Hvor stor kvalitetsforskjell på mkv 1080p DTS filer mot blu-ray?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor kvalitetsforskjell på mkv 1080p DTS filer mot blu-ray?

Noen som har prøvd å sammenligne blu-ray filmer mot mkv 1080p DTS filer som har lyst å fortelle hva de synes?
    Ser de filene kommer i alt fra 5 gb til 15 men det endelige spørsmålet må jo da være sammenligning med filer 11-15gb som jeg ser mange av filmene kommer i.
    Har så langt kjøpt alle filmer på blu-ray men siden jeg nå er blitt fattig student lurer jeg på å gå over til dette utenom de viktigste utgivelsene for en stund :neutral:

Har pc med hdmi ut så regner da med at jeg får full utnyttelse av dts lyden i filen også når den blir koblet direkte i forsterkeren?

-------------------------------------------------------------
    Benq w5000 (120"), Onkyo 607 (dts) & Dali Suite (5.1)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men hvor mye billigere er disse filene enn Blu-ray?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at trådstarter spurte om det.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen kommer mest frem som ro i bildet og bedre farger, synes også kontrast og detaljer er bedre på blu-ray, men dette kan også ha med hardwaren i pc og blu-ray avspiller og gjøre. Lyden er bedre fra blu-ray pga hd-lyd formatene. Forskjellen er selvsagt størst hvis du bruker projector, da er det ganske lett å se forskjell, på min 37" tv kan jeg derimot ikke se forskjell på blu-ray og en god x264/mkv rip.

Dette er selvsagt filer jeg har rippet selv fra mine egne blu-ray disker.....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Kan ikke se at trådstarter spurte om det.
    Jeg svarte heller ikke på noe, så jeg skjønner ikke kommentaren din.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er liten. Både på lyd og bildedelen. Lydsporet er som regel DTS @ 1536 kbit. Ved denne bitraten er det mye annet som spiller inn før selve oppløsningen på lydsporet blir avgjørende, som f.eks. opptaksutstyr, mastring, perfekt oppsatt anlegg, kvalitetsutstyr og akustikktiltak. Det man merker det ganske godt på kontra lossless er dynamikken og klar lyd ved ekstremt høye nivåer.

Så lenge filmen ikke er alt for komprimert er det vanskelig å se forskjell på bildet. En mkv på 10-15 gb er lite komprimert, stort sett bare pakket for å ta mindre diskplass og man skal være mer enn kresen for å trekke hardt på bildekvaliteten. I en blindtest tror jeg det er viktigere at folk har testet synet og husket brillene.

Kjør på, det gjorde jeg mens jeg studerte. Hadde 100Mbit fiber for 2-3 år siden på hybelkomplekset, og sitter på mange terra med HDrips i 1080p.
    Har ingen dårlig samvittighet for det. Jeg tjener mer penger i dag, og dermed kjøper jeg også mere filmer! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger. Da gjenstår det bare å teste at pcen ikke har problemer med å sende ut såpass store mengder data uten hakking og denslags.

Når det gjelder OT temaet kan det nevnes at jeg allerede har 150+ blu-ray og 1200+ DVDer i samlingen så ingen kan si at jeg ikke har bidratt med penger til filmindustrien (heller ikke i fremtiden). Nå er det viktigste å kunne fortsette med interessen (manien) :-D Alternativet ville vært å kutte ut hobbyen eller la være å studere noe som er uaktuelt

Kan gjerne også nevnes at det var divx som gjorde at jeg hadde råd til filmer når jeg begynte med hobbyen slik at interessen ble startet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •