Hvilket skjermkort til 1080p/DTS-lyd og spill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket skjermkort til 1080p/DTS-lyd og spill

Siden de fleste andre innlegg jeg fant ang dette temaet var forholdsvis gamle starter jeg et nytt.
    Etter at den bærbare pcen min ikke klarte å kjøre 1080p filmer uten hakking må jeg nå oppgradere skjermkortet i den stasjonære.., mitt spørsmål blir da som følger:

Hvilke skjermkort finnes det til under 1000kr som skal brukes hovedsaklig til 1080p/DTS lyd men gjerne også fungere til litt spilling?

Har lest at hdmi utgangen må ha støtte for lyd, men uten at det har blitt spesifisert hva dette blir kalt i spesifikasjonene til de forskjellige kortene, så gjerne noen kan hjelpe meg å svare på dette også?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI kortene har vel støtte for lyd gjennom HDMI uansett nå!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ati

Da va jeg inne på et av de nye ATI kortene og fant følgende under "Egenskaper": 7,1-kanals HD-lydkontroller.

Da vet jeg iallefall hva jeg skal kikke etter, takker!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg mener at foreløpig er det kun ATI som støtter lyd over HDMI uten no ekstra triksing.

Nå står de nye GeForce kortene på trappene snart, så spennende å se om dette er implementert i disse

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med skjermkortene og lyd er vel at de kun sender igjennom det som gis.

Og det store problemet her blir når han nevner spill. Så vil man ikke få surround fra spillet, selv om man setter det til det. Man får da kun stereo. Dette fordi kortene ikke støtter enkoding av surround, noe man trenger i spill. Da må man ha dedikerte lydkort som fikser dette. Da er lydkortene merket Dolby Digital Live eller DTS Connect. Asus lydkort har dette, det samme har Auzentech. Mens Creative IKKE har dette.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Problemet med skjermkortene og lyd er vel at de kun sender igjennom det som gis.

Og det store problemet her blir når han nevner spill. Så vil man ikke få surround fra spillet, selv om man setter det til det. Man får da kun stereo. Dette fordi kortene ikke støtter enkoding av surround, noe man trenger i spill. Da må man ha dedikerte lydkort som fikser dette. Da er lydkortene merket Dolby Digital Live eller DTS Connect. Asus lydkort har dette, det samme har Auzentech. Mens Creative IKKE har dette.

Stemmer ikkje i mitt tilfelle ihvertfall. Eg testet det med en gang eg leste dette og må si det at eg fikk surround når eg testet doom 3. Måtte først gå inn i Realtek HD audio manager og spesifisere at eg hadde et 5.1 system. Receiveren står på Straight sånn at den spiller det den får.

Har forøvrig en laptop med ATI HD 5650 skjermkort.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ende Realtek HD har fått dette innebygd i driveren sin, det burte begynne å komme der snart også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erh... Man trenger ikke kode lyden når man sender digitalt. Bitstream fungerer ihvertfall veldig fint på alle programmer jeg har vært borti, men nå har jeg ikke noen spill med DTS/DD så jeg kan ikke teste selv. Dessuten dekoder f.eks. AC3filter DD/DTS og kan sende pcm til receiver.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Erh... Man trenger ikke kode lyden når man sender digitalt. Bitstream fungerer ihvertfall veldig fint på alle programmer jeg har vært borti, men nå har jeg ikke noen spill med DTS/DD så jeg kan ikke teste selv. Dessuten dekoder f.eks. AC3filter DD/DTS og kan sende pcm til receiver.
    Å sende PCM til receiver er greit når når man bruker HDMI, men kjører man Optisk eller Coax så funker ikke det, da får man kun stereo.

Når kilden i utgangspunktet har ett surround signal ferdig pakket, slik som DD og DTS i bitstream så sendes dette ut digitalt av alle lydkort som har slik utgang.

Problemet er alle spillene man ikke får dette av. Det kan hende man får det via HDMI hvis den står til PCM. Men har man som sagt Optisk eller Coax, så må det omgjøres til DD eller DTS for å få surround, og da sliter de fleste lydkort.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det e bare HDMI eg har testet det med då. Har ikkje testet coax, eller optisk. Men eg fikk ikkje surround før eg spesifiserte det i Realtek HD audio manager.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du da kjører HDMI, og da mest sannsynlig kjører PCM via HDMI, så gjør lydkortet det samme som den gjør når den lager surround lyd for de analoge utgangene, bare minus D/A konverteringen.

PCM er det som alle signaler blir til ett sted i signalveien uansett, samme om det er i avspiller eller forsterker, og hvilket type format man mater med.

Hvis du får DD og DTS i displayet på forsterkeren, så er nok lydkortet stilt inn til å sende dette som bitsream, men alt som ikke er originalt i de formatene vil bli sendt som PCM for å beholde surrounden. Også fra spill. Men du vil ikke få surround fra spill hvis du finner at du kun skal sende bitstream vil jeg tro.

Mange tror PCM er dårlig, men det er det beste man kan ha i dagens marked. Dolby True HD og DTS MA er nedpakkede versjoner av PCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann

Når du da kjører HDMI, og da mest sannsynlig kjører PCM via HDMI, så gjør lydkortet det samme som den gjør når den lager surround lyd for de analoge utgangene, bare minus D/A konverteringen.

PCM er det som alle signaler blir til ett sted i signalveien uansett, samme om det er i avspiller eller forsterker, og hvilket type format man mater med.

Hvis du får DD og DTS i displayet på forsterkeren, så er nok lydkortet stilt inn til å sende dette som bitsream, men alt som ikke er originalt i de formatene vil bli sendt som PCM for å beholde surrounden. Også fra spill. Men du vil ikke få surround fra spill hvis du finner at du kun skal sende bitstream vil jeg tro.

Mange tror PCM er dårlig, men det er det beste man kan ha i dagens marked. Dolby True HD og DTS MA er nedpakkede versjoner av PCM.
    Jeg trodde det var DTS HD Master og Dolby True HD som var det beste. Men jeg er ganske ny på dette.
    Så da annbefaler du meg å sette Decoded by PCM på utgangen og få PCM DTS (DD) på displayet på surrondforsterkeren, istedenfor å sette utganden til High definition audo output og få DTS HD Master?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det snakk om skjermkort med lyd og da er det implisitt HDMI, så å klage på at coax og optisk ikke holder mål er vel strengt tatt lite relevant.

Om du har en kilde som sender HD et eller annet så er det ett fett om du sender bitstream eller PCM. Eneste forskjellen er hvor dekodingen skjer.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rabbol
    Jeg trodde det var DTS HD Master og Dolby True HD som var det beste. Men jeg er ganske ny på dette.
    Så da annbefaler du meg å sette Decoded by PCM på utgangen og få PCM DTS (DD) på displayet på surrondforsterkeren, istedenfor å sette utganden til High definition audo output og få DTS HD Master?
    DTA MA og True HD er som sakt bare pakkede versjoner av PCM, for å få ned størrelsen på filene. PCM har en fast båndbredde, mens de andre pakker ned dette slik at den varierer, for å spare båndbredde og plass. Typisk så har PCM 6.9 Mbps hele tiden, mens de andre varierer mellom 1.5 til 3.5-4 Mbps.

Normalt så skal det IKKE være noe forskjell på hvor ting blir dekodet. Det skal være likt. Men i praksis så hører folk forskjell. Dette er fordi det er forskjell på komponenter, samt hva en forsterker kan gjøre med de forskjellige formatene.

Jeg har sammenlignet litt med mitt utstyr. Har en Marantz AV8003, Samsung BD-1500, Oppo BDP-83 og PS3 (Ikke bitstream). Når jeg sjekket forsjellen mellom dekoding i og sending av bitstream hos Samsungen, så var den en viss forskjell, og bitstream kom best ut. Med Oppoen så var det ingen forskjell overhode. Mens PS3, som jeg ikke har mulighet til å bruke bitstream på fordi det er første generasjon utgaven. Så er det lett å høre at lyden er bedre fra de andre maskinene. Jeg mener det har med software dekodingen å gjøre, andre sier det er tull. Jeg har under disse testene også brukt lydmåler for å få likt volum. Mange blir lurt av at f.eks. True HD normalt har ett lavere volum på sine lydspor enn DTS MA, og tror dermed DTS MA er det beste formatet, fordi det høres høyere ut på samme volum nivå.

Den andre forskjellen er hva en forsterker kan gjøre med signalene den får inn. På min Marantz AV8003 så dekoder den alt. Men kan ikke legge på romkorrektsjon og gi meg lyd i surround back kanalene fra ett 5.1 lydspor når jeg har DTS MA. Dette har med at prossessoren i forsterkeren ikke er kraftig nok. Når den får PCM så kan den gjøre alt.

Hvis man leser litt i manualen til sin forsterker, så vil man faktisk oppdage at det er utrolig mange av forsterkerene som ikke kan gjøre om 5.1 til 7.1 med DTS MA, selv om de greier det med True HD. Noe min gjøre. Dette har jeg sjekket i flere manualer den siste tiden da det har vært oppe i andre tråder. Harman Kardon har denne begrensingen, det samme har Pioneer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •