backup av dvd'er og prosjektor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fordi:

1. DVD-plater tar maks 2 timer i god kvalitet. En harddisk har relativt sett "ubegrenset" plass.

2. I likhet med VHS-tape, så vil man aldri kunne utnytte all plassen på en DVD-plate, da man f. eks. har 1 time igjen på ei DVD-RW plate og ønsker å ta opp et program på 1t og 30 min. Da må man komprimere, og da blir kvaliteten dårlig. En harddisk katalogiserer seg selv.

3. DVD-plater flyter over alt. De skal legges i cover. Både cover og plate skal behørig merkes for at man ikke skal gå "seg vill". En harddisk er der den skal...hver gang.

4. Riper i DVD-plater....

5. Ut å kjøpe nye DVD-plater...

6. Hvor så jeg sist den derre DVD-kopien...hmmm...lete, lete...

7. DVD+R, DVD-R, DVD+RW, DVD-RW, DVD-RAM...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel litt av poenget med en DVD brenner for meg er å kunne lage DVDer til familie med video som jeg har filmet selv og bilder. Og siden det kostet kr. 200,- mer med DL så var det like greit å få med det. Men kunne vært greit og tatt backup av barnefilmene da de varer ett år maks .

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fordi:

1. DVD-plater tar maks 2 timer i god kvalitet. En harddisk har relativt sett "ubegrenset" plass.
    Sant nok, men en harddisk krever at en pc står på eller at man har en inneygd i sat eller dvd-recorder.

2. I likhet med VHS-tape, så vil man aldri kunne utnytte all plassen på en DVD-plate, da man f. eks. har 1 time igjen på ei DVD-RW plate og ønsker å ta opp et program på 1t og 30 min. Da må man komprimere, og da blir kvaliteten dårlig. En harddisk katalogiserer seg selv.
    hmm... vet ikke helt om jeg skjønte det der Men et eksempel er filmen "Resident Evil" (som jeg har orginal til) Denne får du fint inn på en dvd-r plate ukomprimert. Filmen er ca 3.7Gb, DTS er ca 0.5Gb og AC3 er ca 200mb. Undertekst er 8 mb.

3. DVD-plater flyter over alt. De skal legges i cover. Både cover og plate skal behørig merkes for at man ikke skal gå "seg vill". En harddisk er der den skal...hver gang.
    Man må ha en viss orden i sysakene enten det dreier seg om filer på en hd eller dvd-plater. Krasjer harddisken så taper du i mange tilfeller alle filmene du event. hadde liggende der. En 200Gb hd rommer ca 30 til 45 filmer ukomprimert med ekstramatriale .

4. Riper i DVD-plater...
    Riper gjelder vel orginalplater også... og er en av grunnene til at man sikkerhetskopierer.

5. Ut å kjøpe nye DVD-plater...
    Har du IKKE sikkerhetskopiert og du får slemme riper i orginalen så er det nok ingen annen utvei nei...

6. Hvor så jeg sist den derre DVD-kopien...hmmm...lete, lete...
    ...det var det med orden i sysakene igjen. Et lite program som heter "Where is it" kan hjelpe deg å holde orden.

7. DVD+R, DVD-R, DVD+RW, DVD-RW, DVD-RAM...
    90% av alle brennere støtter alle de overnevnte unntatt DVD-RAM, men hvem legger filmer på RAM plater ?

Mvh
    KKa

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men en harddisk krever at en pc står på eller at man har en inneygd i sat eller dvd-recorder.
    Derfor sa jeg lenger oppe at:"DVD-plater som opptaksmedium er bannlyst hjemme hos meg. Derfor kjøper jeg heller ikke en standalone DVD-opptaker uten harddisk."

hmm... vet ikke helt om jeg skjønte det der
    Poenget var at dersom man har en plate som IKKE er tom, men som inneholder et eksisterende opptak på f. eks. 1 time, så er det bare 1 time igjen på plata. Skal du ta opp søndagsfilmen på TV2 så må du sette i ei ny plate midt under opptaket, eller sette inn ei ny og ha den gamle i hylla, som da bare er halvfull. Mao. "waste of space" :wink:

Krasjer harddisken så taper du i mange tilfeller alle filmene du event. hadde liggende der. En 200Gb hd rommer ca 30 til 45 filmer ukomprimert med ekstramatriale
    .
    Det finnes værre ting i livet enn det. Har 110 GB liggende på sat-tuneren nå. Kræsjer disken i morgen så syter jeg en liten stund, men det var verdt å ha opptakene der de siste 18 månedene likevel, enn på over 30 DVD-plater (ja...alle platene er jo ikke fulle) .

90% av alle brennere støtter alle de overnevnte unntatt DVD-RAM, men hvem legger filmer på RAM plater ?
    Panasonic-eiere. DVD-RAM teknologien har fått mye positiv omtale når det gjelder fleksibilitet... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har peiling på om det er en sammenheng mellom pris/kvalitet på dvd-r plata man tar backup på og kvaliteten på lyd bilde når man spiller plata???

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •