i morra med hver vår dve dvd :wink:
    Da kan vi i tillegg kjøre noen tester på de ansatte og sette de til veggs
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    møtes på elkjøp jessheim i morra med hver vår dve dvd :wink:
    Da kan vi i tillegg kjøre noen tester på de ansatte og sette de til veggs
    Neppe noe problem å sette de fast. Problemet med DVE er at man ikke kan justere fargene seperat.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av overkåt liksomtrønder
    Neppe noe problem å sette de fast. Problemet med DVE er at man ikke kan justere fargene seperat.
    Det vet jo ikke de :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Eneste problemet med logikken din er at hvis de ikke vil selge FX-68 i forhold til en Panasonic, så kan jeg ikke se at de ønsker å selge den i forhold til en annen TV.
    Logikken jeg prøvde å få fram var at de justerer tv-er opp og ned etter hva de vil selge.
    Hvis vi sier at FX68 er en Merceders.
    Du kommer og vil ha Mercedersen, men den står ved siden av en litt dyrere Jaguar.
    Jaguaren er nypolert og skinner, med alufelger og dame på panseret.
    Mercedersen er ikke polert, har standard jernfelger med hjulkapsler.

Dere går rundt og der står en kar som vil ha en Peugeot 406.
    406-en er ikke polert, har standard jernfelger med hjulkapsler.
    Ved siden av står akkurat samme tpe Merceders som på andre siden av hjørnet. Men denne med alufelger, nypolert og med dame på panseret.

Ser du logikken nå.
    Man får billigere produkter til å framstå mye dårligere for å selge noe dyrere som står ved siden av. Men på andre steder i bedriften kan andre billigere produkter være med å pushe opp på noe som var et "billigprodukt" for 5 minutter siden.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by incompetence.

http://en.wikiquote.org/wiki/Robert_J._Hanlon

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstod det så var dette 2 tilfeller hvor FX-68 kostet det samme.

Hvis det ikke var det så er jeg med.

F.eks la oss si at FX-68 er en merced SL-600 som foretningen vil selge til 1 million under kostpris bare for å trekke kunder til butikken. Uansett hvilken bil de sammenligner med det vil de ikke ønske å selge denne pga av tapet.

Men at butikkene i mer eller mindre grad styrer salget av ikke attraktive apparater forekommer nok, men jeg tviler altså på at de stiller 2 like apparater forskjellig med vilje på samme tidspunkt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Men at butikkene i mer eller mindre grad styrer salget av ikke attraktive apparater forekommer nok, men jeg tviler altså på at de stiller 2 like apparater forskjellig med vilje på samme tidspunkt.
    Det er det som blir vår påstand.
    En og samme utgave/modell av et merke blir justert forskjellige etter hvilke apparater som står rundt og hva som ønskes solgt i akkurat det hyllesegmentet.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lagt så mye merke til det på elkjøp.
    Men hos expert så har jeg sett dette fenomenet. De vil ikke selge noe annet en hitachi skjermene sine virker det som. Jeg måtte huke tak i ene selgeren og spørre hva i allverden de hadde gjort med noen av apparatene (Plasma). Fikk til svar at de var netopp installert og justeringer ikke var foretatt. Men den dag i dag en mnd senere ser det like jævlig ut.
    :shock:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det er det som blir vår påstand.
    En og samme utgave/modell av et merke blir justert forskjellige etter hvilke apparater som står rundt og hva som ønskes solgt i akkurat det hyllesegmentet.
    Det er det jeg er litt uenig på siden det ikke vil være lønnsomt å selge en FX-68 uansett hvilken TV som står ved siden av hvis den selges med tap. (noe jeg tror 7500,- er) Uansett jeg vet ikke hva selgerne i den aktuelle butikken har gjort så det kan jo hende du har rett.

Når det gjelder expert så kan ikke jeg si at jeg har lagt merke til dette. Syns de generelt er flinkere til å koble opp apparatene bedre med gode kilder. Iallfall de litt dyrere apparatene. Iallfall på Tillerbutikken.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg var der kjørte de en KonsertDVD der cameraet somet ut slik at man så hele folkemengden ganske så ofte.
    På alle Hitachi skjermene samt Sonyen så var folkemengden krystallklar. men alle de andre skjermene var det bare en fargerøre. Kunne nesten ikke se at det var en folkemengde. Om plasmateknologien på dagens skjermer er så dårlig så er det jo en skam.
    En annen ting var at selgeren påpekte at man skulle se på de andre skjermene hvor dårlige de var i forhold til hitachi skjermene.
    Konklusjonen min hellet mot at dette måtte være lureri, eller at han snakket sant da han sa at de andre ikker var justert enda. Kan det komme av at de øvrige merkene er det priskrig på mens med hitachi så står expert ganske så alene?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Kan det komme av at de øvrige merkene er det priskrig på mens med hitachi så står expert ganske så alene?
    Det er jeg tilbøyelig til å tro på. Noen av merkene er det sinnsyk priskrig på. (Sony f.eks) TV'n jeg kjøpte i går er en helt ny modell som uitifra nettorprislistene jeg har tilgang på selges under innkjøpspris. Dette er en modell som selges på de fleste kjedene. (FQ86) At butikkene helst selger produkter de ikke har konkurranse på er vel en av grunnenen til at f.eks Philips leverer apparater med forskjellig produktnr og at Expert har egne Sony modeller som ikke engang står i Sony katalogen.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Broderen handlet tv for noen dager siden på Elkjøp, og han påsto at han så vanvittig forskjell på en 50 og 100 Hz i bildet. Jeg tror nok det var noe tilsvarende der. OK, det er forskjell hvis man ser veeeldig nøye, men ikke så mye som han ville ha det til! Han så det på vanlig tv-signaler. Jeg ser på filmer på et forholdsvis stort lerret, og jeg har bedre bilde på 60 Hz enn på 75... :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente han at bildet var bedre på 50Hz. Isåfall er jeg enig.

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp kommentar før jeg legger meg her.

Det stemmer det Tor teoriserer om her. Jobbet selv på en Elkjøp forretning for maaaange år siden (ikke spør, jeg var ung og uvitende) og etter stengetid var jeg en gang blant annet med på å stille inn TV-ene i forhold til hverandre for at de skulle kunne selge opp til modellen over den kunden ville ha.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det Tor teoriserer om her. Jobbet selv på en Elkjøp forretning for maaaange år siden (ikke spør, jeg var ung og uvitende) og etter stengetid var jeg en gang blant annet med på å stille inn TV-ene i forhold til hverandre for at de skulle kunne selge opp til modellen over den kunden ville ha.
    Er det virkelig tilfelle? I såfall er det i mine øyne rimelig alvorlig. Går jeg for å få en demo på en TV ønsker jeg selvsagt at den skal være så nære optimalt som mulig. Ikke fiklet til av en inkompetent selger som vil prakke på meg en tv tv til 50% mer...:|

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh....hater Elkjøp...de har jo f*** ikke peil på noenting, og prøver bevisst å lure oss forbrukere. Ikke uten grunn at Elkjøp har vært oppe i forbrukerrådet et par ganger. Skal vi tipse TV2 hjelper deg eller andre program? Hadde vært tøft å avslørt dette på TV i beste sendetid. Husk at vi har rimelig peil og kan se om en TV er stilt inn feil, men mange forbrukere tror det skal være sånn..Jeg kjøpte TV´en min på elkjøp sin nettbutikk. (Skulle bare ha en billig dagsrevyen/tv-serie TV). Hvorfor? Jeg orket rett og slett ikke stå der og kverulere med uvitende selgere som prøver å dytte på meg noe jeg uansett ikke har råd til. Jeg jobbet i fotobutikk en gang, og solgte det kunden ville ha. Etter hans behov. På den måten får du bare fornøyde kunder, og kunden kommer tilbake om han skal ha noe som er bedre. Selvsagt fortalte jeg han fordelene av et dyrere produkt, men spurte alltid om behovet hans. Ikke alle som trenger 12 MP til 10X15 bilder f.eks. Fikk mange fornøyde kunder!

Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uvitende selgere?? Den var vel litt drøy. Ja de finnes, men er nok ikke i flertall. Blir litt teit å sette alle under en kam her. Blir akkurat som om jeg skal si at jeg bare handler foto på nettet pga inkompetente selgere i butikkene:) Da ville vel du reagert også. Som dere sikkert skjønner har jeg jobbet i Elkjøp og vil ikke si at jeg var uvitende. Som jeg tror det ble nevnt her, så var det utrolig gjennomtrekk der jeg jobbet også. Nye folk kommer inn hele tiden + at det ofte er ekstrahjelper på jobb. Jeg tror det er det, blandet med Elkjøps kultur som er problemet. Det er klart selgeren står der og prøver å gjøre jobben sin ved å selge bort fra annonseproduktet. De skal tjene penger, og da nytter det ikke å selge et tapsprodukt. Det er faktisk utrolig kjedelig for en selger å stå der med samme regla hver gang for å overbevise kunden til å kjøpe dyrere. Hadde det vært sånn at man tjente penger på alle produktene, tror jeg kanskje det hadde vært annerledes. Skjønner at folk blir lei når de alltid blir prakket på et produkt som er dyrere. Men de kommer jo alltid tilbake uansett. Bare for å si det, så fiklet vi aldri med innstillingene på tvene, men jeg tviler ikke på at det forekommer i høy grad. Nå jobber jeg på Expert og trives bedre med det. Her er det et mer avslappet forhold til salg, selv om vi prøver å tjene penger her også:) Konklusjon = Elkjøp hjernvasker sine ansatte:)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •