Lurer Elkjøp oss ved å klusse til innstillingene? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor klare da ikke Elkjøp å få plasma til å se bedre ut enn CTR da? :wink:

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hvorfor klare da ikke Elkjøp å få plasma til å se bedre ut enn CTR da? :wink:

Robert-
    Tror faktisk de klarer det her i Trondeim. Iallfall for den vanlige mann. Når jeg er innom å kikker så er det bestandig opphoping foran plasmaveggen hvor folk beundrer bildekvaliteten.

Når det gjelder Prototypes sin mening om uvitende selgere så tror jeg ikke Elkjøp er noe dårligere enn fotobransjen eller andre kjeder/forretninger. Å hevde de ikke har peil på noenting blir iallfall helt på jordet. Noen har mye peiling, mens andre har mindre peiling. (jeg har ofte måtte korrigere hva en selger har sagt, men jeg har også lært noe på elkjøp (samme på expert)) Hvis du prototype ble prøvd å prakket på enn plasma TV eller noe sånt når du hadde behov for en 32" var selgeren rimelig på jordet. Jeg kunne forstått det hvis de anbefalte en bedre 32" for du er vel over snitttet interessert i slikt og krever som andre avforumister best mulig bilde.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at jeg var litt "krass" når jeg sa uvitende selgere. Det er ikke alle som er det, men inntrykket mitt har vært det der jeg har vært. Har spurt om ting som selgeren på elkjøp sa ikke gikk, mens dere på forumet sa det gikk...Selvsagt har jeg sikkert truffet ekstrahjelpere som ikke har nok erfaring/bakgrunn. Tviler ikke på at det finnes kompetente selgere på elkjøp, men jeg misliker sterkt salgsfilosofien deres. Er det ikke viktigere å selge det kunden skal ha, fremfor noe han ikke har behov for? Jeg spurte alltid hva kunden skulle bruke kameraet til? Ta bilder av katten? Henge opp bilder på veggen i A3 ++? Ta bilder av natur? Liten vits i å selge en fyr en mye dyrere/bedre kamera enn han trenger. Hadde jeg kun dyttet på folk det som var litt dyrere hadde jeg kanskje ikke fått salget da de ikke hadde råd, og kanskje trodde de at det de egentlig skulle ha ikke var godt nok? Selvsagt fortalte jeg om fordelene av å gå opp en megapixel f.eks, og at optikken på det og det kameraet var bedre, og f.eks at autofokusen var raskere hvis kunden var opptatt av å ta bilder av ting i fart f.eks. Jeg solgte alltid etter behovet. I tillegg er det lettere selge tilbehør som ekstra minnekort, ladere osv som man også tjener bedre på. Selger en et dyrt kamera, vil ikke kunden ha noe ekstra. Det er tilbehøret man tjener mest på. På den måten kom fornøyde kunder tilbake når de var klar for et bedre kamera, eller ville ha et som ga de flere muligheter.

Det er jo også en disse billigtv´ene som pryder salgsavisene til elkjøp. De er ment for å lokke. Bare se på Ringenes Herre salgene de har hatt. Kun lokkemat. De har jo t.o.m solgt filmene med tap! De ansatte hos Elkjøp blir nok opplært til å selge dyrere enn det kunden skal ha i hvert enkelt tilfelle, og det mener jeg blir feil. I hvertfall når man konsekvent gjør dette. Får selgerne provisjon av hvert salg, eller er det under opplæring de blir fortalt dette? De best fornøyde kundene er de som føler de har gjort en kjøp som dekker deres behov og som de vet de kan få support på. Support er det mange som glemmer. Jeg tror også at Ekspert er litt bedre. De virker bedre kvalifisert når man spør om specs på ting. Har opplevd at ansatte på Elkjøp nærmest leser opp salgsplakaten.
    Beklager at jeg skjærte alle over en kam, men det er ikke til å stikke under en stol, at det er der jeg føler jeg får dårligst kundebehandling og ikke alltid svar på det jeg lurer på. Spurte f.eks om en digital kabel fra DVD-ROM til lydkort og fikk til svar at de ikke bestilte bare en kabel til meg når ingen andre skal ha. Hva var problemet med det? De har sikkert en leverandør på datatilbehør som sikkert har denne kabelen. De kunne bare plussa på en kabel på neste bestilling og sagt at vi ikke bestiller en kabel, men at den blir bestilt neste gang vi bestiller noe. Så ringer vi deg når den kommer. Møter ikke akkurat service på Elkjøp.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt så mener jeg at problemet er (gjelder alle kjeder) at annonsevarene som selges enten selges i 0 eller selges med tap.

F.eks din 5407 er sikkert sponset med en 1000 lapp fra butikken du kjøpte den fra.

Butikkene burde heller øke prisene på produktene slik at det blir reeelle prisforskjeller mellom de forskjellige modellene og ikke så store som nå. Da vil nok mange flere i norge få glede av gode kvalitetsprodukter. (Snickers har vært inne på dette i en annen tråd). Slik det er nå tror jo vanlige folk at 4000kr for en 32" er vanlig pris og alle andre priser er dyre. Her har nok bransjen ødelagt for seg selv. Mange små butikker har nok måtte ned grunnet at de store elektrokjedene gjør umulig å drive uavhengig butikk.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen hemmelighet at Elkjøp kjører selgerne ganske hardt, men det skal sies den viktigste delen av selgeropplæringen i Elkjøp er den såkalte "behovsanalysen" hvor man faktisk skal finne frem til kundens behov. Om man mislykkes i dette risikerer man å få varen i retur siden kunden har 30 dagers returrett...
    Elkjøp har også engasjert såkalte "mystery shoppers" for å ta stikkprøver på selgere og sjekke om de gjør en ordentlig jobb.
    Å si at selgere på Expert er mer kunnskapsrike enn selgere på Elkjøp er IKKE riktig. Det varierer fra butikk til butikk.
    Om man f.eks. oppsøker en brunevareavdeling i Elkjøp er det sannsynligvis noen deltidsansatte med begrenset kunnskap, men det finnes som regel en eller annen der med en viss bakgrunn i bransjen. Deriblant avdelingslederen som også selger i butikken innimellom.

-Kjetil-

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis selgerne hos Elkjøp lærer mye om behovsanalysen, hvorfor prøver de alltid å selge mye dyrere enn det kunden skal ha? Dessuten tror jeg de elegant hopper over kapittelet kundeservice. Når de ikke gidder bestille en ussel digitalkabel (STOR takk til Geiri som faktisk kjøpte den for meg og sendte meg den! Selv om jeg ikke trengte den til slutt! ), og svarer at siden ingen andre kjøper slikt, så gidder vi ikke bestille den.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke det er samsvar mellom det kunden har behov for og det kunden vil ha så er det vel naturlig og anbefale et mer riktig produkt. (om det riktige produkter er dyrere eller rimeligere)

F.eks

Kunde:
    Heisann. Jeg skal kjøpe meg en PC som skal brukes til videoredigering hos NRK. Jeg vil ha den PC'n til 6995,- som dere annonserte.

Selger:
    Da ville jeg anbefalt å kjøpe en kraftigere maskin.

Kunde.
    Heisann. Jeg elsker å se på film og er veldig opptatt av kvalitet og vil ha meg en 32" widescreen. Jeg vil ha den den rimeligste TV'n dere annonserer til 4000,-

Selger:
    Da vil jeg anbefale å vurdere et annet apparat med flat skjerm og skikkelig bildebehandligskretser.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også jobbet på elkjøp som brunevareselger (jobbet deltid for noen år siden mens jeg studerte). Jeg opplevde aldri juks med innstillinger for å selge produkter. Butikken jeg jobbet i var ikke et stormarked, men en mindre uavhengig butikk som var med i kjeden (og ikke eid av kjeden).

Kan bekrefte det som blir sagt om fokus på behovsanalysen, men støtteprodukter (som kan være litt bedre og ha bedre fortjeneste) var også viktig, en driver tross alt butikk som skal tjene penger. Men det betyr ikke at det holder å bare selge et produkt med bedre fortjeneste, en ønsker også at kunden får det en har behov for fordi fornøyde kunder kommer tilbake og kjøper mer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på elkjøp hadde eksistert lenge om de ikke hadde noen triks i ermet. knallhardt å selge brune og hvitevarer med de små fortjenestene per apparat.
    har jobbet der selv mest på lageret men...
    var noen ganger innom expert og noterte priser, i tilegg kjøpte jeg 4-5 apparater hos expert, annonserte de samtidig som netop expert og solgte de billigere, med tap.
    selvsagt egentlig for å lokke kunden til å kjøpe apparatet ved siden av.
    var også med på å selge reparerte apparater som nye...f.eks tver som hadde fått seg en kakk osv.

særlig innsikt i teknikk og funksjoner er ikke alle selgere som heller har, den mestselgende ansatte i butikken hevded bastand at dts hadde mono bakkanaler!

folk vil ha lavest mulig pris, da kommer mange andre ting til kort.
    men elkjøps returordning er fin. :roll:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Generelt så mener jeg at problemet er (gjelder alle kjeder) at annonsevarene som selges enten selges i 0 eller selges med tap.

F.eks din 5407 er sikkert sponset med en 1000 lapp fra butikken du kjøpte den fra.
    kom ikke over noen tver vi solgte med tap da jeg jobbet der 6-7måneder. men la oss si en tv til 6000kr koster 5500 inn etc.. :roll: når det jobber 6-7ansatte minst i butikken til enhver tid blir det ikke mye penger av dette.
    største fortjeneste i prosent var særlig på kabler. f.eks monster er minst halvparten inn.
    og om noen legger merke til en btech scart til 129kr, så koster denne 15kr inn

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Da vil jeg anbefale å vurdere et annet apparat med flat skjerm og skikkelig bildebehandligskretser.
    Det høres veldig fornuftig ut. Jeg antar at du mener flat CRT-skjerm, for ellers er vi jo helt ute på viddene. Han var jo kresen, og da holder selvsagt ikke plasma eller LCD...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ALLTID høyest forstjeneste på tilbehør eller mersalg om du vil. Husker vi solgte firewirekort til 995 kr ut som vi fikk for en krone inn! Tror vi fikk kjøpt noe restesalg et eller annet sted. Det er sinnsyk fortjeneste det! Mulig 995 kr var litt drøy utpris, men jeg solgte de langt rimeligere for å få salg på videokameraer husker jeg! Ta digitale kameraer, videkameraer etc. Fortjenesten der er så lav at selger du ikke minnekort, batterier, vesker osv, så er det nesten ikke fortjeneste hvis du tenker på den tiden selger bruker på kunden. Det er en ganske hard bransje det der. Batterier og kabler tror jeg det er best fortjeneste på. Folk rygger ikke for 129 kr for en scart, men hadde de visst at den kostet 15 kr inn, hadde de ikke kjøpt den!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja særlig når den er så sinnsykt dårlig og :lol:
    folk tror btech er noe bra, og scart har de behov for allikavel.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legg merke til i fremtiden vil det trolig bli mye skjult reklame...du får f.eks betalt for å gå rundt i byen og knipse med din helt nye nokia kameratelefon, får noen til å ta bilde etc og de blir interesert...
    det er billig reklame, og du vet ikke at det er reklame engang.

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men la oss si en tv til 6000kr koster 5500 inn etc..
    Hvis tv-en kostet 5500 inn og dere solgte den for 6000 så tapte dere 820 kroner pr. salg.

Jobbet du på Elkjøp på Moa? Når?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: ka du prater om.
    ja jobbet der vinter/vår halvåret 2 år siden.
    regner selvsagt moms med i innprisen, denne må jo betales uansett.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    :shock: ka du prater om.
    ja jobbet der vinter/vår halvåret 2 år siden.
    regner selvsagt moms med i innprisen, denne må jo betales uansett.

Da er du den første jeg har hørt om som jobber i en butikk og betaler moms på innkjøp. Må jo være hakka gal de som driver da.
    Betale dobbelmoms på en vare. Blir ikke mye tilbud av slikt.
    :lol:

Moms etterbetales ved salg av vare. Man betaler ALDRI moms på innkjøp.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri

Moms etterbetales ved salg av vare. Man betaler ALDRI moms på innkjøp.
    Da tror jeg du må sjekke opp ting hvordan det funker hos din bedrift. Man betaler ALLTID moms når man kjøper inn. (unntaker er noen få som har momsfritak, (fiskebåter blant annet))

Det er det som heter inngående moms.

Mens moms man får inn er utgående moms.

Utgående moms - inngående moms = moms som betales inn til staten.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:
    Vi betaler faktisk moms på deler kjøpt innenfor ettermarkedslinjen vår.
    Men orginale deler samt biler er det etterbetaling på.
    Bilene har som krav at de må stå inngjerdet. Deler kommer fra tyskland og usa, Og de etterbetaler vi moms på.
    Om dette er uvanlig eller vanlig i bilbransjen vet jeg ikke.
    Vi er dog Engros. Men det har vel liten betydning?
    Lukket lager. Har vel heller ikke betydning.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •