Hvor mye har en god HDMI kabel å gjøre på kvaliteten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye har en god HDMI kabel å gjøre på kvaliteten?

Har akk. kjøpt meg Monster kabler. Men lurer på om det var så lurt, er dyrt :P

Leser litt her å der at det ikke har så mye og si, sender ikke tilbake Monster kablene men er greit å vite hvor viktig det er med bra kabel.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at du vil se noen som helst forskjell på en billigkabel og en dyr hdmi-kabel, ihvertfall under 10 meters lengde. Over 10 meter så kan det tenkes at en bedre konstruert (ikke nødvendigvis dyrere) kabel er bedre i den forstand at man ikke risikerer "dropouts" eller forstyrrelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil generelt ikke ha noen forskjell på en billig kabel og en dyr kabel på korte avstander.

Når det kommer til lengre avstander, så må man ta godt vare på signalstyrken man har, og da kreves det ofte bedre kabeler. Problemet oppstår normalt på over 10 meter, gjerne ifra ps3 og bærbar pc, samt andre kilder som ikke sender ut det sterkeste signalet.

Og bedre kabler må man ofte betale mer for.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil da si at jeg har "driti på draget" igjenn! Kjøpt disse: M1000 HDTV HDMI Cable

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Dette vil da si at jeg har "driti på draget" igjenn! Kjøpt disse: M1000 HDTV HDMI Cable
    Vel, den har jo i det minste et vakkert utseende....

Og forøvrig helt identisk ytelse med DENNE utmerkede HDMI 1,3 kabelen.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI-kabel er en kabel som man bruker for å sende digital informasjon i fra A til B.
    Digital informasjon= Alle opplysninger er tall. Altså kan det umulig spille noen rolle hvordan tallene "gjengis" eller sendes, for alle tallene kommer frem i nøyaktig samme rekkefølge uansett.

Byggekvalitetet på hdmi-kabelen ha betydning på f.eks holdbarheten, men om dyre kabler på dette området generelt sett er bedre enn de billige, tviler jeg faktisk på. Mener flere forbruker-journalister har tatt dette opp.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Vel, den har jo i det minste et vakkert utseende....

Og forøvrig helt identisk ytelse med DENNE utmerkede HDMI 1,3 kabelen.
    Gledesdreper deluxe da :P dette er kabler til 2500.- :P

Selvom jeg ikke betalte dette da.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    HDMI-kabel er en kabel som man bruker for å sende digital informasjon i fra A til B.
    Digital informasjon= Alle opplysninger er tall. Altså kan det umulig spille noen rolle hvordan tallene "gjengis" eller sendes, for alle tallene kommer frem i nøyaktig samme rekkefølge uansett.

Byggekvalitetet på hdmi-kabelen ha betydning på f.eks holdbarheten, men om dyre kabler på dette området generelt sett er bedre enn de billige, tviler jeg faktisk på. Mener flere forbruker-journalister har tatt dette opp.
    Nå er det faktisk ingen tall som farer gjennom en HDMI-kabel eller noen andre kabler som overfører digitale signaler.. Signalet er i dette tilfellet elektrisk og setter således krav til enkelte elektriske egenskaper i kabelen som skal overføre signalet. Kontaktflater, ledningstverrsnitt og loddinger har betydning. Som det blir sagt i denne tråden, duger de aller fleste HDMI-kabler ved korte strekk. Ved lengre strekk hender det de billigere kablene får problemer. Jo høyere båndbredde som skal overføres, jo høyere krav stilles til kabelen.

Newcomer balsam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI lengde på kabel

Lengden på HDMI kabel har mye å si. Tomelregelen er, skal man på lengder over 3 m, bør man satse på en god kvalitets HDMI, eksempelvis Supra som gir deg mye for pengene.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke merker er det som er "godkjent" for en kabel over 10 meter da?.

Jeg er godt fornøyd med mine biltema/clasern hdmi. Dog 1.5 m? De er billige og funker bra. Eneste som har blitt ødelagt av mine er 1. Den lå i pakken, så skulle jeg åpne pakken med saks. Så forsiden, og klippet der. Jeg så ikke kabel. Lite viste jeg at det lå kabel der som jeg klippet.ops: Går det ann å fikse?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilke merker er det som er "godkjent" for en kabel over 10 meter da?.
    Jeg har en 12 meters Supra mellom reciever og projektor. Fungerer utmerket, aldri hatt dropouts eller andre problemer.

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en "slowspeed" drittledning forårsake lipsync problemer i noen grad? Har en så kort som 1m mellom reciever og bluray og opplever at lyden er litt tidlig ute. BluRayspiller er oppdatert til nyeste firmware osv, men problemet er der fortsatt... Kan det være ledningen som er for treg?

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xqisit
    Kan en "slowspeed" drittledning forårsake lipsync problemer i noen grad? Har en så kort som 1m mellom reciever og bluray og opplever at lyden er litt tidlig ute. BluRayspiller er oppdatert til nyeste firmware osv, men problemet er der fortsatt... Kan det være ledningen som er for treg?

Ektremt usannsynlig. Her er det nok heller et problem med enten avspiller eller reciever...
    Uansett hvor dårlig en kabel er så reiser signalet med en hastighet som nærmer seg lysets hastighet... og på noen få meter er nok det litt for fort til at det kan forårsake lip-sync problemer

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det jeg synes er rart også.. Som sagt er BluRay oppdatert til nyeste, mens reciever ikke er det, men det er et mas å oppdatere.. får vel sette av kvelden da heh.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xqisit
    Det du kaller "slowspeed" har ingen verdens ting å gjøre med tidsforsinkelse i en hdmi-kabel å gjøre. En kabel spesifisert for digital signaloverføring skal overføre et antall bits pr sek, ofte forkortet fra kilobits pr sek kbps. Dersom bitraten blir for lav, vil det oppstår artifakter, eller du får ikke noe bilde i det hele tatt. Det vil aldri oppstå noe som helst lipsync-problem eller annen tidsforkyving mellom lydstrømmen og bildetrømmen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott. Da er det avklart.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil lipsync skyldes vanligvis bildeprosessering. Du kan korrigere for dette i receiver.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess, begynte akkurat å sjekke det ut. På Pioneer - A. Delay og evt. Off hvis det ikke fungerer noe særlig, og sette value selv.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange nye TVer bruker betydelig med tid (gjerne over 0,1 sek) på å gjengi bildet på skjermen, så det er nok her lipsync ødelegges. Har satt på en del delay på min receiver ettersom TVen min har det "problemet".

Når det gjelder lange HDMI-kabler kjøpte jeg en på 5m fra dealextreme.com. Det kosta meg 10 dollar, eller rundt 60 kroner. PS3 og 1080p er ikke noe problem. Det er heller ikke så rart i og med at 10m også fungerer med mange billigkabler. Tommelfinger-regelen nevnt tidligere kan man derfor trygt se bort fra.

Forøvrig har eksklusive kabelmerker ingen troverdighet hos meg, så jeg ville ikke tatt for god fisk at en dyr kabel er tilsvarende godt konstruert.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig du sier det for bestilte akkurat 5 stk. HDMI på 1.8m fra dealextreme. Ordentlig coating som ser sterk og fin ut pluss gode kontakter. 319,-

Blir å skru på forsterkeren i kveld.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •